Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kitsch ve Estetik

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 28, 672 - 691, 31.12.2021
https://doi.org/10.21602/sduarte.976973

Öz

Kitsch kavramının kökeni çok eski tarihlere dayalı olsa da gerçek varlığını ilk olarak 1800’lü yılların ikinci yarısından sonraki sanat piyasasında bulunan basit, gösterişli, kolayca pazarlanabilen, karşıt estetik değer ve klişe tarzdaki özellikleri içeren eserleri tanımlamak adına ortaya çıktığı gözlemlenebilir. Çok yönlü uygulanma alanına sahip olan kitschin geçmişten günümüze birçok sanatsal yaratı ve uygulamalarda var olduğu kabul edilebilir fakat kitsch olarak nitelenen görüntülerin anlamına yönelik tanımının bugün dahil bir kesinlik barındırmaması kitsch kavramını sanatsal yönlerden tartışmalara açık hale getirmektedir.

Bu araştırmanın amacı da çoğu zaman farkında olmadan üretilen, sanatın beklentileri karşısında yetersiz olarak değerlendirilebilen kitsch eserleri güzel ve çirkin kavramları arasındaki karşıtlık yönünden ele almak ve 21. Yüzyıldaki estetik anlayışla birlikte kitschin güncel sanat pratiklerinde farklı ve yaratıcı bir yöntem olarak da kullanılabilecek bir yönü olduğunu vurgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda yöntem olarak döküman analizi uygulanmış ve konuyla ilişkili eser görselleri ek kaynak olarak değerlendirilmiştir. Araştırma Giriş; Kitsch; Güzel, Estetik ve Çirkin; Kitsch ve Estetik; Sonuç ve Öneriler olmak üzere 5 başlıktan oluşmaktadır.
Sonuç olarak güzel ve çirkinin çatışkısındaki kitsch kavramından yola çıkarak, kitschin sanatsal yönü incelenmiş ve bu alanda üretilen eserler için farklı gözlem ve ele alış biçimleri kaynaklarla birlikte değerlendirilmiştir. Böylelikle değişen estetik anlayışla birlikte kitschin tanımının da yeni anlamlara büründüğü vurgulanmak istenmiştir. Araştırmada kitsch kavramı sanatsal bir ifade biçimi olarak belirtilmiş ve bundan sonraki süreçte sanat alanında kitsche atfedilen değerleri tanımlayabilmek için araştırmanın yarar sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akbulut, H. (t.y.). Film Çözümlemeleri, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları Radyo Televizyon Sinema Lisans Programı, İstanbul.
  • Aslışen, M. (2006). Postmodern Süreçte Kitsch Olgusu, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Berk, E. (2017). Fotoğraf Sanatına Kitsch Yaklaşımlar, idil, 2017, Cilt 6, Sayı 39, 3187-3209. DOI: 10.7816/idil-06-39-12
  • Demir, G. İ. (2009). Kiç ve Plastik Sanatlar Üzerine, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Doğan, H. (2014). Çağdaş Sanatta Çirkinlik, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kagan, M. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri, Çev. Aziz Çalışlar, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Keskin, G. (2018). Baumgarten'ın Felsefesinde Estetik ve Mantık, Felsefe Arkivi - Archives of Philosophy, Sayı/Issue: 49: 13-22. DOI: 10.26650/arcp2018-591061
  • Kulka, T. (2014). Kitsch ve Sanat. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları, I. Basım.
  • Mamur, N. (2012). Kitsch (Kiç) Olgusunun Sanat Eğitiminde Estetik Beğeniler Açısından Sorgulanması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 3, Aralık 2012, ss.70-79, ISSN: 1306-7850
  • Orman, E. (2010). Estetik, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, Sosyoloji Lisans Programı, İstanbul.
  • Sakallı, M. (2018). Çağdaş Sanatta Beden Kullanımı Olarak Çirkinin Estetiği, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Sena, C. (1971). Estetik, Sanat ve Güzelliğin Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şahin, H, (2016). Sanatta Kitsch Olgusu Üzerine, Akdeniz Sanat Dergisi, 2016, Cilt 9, Sayı 17: 1-27. ISSN: 1307-9700
  • Şimşek, İ. (2014). Antikçağdan Alman İdealizmine; Estetik Bir Değer Olarak Güzellik, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 41; Erzurum: 330-344. ISSN: 1303 – 295X
  • Tunalı, İ. (2004). Estetik, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Uncu, G. ve Çalışır, G. (2018). Sanatta Çirkinin Temsili, International Journal of Social Science Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7670 Number: 71 , p. 455-480, Autumn II 2018: 455-480.
