Yazının İncelenme ve Kabul Süreci
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, hakemli bilimsel bir dergidir. Yayımlanmak üzere dergiye gönderilen makaleler, yayın kurulu ve en az iki hakem tarafından incelenir. Dergiye gönderilen tüm makaleler ilk aşamada yayın kurulu tarafından incelenir. Bu aşamada makale konusunun güncelliği ve kapsama uygunluğu, makalenin hemşirelik uygulamalarına katkısı ve dergi yazım kurallarına uygunluğu değerlendirilir. Makale yazım kurallarına uymayan yazılar, daha ileri bir incelemeye gerek görülmeksizin yazara iade edilir. Yayımlanmaya aday bulunan makaleler hakemlere gönderilir. Hakemler ve yayın kurulunun önerdiği düzeltmeler yazar(lar)a iletilir; yazar(lar) tarafından gerekli düzeltmeler yapılır. Yayımlanmasına onay verilen makalenin basılabilmesi için son şekli üzerinden yazar(lar)ın onayı alınır.
Yazarın Sorumluluğu
Makale Telif Hakkı Devir Formu’nun doldurulması ve yayın kuruluna gönderilmesi gerekir. İletişim kuran yazar, formu kendisi ve diğer yazarlar adına imzalamalı ve dergi sistemine yüklemelidir. Ayrıca kendisinin ve diğer yazarların ORCID bilgilerini de sisteme girmelidir. Yayın için başvurulan eserlerin benzerlik oranı iThenticate programı ile değerlendirilmektedir. Sahte veri kullanıldığı belirlenen ve daha önce başka bir dergide yayımlanmış olan makaleler değerlendirmeye alınmaz.
Araştırma ve Yayın Etiği
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, gönderilen bilimsel makalelerin araştırma ve yayın etiğine uygunluğunu değerlendirmek için, International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) tavsiyeleri ile Committee on Publication Ethics (COPE)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alır. Araştırma makaleleri için etik kurul onayı (kurul adı, tarih ve sayı no) metin içerisinde yöntem bölümünde belirtilmeli ve DergiPark sistemine yüklenmelidir.
Makalenin Hazırlanması
Makaleler APA 6.0 (American Psychological Association, 6th edition) yazım kurallarına göre hazırlanmalıdır. Derleme yazılar ve olgu sunumları 15, araştırma yazıları 20 sayfayı geçmemelidir (özet, tablo, şekil/grafik ve kaynaklar hariç). Gönderilen makalelerde tablo, grafik ve şekil sayısı toplamda 5’i geçmemelidir. Makale sisteme; "Makale Telif Hakkı Devir Formu", “Etik Kurul Onayı Formu” (sadece araştırma yazıları için), “Editöre Mektup”, “Başlık ve Yazar(lar) Bilgi Sayfası”, “Ana Metin” olmak üzere beş ayrı doküman olarak yüklenmelidir.
Makalenin Hazırlanmasına Yönelik Genel Kurallar (Format)
• Makale 12 punto, 2 satır aralıklı olacak şekilde, Times New Roman yazı tipi ile yazılmalıdır. Makalenin tamamı iki yana yaslı şekilde olmalı, başlık ve paragraf girişleri ise sola yaslanmalıdır.
• Ana başlıklar (birinci düzey) 14 punto olarak koyu ve ilk harfleri büyük olacak şekilde yazılmalıdır. Ana başlıkların altında yer alan alt başlıklar (ikinci düzey) 12 punto, koyu ve ilk harfleri büyük olmalıdır. Alt başlıkların altındaki diğer başlıklar (üçüncü düzey) 12 punto, koyu, italik ve ilk harfleri büyük olacak şekilde tümce düzeninde yazılmalıdır.
• Cümle sonunda noktadan önce boşluk bırakılmamalı ve noktadan sonra bir boşluk bırakarak cümleye başlanmalıdır.
• Virgülden önce boşluk bırakılmamalı ve cümle içinde kelimeler arasında bir boşluk bırakılmalıdır.
• Ondalıklı sayılar ayrılırken Türkçe makalelerde “,”, İngilizce makalelerde ise “.” kullanılmalıdır.
• Yüzde (%) işareti ile rakamlar arasında boşluk bırakılmadan yazılmalıdır. Yüzde işareti Türkçe makalelerde rakamın önünde, İngilizce makalelerde rakamdan sonra yazılmalıdır. ( ), “ ” ve / işareti kullanılan yerlerde cümle/kelime öncesi ve sonrası boşluk bırakılmadan yazılmalıdır.
• Kullanılan bütün birimler “Systeme Internationale” (SI) birimleri olmalı ve ilaçların jenerik adları kullanılmalıdır. Başlıkta veya özette kesinlikle kısaltma kullanılmamalıdır.
• Kısaltmalar, ilgili kelimelerin metin içinde ilk kullanıldığı yerde yapılmalı ve kısaltma sayısı mümkün olduğunca az olmalıdır.
• Özet bölümünde kaynak verilmemelidir.
• Bütün tablo ve şekil/grafiklerin başlıklarının yazılması ve metinde kullanılış sırasına göre numaralanması gerekir. Şekiller dijital formatlı, jpeg kayıtlı ve 300 dpi çözünürlüğünde olmalıdır. Dergi sistemine yüklenen metinde tablo, şekil ve grafikler, kaynaklardan sonra verilmelidir. Kullanılan tüm kısaltmalar dipnotlarda tanımlanmalıdır. Dipnot ve p değerleri için “*” sembolü kullanılmalıdır. Tablo başlıkları tablonun üzerinde verilmeli, bold (koyu) yazılmalı ve başlıktaki her bir kelimenin ilk harfi büyük olmalıdır (Örn: Tablo 1: Hasta Güvenliği Kültürünü Etkileyen Faktörler).
• Şekil/grafik başlıkları şekil/grafiklerin altında verilmeli ve özel isimler dışında tümce düzeninde yazılmalıdır (Örn: Şekil 1: Lewin’in değişim süreci).
Editöre Mektup
Editöre mektup, tüm yazarlar adına Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'ne gönderilen makalenin daha önce yayınlanmadığını ya da incelenmek üzere başka bir dergiye gönderilmediğini içeren bir yazıdan oluşmalıdır. Mektup, makalenin Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi okuyucuları için önemini açık bir şekilde ifade etmelidir.
Başlık ve Yazar(lar) Bilgi Sayfası
Başlık ve yazar bilgi sayfası tek bir sayfada ana metinden ayrı olarak hazırlanmalıdır. Bu bölümde aşağıdaki bilgilere yer verilmelidir:• Makalenin başlığı ve kısa başlığı Türkçe ve İngilizce olarak verilmelidir. Kısa başlık altı kelimeyi geçmemelidir.• Her bir yazarın makalede yer alan isim sırasına göre adı ve soyadı, unvanı, görevi, çalıştığı kurum bilgisi (kurum adı ve adresi), ORCID numarası, iletişim (halihazırda kullanmakta olduğu iş telefonu, e-posta; ayrıca sorumlu yazarın cep telefonu) bilgileri• Kongre ya da Sempozyumda Sunulma Durumu:• Tez Çalışmasından Üretilme Durumu: • Teşekkür (varsa):• Etik Kurul Onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı ............ Etik Kurulu'ndan alınmıştır (Tarih:......ve Sayı No:.....).• Çıkar Çatışması Beyanı:• Finansal Destek Beyanı: • Yazarların Katkı Düzeyleri: Tıp Dergisi Editörleri Uluslararası Komitesi tarafından kabul edilen Vancouver Ölçütleri dikkate alınarak düzenlenmelidir.
Ana Metin
Ana metin yazarları tanımlayabilecek herhangi bir bilgi içermemelidir. Ana metin içeriğine ilişkin dökümanlar (Türkçe-İngilizce Başlık, Türkçe-İngilizce Özet, Metin, Kaynaklar, Tablolar ve/veya Şekiller sırasında) sisteme "Word" formatında ve tek bir dosya olarak yüklenmelidir.
Başlık
Makalenin başlığı Türkçe ve İngilizce olarak verilmelidir. Makalenin tam başlığı kısaltmalar içermemelidir.
Özet
Türkçe ve İngilizce özet ayrı sayfalarda yer almalıdır. Özetlerin her biri en fazla 250 kelime olmalıdır. Araştırma yazılarında Türkçe Özet “Giriş, Amaç, Yöntem, Bulgular, Sonuç”, İngilizce Özet ise “Introduction, Aim, Methods, Results, Conclusion” bölümlerinden oluşmalıdır. Özetin sonunda Türkçe olarak Türkiye Bilimleri Terimleri (TBT) ve İngilizce olarak Medical Subject Headings'e (MesH) göre seçilmiş 3-5 tane anahtar kelime verilmelidir. İlk anahtar kelime büyük harfle başlamalı, diğer kelimelerin ilk harfi küçük yazılmalı, kelimeler arasında noktalı virgül (;) olmalı, alfabetik sırayla dizilmeli ve son kelimenin bitiminde (.) nokta konulmalıdır.
Araştırma Makalesi
Türkçe araştırma makalesi Giriş, Amaç, Yöntem, Bulgular, Tartışma ve Sonuç, İngilizce araştırma makalesi ise Introduction, Aim, Methods, Results, Discussion ve Conclusion bölümlerinden oluşmalıdır.
Giriş: Makalenin dayandığı bilimsel görüşler ve düşünceler açık olarak ifade edilmeli; ortaya konan sorun hemşirelik ile ilişkilendirilmeli, güncel kaynaklar kullanılmalı, ortaya konan sorun ile ilgili literatürde var olan bilgi özet olarak verilmelidir.
Amaç: Araştırmanın amacı ve ardından hipotezi ya da araştırma soruları yazılmalıdır.
Yöntem: Bu bölümde, araştırmanın türü (tasarımı), yapıldığı yer, araştırma evreni ve örneklemi, veri toplama araçları, araştırmanın etik yönü (etik kurul onayı, kurum izni, bilgilendirilmiş olur), verilerin toplanması (ön uygulama (varsa) ve uygulamanın nasıl ve ne zaman yapıldığı) ve verilerin değerlendirilmesi bölümleri yer almalıdır.
Bulgular: Bulgular, araştırma sorularına yanıt verecek şekilde ve sistematik biçimde sunulmalıdır. Bulgularda tablolara atıf yapılmalı, yanı sıra tablonun konmasının uygun görüldüğü yere tablo numarası ve başlığı eklenmelidir.
Tartışma: Tartışma, araştırma sorularına yanıt verecek şekilde ve sistematik biçimde güncel literatürle ilişkilendirilerek sunulmalıdır. Bu bölümün sonunda araştırmanın sınırlılıklarına yer verilmelidir.
Sonuç: Bu bölümde konunun önemi vurgulanmalı; araştırma sonuçlarının hemşirelik uygulamalarına katkısı ile birlikte öneriler verilmelidir.
Derleme Makale
Derleme makalelerde Giriş ve Sonuç bölümü dışındaki alt başlıklar yazarın(ların) inisiyatifine bırakılmıştır. Buna karşın giriş bölümünde makalenin amacı ve dayandığı bilimsel düşünceler açık olarak ifade edilmelidir. Ele alınan konunun hemşirelik ile ilişkisine yer verilmelidir. Metin içinde yer alan alt başlıklar makalenin amacını ve kapsamını karşılayacak şekilde düzenlenmelidir. Sonuç bölümünde ise verilen bilgilerin bir özeti sunulmalıdır.
