İstiklal Marşının Yabancı Öğrencilere Şarkı Haritalama Yöntemiyle Öğretilmesi
Yıl 2025,
Sayı: 46, 154 - 163, 24.09.2025
Muhammet Başoğlu
,
Hatice Onuray Eğilmez
Öz
Araştırmanın amacı, yabancı öğrencilere İstiklal Marşı'nın öğretilmesinde kullanılan şarkı haritalama yönteminin etkililiğini belirlemektir. Bu yöntemde araştırmacılar tarafından bir harita hazırlanmıştır. Araştırma ön test ve son test kontrol gruplu deneysel model doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Deney, Türkiye'deki bir ortaokulda öğrenim gören 30 yabancı öğrenciyle dört hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. Marş, deney grubuna (n=15) harita kullanılarak öğretilirken, kontrol grubuna (n=15) harita kullanılmadan sadece öğretmen tarafından tekrarlanarak öğretilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen dereceli puanlama anahtarı ile toplanmıştır. Ön test ve son testte uzmanlar deney ve kontrol grubu öğrencilerinin marş performanslarını bu dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirmişlerdir. Araştırma sonucunda deney grubuna harita ile uygulanan eğitimin kontrol grubuna uygulanan eğitime göre daha etkili olduğu görülmüştür.
Kaynakça
-
Akarsu, S. (2021). İstiklal Marşı ve icrasına yönelik bir analiz çalışması. Turkish Studies-Language & Literature,
16(5), 1-35. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.52875
-
Aksoy, Y. (2022). Müzik öğretmenlerinin geçici koruma statüsündeki öğrencilerin müzik eğitimine yönelik
görüşleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(26), 439-458, http:doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885
-
Aydın, R. (2006). Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında İstiklal Marşı söyleme ve yönetme problemleri.
(Publication No: 191116) [Master dissertation, Gazi Universtiy]. Council of Higher Education, Thesis Center
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?
id=NoMFvumG4Rday8js4UY3og&no=WxlW235qZaxiOPgXME574g
-
Aydemir Özyurt, E. (2016). Dördüncü sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programının görsel okuma ve sunu becerilerini
geliştirme açısından incelenmesi. (Publication No: 421737) [Master dissertation, Bartın Universtiy]. Council of
Higher Education, Thesis Center file:///C:/Users/DELL/Downloads/421737.pdf
-
Blair, D. V. (2008). Do you hear what I hear? Musical maps and felt pathways of musical understanding. Visions
of Research in Music Education, 11(5), 1-23
-
Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin
eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
-
Conway, T. R. (2007). The Praeger Handbook of Education and Psychology, Volumes 1–4. Joe L. Kincheloe and
Raymond A. Horn, Jr. (Ed.), Jerome Bruner (pp. 56-61). Praeger Publishers.
-
Güven, E., & Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında iş birlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2), 557- 573
-
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. baskı). Nobel Yayınevi
-
Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık
-
Kayacık, B. A. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. [Masterring Project, Pamukkale
University] https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/35155/1/Baha%20Erdem%20KAYACIK.pd
-
Mcleod, S. (01.02.2024). Jerome Bruner’s theory of learning and cognitive
development.https://www.simplypsychology.org/bruner.html
-
MNE. (2018, 23 Ocak). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı müzik dersi öğretim programı.
https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-
8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf adresinden 15 Şubat 2024
tarihinde alınmıştır.
-
MNE, Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2021). İzleme ve Değerlendirme Raporu.
https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_04/15173151_HBOGM_Yzleme_ve_DeYerlendirme_Raporu
-2021.pdf
-
Munroe, A. (2018). Eunice Boardman’s Generative Theory of Musical Learning and the Holt Music Textbooks.
Journal of Historical Research in Music Education. 39(2) 195–214. DOI: 10.1177/1536600617697437
-
Sarıahmetoğlu, H. (2019). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim sistemine uyumunda karşılaşılan sorunlar ve
çözüm önerileri. (Publication No: 564900) [Master dissertation, Kastamonu Universtiy] Council of Higher
Education, Thesis Center file:///C:/Users/DELL/Downloads/564900.pdf
-
Sarıahmetoğlu, H., & Kamer, T. S. (2020). Yabancı uyruklu ortaokul öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaştıkları
sorunlara ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1611-1630.