  • Yıldız, N, (2013). Günümüz Sanat Yapıtlarını Okuma Girişimi Olarak Güzel ve Güzel Yerine Geçen Kavramlar, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim Öğretmenliği Programı Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Zeybek, H, (2017). Modern Sanatta İfade ve Yapıt, Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı Doktora Tezi, Lefkoşa.
  • Benmayor, G. (2021). Rüküş Sanat Oldu. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/rukus-sanat-oldu-1816556 (Erişim Tarihi: 15.05.2021)
  • Berk, E. (2018). Fotoğrafta Kitsch ve Martin Parr, https://gaiadergi.com/fotograftakitsch-martin-parr/ (Erişim Tarihi: 20.06.2021)
  • Brown, R. (2010). Nick Cave’s exhibit of “˜Soundsuits’ at the Fowler Museum moves beyond identity and the familiar https://dailybruin.com/2010/02/02/nick-caves-exhibit-soundsuits-fowler-museum-moves (Erişim Tarihi: 18.05.2021)
  • Kavrakoğlu, F. (2013). Kitsch (Kiç) https://kavrakoglu.com/kitsch-kic/ (Erişim tarihi: 20.07.2021).
  • Korkmaz Ekici, F. D. (2014). Dada'dan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti-Estetik Form Olarak Beden, skopbülten, https://www.e-skop.com/skopbulten/tezler-dadadan-gunumuze-plastik-sanatlarda-anti-estetik-form-olarak-beden/2154 (Erişim Tarihi: 18.06.2021)
  • Pera Müzesi (t.y.). https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/zevk-meselesi/1265 (Erişim Tarihi: 28.07.2021).
  • Sanatta Güzellik Kavramı Nedir? (2016). https://sanatta-guzellik-kavrami.nedir.org/ (Erişim Tarihi: 03.05.2021)
  • Scruton, R. (2015). Kitsch’in Dayanılmaz Çekiciliği, Çeviri: Ayşe Boren, https://www.e-skop.com/skopbulten/kitschin-dayanilmaz-cekiciligi/2273 Erişim Tarihi: 20.07.2021).
  • Şüyün, F. (2021). “Kitch” mi, “Zevk Meselesi” mi?! https://www.dunya.com/kose-yazisi/kitch-mi-zevk-meselesi-mi/612651 (Erişim Tarihi: 25.06.2021).
  • Türkmen, B. (2017). Göz Ardı Edilemeyecek Kadar Kötü Eserlerin Sergisi: Kötü Sanat Müzesi (MOBA), https://wannart.com/icerik/8182-goz-ardi-edilemeyecek-kadar-kotu-eserlerin-sergisi-kotu-sanat-muzesi-moba (Erişim Tarihi: 12.02.2021)
  • Yalçın, C. (2017). Dünyanın en kötü eserlerini toplayan müze: Kötü Sanat Müzesi https://www.nolm.us/dunyanin-en-kotu-eserlerini-toplayan-muze-kotu-sanat-muzesi/ (Erişim Tarihi: 15.06.2021)
  • Yılmaz, N. (2017). Sanata Yüzeysel Bir Tepki: Kiç. https://nalanyilmaz.blogspot.com/2017/02/sanata-yuzeysel-bir-tepki-kitsch.html (Erişim Tarihi: 18.06.2021)
  • Görsel 1. Anonim, “Kabuklu Hayvan Süren Kadın”, 1980, Tuval Üzeri Yağlıboya, http://museumofbadart.org/ Erişim tarihi: 05.04.2021
  • Görsel 2. Anonim, “Protez pençe”, 1994, Tuval Üzeri Yağlıboya, http://museumofbadart.org/ Erişim tarihi: 05.04.2021
  • Görsel 3. Rubens, “Oğlu Nicholas’ın portresi”, 1514-1620 dolayları, Kağıt Üstüne Siyah ve Kırmızı Pastel, Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, Çev: Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi: 16, Erişim tarihi: 05.04.2021
  • Görsel 4. Dürer, “Annesinin Portresi”, 1514, Kağıt Üzerine Siyah Tebeşir, Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, Çev: Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi: 17. Erişim tarihi: 15.06.2021.
  • Görsel 5. Gilles, “Çiçekler ve Gözyaşları”, 2016, Tuval Üzeri İnkjet Baskı Ve Boya, https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/rukus-sanat-oldu-1816556 Erişim tarihi: 15.06.2021.
  • Görsel 6. Cave, “Drive-by”, 2011, Video, https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/zevk-meselesi/1265 Erişim tarihi: 13.03.2021
  • Görsel 7. Phalle, “Afiyet Olsun”, Enstalasyon, 1980,https://bianet.org/biamag/sanat/159780-niki-de-saint-phalle-hatun-gucu Erişim tarihi: 13.03.2021
  • Görsel 8. Phalle, “Ölüm”, Enstalasyon, 1985. https://bianet.org/biamag/sanat/159780-niki-de-saint-phalle-hatun-gucu Erişim tarihi: 16.04.2021
  • Görsel 9. Parr, “Otoportre”, 1999, Fotoğraf, Berk, E. (2017). Fotoğraf Sanatına Kitsch Yaklaşımlar, idil, 2017, Cilt 6, Sayı 39: 15.
  • Görsel 10. Parr, “Otoportre”, 2000, Fotoğraf, Berk, E. (2017). Fotoğraf Sanatına Kitsch Yaklaşımlar, idil, 2017, Cilt 6, Sayı 39: 17.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Karagüzel 0000-0001-6233-2682