Olgu Sunumu
Olgu sunumları Giriş, Olgu Sunumu, Tartışma ve Sonuç bölümlerinden oluşur. Giriş bölümünde konunun hemşirelik hizmetlerindeki yeri ve önemi belirtilmelidir. Bilgilendirilmiş gönüllü olur/ onam formunun imzalatıldığına dair bilgi makalede yer almalıdır.
Kaynaklar
Kaynaklar dergi yazım kurallarına uygun olarak verilmelidir. Doğruluğundan yazarlar sorumludur. Birden fazla kaynak arka arkaya metin içinde gösterileceği zaman aralarında “ ; ” olmalı ve yıllara göre artarak sıralanmalıdır (Şendir, 2007; Yıldırım, 2008; Kadak, 2010). Aynı yazarın aynı yıl yayınlanmış iki farklı eserinden yararlanılmışsa ilgili kaynak metin içinde (Göktepe, 2005a; 2005b) şeklinde verilmelidir. Kullanılan tüm kaynaklar metin sonunda ayrı bir bölüm halinde, alfabetik olarak yazar soyadlarına göre, çift satır aralıklı olacak şekilde sıralanmalıdır.
Metin İçinde Kaynak Gösterme
Tek yazarlı kaynak gösterimi:
Türkçe
Şendir (2014) veya (Şendir, 2014)
İngilizce
Elliott (2017) veya (Elliott, 2017)
İki yazarlı kaynak gösterimi:
Türkçe
Şendir ve Büyükyılmaz (2008) veya (Şendir ve Büyükyılmaz, 2008)
İngilizce
Roman ve Rock (1993) veya (Roman ve Rock, 1993)
Üç, dört, beş yazarlı kaynak gösterimi:
Türkçe
İlk kullanımda: İyigün, Ayhan, Taştan, Arıcı ve Akpınar (2014) veya (İyigün, Ayhan, Taştan, Arıcı ve Akpınar, 2014)
Sonraki kullanımlarda: İyigün ve arkadaşları (2014) veya (İyigün ve ark., 2014)
İngilizce
İlk kullanımda: Lam, Kim, Petro ve Khaitan (2020) veya (Lam, Kim, Petro ve Khaitan, 2020)
Sonraki kullanımlarda: Lam ve arkadaşları (2020) veya (Lam ve ark., 2020)
Altı ve üzeri sayıda yazarlı kaynak gösterimi:
Türkçe
İlk kullanımda: Çınar ve arkadaşları (2019) veya (Çınar ve ark., 2019)
Sonraki kullanımlarda: Çınar ve arkadaşları (2019) veya (Çınar ve ark., 2019)
İngilizce
İlk kullanımda: Lee ve arkadaşları (2019) veya (Lee ve ark., 2019)
Sonraki kullanımlarda: Lee ve arkadaşları (2019) veya (Lee ve ark., 2019)
Grup çalışması:
Türkçe
İlk kullanımda: Yükseköğrenim Kurulu (YÖK, 2013) veya (Yükseköğretim Kurulu [YÖK], 2023)
Sonraki kullanımlarda: YÖK (2013) veya (YÖK, 2013)
İngilizce
İlk kullanımda: Organization for Economic Cooperation and Development (OECD, 2014) veya (Organization for Economic Cooperation and Development [OECD], 2014)
Sonraki kullanımlarda: OECD (2014) veya (OECD, 2014)
Kaynakçada Kaynak Gösterme Makale
Dergi
Eğer içerik ile eşleştirilmiş bir DOI numarası varsa kaynakçada verilmelidir.
Yazar, A.A., Yazar, B.B., ve Yazar, C.C. (Yıl). Yazının başlığı. Süreli Yayının Başlığı, Cilt(sayı), s-s. doi: xxxxxxxxxxxx
Yedi ve daha az sayıda yazarlı makale:
Türkçe
Akdemir, N., Çınar, F.I., ve Görgülü, Ü. (2007). Yaşlılığın algılanması ve yaşlı ayrımcılığı. Türk Geriatri Dergisi, 10(4), 215-222.
