BibTex RIS Kaynak Göster

Yöneticilerin Kariyer İlerleme Arzusu İle Örgütsel Bağlılıklarının, Akıl Hocalığı Eğilimlerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2009, Cilt: 14 Sayı: 3, 229 - 243, 01.09.2009

Öz

Kaynakça

  • 1. ALLEN, T.D., “Mentoring Others: A Dispositional and Motivational Approach”, Journal of Vocational Behavior, S. 62, 134–154, 2003.
  • 2. ALLEN, N.J., J.P. MEYER, “The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization”, Journal of Occupational Psychology, S. 63, 1-18, 1990.
  • 3. BİNGÖL, D. İnsan Kaynakları Yönetimi, Arıkan Basım, 6.Baskı, 2006.
  • 4. BLANCERO, D.M. ve S.A. JOHNSON, “A Process model of discretionary Service Behavior Integrating Psychological Conracts, Organizational Justice and Customer Feedback to Manage Service Agents”, Journal of Quality Management, 6(2), 307-329, 2001.
  • 5. BOLAT, O. ve T. BOLAT, “Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlık İlişkisi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75-94, 2008.
  • 6. BOYLU, Y., E. PELİT, ve E. GÜÇER, “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, S. 44, 2007.
  • 7. BOZİONELOS, N., “Mentoring provided: Relation to mentor’s career success, personality, and mentoring received”, Journal of Vocational Behavior, S.64, 24–46, 2004.
  • 8. DOĞAN, S. ve S. KILIÇ, “Örgütsel Bağılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri Ve Önemi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.29, 37-61, 2007.
  • 9. DONALDSON, S.I, A.E. ELLEN ve J.G.V. ELISA, “Longitudinal Examination of Mentoring Relationships on Organizational Commitment and Citizenship Behavior”, Journal of Career Development, 26(4), 233-249, 2000.
  • 10. DÜNDAR, G. Kariyer Geliştirme, İnsan Kaynakları Yönetimi içinde, Uyargil ve diğerleri, Beta Basım, 3. Baskı, 2008.
  • 11. EBY, L.T. , J.R. DURLEY, S.C. EVANS, ve B.R. RAGINS, “The relationship between short-term mentoring benefits and long-term mentor outcomes”, Journal of Vocational Behavior, S.69, 424–444, 2006.
  • 12. EBY, L.T. ve A.L. LOCKWOOD, “Proteges and Mentors’ Reaction to Participation in Formal Mentoring Programs: A Qualitative Investigation”, Journal of Vocational Behavior, S.67, 441-458, 2005.
  • 13. EMMERİK, H.V., S.G. BAUGH, ve E.C. MARTIN, “Who Wants to be A Mentor? An Examination of Attitudinal Instrumental and Social Motivation Components”, Career Development International, 10(4), 310-324, 2005.
  • 14. EMMERİK, H.V., “For Better and For Worse: Adverse Working Conditions and The Beneficial Effects of Mentoring”, Career Development International, 9(4), 358-373, 2004.
  • 15. FAGENSON-ELAND, E.A. G.S. BAUGH ve M.J. LANKAU, “Seeing Eye to Eye A Dyadic Investigation of the Effect of Relational Demograhpy on Perception of Mentoring Activities, Career Development International, 10(6/7), 460-477, 2005.
  • 16. FRIDAY, E. S.F. SHAWNTA ve A.L. GREN, “A Reconceptualization of Mentoring and Sponsoring”, Management Decision, 42(5), 628-644, 2004.
  • 17. GÜRBÜZ, S., “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 48-75, 2006.
  • 18. JOTKOWİTZ, A.B. ve A.M. CLARFIELD, “Mentoring In Internal Medicine”, European Journal of Internal Medicine, 17, 399-401, 2006.
  • 19. İBİCİOĞLU, H., “Örgütsel Bağlılıkta Paradigmatik Uyumun Yeri”, D.E.Ü., İ.İ.B.F. Dergisi, 15(1), 13-22, 2000.
  • 20. KANTEN, S., Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesi Açısından İşgörenlerin Prososyal Hizmet Davranışlarının Sağlanmasında İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarının Rolü ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İ.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • 21. KANTEN, S., Ş.A. TÜKELTÜRK ve M. BARAB, “Konaklama İşletmelerinde İşgörenlerin Prososyal Örgütsel Davranışları Arasındaki Etkileşimi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(3), 30-38, 2008.
  • 22. KARKOULİAN, S., L.A. HALAWİ, ve R.V. MCCARTHY, “Knowledge management formal and informal mentoring An empirical İnvestigation in Lebanese banks, The Learning Organization, 15(5), 409- 420, 2008.
  • 23. KİM, Y. ve C.C. BRUNNER, “School Administrators’ career mobility to The superintendency Gender differences in career development”, Journal Of Educational Administration, S.47, 75-107, 2009.
  • 24. KOÇEL, Tamer, İşletme Yöneticiliği, Arıkan Basım, 10. Bası, İstanbul, 2005.
  • 25. KURTULUŞ, K. Pazarlama Araştırmaları, Avcıol Basım, 1996.
  • 26. MCALEARNEY A.S., “Exploring mentoring and leadership development in health care organizations”, Career Development International, 10(6/7), 493-511, 2005.
  • 27. NIEHOFF, B.P., “Personality predictors of participation as a mentor”, Career Development International , 1(4), 321-333, 2006.
  • 28. OKURAME, D.E., “Mentoring and preferences: a diagnostic survey for equal mentoring opportunity”, Equal Opportunities International, 27(6), 519-536, 2008.
  • 29. SALAMİ, S.O., “Psychosocial factors as predictors of mentoring Among nurses in southwestern Nigeria”, Journal of Workplace Learning Vol, 20(5), 348-363, 2008.
  • 30. SABUNCUOĞLU, E.T. “Eğitim, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Ege Akademik Bakış, 7(2), 613-628, 2007.

YÖNETİCİLERİN KARİYER İLERLEME ARZUSU İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARININ, AKIL HOCALIĞI EĞİLİMLERİNE ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2009, Cilt: 14 Sayı: 3, 229 - 243, 01.09.2009

Öz

Bu araştırma yöneticilerin akıl hocalığı eğilimleri üzerinde, kariyer ilerleme arzularının ve örgütsel bağlılıklarının etkisinin incelenmesi amacını taşımaktadır. Yeni gelişmekte olan teorik yaklaşım; akıl hocalığı ilişkisinde astların dışında yöneticilerin de kariyer faydaları sağladığını ileri sürmektedir. Ayrıca, yöneticilerin akıl hocalığı yapmalarının, örgütsel bağlılıkları neticesinde gerçekleşeceği kabul edilmektedir. Bu doğrultuda, seramik ve turizm alanında faaliyet gösteren iki kuruluşun işletmelerinde görev yapan yöneticilerden anket yöntemiyle elde edilen veriler, faktör analizi, değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, yöneticilerin kariyer ilerleme arzusunun, duygusal bağlılığının ve normatif bağlılığının akıl hocalığı eğilimlerini olumlu olarak etkilediği kabul edilmiştir

Kaynakça

  • 1. ALLEN, T.D., “Mentoring Others: A Dispositional and Motivational Approach”, Journal of Vocational Behavior, S. 62, 134–154, 2003.
  • 2. ALLEN, N.J., J.P. MEYER, “The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization”, Journal of Occupational Psychology, S. 63, 1-18, 1990.
  • 3. BİNGÖL, D. İnsan Kaynakları Yönetimi, Arıkan Basım, 6.Baskı, 2006.
  • 4. BLANCERO, D.M. ve S.A. JOHNSON, “A Process model of discretionary Service Behavior Integrating Psychological Conracts, Organizational Justice and Customer Feedback to Manage Service Agents”, Journal of Quality Management, 6(2), 307-329, 2001.
  • 5. BOLAT, O. ve T. BOLAT, “Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlık İlişkisi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75-94, 2008.
  • 6. BOYLU, Y., E. PELİT, ve E. GÜÇER, “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, S. 44, 2007.
  • 7. BOZİONELOS, N., “Mentoring provided: Relation to mentor’s career success, personality, and mentoring received”, Journal of Vocational Behavior, S.64, 24–46, 2004.
  • 8. DOĞAN, S. ve S. KILIÇ, “Örgütsel Bağılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri Ve Önemi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.29, 37-61, 2007.
  • 9. DONALDSON, S.I, A.E. ELLEN ve J.G.V. ELISA, “Longitudinal Examination of Mentoring Relationships on Organizational Commitment and Citizenship Behavior”, Journal of Career Development, 26(4), 233-249, 2000.
  • 10. DÜNDAR, G. Kariyer Geliştirme, İnsan Kaynakları Yönetimi içinde, Uyargil ve diğerleri, Beta Basım, 3. Baskı, 2008.
  • 11. EBY, L.T. , J.R. DURLEY, S.C. EVANS, ve B.R. RAGINS, “The relationship between short-term mentoring benefits and long-term mentor outcomes”, Journal of Vocational Behavior, S.69, 424–444, 2006.
  • 12. EBY, L.T. ve A.L. LOCKWOOD, “Proteges and Mentors’ Reaction to Participation in Formal Mentoring Programs: A Qualitative Investigation”, Journal of Vocational Behavior, S.67, 441-458, 2005.
  • 13. EMMERİK, H.V., S.G. BAUGH, ve E.C. MARTIN, “Who Wants to be A Mentor? An Examination of Attitudinal Instrumental and Social Motivation Components”, Career Development International, 10(4), 310-324, 2005.
  • 14. EMMERİK, H.V., “For Better and For Worse: Adverse Working Conditions and The Beneficial Effects of Mentoring”, Career Development International, 9(4), 358-373, 2004.
  • 15. FAGENSON-ELAND, E.A. G.S. BAUGH ve M.J. LANKAU, “Seeing Eye to Eye A Dyadic Investigation of the Effect of Relational Demograhpy on Perception of Mentoring Activities, Career Development International, 10(6/7), 460-477, 2005.
  • 16. FRIDAY, E. S.F. SHAWNTA ve A.L. GREN, “A Reconceptualization of Mentoring and Sponsoring”, Management Decision, 42(5), 628-644, 2004.
  • 17. GÜRBÜZ, S., “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 48-75, 2006.
  • 18. JOTKOWİTZ, A.B. ve A.M. CLARFIELD, “Mentoring In Internal Medicine”, European Journal of Internal Medicine, 17, 399-401, 2006.
  • 19. İBİCİOĞLU, H., “Örgütsel Bağlılıkta Paradigmatik Uyumun Yeri”, D.E.Ü., İ.İ.B.F. Dergisi, 15(1), 13-22, 2000.
  • 20. KANTEN, S., Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesi Açısından İşgörenlerin Prososyal Hizmet Davranışlarının Sağlanmasında İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarının Rolü ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İ.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • 21. KANTEN, S., Ş.A. TÜKELTÜRK ve M. BARAB, “Konaklama İşletmelerinde İşgörenlerin Prososyal Örgütsel Davranışları Arasındaki Etkileşimi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(3), 30-38, 2008.
  • 22. KARKOULİAN, S., L.A. HALAWİ, ve R.V. MCCARTHY, “Knowledge management formal and informal mentoring An empirical İnvestigation in Lebanese banks, The Learning Organization, 15(5), 409- 420, 2008.
  • 23. KİM, Y. ve C.C. BRUNNER, “School Administrators’ career mobility to The superintendency Gender differences in career development”, Journal Of Educational Administration, S.47, 75-107, 2009.
  • 24. KOÇEL, Tamer, İşletme Yöneticiliği, Arıkan Basım, 10. Bası, İstanbul, 2005.
  • 25. KURTULUŞ, K. Pazarlama Araştırmaları, Avcıol Basım, 1996.
  • 26. MCALEARNEY A.S., “Exploring mentoring and leadership development in health care organizations”, Career Development International, 10(6/7), 493-511, 2005.
  • 27. NIEHOFF, B.P., “Personality predictors of participation as a mentor”, Career Development International , 1(4), 321-333, 2006.
  • 28. OKURAME, D.E., “Mentoring and preferences: a diagnostic survey for equal mentoring opportunity”, Equal Opportunities International, 27(6), 519-536, 2008.
  • 29. SALAMİ, S.O., “Psychosocial factors as predictors of mentoring Among nurses in southwestern Nigeria”, Journal of Workplace Learning Vol, 20(5), 348-363, 2008.
  • 30. SABUNCUOĞLU, E.T. “Eğitim, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Ege Akademik Bakış, 7(2), 613-628, 2007.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Yrd.Doç.Dr.Kürşat Özdaşlı Bu kişi benim

Yrd.Doç.Dr.Selahattin Kanten Bu kişi benim

Öğr.Gör.Pelin Kanten Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdaşlı, .Y., Kanten, Y., & Kanten, Ö. (2009). YÖNETİCİLERİN KARİYER İLERLEME ARZUSU İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARININ, AKIL HOCALIĞI EĞİLİMLERİNE ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 229-243.