Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19'un Çocuk İşçiliği Üzerindeki Etkileri: Alınması Gereken Önlemler

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 27 - 35, 29.06.2021

Öz

Covid-19'un insanların yaşamları ve geçim kaynakları üzerindeki büyük etkisi, özellikle yoksul aileleri ve onların çocuklarını etkilemektedir. Covid-19 benzeri görülmemiş iş ve gelir kaybına neden olurken; aynı zamanda okulların kapanmasına ve birçok çocuğun ailelerinin hayatta kalmasına yardımcı olmak için çalışma hayatına girmesine neden olmaktadır. Çocukların maddi kazanç için çalışma hayatına girmeleri gelişimlerini olumsuz etkilemektedir. Bu, geleceğin en önemli beşerî sermayesinin kaybı anlamına gelmektedir. Bir ülkede çocuklar gelişmek, büyümek, korunmak, güvende olmak ve eğitim görmek için temel haklara sahip olmalıdır. Ancak Covid-19, eğitim hakkı ve çocuk işçiliğinden korunma hakkı da dahil olmak üzere çocuk hakları üzerinde derin bir etkiye sahiptir. Bu nedenle sosyal koruma önlemlerinin artırılması, ekonominin ve istihdamın teşvik edilmesi, finansmana erişimin kolaylaştırılması, ücretsiz ve kaliteli eğitim sağlanması gibi önlemler, Covid-19 sürecinde çocuk işçiliğinin önlenmesine veya en azından azaltılmasına önemli katkı sağlayacaktır. Konunun öneminden dolayı bu çalışmamızda Covid-19'un çocuk işçiliği üzerindeki etkileri ve alınması gereken önlemler ele alınmıştır. Teorik çerçevede ele alınan çalışma, Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu'ndan (UNICEF) elde edilen veriler doğrultusunda açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ADB. (2003), Social Protection, ADB Publications, Philippine.
  • Alliancecpha. (6 Mayıs 2020), “Technical Note: Covid-19 and Child Labour”, https://www.alliancecpha.org/en/system/tdf/library/attachments/covid-19_and_child_labour_annex_final.pdf?file=1&type=node&id=38122 (08. 06. 2021).
  • Akkan, B. (2020), “Kovid-19'un Çocuklar Üzerinde Etkisi ve Çocuk Odaklı Sosyal Politikalar”, TESEV Değerlendirme
  • Notları, 2020/6, https://www.tesev.org.tr/tr/research/kovid-19-ve-cocuk-odakli-politikalar (08. 06. 2021). Avşar, Z., Öğütoğulları, E. (2012), “Çocuk İşçiliği ve Çocuk İşçiliği ile Mücadele Stratejileri”, Sosyal Güvenlik Dergisi, 2(1): 9-40.
  • Boybek, S. (2009), “Sosyal Yardım Uygulamaları ve Çocuk İşçiliği Arasındaki İlişki: Keçiören Örneği”, Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü, Sosyal Yardım Uzmanlık Tezi.
  • Barışık, S., Ege, T., Şimşek, T. (2016), “Türkiye’de Çocuk İşçiliği ve Ekonomik Etkileri”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2): 161-179.
  • Buechne, M. (19 Ekim 2020), “Covid-19 and Child Labor: A Time of Crisis, a Time to Act”, https://www.unicefusa.org/stories/covid-19-and-child-labor-time-crisis-time-act/37741 (08. 06. 2021).
  • Cpaor. (Nisan 2020), “Devletlere Mesajlar: Covid-19 Müdahaleleri Sırasında Çocukların Korunmasını Koordine Etmek”, https://www.cpaor.net/sites/default/files/2020-06/CP%20AoRGOV_Messages%20Turkish.pdf (08. 06. 2021).
  • Chaubey, J., Perisic, M., Perrault, N., Laryea-Adjeı, G., Khan, N. (2007). Child Labour, Education And Policy Optıions, UNICEF, New York.
  • ECLT. (2021), “Why Does Child Labour Happen? Here are Some of the Root Causes”, https://www.eclt.org/en/news/child-labour-causes (08. 06. 2021).
  • FAO. (2020), “Social Protection and Child Labour, Italy: Food and Agriculture Organization of the United Nations”, http://www.fao.org/3/ca9485en/CA9485EN.pdf (08. 06. 2021).
  • Gentilini, U. (22 Mayıs 2020), “Global Social Protection Covid-Response Paper”, https://www.ugogentilini.net/?p=920 (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021a), “What is Child Labour” https://www.ilo.org/ipec/facts/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021b), “International Programme on the Elimination of Child Labour”, https://www.ilo.org/ipec/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (20 Mayıs 2020), “Covid-19 Impact on Child Labour and Forced Labour: The Response of the IPEC+ Flagship Programme”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_norm/@ipec/documents/publication/wcms_745287.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021c), “Convention C182 - Worst Forms of Child Labour Convention, 1999 (No. 182)”, https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:C182#A2 (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021d), “R190- Worst Forms of Child Labour Recommendation, 1999 (No. 190)”, https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:R190 (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021e), “Hazardous Child Labour”, https://www.ilo.org/ipec/facts/WorstFormsofChildLabour/Hazardouschildlabour/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (2021f), “Couses”, https://www.ilo.org/moscow/areas-of-work/child-labour/WCMS_248984/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (18 Mayıs 2020), “ILO Policy Brief on Covid-19: Pillar 1: Stimulating the Economy and Employment”, https://www.ilo.org/global/topics/coronavirus/impacts-and-responses/WCMS_739048/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (18 Mart 2020), “Covid-19 and the World of Work: Impact and Policy Responses”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_738753.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO. (2017), Global Estimates of Child Labour, ILO, Geneva.