-
Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar.
Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
-
Shockley, R. (2006). Mapping music: Some simple strategies to help students learn. American Music Teacher,
56(2), 34-40.
-
Shockley, R. & Colgin Abeln, M. (n.d.). The memory map for music. The memory map for music. Retrieved from
https://www.memorymapformusic.org/
-
Sonsel, Ö. B. & Bilgin, S. (2019). Ön elemeyi geçen İstiklal Marşı bestelerinin eğitim müziği açısından incelenmesi.
Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1827- 1850.
-
Sözcü, (16.09.2023). Milli Eğitim Bakanı, Suriyeli öğrenci sayısını açıkladı.https://www.sozcu.com.tr/milli-egitim-
bakani-suriyeli-ogrenci-sayisini-acikladi-wp7804451
-
Şahin, M. & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri,
yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113
-
Şen, E. (2021). Sembolik ve grafiksel gösterimleriyle müzik haritaları üzerine bir analiz. Eğitim ve Bilim, 46 (207),
439-463
-
Takır, A. & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar.
Folklor/Edebiyat, 25(97), 639-657.
-
Tan, Ş. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Pegem Akademi
-
Türkmen, E. F. (2021). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri (8. Baskı). Pegem Akademi
-
UNHCR The UN Refugee Agency, (2022). Türkiye bilgi notu. https://www.unhcr.org/tr/wp-
content/uploads/sites/14/2022/11/Bi-annual-fact-sheet-2022-09-Turkiye.pdf
-
Yiğit, Ç., & Özeke, S. (2020). Grafik, sembol ve resimlerden yararlanılarak oluşturulan şarkı haritalarının okul
şarkılarının öğretimindeki başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202), 345-362
-
Weyde, T., & Wissmann, J. (2004). Visualization of musical structure with maps. Paper presented at the
Proceedings of the Conference on Interdisciplinary Musicology, Graz, Austria.
-
Eyüboğlu, Y. C. (2023). İstiklal Marşı’nın yapısal analizi [Structural Analysis of İstiklâl Marşı (Independence Anthem of Türkiye)]. Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 77-88
-
Eyüboğlu, Y. C. (2023). İstiklal Marşı’nın yapısal analizi [Structural Analysis of İstiklâl Marşı (Independence Anthem of Türkiye)]. Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 77-88
Teaching the Turkish National Anthem to Foreign Students with Song Mapping Method
Yıl 2025,
Sayı: 46, 154 - 163, 24.09.2025
Muhammet Başoğlu
,
Hatice Onuray Eğilmez
Öz
The aim of the research was to determine the effectiveness of a song mapping method that was used while teaching the Turkish National Anthem to foreign students. In this method a map was prepared by the researchers. The research was carried out in line with the experimental model with pre-test, post-test and control group. The experiment was performed over the course of four weeks with 30 foreign students who were studying in a secondary school in Turkey. While the anthem was taught to the experimental group (n=15) by using the map, to the control group (n=15) it was taught only by echoing the teacher without using the map. The data was collected with a rubric that was developed by researchers. During the pre-test and post-test, the experts evaluated the experimental and control groups’ students’ anthem performances with this rubric. As a result of the research, it was seen that the training applied to the experimental group with the map was more effective than the training applied to the control group.
Kaynakça
-
Akarsu, S. (2021). İstiklal Marşı ve icrasına yönelik bir analiz çalışması. Turkish Studies-Language & Literature,
16(5), 1-35. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.52875
-
Aksoy, Y. (2022). Müzik öğretmenlerinin geçici koruma statüsündeki öğrencilerin müzik eğitimine yönelik
görüşleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(26), 439-458, http:doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885
-
Aydın, R. (2006). Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında İstiklal Marşı söyleme ve yönetme problemleri.
(Publication No: 191116) [Master dissertation, Gazi Universtiy]. Council of Higher Education, Thesis Center
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?
id=NoMFvumG4Rday8js4UY3og&no=WxlW235qZaxiOPgXME574g
-
Aydemir Özyurt, E. (2016). Dördüncü sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programının görsel okuma ve sunu becerilerini
geliştirme açısından incelenmesi. (Publication No: 421737) [Master dissertation, Bartın Universtiy]. Council of
Higher Education, Thesis Center file:///C:/Users/DELL/Downloads/421737.pdf
-
Blair, D. V. (2008). Do you hear what I hear? Musical maps and felt pathways of musical understanding. Visions
of Research in Music Education, 11(5), 1-23
-
Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin
eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
-
Conway, T. R. (2007). The Praeger Handbook of Education and Psychology, Volumes 1–4. Joe L. Kincheloe and
Raymond A. Horn, Jr. (Ed.), Jerome Bruner (pp. 56-61). Praeger Publishers.
