Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A LITERATURE REVIEW ON THE EFFECTS OF INTERNET AND SOCIAL MEDIA ADDICTION ON THE STUDENTS’ PERFORMANCES

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 33 - 53, 30.01.2019

Öz

As a result of technologic developments, the Internet and social media are becoming more and more important for the needs and desires of individuals. From education to entertainment, shopping to communication, Internet provides a wide range of benefits. In spite of the convenience provided by the Internet and social media in every aspects of life, they also cause important problems for individuals since Internet and social media usage have the risk of being transformed into habit or addiction. Especially, secondary and higher education students are at the risk of being addicted due to excessive use of the Internet and social media. In this paper, firstly the addiction problem and its types are explained. In the second section, Internet and social media addiction problems have been defined. Finally, in the last section a literature review on Internet and social media addiction of the students have been given for the period between 2000 and 2018.

Kaynakça

  • AKTAN, E. (2018). “Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2): 35-53.
  • AKTÜRK, Ü. BUDAK, F. GÜLTEKİN, A. ve ÖZDEMİR, A. (2018). “Comparison Of Smartphone Addiction And Loneliness İn High School And University Students” Perspectives in Psychiatric Care, 54(4): 564-570.
  • ALTINTAŞ, S. ve ÖZTABAK, M. (2016). “Ortaokul Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 7(13): 109-128.
  • ANDERSON, K.J. (2001). “Internet Use Among College Students: An Exploratory Study”, Journal of American College Health, 50(1), 21-26.
  • ANLI, G. (2018). “İnternet Bağımlılığı: Sosyal ve Duygusal Yalnızlık”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2): 389-397.
  • APA. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition (DSM-IV), American Psychiatric Association, Washington, DC.
  • APA. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM-5), American Psychiatric Association, Washington, DC.
  • ARISOY, Ö. (2009). “İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1): 55-67.
  • BALKAYA ÇETİN, A. ve CEYHAN, A.A. (2014). “Ergenlerin İnternette Kimlik Denemeleri ve Problemli İnternet Kullanım Davranışları”, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 1(2), 5-46.
  • BEKDEMİR, Ü. ve TAĞRİKULU, P. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Sınıf İçi Etkileşimleri Üzerinde Sosyal Medya Kullanımının Etkisi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 316-348.
  • BOYD D.B. ve ELLISON, N.B. (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
  • CAMPBELL, W.G. (2003). “Addiction: A Disease of Volition Caused by Cognitive Impairment”, The Canadian Journal of Psychiatry, 48(10): 669-674.
  • CAPLAN, S.E. (2002). “Problematic Internet Use And Psychological Well-Being: Development Of A Theory-Based Cognitive- Behavioral Measurement Instrument”, Computers in Human Behavior, 18(5): 553–75.
  • ÇAKMAK, S. ve MÜEZZİN, E.E. (2018). “Sosyal Medya Kullanımının İletişim Becerileriyle İlişkisinin İncelenmesi”, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3): 196-203
  • ÇETİN, A.B. ve CEYHAN, A.A. (2014). “Ergenlerin İnternette Kimlik Denemeleri Ve Problemli İnternet Kullanım Davranışları”, The Turkish Journal on Addictions, 1(2), 5-46.
  • DAVIS, R.A. (2001). “A Cognitive-Behavioral Model Of Pathological Internet Use”, Computers in Human Behavior, 17(2): 187-195.
  • DEMİR, E. (2006). Birey ve Aile Yaşamına İlişkin Konularda İnternet Kullanımının Etkisinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DEMİR, İ. YILDIZ, C. ÖZZORLU, E. KÖSE, T. ve YELKENCİ, Y. (2017). “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Anne-Baba İzlemesinin Rolü”, Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(2): 103-114.
  • DEMİRCİ, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı ve İntihar İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DENİZ, L. ve GÜRÜLTÜ, E. (2018). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları” Kastamonu Education Journal, 26(2): 355-367.
  • DERİN, S. (2013). Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Öznel İyi Oluş, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DINICOLA, M.D. (2004). “Pathological Internet Use Among College Students: The Prevalence Of Pathological Internet Use And Its Correlates”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ohio Üniversitesi, ABD.
  • DOĞAN, U. ve KARAKAŞ, Y. (2016). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitleri Kullanımının Yordayıcısı Olarak Yalnızlık”, Sakarya University Journal of Education, 6(1): 57-71.
  • DOĞAN, U. ve TOSUN, N.İ. (2016). “Lise Öğrencilerinde Problemli Akilli Telefon Kullanımının Sosyal Kaygı ve Sosyal Ağların Kullanımına Aracılık Etkisi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1): 99-128.
  • ERDEN, S. ve HATUN, O. (2015). “İnternet Bağımlılığı İle Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu”, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 2(1): 53-83.
  • EROĞLU, A. ve BAYRAKTAR, S. (2017). “Investigation of Variables Associated with Internet Addiction”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1): 184-199.
  • EROĞLU, O. ve YILDIRIM, Y. (2017). “Sosyal Medya Ağlarının Kullanım Amacı ve Bağımlılığının Uyku Kalitesi İle İlişkisinin İncelenmesi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 1-10.
  • GOLDBERG, I. (1996). “Internet Addiction Disorder”, http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html, 15.10.2018.
  • GÖKÇEARSLAN, Ş. ve GÜNBATAR, M.S. (2012). “Ortaöğrenim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı”, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2): 10-24.
  • GÖNÜL, A.S. (2002). “Patolojik İnternet Kullanımı (İnternet Bağımlılığı/Kötüye Kullanımı)” Yeni Symposium, 40(3): 105–110.
  • GRIFFITHS, M.D. (2000). “Internet Addiction: Time o be Taken Seriously?” Addiction Research. 8: 413-418.
  • GÜRCAN, N. ve HAMARTA, E. (2013). “Problemli İnternet Kullanımı ve Uyum”, s.95-114, (Ed.) KALKAN M. ve KAYGUSUZ C., İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • GÜNAY O., ÖZTÜRK A., ERGÜN-ARSLANTAŞ E. ve SEVİNÇ N. (2018). “Internet Addiction And Depression Levels in Erciyes University Students”, Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 31: 79-88.
  • HOLDEN, C. (2001). “Behavioral Addictions: Do They Exist?” Science, 294: 980-982.
  • IŞIK, M. ve KAPTANGİL, İ. (2018). “Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2): 695-717.
  • KAMİLOĞLU, F. ve YURTTAŞ, Ö.U. (2014). “Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması” Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • KARAAZİZ, M. ve KESKİNDAĞ, B. (2015). “Akıllı Telefonumu Seviyorum: Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Psikolojik Risk Faktörleri Üzerine Gözden Geçirme”, Bağımlılık Dergisi, 16(2): 78-85.
  • KAYRİ, M. ve GÜNÜÇ, S. (2016). “Yüksek ve Düşük Sosyoekonomik Koşullara Sahip Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”, The Turkish Journal on Addictions, 3(2): 165-183.
  • KILINÇ, İ. ve GÜNDÜZ, Ş. (2017). “Lise Öğrencilerinin Siber Duyarlılık, İnternet Bağımlılığı ve İnsani Değerlerinin İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 261-283.
  • KIRCABURUN, K. ve GRIFFITHS, M.D. (2018). “Instagram Addiction and The Big Five of Personality: The Mediating Role of Self-Liking”, Journal of Behavioral Addictions, 7(1): 158-170.
  • KIM, H-J., MIN, J-Y., MIN, K-B., LEE, T-J. ve YOO, S. (2018). “Relationship Among Family Environment, Self-Control, Friendship Quality, And Adolescents' Smartphone Addiction in South Korea: Findings From Nationwide Data”, PLoS ONE 13(2):1-13. e0190896.
  • KUBEY, R.W. LAVIN, M.J. ve BARROWS, J.R. (2001). “Internet Use and Collegiate Academic Performance Decrements: Early Findings”, Journal of Communication, 52(2), 366-382.
  • MACHADO, M-R. BRUCK, I. CAT, M.N.L. SOARES, M.C. ve SILVA, A.F. (2018). “Internet Addiction And its Correlation With Behavioral Problems And Functional Impairments – A Cross-Sectional Study”, Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 67(1): 34-38.
  • MORAHAN-MARTIN, J. ve SCHUMACHER, P. (2000). “Incidence and Correlates Of Pathological Internet Use Among College Students” Computers in Human Behavior, 16(1): 13-29.
  • MORAHAN-MARTIN, J. ve SCHUMACHER, P. (2003).“Loneliness and Social Uses of the Internet” Computers in Human Behavior, 19(6): 659-671.
  • MÜEZZİN, E. (2017). “Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Yoksunluk, Kontrol Güçlüğü, İşlevsellikte Bozulma ve Sosyal İzolasyon Bağlamında İncelenmesi”, Sakarya University Journal of Education, 7(3): 541-551.
  • O’REILLY, M. (1996). “Internet Addiction: A New Disorder Enters The Medical Lexicon”, CMAJ, 154(12):1882-1883.
  • ÖGEL, K. (2001). İnsan, Yaşam ve Bağımlılık; Tartışmalar ve Gerçekler, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • ÖGEL, K. (2012). İnternet Bağımlılığı: İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ÖZTÜRK, Ö. ODABAŞIOĞLU, G. ERASLAN, D. GENÇ, Y. ve KALYONCU, Ö.A. (2007). “İnternet Bağımlılığı: Kliniği Ve Tedavisi”, Bağımlılık Dergisi, c. 8, S. 1, s. 36-41.
  • SAMI, H. DANNIELLE, L. LIHI, D. ELENA, S. (2018). “The Effect Of Sleep Disturbances And İnternet Addiction On Suicidal Ideation Among Adolescents in The Presence of Depressive Symptoms”, Psychiatry Research, 267: 327–332
  • SAVCI, M. ve AYSAN, F. (2018). “#Kişilerarası Yetkinlik, Yalnızlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Ödül Ve Cezanın Sosyal Medya Bağımlılığını Yordama ve Sosyal Medya Kullanan-Kullanmayan Ergenleri Doğru Sınıflandırma Düzeyi” Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(3): 431‒471.
  • SHAPIRA, N.A., LESSIG, M.C., GOLDSMITH, T.D., SZABO, S.T. , LAZORITZ, M., GOLD, M.S. ve STEIN, D.J. (2003). “Problematic Internet Use: Proposed Classification and Diagnostic Criteria”, Depression and Anxiety. 17(4): 207-216.
  • SİYEZ, D.M. ve UZ BAŞ, A. (2013). “İnternet Bağımlılığı ve Psikososyal Faktörler”, s.115-150, (Ed.) KALKAN M. ve KAYGUSUZ, C., İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • SİLKÜ-BİLGİLİER, H.A. (2018). “Sosyal Medya Kullanımı ile Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Ege Üniversitesi Örneği”, Erciyes İletişim Dergisi, 5(4): 351-369.
  • ŞAHAN, M. ve ERASLAN ÇAPAN, B. (2017). “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaların ve Sosyal Kaygının Rolü”, Ege Eğitim Dergisi, 18(2): 887-913.
  • TANRIVERDİ, H. ve SAĞIR, S. (2014). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18): 775-822.
  • TARHAN, N. ve NURMEDOV, S. (2013). Bağımlılık: Sanal veya Gerçek. Timaş Yayınları, 2.Baskı, İstanbul.
  • TAŞ, İ. (2018). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6(1): 31-41.
  • TAŞÇI, B. ve EKİZ, S. (2018). “Serbest Zaman Aktivitesi Olarak Sosyal Medya Bağımlılığı”, 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 224-235
  • TSAI, C. ve LIN, S. (2003). “Internet Addiction of Adolescents in Taiwan:An Interview Study”, Cyberpsychology ve Behavior, 6(6): 649-652.
  • TUTGUN ÜNAL, A. (2015), Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. UZBAY, İ.T. (2009). “Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler” Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21-22: 5-15.
  • ÜMMET, D. ve EKŞİ, F. (2016). “Türkiye’deki Genç Yetişkinlerde İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Sanal Ortam Yalnızlık Bağlamında Bir İnceleme”, Addicta: The Turkish Journal On Addictions, 3(1): 29-53.
  • WANG, H.R. CHO, KIM, H.D. (2018). “Prevalence And Correlates Of Comorbid Depression in A Nonclinical Online Sample With Dsm-5 Internet Gaming Disorder”, Journal of Affective Disorders, 226: 1-5.
  • YOUNG, K.S. (1996). “Internet Addiction: The Emergence of A New Clinical Disorder”, CyberPsychology and Behavior, 1(3): 237-244.
  • YOUNG, K.S. (1999). “Internet Addiction: Symptoms, Evaluations and Treatment. In Innovations in Clinical Practice: A Source Book”, Edited by VandeCreek L, Jackson TL. Sarasota, FL: Professional Resource Press, c. 17, s. 19-31
  • YOUNG, K.S. (2007). “Cognitive Behavior Therapy with Internet Addicts: Treatment Outcomes and Implications”, CyberPsychology and Behavior, 10(5), 671-679.

İNTERNET VE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ ÖĞRENCİLERİN PERFORMANSLARINA ETKİLERİ ÜZERİNE BİR YAZIN TARAMASI

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 33 - 53, 30.01.2019

Öz

Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte İnternet ve sosyal medya bireylerin ihtiyaç ve arzularını karşılama noktasında her geçen gün daha da önemli bir konuma gelmektedir. İnternet, eğitimden eğlenceye, alışverişten iletişime kadar çeşitli imkânlar sağlamaktadır. İnternet ve sosyal medyanın hayatın her alanında sağladığı kolaylıklarına rağmen aşırı derecede kullanımı bireyler için önemli bir sorun haline gelmektedir. Çünkü İnternet ve sosyal medya kullanımı zaman içerisinde alışkanlığa, alışkanlıktan da bağımlılığa dönüşebilme riskine sahiptir. Özellikle orta ve yüksek öğrenim öğrencileri İnternet ve sosyal medyayı aşırı kullanmaları nedeniyle bağımlılık riski altındadır. Bu çalışmada öncelikle bağımlılık ve çeşitleri hakkında bilgi verilmektedir. İkinci bölümünde İnternet ve sosyal medya bağımlılığına ilişkin temel kavramlar yer almaktadır. Son olarak 2000-2018 yılları arasında yerli ve yabancı akademik dergilerde yer alan öğrencilerin İnternet ve sosyal medya bağımlılığı üzerine çalışmalara ilişkin bir yazın taraması gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • AKTAN, E. (2018). “Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2): 35-53.
  • AKTÜRK, Ü. BUDAK, F. GÜLTEKİN, A. ve ÖZDEMİR, A. (2018). “Comparison Of Smartphone Addiction And Loneliness İn High School And University Students” Perspectives in Psychiatric Care, 54(4): 564-570.
  • ALTINTAŞ, S. ve ÖZTABAK, M. (2016). “Ortaokul Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 7(13): 109-128.
  • ANDERSON, K.J. (2001). “Internet Use Among College Students: An Exploratory Study”, Journal of American College Health, 50(1), 21-26.
  • ANLI, G. (2018). “İnternet Bağımlılığı: Sosyal ve Duygusal Yalnızlık”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2): 389-397.
  • APA. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition (DSM-IV), American Psychiatric Association, Washington, DC.
  • APA. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM-5), American Psychiatric Association, Washington, DC.
  • ARISOY, Ö. (2009). “İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1): 55-67.
  • BALKAYA ÇETİN, A. ve CEYHAN, A.A. (2014). “Ergenlerin İnternette Kimlik Denemeleri ve Problemli İnternet Kullanım Davranışları”, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 1(2), 5-46.
  • BEKDEMİR, Ü. ve TAĞRİKULU, P. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Sınıf İçi Etkileşimleri Üzerinde Sosyal Medya Kullanımının Etkisi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 316-348.
  • BOYD D.B. ve ELLISON, N.B. (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
  • CAMPBELL, W.G. (2003). “Addiction: A Disease of Volition Caused by Cognitive Impairment”, The Canadian Journal of Psychiatry, 48(10): 669-674.
  • CAPLAN, S.E. (2002). “Problematic Internet Use And Psychological Well-Being: Development Of A Theory-Based Cognitive- Behavioral Measurement Instrument”, Computers in Human Behavior, 18(5): 553–75.
  • ÇAKMAK, S. ve MÜEZZİN, E.E. (2018). “Sosyal Medya Kullanımının İletişim Becerileriyle İlişkisinin İncelenmesi”, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3): 196-203
  • ÇETİN, A.B. ve CEYHAN, A.A. (2014). “Ergenlerin İnternette Kimlik Denemeleri Ve Problemli İnternet Kullanım Davranışları”, The Turkish Journal on Addictions, 1(2), 5-46.
  • DAVIS, R.A. (2001). “A Cognitive-Behavioral Model Of Pathological Internet Use”, Computers in Human Behavior, 17(2): 187-195.
  • DEMİR, E. (2006). Birey ve Aile Yaşamına İlişkin Konularda İnternet Kullanımının Etkisinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DEMİR, İ. YILDIZ, C. ÖZZORLU, E. KÖSE, T. ve YELKENCİ, Y. (2017). “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Anne-Baba İzlemesinin Rolü”, Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(2): 103-114.
  • DEMİRCİ, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Madde Bağımlılığı ve İntihar İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DENİZ, L. ve GÜRÜLTÜ, E. (2018). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları” Kastamonu Education Journal, 26(2): 355-367.
  • DERİN, S. (2013). Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Öznel İyi Oluş, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DINICOLA, M.D. (2004). “Pathological Internet Use Among College Students: The Prevalence Of Pathological Internet Use And Its Correlates”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ohio Üniversitesi, ABD.
  • DOĞAN, U. ve KARAKAŞ, Y. (2016). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitleri Kullanımının Yordayıcısı Olarak Yalnızlık”, Sakarya University Journal of Education, 6(1): 57-71.
  • DOĞAN, U. ve TOSUN, N.İ. (2016). “Lise Öğrencilerinde Problemli Akilli Telefon Kullanımının Sosyal Kaygı ve Sosyal Ağların Kullanımına Aracılık Etkisi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1): 99-128.
  • ERDEN, S. ve HATUN, O. (2015). “İnternet Bağımlılığı İle Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu”, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 2(1): 53-83.
  • EROĞLU, A. ve BAYRAKTAR, S. (2017). “Investigation of Variables Associated with Internet Addiction”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1): 184-199.
  • EROĞLU, O. ve YILDIRIM, Y. (2017). “Sosyal Medya Ağlarının Kullanım Amacı ve Bağımlılığının Uyku Kalitesi İle İlişkisinin İncelenmesi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 1-10.
  • GOLDBERG, I. (1996). “Internet Addiction Disorder”, http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html, 15.10.2018.
  • GÖKÇEARSLAN, Ş. ve GÜNBATAR, M.S. (2012). “Ortaöğrenim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı”, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2): 10-24.
  • GÖNÜL, A.S. (2002). “Patolojik İnternet Kullanımı (İnternet Bağımlılığı/Kötüye Kullanımı)” Yeni Symposium, 40(3): 105–110.
  • GRIFFITHS, M.D. (2000). “Internet Addiction: Time o be Taken Seriously?” Addiction Research. 8: 413-418.
  • GÜRCAN, N. ve HAMARTA, E. (2013). “Problemli İnternet Kullanımı ve Uyum”, s.95-114, (Ed.) KALKAN M. ve KAYGUSUZ C., İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • GÜNAY O., ÖZTÜRK A., ERGÜN-ARSLANTAŞ E. ve SEVİNÇ N. (2018). “Internet Addiction And Depression Levels in Erciyes University Students”, Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 31: 79-88.
  • HOLDEN, C. (2001). “Behavioral Addictions: Do They Exist?” Science, 294: 980-982.
  • IŞIK, M. ve KAPTANGİL, İ. (2018). “Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2): 695-717.
  • KAMİLOĞLU, F. ve YURTTAŞ, Ö.U. (2014). “Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması” Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • KARAAZİZ, M. ve KESKİNDAĞ, B. (2015). “Akıllı Telefonumu Seviyorum: Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Psikolojik Risk Faktörleri Üzerine Gözden Geçirme”, Bağımlılık Dergisi, 16(2): 78-85.
  • KAYRİ, M. ve GÜNÜÇ, S. (2016). “Yüksek ve Düşük Sosyoekonomik Koşullara Sahip Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”, The Turkish Journal on Addictions, 3(2): 165-183.
  • KILINÇ, İ. ve GÜNDÜZ, Ş. (2017). “Lise Öğrencilerinin Siber Duyarlılık, İnternet Bağımlılığı ve İnsani Değerlerinin İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 261-283.
  • KIRCABURUN, K. ve GRIFFITHS, M.D. (2018). “Instagram Addiction and The Big Five of Personality: The Mediating Role of Self-Liking”, Journal of Behavioral Addictions, 7(1): 158-170.
  • KIM, H-J., MIN, J-Y., MIN, K-B., LEE, T-J. ve YOO, S. (2018). “Relationship Among Family Environment, Self-Control, Friendship Quality, And Adolescents' Smartphone Addiction in South Korea: Findings From Nationwide Data”, PLoS ONE 13(2):1-13. e0190896.
  • KUBEY, R.W. LAVIN, M.J. ve BARROWS, J.R. (2001). “Internet Use and Collegiate Academic Performance Decrements: Early Findings”, Journal of Communication, 52(2), 366-382.
  • MACHADO, M-R. BRUCK, I. CAT, M.N.L. SOARES, M.C. ve SILVA, A.F. (2018). “Internet Addiction And its Correlation With Behavioral Problems And Functional Impairments – A Cross-Sectional Study”, Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 67(1): 34-38.
  • MORAHAN-MARTIN, J. ve SCHUMACHER, P. (2000). “Incidence and Correlates Of Pathological Internet Use Among College Students” Computers in Human Behavior, 16(1): 13-29.
  • MORAHAN-MARTIN, J. ve SCHUMACHER, P. (2003).“Loneliness and Social Uses of the Internet” Computers in Human Behavior, 19(6): 659-671.
  • MÜEZZİN, E. (2017). “Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Yoksunluk, Kontrol Güçlüğü, İşlevsellikte Bozulma ve Sosyal İzolasyon Bağlamında İncelenmesi”, Sakarya University Journal of Education, 7(3): 541-551.
  • O’REILLY, M. (1996). “Internet Addiction: A New Disorder Enters The Medical Lexicon”, CMAJ, 154(12):1882-1883.
  • ÖGEL, K. (2001). İnsan, Yaşam ve Bağımlılık; Tartışmalar ve Gerçekler, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • ÖGEL, K. (2012). İnternet Bağımlılığı: İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ÖZTÜRK, Ö. ODABAŞIOĞLU, G. ERASLAN, D. GENÇ, Y. ve KALYONCU, Ö.A. (2007). “İnternet Bağımlılığı: Kliniği Ve Tedavisi”, Bağımlılık Dergisi, c. 8, S. 1, s. 36-41.