  • ILO-UNICEF. (12 Haziran 2020), Covid-19 and Child Labour: A Time of Crisis, a Time to Act, International Labour Organization-United Nations Children’s Fund, New York.
  • ILO-UNICEF. (2019), “Towards Universal Social Protection for Children: Achieving SDG 1.3”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---soc_sec/documents/publication/wcms_669336.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO-IPEC. (18 Ocak 2007), Explaining the Demand and Supply of Child Labour: A Review of the Underlying Theories, ILO/IPEC-SIMPOC, Geneva.
  • ILO. (2002), Eliminating the Worst Forms of Child Labour a Practical Guide to ILO Convention No. 182, International Labour Office, Geneva.
  • ILO. (6 Mayıs 2002), “ILO Global Report on Child Labour Cites Alarming Extent of its Worst Forms”, https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_007784/lang--en/index.htm (08. 06. 2021).
  • ILO. (12 Haziran 2020), “Bugün Çocukları, Çocuk İşçiliğine Karşı, Her Zamankinden Daha Fazla Korumamız Gerek!”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---ipec/documents/publication/wcms_748265.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO. (23 Nisan 2020), “Social Protection Spotlight”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---soc_sec/documents/publication/wcms_742337.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO. (2016), “Eliminating and Preventing Child Labour”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_456960.pdf (08. 06. 2021).
  • ILO. (18 Haziran 2015), “138 No’lu Asgari Yaş Sözleşmesi”, https://www.ilo.org/ankara/conventions-ratified-by-turkey/WCMS_377287/lang--tr/index.htm (08. 06. 2021).
  • Kiryakova, G. (2009), “Review of Distance Education”, Trakia Journal of Sciences, 7(3): 29-34.
  • OECD. (7 Temmuz 2021), “Urgent Action Needed to Stop Jobs Crisis Becoming a Social Crisis”, https://www.oecd.org/newsroom/urgent-action-needed-to-stop-jobs-crisis-becoming-a-social-crisis.htm (08. 06. 2021).
  • OECD. (9 Nisan 2021), “An Assessment of the Impact of Covid-19 on Job and Skills Demand Using Online Job Vacancy Data”, https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/an-assessment-of-the-impact-of-covid-19-on-job-and-skills-demand-using-online-job-vacancy-data-20fff09e/ (08. 06. 2021).
  • Sungur, O., Kurumaral, E. (2017), “Geçmişten Günümüze Dünyada ve Türkiye’de Çocuk İşçiliği”, Ayrıntı Dergisi, 5(49): 53-58.
  • UNICEF, (3 Eylül 2020), “Child Labour”, https://www.unicef.org/protection/child-labour (08. 06. 2021).
  • UNICEF, (11 Haziran 2020), “Covid-19 May Push Millions More Children into Child Labour”, https://www.unicef.org/press-releases/covid-19-may-push-millions-more-children-child-labour-ilo-and-unicef (08. 06. 2021).
  • UNICEF, (15 Nisan 2020), “Politika Notu: Covid-19 Salgınının Çocuklar Üzerindeki Etkisi”, https://www.unicef.org/turkey/media/9881/file/COVID-19%20D%C3%B6neminin%20%C3%87ocuklar%20%C3%9Czerindeki%20Etkilerine%20%C4%B0li%C5%9Fkin%20Politika%20Notu.pdf (08. 06. 2021).
  • UNICEF. (18 Haziran 2020), “Ebeveynler, Covid-19 Kaynaklı Kayıplarda Çocuklarını Nasıl Destekleyebilir?”, https://www.unicef.org/turkey/hikayeler/ebeveynler-covid-19-kaynakl%C4%B1-kay%C4%B1plarda-%C3%A7ocuklar%C4%B1n%C4%B1-nas%C4%B1l-destekleyebilir (08. 06. 2021).
  • UNICEFTURK. (2021), “Çocuk Yoksulluğu Artabilir”, https://www.unicefturk.org/yazi/covid19_yoksulluk (08. 06. 2021).
  • UKESSAYS. (8 Mayıs 2020), “How is Forced Child Labor in China Supported by the United States?”, https://www.ukessays.com/essays/human-rights/how-is-forced-child-labor-in-china-supported-by-the-united-states.php (08. 06. 2021).
  • Verza, M., Valdez, C., Costa, W. (15 Ekim 2020), “Pandemic Driving Children Back to Work, Jeopardizing Gains”, https://apnews.com/article/virus-outbreak-pandemics-mexico-india-united-nations-ab80ad40160b0b255e3dc68d11360b44 (08. 06. 2021).
  • WBCSD. (2020), “Covid-19 and Child Labor: Challenges and Recommendations”, https://humanrights.wbcsd.org/project/covid-19-and-child-labor-challenges-and-recommendations/ (08. 06. 2021).
  • Zahed, G., Chehrehrazi, N., Talem, A. N. (4 Mayıs 2020), “How Does Covid-19 Affect Child Labor?”. https://www.researchgate.net/publication/341493537_How_Does_COVID-19_Affect_Child_Labor (08. 06. 2021).
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Sevgi Işık Erol 0000-0001-9925-1704

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Kabul Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Işık Erol, S. (2021). Covid-19’un Çocuk İşçiliği Üzerindeki Etkileri: Alınması Gereken Önlemler. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(1), 27-35.

Creative Commons Lisansı
Sosyal Çalışma Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır.

Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.