Antik Yunan düşüncesi açısından Apollon ve Dionysos birbirini tamamlayan iki baskın
güçtür; varlık ve oluş, akıl ve arzu, ayıklık ve sarhoşluk, sınırlı olan ve sınırsız olan gibi karşıtlıkları
bünyesinde barındırır. Bu çalışmanın amacı, ünlü Alman düşünür ve şair Friedrich
Nietzsche’nin (1844-1900) Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik-Müziğin
Ruhundan Tragedyanın Doğuşu adlı eserinde temellendirdiği ve sanat alanına büyük katkı
sunan Apollon-Dionysos dikotomisinin yahut ikiliğinin etkilerini araştırmak; bu ikilik
bağlamında klasik ve anti-klasik üslupların çözümlemesini yapmaktır. Mitlerin anlamları
hermenötiktir; yüzeyin altında yatan anlamı ortaya çıkarmak için alt katmanlara inmek
gerekir. Bu makalenin amaçlarından biri de bu alt anlamları tartışmaktır. Makalede öncelikle
Dionysos ve Apollon’un mitolojik biyografileri üzerinde durulmuş, Yunan Panteon’unda
temsil ettikleri kavramlar ve kavram ikilikleri resim ve heykel sanatından örneklerle
kültürel çalışmalar bağlamında ele alınmıştır. Bu iki kült tanrının tragedyalarda nasıl
gösterildiği, sanat tarihinin belirli dönemlerinde tasvirlere nasıl yansıdığı tartışılmıştır.
Diyonizyak-apollonik ve klasik/anti-klasik unsurların sanatsal üsluplarla olan ilişkisi ve
yapıtları nasıl şekillendirdiği mitolojik yapıt çözümleme ve ikonografik inceleme yöntemleri
ile araştırılmıştır. Postmodern sanatın çok anlamlılık, içkinlik, melezlik gibi kavramları
gündeme getirmesi karşıtlığın öneminin Dionysos lehine sürdüğünün bir göstergesidir.
From the perspective of Ancient Greek thought, Apollo and Dionysus are two complementary
yet dominant forces. They embody oppositions such as being and becoming, reason
and desire, sobriety and intoxication, and the limited and the unlimited. This study aims
to investigate the effects of the Apollonian-Dionysian dichotomy or duality, which the famous
German philosopher and poet Friedrich Nietzsche (1844-1900) established in his
work Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik-The Birth of Tragedy out of the
Spirit of Music, and which significantly contributed to the field of art; as well as to conduct
an analysis of classical and anti-classical styles within this context of duality. The meanings
of myths carry hermeneutic significance; it is necessary to delve into deeper layers to uncover
the underlying significance. One of the aims of this article is to explore these underlying
meanings. The article primarily focuses on the mythological biographies of Dionysus
and Apollo. It examines the concepts and conceptual dualities they represent in the Greek
Pantheon through examples from painting and sculpture within cultural studies. It discusses
how these two cult deities are portrayed in tragedies and how they are manifested in
artistic depictions during specific periods of art history. The relationship between Dionysian-
Apollonian and classical/anti-classical elements concerning artistic tendencies and how
they shape works of art has been examined using mythological analysis and iconographic
examination methods. The fact that postmodern art raises concepts such as polysemy, immanence,
and hybridism indicates that the significance of the dichotomy continues to exist
in favor of Dionysus.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çağdaş Sanat |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |