Günümüzde Bilecik’e bağlı bir sanayi kenti
olan Bozüyük, Osmanlı İmparatorluğu’nun kuruluşundan milli mücadele yıllarına
kadar önemli bir tarihi geçmişe sahiptir. Demiryolu hattının açılmasına kadar
kara yolu güzergâhında bulunan ilçe, Osmanlının doğu seferlerine çıkarken
konaklama noktası olarak kullandığı bir merkezkonumundaydı. 16. yüzyılın ilk yarısında Kasım
Paşa tarafından buraya yaptırılan külliye, günümüzdeki Bozüyük şehrinin varlık
sebebi olmuştur. Külliyeden günümüze orijinalliğini koruyarak gelen tek yapı
cami kısmıdır. Dışardan sade bir mimarisi olan caminin içinde zengin bir
süsleme programı bulunmaktadır.Bu
makalede, caminin süslemeleri detaylı bir şekilde ele alınarak süslemelerle
ilgili çizim ve fotoğraflara yer verilmiştir.
Akakuş, R.(1990). “İmam Cezeri ve Torunu Kasım Paşa”. Diyanet İşleri Dergisi (4) 3-31
Aslanapa, O.(1965). Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı. İstanbul: Türk Kültürünü Araştıma Enstitüsü Yayınları
Çetin, M.C.(2018). Nefs-i Karadona Nam-ı Diğer Bozüyük. Bilecik: Tunç Yayıncılık
Denknalbant, A.(2001). “Kasım Paşa Külliyesi”. T.D.V. İslam Ansiklopedisi (24) 550-552
Gence, C.(1997). “Osmanlılardan Günümüze Alçı Vitray Sanatı”. Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Dergisi (33) 42-44
Gündüz, H.(2019) Caminin kitabeleri MSGSÜ Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Eski Yazı Programı’ndan Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Gündüz tarafından okunmuştur, İstanbul: 10 Ocak
Özüdoğru, Ş., Ünügür, A.(1997). Bozüyük Kasım Paşa Camii. Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık
Yetkin, Ş.(1972). Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı’nın Gelişmesi. İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayını
Yılmaz, K.(2007). Bozüyük ve Kasım Paşa Camii. Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık
Bozüyük, an
industrial city attached to Bilecik today, has an important historical past
from the foundation of the Ottoman Empire until the years of national struggle.
The district, which was located on the highway route until the railway line was
opened, was a center used by the Ottomans as a point of accommodation when
traveling to the eastern expeditions. The mosque, which was built by Kasım
Pasha in the first half of the 16th century, was the reason of the existence of
Bozüyük city today. The only building that keeps its authenticity from the
complex to the present day is the mosque. The mosque, which has a simple
architecture from the outside, has a rich ornamentation program. In this article,
the decorations of the mosque are handled in detail and drawings and
photographs related to the decorations are given.
Akakuş, R.(1990). “İmam Cezeri ve Torunu Kasım Paşa”. Diyanet İşleri Dergisi (4) 3-31
Aslanapa, O.(1965). Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı. İstanbul: Türk Kültürünü Araştıma Enstitüsü Yayınları
Çetin, M.C.(2018). Nefs-i Karadona Nam-ı Diğer Bozüyük. Bilecik: Tunç Yayıncılık
Denknalbant, A.(2001). “Kasım Paşa Külliyesi”. T.D.V. İslam Ansiklopedisi (24) 550-552
Gence, C.(1997). “Osmanlılardan Günümüze Alçı Vitray Sanatı”. Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Dergisi (33) 42-44
Gündüz, H.(2019) Caminin kitabeleri MSGSÜ Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Eski Yazı Programı’ndan Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Gündüz tarafından okunmuştur, İstanbul: 10 Ocak
Özüdoğru, Ş., Ünügür, A.(1997). Bozüyük Kasım Paşa Camii. Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık
Yetkin, Ş.(1972). Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı’nın Gelişmesi. İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayını
Yılmaz, K.(2007). Bozüyük ve Kasım Paşa Camii. Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.