Müzikal
deşifre, zihnin ve bedenin karmaşık işlemler gerçekleştirdiği çok boyutlu bir
süreçtir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada deşifrenin
boyutları ve deşifreyi etkileyen faktörler sistematik bir şekilde ele
alınmıştır. Bu sayede deşifre konusunun araştırmacı ve öğrencilere daha
bütünlüklü, anlaşılır bir biçimde sunulması hedeflenmiştir.
Literatür
taramasından yararlanılarak hazırlanan bu çalışmada, deşifrenin öğrenme, okuma,
seslendirme olmak üzere üç temel boyutta sınıflandırılabileceği ve bu boyutları
etkileyen tüm faktörlerin deşifreyi de etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
araştırmada elde edilen bulgular ışığında deşifresini geliştirmek isteyen
öğrenci ve müzisyenlere birtakım öneriler sunulmuştur.
Musical
sight-reading is a multi-dimensional process in which mind and body realize
complicated transactions. In the research in which the qualitative research
method has been adopted, the dimensions of sight-reading and the factors that
effect sight-reading have been considered. In this manner, it has been aimed
that sight-reading subject's to be presented to the students understandably,
scrutinizingly and in an entire way.
In
this research which is made through literature survey, it has been concluded
that musical sight-reading might be classified in three basic dimensions as
learning, reading, and vocalization and the factors which affect these
dimensions might effect musical sight-reading at the same time. Moreover, the data
which has been obtained through the research might present some suggestions to
the students who are keen to progress their sight-reading skills.
Music Sight-Reading Sight-Singing Sight-Playing Dimensions of The Sight-Reading
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 23 |