-
Güven, E., & Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında iş birlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2), 557- 573
-
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. baskı). Nobel Yayınevi
-
Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık
-
Kayacık, B. A. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. [Masterring Project, Pamukkale
University] https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/35155/1/Baha%20Erdem%20KAYACIK.pd
-
Mcleod, S. (01.02.2024). Jerome Bruner’s theory of learning and cognitive
development.https://www.simplypsychology.org/bruner.html
-
MNE. (2018, 23 Ocak). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı müzik dersi öğretim programı.
https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-
8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf adresinden 15 Şubat 2024
tarihinde alınmıştır.
-
MNE, Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2021). İzleme ve Değerlendirme Raporu.
https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_04/15173151_HBOGM_Yzleme_ve_DeYerlendirme_Raporu
-2021.pdf
-
Munroe, A. (2018). Eunice Boardman’s Generative Theory of Musical Learning and the Holt Music Textbooks.
Journal of Historical Research in Music Education. 39(2) 195–214. DOI: 10.1177/1536600617697437
-
Sarıahmetoğlu, H. (2019). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim sistemine uyumunda karşılaşılan sorunlar ve
çözüm önerileri. (Publication No: 564900) [Master dissertation, Kastamonu Universtiy] Council of Higher
Education, Thesis Center file:///C:/Users/DELL/Downloads/564900.pdf
-
Sarıahmetoğlu, H., & Kamer, T. S. (2020). Yabancı uyruklu ortaokul öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaştıkları
sorunlara ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1611-1630.
-
Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar.
Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
-
Shockley, R. (2006). Mapping music: Some simple strategies to help students learn. American Music Teacher,
56(2), 34-40.
-
Shockley, R. & Colgin Abeln, M. (n.d.). The memory map for music. The memory map for music. Retrieved from
https://www.memorymapformusic.org/
-
Sonsel, Ö. B. & Bilgin, S. (2019). Ön elemeyi geçen İstiklal Marşı bestelerinin eğitim müziği açısından incelenmesi.
Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1827- 1850.
-
Sözcü, (16.09.2023). Milli Eğitim Bakanı, Suriyeli öğrenci sayısını açıkladı.https://www.sozcu.com.tr/milli-egitim-
bakani-suriyeli-ogrenci-sayisini-acikladi-wp7804451
-
Şahin, M. & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri,
yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113
-
Şen, E. (2021). Sembolik ve grafiksel gösterimleriyle müzik haritaları üzerine bir analiz. Eğitim ve Bilim, 46 (207),
439-463
-
Takır, A. & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar.
Folklor/Edebiyat, 25(97), 639-657.
-
Tan, Ş. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Pegem Akademi
-
Türkmen, E. F. (2021). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri (8. Baskı). Pegem Akademi
-
UNHCR The UN Refugee Agency, (2022). Türkiye bilgi notu. https://www.unhcr.org/tr/wp-
content/uploads/sites/14/2022/11/Bi-annual-fact-sheet-2022-09-Turkiye.pdf
-
Yiğit, Ç., & Özeke, S. (2020). Grafik, sembol ve resimlerden yararlanılarak oluşturulan şarkı haritalarının okul
şarkılarının öğretimindeki başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202), 345-362
-
Weyde, T., & Wissmann, J. (2004). Visualization of musical structure with maps. Paper presented at the
Proceedings of the Conference on Interdisciplinary Musicology, Graz, Austria.
-
Eyüboğlu, Y. C. (2023). İstiklal Marşı’nın yapısal analizi [Structural Analysis of İstiklâl Marşı (Independence Anthem of Türkiye)]. Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 77-88
-
Eyüboğlu, Y. C. (2023). İstiklal Marşı’nın yapısal analizi [Structural Analysis of İstiklâl Marşı (Independence Anthem of Türkiye)]. Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 77-88