Toplumsal gerçekçilik; yüzyıllardır yaşanan toplumsal dönüşümlerden, ülkelerin sosyo-ekonomik ve politik özelliklerinden, devrimlerden, savaşlardan ve toplumların kültürel deneyimlerinden izler taşımaktadır. Sanatçının daima içinde barındırdığı esinlenme gücü de bu olaylardan beslenerek, yaşanılan toplum içerisinde süregelen güçlükleri ve halkın çetin yaşam koşullarını dikkate almak ister. Gerçekçilik akımının sanat anlayışı olan toplumsal gerçekçilik, toplumlar tarafından yönlendirilerek, toplumun ihtiyaçlarına göre şekillenmektedir. Türk resim sanatındaki toplumsal gerçekçi anlatı biçimi ise Cumhuriyet dönemi sonrası 1940 yılında kurulan Yeniler Grubu’nun ulusal kimlik arayışı üzerine temellendirilmiştir. Bu araştırma, toplumsal gerçekçilik anlayışının çağdaş Türk resmindeki konumunu ve eserlerini yaşamın kendisinden besleyen toplumsal gerçekçi sanatçı Neşe Erdok’un sanat anlayışını inceleyerek, eserlerindeki göstergeleri yorumbilimsel bir yaklaşımla çözümlemeyi amaçlamaktadır. Kuramsal çerçeve odağında Erdok’un kendine özgü sanat anlayışı biçim ve öz perspektifinde değerlendirildiğinde, sanatçının içinde bulunduğu toplumun ruhsal süreçlerini yakından gözlemlediğini ve toplumsal sorun haline gelen göç, kimlik, yalnızlaşma ve kadın imgeleri üzerine içkin bir biçimde yoğunlaştığını söylemek mümkündür.
Toplumsal Gerçekçilik Çağdaş Türk resmi Yeniler Grubu Neşe Erdok Yabancılaşma Kimlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 28 |