Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kopya Çekme Tutumları, Görüşleri ve Benlik Saygısının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 34, 27.11.2019
https://doi.org/10.33710/sduijes.594952

Öz

Bu
çalışmada sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bazı sosyo-demografik değişkenler
ile kopya çekmeye ilişkin tutumları, görüşleri ve benlik saygısı düzeyleri
arasında bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma
ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini
Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencileri
oluşturmuştur. Araştırmaya 481’i kız, 253’ü erkek olmak üzere toplam 734
öğrenci katılmıştır. Ölçme araçları olarak; Kopya Çekmeye İlişkin Tutum Ölçeği,
Kopya Çekmeye İlişkin Görüşler Anketi ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğrencilerin cinsiyet ile
kopya çekme tutumları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Sınıf
düzeyi arttıkça öğrencilerin kopya çekmeye ilişkin olumsuz tutumlarının arttığı
anlaşılmıştır. Lisedeyken kopya çeken öğrencilerin, çekmeyenlere göre
üniversitede daha olumlu bir kopya çekme tutumuna sahip oldukları bulunmuştur.
Ayrıca genel not ortalaması yüksek olan öğrencilerin, düşük olan öğrencilere
göre kopya çekme tutumları daha olumsuz bulunmuştur. Öğrencilerin kopya çekme
tutumları ile benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Ahmadi, A. (2012). Cheating on exams in the Iranian EFL context. Journal of Academic Ethics, 10, 151-170.
  • Akbulut, Y., Uysal, Ö., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2008). Influence of gender, program of study and pc experience on unethical computer using behaviors of Turkish undergraduate students. Computers & Education, 51, 485-492.
  • Akdağ, M., & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(31), 330-343.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260–267.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203.
  • Arslantaş, C. C., & Acar, G. (2008). Perceptions of academic and business dishonesty among senior level students. Yönetim, 19(60), 34-49.
  • Aryana, M. (2010). Relationship between self-esteem and academic achievement amongst pre- university students. Journal of Applied Sciences 10(20), 2474-2477.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the Schools, 17, 515–522.
  • Baybek, H., & Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 73-95.
  • Bozdoğan, A. E., & Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7(1), 141-149.
  • Brown, B. S., & Weible, R. (2006). Changes in academic dishonesty among mis majors between 1999 and 2004. Journal of Computing in Higher Education, 18(1), 116-134.
  • Burrus, R. T., McGoldrick, K., & Schuhmann, P.W. (2007). Self-reports of student cheating: Does a definition of cheating matter?. Journal of Economic Education, 38(1), 3-16.
  • Calabrese, R. L., & Cochran, J. T. (1990). The relationship of alienation to cheating among a sample of American adolescents. Journal of Research and Development in Education, 23(2), 65-72.
  • Cochran, J. K., Wood, P. B., Sellers, C. S., Wilkerson, W., & Chamlin, M. B. (1998). Academic dishonesty and low self-control: An empirical test of a general theory of crime. Deviant Behavior: An Interdisciplinary Journal, 19, 227-255.
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 175, 129-142.
  • Çetin, H., & Çavuşoğlu, H. (2009). Yetiştirme yurdunda ve aileleri ile yaşayan adölesanların benlik saygılarının ve psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(4), 137-144.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adölesanlarda benlik saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, İstanbul, Türkiye.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 71-108.
  • Demir, K.M., & Arcagök, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınavlarda kopya çekilmesine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 148-165.
  • Dodeen, H. M. (2012). Undergraduate student cheating in exams. Damascus University Journal, 28(1), 37-55.
  • Doğan, O., Doğan, S., Çorapçıoğlu, A., & Çelik, G. (1994). Aktif sosyal etkinliklere katılmanın beden İmgesi ve benlik saygısına etkisi. 3P Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarnıakoloji Dergisi, 2(1), 33-38.
  • Doğan, T., Totan, T., & Sapmaz, F. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 235-247.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 17(1), 77-97.
  • Er, K. O., & Gürgan, U. (2011). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 1-18.
  • Erarslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52-64.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Şimşek-Bekir, H. (2005). Gazi üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Eret, E., & Ok, A. (2014) Internet plagiarism in higher education: Tendencies, triggering factors and reasons among teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1016.
  • Erşan, E.E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009). Beden eğitimi ve antrenörlük bölümü öğrencilerinde benlik saygısı düzeyi ve bazı sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Journal Clinic Psychology, 12(1), 35-42.
  • Finn, K. V., & Frone, M. R. (2004). Academic performance and cheating: Moderating role of school identification and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 97(3), 115-122.
  • Fisher, T. D., & Brunell, A. B. (2014). A bogus pipeline approach to studying gender differences in cheating behavior. Personality and Individual Differences, 61-62, 91-96. Frost, J., & McKelvie, S. (2004). Self-esteem and body satisfaction in male and female elementary school, high school, and university students. Sex Roles, 51, 45-54.
  • Gürşen-Otacıoğlu, S. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının benlik saygısı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarılarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 141-150.Goodenow, C. (1993). Classroom belonging among early adolescents: Relationships to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 13, 21–43.
  • Haines, V. J., Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., & Clark, R. E. (1986). College cheating: Immaturity, lack of commitment, and the neutralizing attitude. Research in Higher Education, 25, 342–354.
  • Hayes, S.D., Crocker, P.R.E., & Kovvalski, K.C. (1999). Gender differences in physical self-perceptions, global self-esteem and physical activity: Evaluation of the physical self- perception profile model. Journal of Sport Behavior, 22(1), 1-14.
  • Hergovich, A., Sirsch, U., & Felinger, M . (2004). Gender differences in the self-concept of preadolescent children. School Psychology International, 25(2), 207-222.
  • Iyer, R., & Eastman, J. K. (2006). Academic dishonesty: Are business students different from other college students? Journal of Education for Business, 82(2), 101-110.
  • Jindal, C.R., & Pando, S. K. (1982). Anxiety and achievement: A roschach study of high-and-low-archieves. Indian Educational Rewiev, 17(4), 118-124.
  • Juvonen, J., & Wentzel, K. R. (1996). Social motivation: Understanding children’s school adjustment. New York: Cambridge University Press.
  • Kapıkıran, Ş. (2005, Eylül). Üniversite öğrencilerinde kopya çekme ve dürüstlüğün etik davranışla ilişkisi. IV. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Türkiye.
  • Karadağ, G., Güner, İ., Çuhada,r D., & Uçan, Ö. (2008). Gaziantep Üniversitesi Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3, 29-42.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E,, Çoban, B., & Kafkas, M.E. (2010). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zeka. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 653- 674.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Keçeci, A., Bulduk, S., Oruç, D., & Çelik, S. (2011). Academic dishonesty among nursing students: A descriptive study. Nursing Ethics, 18(5), 725-733.
  • Kerkmann, B. C., Lee, T. R., Lown, J. M., & Allgood, S. M. (2000). Financial management, financial probems and marital satisfaction among recently married university students. Financial Counseling and Planning, 11(2), 55-64.
  • Küçüktepe, S. E., & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 115-125.
  • Külahçı, Ş. (1996, Eylül). Öğretmen yetiştirmede kopya çekme sorunu (Fırat Üniversitesi örneği). II. Ulusal Eğitim Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkiye.
  • Le Compte, W. (1983). Self-esteem and trait anxiety in Turkey a new bottle for some ıare old wine. Boğaziçi University Journal, 8, 65-79.
  • Ledesma, R. G. (2011). Academic dishonesty among undergraduate students in a Korean university. Research in World Economy, 2(2), 25-35.
  • Lin, C. S., & Wen, L. M. (2007). Academic dishonesty in higher education: A nationwide study in Taiwan. Higher Education, 54(1), 85-97.
  • Lupton R. A., & Chapman, K. J. (2002). Russian and American college students' attitudes, perceptions and tendencies towards cheating. Educational Research, 44(1), 17-27.
  • Lupton, R. A., Chapman, K. J., & Weiss, J. E. (2000). International perspective: a cross- national exploration of business students' attitudes, perceptions, and tendencies toward academic dishonesty. Journal of Education for Business, 75(4), 231-235.
  • McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1993). Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538.
  • McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1997). Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multi-campus investigation. Research in Higher Education 38(3), 379-396.
  • Michaels, J. W., & Miethe, T. D. (1989). Applying theories of deviance to academic cheating. Social Science Quarterly, 70, 870–885.
  • Midgley, C., & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26, 61-75.
  • Molnar, K. K., & Kletke, M. G. (2012). Does the type of cheating ınfluence undergraduate students’ perceptions of cheating?. Journal of Academic Ethics, 10, 201-212.
  • Newstead, S. E., Franklyn-Stokes, A., & Armstead, P. (1996). Individual differences in student cheating. Journal of Educational Psychology, 88, 229-241.
  • Oktan, V., & Şahin, M. (2010). Kız ergenlerde beden imajı ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 544-556.
  • Olafson, L., Schraw, G., Nadelson L., Nadelson, S., & Kehrwald, N. (2013). Exploring the judgment -action gap: College students and academic dishonesty. Ethics & Behavior, 23(2), 148-162.
  • Öz, F. (2010). Sağlık alanında temel kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık.
  • Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2010). Benlik kavramı ve benliğin gelişimi, bilen benliğe gereksinim var mı?. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 21-37.Özden, M., & Özdemir-Özden, D. (2015). Öğretmen adaylarının görüşlerine dayalı olarak akademik usulsüzlük davranışlarının belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 88-98.
  • Özgüngör, S. (2008). Üniversite öğrencilerinde öğretmene ilişkin algıların ve öğrenci özelliklerinin kopya çekme davranışlarıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 68-79.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7 (3), 4-9.
  • Özşaker, M., Canpolat, M., & Yıldız, L. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Özyurt, Y., & Eren, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ve kopya çekmeye yönelik tutumlarının görünümü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 78-101.
  • Park, C. (2003). In other (people’s) words: Plagiarism by university students - literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education, 28(5), 471-488.
  • Quatman, T., & Watson, C. M . (2001). Gender differences in adolescent self-esteem: an explorations of domains. Journal of Genetic Psychology, 162 (1), 93-117.
  • Schmelkin, L. P., Gilbert, K., Spencer, K. J., Pincus, H. S., & Silva, R. (2008). A multidimensional scaling of college students’ perceptions of academic dishonesty. The Journal of Higher Education, 79(5), 587-607.
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik sorunu: Okullarda kopya çekme. Eğitim Yönetimi, 1(3), 397-418.
  • Semerci, Ç., & Sağlam, Z., (2005). Polis adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri; Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 163-177.
  • Semerci, Ç. (2003). Kopya çekmeye ilişkin tutum ölçeği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 227-234.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18 (3), 139-146.
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 121-136.
  • Sevindik, T., Yeşil, G., Sevindik, F., & Açık, Y. (2007). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile öz-etkililik yeterlik arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, 2(2), 13-21.
  • Soytürk, M., Tepeköylü-Öztürk, Ö., Topuz, E., & Yetim, H. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının benlik saygıları ile kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (CBÜ, BESYO örneği). Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(1), 20-30.
  • Şahin, İ., Şahin-Fırat, N., Zoraloğlu, Y.R., & Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(4), 1435-1449.
  • Tang, S., & Zuo, J. (1997). Profile of college examination cheaters. College Student Journal, 31, 340–346.
  • Tayfun, A., & Yazıcıoğlu, İ. (2008). Öğrencilerin kopya hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 375-393.
  • TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi, Ankara: TÜBİTAK Matbaası.
  • Uçak, N. Ö., & Birinci, H. G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği, 22(2), 187-204.
  • Ünlü, H., & Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, 101-106.
  • Ünver, Ş., Çavuşoğlu, G., & İslamoğlu, İ. (2014). Spor bilimleri ve ilahiyat fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı ve psikosomatik belirtilerinin karşılaştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı 2, 261-270.
  • Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students’ perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12, 287-298.
  • Westaway, M., & Skuy, M. (1984). Self-esteem and the educational and vocational aspirations of adolescent girls in South Africa. South African Journal of Psychology, 14,113-117.
  • Whitley, B.E. (1998). Factors associated with cheating among college students: A review. Research in Higher Education, 39(3), 235-274.
  • Yang, S. C., Huang, C.-L., & Chen, A-S. (2013). An investigation of college students’ perceptions of academic dishonesty, reasons for dishonesty, achievement goals and willingness to report dishonest behavior. Ethics & Behavior, 23(6), 501-522.
  • Yangın, S., & Kahyaoğlu, M. (2009). İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 46-55.
  • Yıldırım, K. (1998). Eğitimde kopya çekme problemi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Özet Kitapçığı Cilt II, ss.234, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yıldırım, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik başarı, akademik erteleme, kopya çekme ve devamsızlık durumlarının yordayıcısı olarak sosyal bağlılık. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat, Türkiye.
  • Yıldız, M., & Çapar, B. (2010). Orta öğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10(1), 103-131.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik çağı, ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. İstanbul, Özgür Yayınlar

Cheating in the Exams Attitudes, Opinions and Self- Esteem of Classroom Teachers' Students

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 34, 27.11.2019
https://doi.org/10.33710/sduijes.594952

Öz

It was aimed to investigate whether there is a
relation between some socio-demographic variables and the attitudes of students
about cheating in the exam, opinions and self-esteem levels in this study. This
research is a descriptive study in the relational screening model. Students of
Çukurova University Primary School Teaching Department formed the sample of the
research. A total of 734 students, 481 female and 253 male, participated in the
research. As measurement tools; Attitude Scale for Cheating, Opinion Survey
regarding Cheating, and Rosenberg Self-Esteem Scale were used. When the results
of the research were investigated, it was seen that there was no significant
difference between the students' gender and cheating attitudes. It was observed
that when the class level increased, the negative attitudes of the students
towards cheating in the exam went up at the same time. It was found that
students who cheated on exams in high school had a more positive attitude of
cheating in college than those who did not. 
In addition, students with a high GPA were found to be more negative
attitude compare than those who had a low GPA. There was no significant
relationship between students' attitudes towards cheating and self-esteem.

Kaynakça

  • Ahmadi, A. (2012). Cheating on exams in the Iranian EFL context. Journal of Academic Ethics, 10, 151-170.
  • Akbulut, Y., Uysal, Ö., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2008). Influence of gender, program of study and pc experience on unethical computer using behaviors of Turkish undergraduate students. Computers & Education, 51, 485-492.
  • Akdağ, M., & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(31), 330-343.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260–267.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203.
  • Arslantaş, C. C., & Acar, G. (2008). Perceptions of academic and business dishonesty among senior level students. Yönetim, 19(60), 34-49.
  • Aryana, M. (2010). Relationship between self-esteem and academic achievement amongst pre- university students. Journal of Applied Sciences 10(20), 2474-2477.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the Schools, 17, 515–522.
  • Baybek, H., & Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 73-95.
  • Bozdoğan, A. E., & Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7(1), 141-149.
  • Brown, B. S., & Weible, R. (2006). Changes in academic dishonesty among mis majors between 1999 and 2004. Journal of Computing in Higher Education, 18(1), 116-134.
  • Burrus, R. T., McGoldrick, K., & Schuhmann, P.W. (2007). Self-reports of student cheating: Does a definition of cheating matter?. Journal of Economic Education, 38(1), 3-16.
  • Calabrese, R. L., & Cochran, J. T. (1990). The relationship of alienation to cheating among a sample of American adolescents. Journal of Research and Development in Education, 23(2), 65-72.
  • Cochran, J. K., Wood, P. B., Sellers, C. S., Wilkerson, W., & Chamlin, M. B. (1998). Academic dishonesty and low self-control: An empirical test of a general theory of crime. Deviant Behavior: An Interdisciplinary Journal, 19, 227-255.
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 175, 129-142.
  • Çetin, H., & Çavuşoğlu, H. (2009). Yetiştirme yurdunda ve aileleri ile yaşayan adölesanların benlik saygılarının ve psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(4), 137-144.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adölesanlarda benlik saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, İstanbul, Türkiye.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 71-108.
  • Demir, K.M., & Arcagök, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınavlarda kopya çekilmesine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 148-165.
  • Dodeen, H. M. (2012). Undergraduate student cheating in exams. Damascus University Journal, 28(1), 37-55.
  • Doğan, O., Doğan, S., Çorapçıoğlu, A., & Çelik, G. (1994). Aktif sosyal etkinliklere katılmanın beden İmgesi ve benlik saygısına etkisi. 3P Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarnıakoloji Dergisi, 2(1), 33-38.
  • Doğan, T., Totan, T., & Sapmaz, F. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 235-247.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 17(1), 77-97.
  • Er, K. O., & Gürgan, U. (2011). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 1-18.
  • Erarslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52-64.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Şimşek-Bekir, H. (2005). Gazi üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Eret, E., & Ok, A. (2014) Internet plagiarism in higher education: Tendencies, triggering factors and reasons among teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1016.
  • Erşan, E.E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009). Beden eğitimi ve antrenörlük bölümü öğrencilerinde benlik saygısı düzeyi ve bazı sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Journal Clinic Psychology, 12(1), 35-42.
  • Finn, K. V., & Frone, M. R. (2004). Academic performance and cheating: Moderating role of school identification and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 97(3), 115-122.
  • Fisher, T. D., & Brunell, A. B. (2014). A bogus pipeline approach to studying gender differences in cheating behavior. Personality and Individual Differences, 61-62, 91-96. Frost, J., & McKelvie, S. (2004). Self-esteem and body satisfaction in male and female elementary school, high school, and university students. Sex Roles, 51, 45-54.
  • Gürşen-Otacıoğlu, S. (2009). Müzik öğretmeni adaylarının benlik saygısı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarılarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 141-150.Goodenow, C. (1993). Classroom belonging among early adolescents: Relationships to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 13, 21–43.
  • Haines, V. J., Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., & Clark, R. E. (1986). College cheating: Immaturity, lack of commitment, and the neutralizing attitude. Research in Higher Education, 25, 342–354.
  • Hayes, S.D., Crocker, P.R.E., & Kovvalski, K.C. (1999). Gender differences in physical self-perceptions, global self-esteem and physical activity: Evaluation of the physical self- perception profile model. Journal of Sport Behavior, 22(1), 1-14.
  • Hergovich, A., Sirsch, U., & Felinger, M . (2004). Gender differences in the self-concept of preadolescent children. School Psychology International, 25(2), 207-222.
  • Iyer, R., & Eastman, J. K. (2006). Academic dishonesty: Are business students different from other college students? Journal of Education for Business, 82(2), 101-110.
  • Jindal, C.R., & Pando, S. K. (1982). Anxiety and achievement: A roschach study of high-and-low-archieves. Indian Educational Rewiev, 17(4), 118-124.
  • Juvonen, J., & Wentzel, K. R. (1996). Social motivation: Understanding children’s school adjustment. New York: Cambridge University Press.
  • Kapıkıran, Ş. (2005, Eylül). Üniversite öğrencilerinde kopya çekme ve dürüstlüğün etik davranışla ilişkisi. IV. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Türkiye.
  • Karadağ, G., Güner, İ., Çuhada,r D., & Uçan, Ö. (2008). Gaziantep Üniversitesi Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin benlik saygıları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3, 29-42.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E,, Çoban, B., & Kafkas, M.E. (2010). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zeka. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 653- 674.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Keçeci, A., Bulduk, S., Oruç, D., & Çelik, S. (2011). Academic dishonesty among nursing students: A descriptive study. Nursing Ethics, 18(5), 725-733.
  • Kerkmann, B. C., Lee, T. R., Lown, J. M., & Allgood, S. M. (2000). Financial management, financial probems and marital satisfaction among recently married university students. Financial Counseling and Planning, 11(2), 55-64.
  • Küçüktepe, S. E., & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 115-125.
  • Külahçı, Ş. (1996, Eylül). Öğretmen yetiştirmede kopya çekme sorunu (Fırat Üniversitesi örneği). II. Ulusal Eğitim Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkiye.
  • Le Compte, W. (1983). Self-esteem and trait anxiety in Turkey a new bottle for some ıare old wine. Boğaziçi University Journal, 8, 65-79.
  • Ledesma, R. G. (2011). Academic dishonesty among undergraduate students in a Korean university. Research in World Economy, 2(2), 25-35.
  • Lin, C. S., & Wen, L. M. (2007). Academic dishonesty in higher education: A nationwide study in Taiwan. Higher Education, 54(1), 85-97.
  • Lupton R. A., & Chapman, K. J. (2002). Russian and American college students' attitudes, perceptions and tendencies towards cheating. Educational Research, 44(1), 17-27.
  • Lupton, R. A., Chapman, K. J., & Weiss, J. E. (2000). International perspective: a cross- national exploration of business students' attitudes, perceptions, and tendencies toward academic dishonesty. Journal of Education for Business, 75(4), 231-235.
  • McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1993). Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538.
  • McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1997). Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multi-campus investigation. Research in Higher Education 38(3), 379-396.
  • Michaels, J. W., & Miethe, T. D. (1989). Applying theories of deviance to academic cheating. Social Science Quarterly, 70, 870–885.
  • Midgley, C., & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26, 61-75.
  • Molnar, K. K., & Kletke, M. G. (2012). Does the type of cheating ınfluence undergraduate students’ perceptions of cheating?. Journal of Academic Ethics, 10, 201-212.
  • Newstead, S. E., Franklyn-Stokes, A., & Armstead, P. (1996). Individual differences in student cheating. Journal of Educational Psychology, 88, 229-241.
  • Oktan, V., & Şahin, M. (2010). Kız ergenlerde beden imajı ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 544-556.
  • Olafson, L., Schraw, G., Nadelson L., Nadelson, S., & Kehrwald, N. (2013). Exploring the judgment -action gap: College students and academic dishonesty. Ethics & Behavior, 23(2), 148-162.
  • Öz, F. (2010). Sağlık alanında temel kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık.
  • Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2010). Benlik kavramı ve benliğin gelişimi, bilen benliğe gereksinim var mı?. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 21-37.Özden, M., & Özdemir-Özden, D. (2015). Öğretmen adaylarının görüşlerine dayalı olarak akademik usulsüzlük davranışlarının belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 88-98.
  • Özgüngör, S. (2008). Üniversite öğrencilerinde öğretmene ilişkin algıların ve öğrenci özelliklerinin kopya çekme davranışlarıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 68-79.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler. Düşünen Adam, 7 (3), 4-9.
  • Özşaker, M., Canpolat, M., & Yıldız, L. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Özyurt, Y., & Eren, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ve kopya çekmeye yönelik tutumlarının görünümü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 78-101.
  • Park, C. (2003). In other (people’s) words: Plagiarism by university students - literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education, 28(5), 471-488.
  • Quatman, T., & Watson, C. M . (2001). Gender differences in adolescent self-esteem: an explorations of domains. Journal of Genetic Psychology, 162 (1), 93-117.
  • Schmelkin, L. P., Gilbert, K., Spencer, K. J., Pincus, H. S., & Silva, R. (2008). A multidimensional scaling of college students’ perceptions of academic dishonesty. The Journal of Higher Education, 79(5), 587-607.
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik sorunu: Okullarda kopya çekme. Eğitim Yönetimi, 1(3), 397-418.
  • Semerci, Ç., & Sağlam, Z., (2005). Polis adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri; Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 163-177.
  • Semerci, Ç. (2003). Kopya çekmeye ilişkin tutum ölçeği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 227-234.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18 (3), 139-146.
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 121-136.
  • Sevindik, T., Yeşil, G., Sevindik, F., & Açık, Y. (2007). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile öz-etkililik yeterlik arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, 2(2), 13-21.
  • Soytürk, M., Tepeköylü-Öztürk, Ö., Topuz, E., & Yetim, H. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının benlik saygıları ile kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (CBÜ, BESYO örneği). Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(1), 20-30.
  • Şahin, İ., Şahin-Fırat, N., Zoraloğlu, Y.R., & Açıkgöz, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(4), 1435-1449.
  • Tang, S., & Zuo, J. (1997). Profile of college examination cheaters. College Student Journal, 31, 340–346.
  • Tayfun, A., & Yazıcıoğlu, İ. (2008). Öğrencilerin kopya hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 375-393.
  • TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi, Ankara: TÜBİTAK Matbaası.
  • Uçak, N. Ö., & Birinci, H. G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği, 22(2), 187-204.
  • Ünlü, H., & Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, 101-106.
  • Ünver, Ş., Çavuşoğlu, G., & İslamoğlu, İ. (2014). Spor bilimleri ve ilahiyat fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı ve psikosomatik belirtilerinin karşılaştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı 2, 261-270.
  • Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students’ perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12, 287-298.
  • Westaway, M., & Skuy, M. (1984). Self-esteem and the educational and vocational aspirations of adolescent girls in South Africa. South African Journal of Psychology, 14,113-117.
  • Whitley, B.E. (1998). Factors associated with cheating among college students: A review. Research in Higher Education, 39(3), 235-274.
  • Yang, S. C., Huang, C.-L., & Chen, A-S. (2013). An investigation of college students’ perceptions of academic dishonesty, reasons for dishonesty, achievement goals and willingness to report dishonest behavior. Ethics & Behavior, 23(6), 501-522.
  • Yangın, S., & Kahyaoğlu, M. (2009). İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 46-55.
  • Yıldırım, K. (1998). Eğitimde kopya çekme problemi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Özet Kitapçığı Cilt II, ss.234, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yıldırım, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik başarı, akademik erteleme, kopya çekme ve devamsızlık durumlarının yordayıcısı olarak sosyal bağlılık. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat, Türkiye.
  • Yıldız, M., & Çapar, B. (2010). Orta öğretim öğrencilerinde benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10(1), 103-131.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik çağı, ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. İstanbul, Özgür Yayınlar
Toplam 91 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Songül Tümkaya

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2019
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tümkaya, S. (2019). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kopya Çekme Tutumları, Görüşleri ve Benlik Saygısının İncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 15-34. https://doi.org/10.33710/sduijes.594952
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068