The aim of this study is to examine the job satisfaction and job stress according to the demographic characteristics of research staff; The effect of job stress on job satisfaction and sub-dimensions of job satisfaction in relation to job satisfaction and job stress. n this context, the study was carried out on 233 people from 701 research assistants working at Süleyman Demirel University.
As a result of this, it can be seen that there is a difference according to the faculties in which job satisfaction is being performed, the educational status and the reasons for choosing the profession, the difference in the external job satisfaction according to the faculties, education status, age and years of service. In the internal job satisfaction, according to the faculty, It is determined that there is a difference according to whether or not it is an academician. Work stress was found to vary according to faculty, educational status, and the presence or absence of academic staff in the family.
Finally, it was seen that researchers had moderate job dissatisfaction and job stress, job satisfaction and dimensions had a negative negative relationship with job stress.
When the effects of job stress on these three dimensions of job satisfaction are compared, it is found that total job satisfaction has a stronger influence, followed by internal job satisfaction and external job satisfaction.
Bu çalışmanın amacı, iş tatmininin ve iş stresinin, araştırma görevlilerinin demografik özelliklerine göre incelenerek; iş tatmini ile iş stresi arasındaki ilişki doğrultusunda iş stresinin iş tatmini ve iş tatmininin alt boyutlarına olan etkisini ortaya koymaktır. Bu bağlamda çalışma Süleyman Demirel Üniversitesi’nde görev yapmakta 701 araştırma görevlisinden 233 kişi üzerinde yapılmıştır.
Bunun sonucunda iş tatmininde görev yapılmakta olan fakülteye, eğitim durumuna ve mesleği seçme nedenine göre farklılaşma olduğu, dışsal iş tatmininde fakülteye, eğitim durumuna, yaşa, hizmet yıllarına göre farklılaşma olduğu, içsel iş tatmininde ise fakülteye, eğitim durumuna, mesleği seçme nedenine göre ve ailede akademisyen olup olmadığına göre farklılaşma olduğu saptanmıştır.
İş stresinde ise fakülteye, eğitim durumuna ve ailede akademisyen olup olmama durumuna göre farklılık gösterdiği görülmüştür.
Son olarak araştırma görevlilerinin orta düzeyde iş tatminsizliği ve iş stresi yaşadığı, iş tatmininin ve boyutlarının, iş stresi ile anlamlı negatif yönlü bir ilişkisi olduğu görülmüş, iş stresinin iş tatmininin bu üç boyutu üzerindeki etkileri karşılaştırıldığında ise toplam iş tatmininin daha güçlü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 2 |