İngilizce
Chan, H.F., Guillot, M., Page, L., & Torgler, B. (2015). The inner quality of an article: Will time tell? Scientometrics, 104, 19-41. doi:10.1007/s11192-015-1581-y
Yediden fazla yazarlı makale:
Türkçe
Ayhan, H., Çınar, F.İ., Yılmaz Şahin, S., Demirtaş, A., Özkan, Y., Külekçi, E., … İyigün, E. (2019). Cerrahi ve iç hastalıkları hemşireliği eğitimi kapsamında yürütülen simülasyon uygulamalarına yönelik öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. SBÜ Hemşirelik Dergisi, 1(2), 66-75.
İngilizce
Lal, H., Cunningham, A. L., Godeaux, O., Chlibek, R., Diez-Domingo, J., Hwang, S.J., … Heineman, T. C. (2015). Efficacy of an adjuvanted herpes zoster subunit vaccine in older adults. New England Journal of Medicine, 372, 2087–2096. doi: 10.1056/NEJMoa1501184
Kitap
Türkçe kitap
Karasar, N. (1995). Araştırmalarda rapor hazırlama (8.bs). Ankara: 3A Eğitim Danışmanlık Ltd.
Tonta, Y., Bitirim, Y., ve Sever, H. (2002). Türkçe arama motorlarında performans değerlendirme. Ankara: Total Bilişim.
Türkçeye çevrilmiş kitap
Johnson, A. (2005). Hemşirelik ve etik (A. Ateş, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
Editörlü kitap
Ören, T., Üney, T., ve Çölkesen, R. (Ed.). (2006). Türkiye bilişim ansiklopedisi. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
İngilizce kitap
Epstein, R., & Street, R. (2008). Patient-centered care for the 21st century: physicians’ roles and patients’ preferences. Philadelphia, PA: ABIM Foundation.
Potter, P.A., & Perry, A.G. (2009). Caring in nursing practice. In Fundamentals of nursing (7th ed.). (pp. 95-105). St. Louis: Mosby Elsevier.
Türkçe kitap içerisinde bölüm
Öztürk, H. (2014). Takım çalışması. Ü. Baykal, ve E. Türkmen (Ed.), Hemşirelik hizmetleri yönetimi içinde (s. 352-383). İstanbul: Akademi Yayınevi.
İngilizce kitap içerisinde bölüm
Bassett, C. (2006). Cultural studies and new media. In G. Hall, & C. Birchall (Eds.), New cultural studies: Adventures in theory (pp. 220–237). Edinburgh, UK: Edinburgh University Press.
Türkçeye çevrilmiş kitap içerisinde bölüm
Tolay, E. (2013). Planlamanın temelleri. S.P. Robbins., D.A. Decenzo, & M. Coulter (Eds.), Yönetimin esasları: temel kavramlar ve uygulamalar içinde. A. Öğüt (Çev. Ed.) (s. 104-129). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Elektronik Kaynak
Türkçe
Sağlık Bakanlığı. (2001). Üremeye Yardımcı Tedavi Yöntemleri Konusunda Eğitim Verecek Merkezlerin Nitelikleri, Tespiti, Çalışma Usul ve Esasları ile Eğitim Programı ve Sertifika Verilmesine Dair Tebliğ. Erişim adresi (07.12.2019): https://www.saglik.gov.tr/TR,11302/uremeye-yardimci-tedavi-yontemleri-konusunda-egitim-verecek-merkezlerin-nitelikleri-tespiti-calisma-usul-ve-esaslari-ile-egitim-programi-ve-sertifika-verilmesine-dair-teblig.html
İngilizce
World Health Organization (WHO). (2005). WHO Multi-country Study on Women's Health and Domestic Violence against Women: initial results on prevalence, health outcomes and women's responses. Retrieved from (02.05.2019): https://www.who.int/reproductivehealth/publications/violence/24159358X/en/
Güncellenme Tarihi 04.04.2020