  • SAMI, H. DANNIELLE, L. LIHI, D. ELENA, S. (2018). “The Effect Of Sleep Disturbances And İnternet Addiction On Suicidal Ideation Among Adolescents in The Presence of Depressive Symptoms”, Psychiatry Research, 267: 327–332
  • SAVCI, M. ve AYSAN, F. (2018). “#Kişilerarası Yetkinlik, Yalnızlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Ödül Ve Cezanın Sosyal Medya Bağımlılığını Yordama ve Sosyal Medya Kullanan-Kullanmayan Ergenleri Doğru Sınıflandırma Düzeyi” Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(3): 431‒471.
  • SHAPIRA, N.A., LESSIG, M.C., GOLDSMITH, T.D., SZABO, S.T. , LAZORITZ, M., GOLD, M.S. ve STEIN, D.J. (2003). “Problematic Internet Use: Proposed Classification and Diagnostic Criteria”, Depression and Anxiety. 17(4): 207-216.
  • SİYEZ, D.M. ve UZ BAŞ, A. (2013). “İnternet Bağımlılığı ve Psikososyal Faktörler”, s.115-150, (Ed.) KALKAN M. ve KAYGUSUZ, C., İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • SİLKÜ-BİLGİLİER, H.A. (2018). “Sosyal Medya Kullanımı ile Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Ege Üniversitesi Örneği”, Erciyes İletişim Dergisi, 5(4): 351-369.
  • ŞAHAN, M. ve ERASLAN ÇAPAN, B. (2017). “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımında Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaların ve Sosyal Kaygının Rolü”, Ege Eğitim Dergisi, 18(2): 887-913.
  • TANRIVERDİ, H. ve SAĞIR, S. (2014). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18): 775-822.
  • TARHAN, N. ve NURMEDOV, S. (2013). Bağımlılık: Sanal veya Gerçek. Timaş Yayınları, 2.Baskı, İstanbul.
  • TAŞ, İ. (2018). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6(1): 31-41.
  • TAŞÇI, B. ve EKİZ, S. (2018). “Serbest Zaman Aktivitesi Olarak Sosyal Medya Bağımlılığı”, 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 224-235
  • TSAI, C. ve LIN, S. (2003). “Internet Addiction of Adolescents in Taiwan:An Interview Study”, Cyberpsychology ve Behavior, 6(6): 649-652.
  • TUTGUN ÜNAL, A. (2015), Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. UZBAY, İ.T. (2009). “Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler” Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21-22: 5-15.
  • ÜMMET, D. ve EKŞİ, F. (2016). “Türkiye’deki Genç Yetişkinlerde İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Sanal Ortam Yalnızlık Bağlamında Bir İnceleme”, Addicta: The Turkish Journal On Addictions, 3(1): 29-53.
  • WANG, H.R. CHO, KIM, H.D. (2018). “Prevalence And Correlates Of Comorbid Depression in A Nonclinical Online Sample With Dsm-5 Internet Gaming Disorder”, Journal of Affective Disorders, 226: 1-5.
  • YOUNG, K.S. (1996). “Internet Addiction: The Emergence of A New Clinical Disorder”, CyberPsychology and Behavior, 1(3): 237-244.
  • YOUNG, K.S. (1999). “Internet Addiction: Symptoms, Evaluations and Treatment. In Innovations in Clinical Practice: A Source Book”, Edited by VandeCreek L, Jackson TL. Sarasota, FL: Professional Resource Press, c. 17, s. 19-31
  • YOUNG, K.S. (2007). “Cognitive Behavior Therapy with Internet Addicts: Treatment Outcomes and Implications”, CyberPsychology and Behavior, 10(5), 671-679.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Büyükgebiz Koca Bu kişi benim 0000-0001-6944-8266

Mustafa Zihni Tunca Bu kişi benim 0000-0003-2315-905X

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Büyükgebiz Koca, E., & Tunca, M. Z. (2019). İNTERNET VE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ ÖĞRENCİLERİN PERFORMANSLARINA ETKİLERİ ÜZERİNE BİR YAZIN TARAMASI. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 33-53.