Gülçin Karaca 0000-0002-8768-1667

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Karagüzel, R., & Karaca, G. (2021). Kitsch ve Estetik. Art-E Sanat Dergisi, 14(28), 672-691. https://doi.org/10.21602/sduarte.976973
AMA Karagüzel R, Karaca G. Kitsch ve Estetik. Art-e. Aralık 2021;14(28):672-691. doi:10.21602/sduarte.976973
Chicago Karagüzel, Rabia, ve Gülçin Karaca. “Kitsch Ve Estetik”. Art-E Sanat Dergisi 14, sy. 28 (Aralık 2021): 672-91. https://doi.org/10.21602/sduarte.976973.
EndNote Karagüzel R, Karaca G (01 Aralık 2021) Kitsch ve Estetik. Art-e Sanat Dergisi 14 28 672–691.
IEEE R. Karagüzel ve G. Karaca, “Kitsch ve Estetik”, Art-e, c. 14, sy. 28, ss. 672–691, 2021, doi: 10.21602/sduarte.976973.
ISNAD Karagüzel, Rabia - Karaca, Gülçin. “Kitsch Ve Estetik”. Art-e Sanat Dergisi 14/28 (Aralık 2021), 672-691. https://doi.org/10.21602/sduarte.976973.
JAMA Karagüzel R, Karaca G. Kitsch ve Estetik. Art-e. 2021;14:672–691.
MLA Karagüzel, Rabia ve Gülçin Karaca. “Kitsch Ve Estetik”. Art-E Sanat Dergisi, c. 14, sy. 28, 2021, ss. 672-91, doi:10.21602/sduarte.976973.
Vancouver Karagüzel R, Karaca G. Kitsch ve Estetik. Art-e. 2021;14(28):672-91.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.