Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF THE THEATER BOXES IN THE HOUSING DESIGNS OF LOOS IN TERMS OF VISUAL INTERACTION ABSTRACT

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 43 - 56, 22.06.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133772

Öz

Adolf Loos, one of the pioneers of modern architecture, has been the subject of many discussions
within the scope of visual interaction thanks to the theater boxes used in the spatial setup of the residences
he designed. Accordingly, it is important to reveal the see-and-be seen relation that Loos created in space
with the fiction of the theatre boxes, which leads the scope of the study to be covered by the Houses of
Moller, Josephine Baker and Müller, as key examples of Loos’ theatre boxes fiction. In line with this purpose,
the see-and-be seen relation of selected residential buildings was examined using visibility graph analysis
and peer field of view analysis, which are methods of space sequencing. Since the peer field of view analyses
are performed with the users’ perspectives, the study focused on understanding perceptions and movements
of users in space. Correspondingly, visual interaction data of selected locations was obtained through the
analysis method used. With the acquired data, interaction of seeing and being seen and its patterns are
determined as the focal point of the study.

Kaynakça

  • • Aykaç, G. N. (2014). İç Mekânda Bir Tasarım Kriteri Olarak Açıklık Kavramının Loft Mekânlarda Analizi ve Örnekler Üzerinden İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Barthes, R. (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Çev: R. Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • • Benedikt, M. L. (1979). To Take Hold of Space: Isovists and Isovist Fields. Environment and Planning B: Planning and Design, 6 (1), 47-65.
  • • Berger, J. (1995). Görme Biçimleri. (Çev: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Chandranesan, K. (2017). .Learning From a Building The Raumplan Theatre : Villa Moller. Thesis Project. Netherlands: Eindhoven University of Technology.
  • • Colomina, B. (1992). The Split Wall: Domestic Voyeurism. B. Colomina (Editor), Sexuality & Space (pp.73-128). New York: Princeton Architectural Press.
  • • Colomina, B. (2020) Mahremiyet ve Kamusallık Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari. (Çev: A. U. Kılıç). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Colquhoun, A. (2002). Modern Architecture. New York: Oxford University Press.
  • • el-Dahdah, F. and Atkinson, S. (1995). The Josephine Baker House: For Loos’s Pleasure. Assemblage, 26, 72-87.
  • • Fitzsimons, J. (2010). The Body Drawn Between Knowledge and Desire. Footprint, 4(7), 9-28.
  • • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu. (Çev: M. A. Kılıçbay). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • • Frampton, K. (1992). Modern Architecture: A Critical History. London: Thames and Hudson.
  • • Haralambidou, P. (2009). Drawing the Female Nude. The Journal of Architecture, 14 (3), 339-359.
  • • Huangfu, W., Ostwald M J. and Chung, T. (2020). Visual-Asymmetry in Adolf Loos’s Moller House: A Computational Analysis Testing Propositions About Performance and Spectation. Nexus Network Journal. doi: 10.1007 / s00004-020-00481-5.
  • • Koch, D. (2013), Choreographing Exposure: Theatrical Configurations of Architectural Disjunction. Proceedings of the Ninth International Space Syntax Symposium, Seoul: Sejong University Press, p.70:1-18.
  • • Loos, A. (2019). Mimarlık Üzerine. (Çev: A. Tümertekin ve N. Ülner). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • • Pallasmaa, J. (2016). Tenin Gözleri. (Çev: A. U. Kılıç). İstanbul: Yem Yayın.
  • • Ponty, M. M. (2012). Göz ve Tin. (Çev: A. Soysal). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Risselada, M. (1989). Raumplan versus Plan Libre: Adolf Loos and Le Corbusier, 1919-1930. Delft: Delft University Press.
  • • Robins. K. (2013). İmaj. Görmenin Kültür ve Politikası. (Çev: N. Türkoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Sayın, T. (2018). Mimarlıkta “Öznellik” Etiği ve “Özneleşme” Estetiği: Adolf Loos, Le Corbusier ve Sou Fujimoto Mimarlıkları. Tasarım Kuram, 134-152. doi: 10.23835/tasarimkuram.471167
  • • Turner, A. (2004). Depthmap 4 — A Researcher’s Handbook, Bartlett School of Graduate Studies. London: UCL.
  • • Turner, A., Doxa, M., O’Sullivan, D. and Penn, A. (2001). From Isovists to Visibility Graphs: A Methodology for the Analysis of Architectural Space. Environment and Planning B: Planning and Design, 28, 103-121.

LOOS’UN KONUT TASARIMLARINDA YER ALAN TİYATRO LOCALARININ GÖRSEL ETKİLEŞİM AÇISINDAN İRDELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 43 - 56, 22.06.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133772

Öz

Modern mimarinin öncülerinden olan Adolf Loos’un konut tasarımlarına ait mekânsal
kurgusunda yer alan tiyatro locaları, görsel etkileşim noktasında birçok tartışmaya konu olmuştur. Bu
doğrultuda Loos’un tiyatro locası kurgusu ile mekân içerisinde oluşturduğu görme ve görülme ilişkisinin
ortaya konulması önemli bulunmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın kapsamını, Loos’un tiyatro locası
kurgusunun kilit örneklerinden olan Moller, Josephine Baker ve Müller Evleri oluşturmaktadır. Çalışma
kapsamında seçilen konut yapılarına ait görme ve görülme ilişkisi mekân dizim yöntemlerinden olan
görünürlük grafik analizi ve eş görüş alanı analizi kullanılarak incelenmiştir. Eş görüş alanı kullanılarak
yapılan analizler mekân kullanıcılarının bakış açıları dikkate alınarak oluşturulduğundan seçilen yöntem
ile kullanıcıların mekân içerisindeki algıları ve hareketleri anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda
kullanılan analiz yöntemi aracılığıyla seçilen mekânlara ait görsel etkileşim verileri elde edilmiştir. Elde
edilen veriler ışığında, seçilen konut yapılarına dair görme ve görülme ilişkisini ve bu ilişkiye ait örüntü
düzenlerini ortaya koymak araştırmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • • Aykaç, G. N. (2014). İç Mekânda Bir Tasarım Kriteri Olarak Açıklık Kavramının Loft Mekânlarda Analizi ve Örnekler Üzerinden İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Barthes, R. (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Çev: R. Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • • Benedikt, M. L. (1979). To Take Hold of Space: Isovists and Isovist Fields. Environment and Planning B: Planning and Design, 6 (1), 47-65.
  • • Berger, J. (1995). Görme Biçimleri. (Çev: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Chandranesan, K. (2017). .Learning From a Building The Raumplan Theatre : Villa Moller. Thesis Project. Netherlands: Eindhoven University of Technology.
  • • Colomina, B. (1992). The Split Wall: Domestic Voyeurism. B. Colomina (Editor), Sexuality & Space (pp.73-128). New York: Princeton Architectural Press.
  • • Colomina, B. (2020) Mahremiyet ve Kamusallık Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari. (Çev: A. U. Kılıç). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Colquhoun, A. (2002). Modern Architecture. New York: Oxford University Press.
  • • el-Dahdah, F. and Atkinson, S. (1995). The Josephine Baker House: For Loos’s Pleasure. Assemblage, 26, 72-87.
  • • Fitzsimons, J. (2010). The Body Drawn Between Knowledge and Desire. Footprint, 4(7), 9-28.
  • • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu. (Çev: M. A. Kılıçbay). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • • Frampton, K. (1992). Modern Architecture: A Critical History. London: Thames and Hudson.
  • • Haralambidou, P. (2009). Drawing the Female Nude. The Journal of Architecture, 14 (3), 339-359.
  • • Huangfu, W., Ostwald M J. and Chung, T. (2020). Visual-Asymmetry in Adolf Loos’s Moller House: A Computational Analysis Testing Propositions About Performance and Spectation. Nexus Network Journal. doi: 10.1007 / s00004-020-00481-5.
  • • Koch, D. (2013), Choreographing Exposure: Theatrical Configurations of Architectural Disjunction. Proceedings of the Ninth International Space Syntax Symposium, Seoul: Sejong University Press, p.70:1-18.
  • • Loos, A. (2019). Mimarlık Üzerine. (Çev: A. Tümertekin ve N. Ülner). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • • Pallasmaa, J. (2016). Tenin Gözleri. (Çev: A. U. Kılıç). İstanbul: Yem Yayın.
  • • Ponty, M. M. (2012). Göz ve Tin. (Çev: A. Soysal). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Risselada, M. (1989). Raumplan versus Plan Libre: Adolf Loos and Le Corbusier, 1919-1930. Delft: Delft University Press.
  • • Robins. K. (2013). İmaj. Görmenin Kültür ve Politikası. (Çev: N. Türkoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Sayın, T. (2018). Mimarlıkta “Öznellik” Etiği ve “Özneleşme” Estetiği: Adolf Loos, Le Corbusier ve Sou Fujimoto Mimarlıkları. Tasarım Kuram, 134-152. doi: 10.23835/tasarimkuram.471167
  • • Turner, A. (2004). Depthmap 4 — A Researcher’s Handbook, Bartlett School of Graduate Studies. London: UCL.
  • • Turner, A., Doxa, M., O’Sullivan, D. and Penn, A. (2001). From Isovists to Visibility Graphs: A Methodology for the Analysis of Architectural Space. Environment and Planning B: Planning and Design, 28, 103-121.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Acırlı Bu kişi benim 0000-0003-0753-5529

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acırlı, Z. (2022). LOOS’UN KONUT TASARIMLARINDA YER ALAN TİYATRO LOCALARININ GÖRSEL ETKİLEŞİM AÇISINDAN İRDELENMESİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 12(1), 43-56. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133772