Tabela ressamları, çok çeşitli üretim yelpazesine sahip olup dükkân tabelalarından sinema afişlerine kadar çeşitli yazılar veya görseller oluşturan ticari sanatkârlardır. Bu sanatkârların ürünleri genellikle günlük iletişimde kullanılan, bulundukları bölgenin sosyal, ekonomik ve estetik ihtiyaçlarıyla şekillenen ve yerelin görsel kültürünü yansıtan ürünlerdir. Ancak çoğunlukla imzasız oldukları ve kolayca atıldıkları için kayıt altına alınmazlar. Ulusal grafik tasarım tarihimizin kayıp yerel bileşenlerini oluşturan bu sanatkârların ürünlerinin kentsel dönüşüm gibi sebeplerle yok olması, aynı zamanda yerel görsel kültürün ve kent belleğinin kaybedilmesine neden olmaktadır. Bu nedenle, tabela ressamlarının ve üretimlerinin belgelenmesi, ulusal grafik tasarım tarihi ve kent çalışmaları literatürüne katkı sağlaması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma; Lüleburgaz, Fethiye ve Bursa’da tabela ressamlığı yapan Abdullah Cankurtaran ve onun yaptıkları çalışmalarla sınırlandırılmıştır. Araştırmada literatür incelenmiş, adı geçen sanatkârın birinci dereceden akrabası ve kendisini tanıyan kişilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. İlgili bilgi ve belgelere ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında, adı geçen sanatkârın özgeçmişi ve üretimleri belgelendirilmiş, yerel grafik tasarım tarihine katkı yapılması amaçlanmıştır.
Lüleburgaz Fethiye Bursa Tabela ressamı Abdullah Cankurtaran
Sign painters are commercial artists who create lettering or illustrations for various products, from shop signs to cinema posters. Th e artists’ products are generally used in daily communication, shaped by the region’s social, economic and aesthetic needs and refl ecting the locals’ visual culture. However, they are not recorded since they are primarily unsigned and easily discarded. Th e disappearance of these artists’ products, which represent the lost local components of our national graphic design history due to urban transformation, also results in the loss of the local area’s visual culture and urban memory. Th erefore, the documentation of sign painters and their productions is considered an essential contribution to the national graphic design history and urban studies literature. Th is study is limited to Abdullah Cankurtaran, a sign painter in Lüleburgaz, Fethiye and Bursa. Th e research included a literature review and semi-structured interviews with the artist’s first-degree relatives and people who knew him. Relevant information and documents were collected. As part of the research, the artists’ biographies and productions were documented to contribute to the history of local graphic design.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Tasarım |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |