What are differences between classical narrative and contemporary narrative cinema? How
are Tzvetan Todorov’s equilibrium model and Peter Wollen’s hollywood narrative structure
used in the analysis of a movie belonging to classical narrative cinema? How is it analysed?
In this study, the analysis of the Turkish-made Panzehir movie, which represents the
example of classical narrative cinema that has been going on since Hollywood, has been
analyzed. The story analysis of the Turkish cinema film was made through Tzvetan Todorov’s
five-stage narrative sequence model (balance model), and the technical analysis of the
story was made through Peter Wollen’s traditional narrative scheme. Where the narrative is
located in human life has been evaluated and its extension to Hollywood has been discussed.
This article has been made in an effort to create an example of how to analyze a film
that represents classical narrative cinema. It has been tried to explain what modern narrative
and classical narrative cinema are what kind of differences they have in terms of content.
Both types of narrative; story, time, fiction, transition, music, light, place, character,
costume etc. differ in their use. The analyzed film contains elements specific to the classical
narrative genre. The theories used in the analysis method showed consistency.
Narrative Classical and modern (contemporary) narrative Classical narrative in Turkish cinema Tzvetan Todorov Peter Wollen
Klasik anlatı ve çağdaş anlatı sinemasının arasındaki farklar nelerdir? Tzvetan Todorov’un
denge modeli ve Peter Wollen’in hollywood anlatı yapısı klasik anlatı sinemasına
ait bir filmin çözümlemesinde nasıl kullanılmaktadır? Ve nasıl analiz edilmektedir? Gibi
sorunsallardan hareket eden bu çalışmada Hollywood’dan itibaren süre gelen klasik anlatı
sinemasının örneğini temsil eden Türk yapımı Panzehir filminin analizi yapılmıştır.
Türk sinemasına ait filmin Tzvetan Todorov’un beş aşamalı anlatı dizilimi modeli (denge
modeli) üzerinden öykü analizi, Peter Wollen’ın geleneksel anlatı şeması üzerinden ise öykünün
teknik analizi yapılmıştır. Anlatının insan yaşamında nerede konumlandığı değerlendirilmiş
beraberinde Hollywood’a kadar uzanışı ele alınmıştır. Bu makale klasik anlatı
sinemasını temsil eden bir filmin analizinin nasıl yapılacağının örneğini oluşturma gayreti
içerisinde yapılmıştır. Modern anlatı ve klasik anlatı sinemasının ne olduğu ve içerik bakımından
ne tür farklılıklara sahip olduğu karşılaştırmalı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır.
Buna göre her iki anlatı türü; hikâye, zaman, kurgu, geçiş, müzik, ışık, mekân,
karakter, kostüm vb. kullanımlarında birbirinden farklılık göstermektedir. Analizi yapılan
film klasik anlatı türüne özgü unsurları bünyesinde barındırmaktadır. Analiz yönteminde
kullanılan kuramlar tutarlılık göstermiştir.
Anlatı Klasik ve modern (çağdaş) anlatı Türk sinemasında klasik anlatı Tzvetan Todorov Peter Wollen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |