Birinci el kaynaklarından olan salnameler Osmanlı eğitim sistemi hakkında bilgi edinmemiz için önemli kaynaklardır. Bu çalışmanın amacı 1869-1903 yılları arasında Kastamonu vilayetindeki eğitim durumunu Kastamonu Vilayet Salnameleri ile Maarif Salnamelerindeki veriler doğrultusunda ortaya koymaktır. Kastamonu Vilayet Salnamesi’nin ilk yayımlandığı yıl 1869 iken son yayımlandığı yıl 1903’tür. Maarif Salnameleri ise 1899-1903 yılları arasında yayımlanmıştır. Kastamonu vilayet salnamelerinin her yıl düzenli olarak yayımlanmadığı bilinmektedir. Farklı aralıklarla olmakla birlikte yirmi bir adet Kastamonu Vilayet Salnamesi ve 1902 yılına ait Maarif Salnamesi hariç beş adet Maarif salnamesi çalışmadaki başlıca veri kaynaklarıdır. Çalışmada veriler doküman incelmesi yöntemiyle toplanmış ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışmada yöntem olarak tarihsel araştırma kullanılmıştır. İncelemeye tabi tutulan yıllarda Kastamonu vilayetinde mevcudiyeti anlaşılan eğitim kurumları; sıbyan mektepleri, ibtidai mektepler, rüşdiyeler, idadiler, sanayi mektebi, gayrimüslimlere ait mekteplerdir. Eğitim kurumlarındaki mevcut öğrenci ve öğretmen sayılarındaki yıllara göre değişim de çalışmadaki önemli bulgular arasındadır.
Yearbooks, which are first-hand sources, are important for obtaining information about the Ottoman education system. This study aims to reveal the educational status in Kastamonu province between 1869 and 1903, which aligns with the data in the Kastamonu Provincial Yearbooks and Education Yearbooks. The first publication of the Kastamonu Provincial Yearbook was in 1869, and the last was in 1903. Education Yearbooks were published between 1899 and 1903. It is known that Kastamonu provincial yearbooks were not published every year. Although they occur at different intervals, twenty-one Kastamonu Provincial Yearbooks and five Education Yearbooks, excluding the Education Yearbook of 1902, are the main data sources in the study. Data in the study was collected using the document review method and subjected to descriptive analysis. Historical research was used as the study method. In the years examined, educational institutions understood to exist in Kastamonu province are primary schools, middle schools, high schools, industrial schools, and schools for non-Muslims. The change in the number of students and teachers in educational institutions over the years is also among the study's important findings.
Sayın editör yüklenen makale, yüksek lisans tez çalışmasından üretilmiştir. Hakeme gönderileceği için bu bilgi şimdilik makale üzerinde ifade edilmemiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |