Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi İçin Verilen Değerlerin Erich Fromm’un Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 167 - 182, 31.12.2019

Öz

Günümüz modern dünyasında her geçen gün daha da önem arz eden değerler eğitimi, Türkiye’de de eğitim-öğretim faaliyetleri içinde önemli bir yer tutmaktadır. Türkiye’de öğretim programlarının en önemli bileşenlerinden biri haline gelen değer kazanımı sosyal bilgiler dersinde daha da önemlidir. Sosyal bilgiler dersinin değer kazanımı açısından önemli olmasının nedeni, bu dersin içeriğinin değer kazanıma müsait olmasına dayanmaktadır. Bu çalışmada değerler açısından bu denli önemli bir konuma sahip sosyal bilgiler dersinde verilen değerlerin modern toplumu merkeze alarak onlarca önemli eser ile sosyal bilimlerde önemli bir yer tutan Erich Fromm’un görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye 2005 sosyal bilgiler dersi öğretim programında 6. sınıf için belirlenen değerler Erich Fromm’un görüşleri doğrultusunda değerlendirilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilmiştir. Veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanılmıştır. Araştırmada ulaşılan veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada Türkiye 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programında belirlenen değerlerin insanda olması gerekliliği noktasında Erich Fromm’da tamamen hem fikirken bu değerler ile kazandırılması düşünülenler açısından görüş farklılıklarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Doğanay, A. (2012). Değerler Eğitimi. Öztürk, C. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (ss. 226-256). 3. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akbaba Altun, S. (2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 7-17.
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki Değerlerin Kazanılma Düzeyinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Erzurum İli Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimin Gerçekleştirilmesine İlişkin Bir Durum Çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğanay, A. (2012). Değerler Eğitimi. Öztürk, C. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (ss. 226-256). 3. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekşi, H. (2003). Temel İnsanî Değerlerin Kazandırılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1) , 79-96.
  • Fromm, E. (1994). Kendini Savunan İnsan, (Çev. Necla Arat). 4. Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Fromm, E. (1995a). Umut Devrimi. (Çev. Şemsa Yeğin). 2. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (1995b). Sevme Sanatı. (Çev. Yurdanur Salman)., 10. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (2001). İtaatsizlik Üzerine. (Çev. Ayşe Sayın ). 1. Baskı. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Fromm, E. (2003). Sahip Olmak ya da Olmak. (Çev. Aydın Arıtan). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Fromm, E. (2004). Çağdaş Toplumların Geleceği. (Çev. Aydın Arıtan Ve Kaan H. Ökten). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Fromm, E. (2006). Sağlıklı Toplum. (Çev. Yurdanur Salman Ve Zeynep Tanrısever). 4. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi
  • Fromm, E. (2008). Sevginin ve Şiddetin Kaynağı (Çev. Yurdanur Salman Ve Nalan İçten). 7. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (2011). Özgürlük Korkusu. (Çev. Selma Koçak ). İstanbul: Doruk Yayımcılık
  • İlköğretim 6. Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları, 4. Baskı, 2014
  • Izgar, G. (2014). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Yapılan Değerler Eğitimi Programının İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi , 9 (1) , 75-89 .
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkinliğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılcan, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 167 - 182, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Doğanay, A. (2012). Değerler Eğitimi. Öztürk, C. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (ss. 226-256). 3. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akbaba Altun, S. (2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 7-17.
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki Değerlerin Kazanılma Düzeyinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Erzurum İli Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimin Gerçekleştirilmesine İlişkin Bir Durum Çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğanay, A. (2012). Değerler Eğitimi. Öztürk, C. (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (ss. 226-256). 3. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekşi, H. (2003). Temel İnsanî Değerlerin Kazandırılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1) , 79-96.
  • Fromm, E. (1994). Kendini Savunan İnsan, (Çev. Necla Arat). 4. Baskı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Fromm, E. (1995a). Umut Devrimi. (Çev. Şemsa Yeğin). 2. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (1995b). Sevme Sanatı. (Çev. Yurdanur Salman)., 10. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (2001). İtaatsizlik Üzerine. (Çev. Ayşe Sayın ). 1. Baskı. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Fromm, E. (2003). Sahip Olmak ya da Olmak. (Çev. Aydın Arıtan). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Fromm, E. (2004). Çağdaş Toplumların Geleceği. (Çev. Aydın Arıtan Ve Kaan H. Ökten). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Fromm, E. (2006). Sağlıklı Toplum. (Çev. Yurdanur Salman Ve Zeynep Tanrısever). 4. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi
  • Fromm, E. (2008). Sevginin ve Şiddetin Kaynağı (Çev. Yurdanur Salman Ve Nalan İçten). 7. Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Fromm, E. (2011). Özgürlük Korkusu. (Çev. Selma Koçak ). İstanbul: Doruk Yayımcılık
  • İlköğretim 6. Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları, 4. Baskı, 2014
  • Izgar, G. (2014). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Yapılan Değerler Eğitimi Programının İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi , 9 (1) , 75-89 .
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkinliğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılcan, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Subaşı 0000-0003-0070-3112

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Subaşı, Y. (2019). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi İçin Verilen Değerlerin Erich Fromm’un Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. International Journal of New Approaches in Social Studies, 3(2), 167-182.

Flag Counter