Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Different Experience for Preservice Social Studies Teachers: Researcher Teacher Model

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 15, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.594077

Öz

The aim of this research is to inform the preservice social studies teachers about the “Researcher Teacher Model”, to set forth their development towards becoming researcher teachers and examine their views concerning the process. To that end, the preservice social studies teachers were given a 10-week Researcher Teacher Model seminar. The study group was formed of 57 final-year students from social studies teaching at a state university in Mediterranean Region during academic year 2017-2018. Mixed method was used in the research. In the quantitative research, pretest-posttest without control group experimental research design was used. The qualitative data was also obtained from the study group to support the quantitative findings and evaluate the process. The research data was collected through 15-article RTM Evaluation Scale, prepared by researchers, by taking expert opinions, in line with the acquisitions identified during implementation. To support the qualitative data, the quantitative data was also obtained from the preservice teachers via an open-ended questions form, prepared with the help of expert opinions. The research data was analysed through SPSS software and descriptive analysis. When the research results were generally evaluated, we can say the preservice social studies teachers attained the acquisition aimed with the RTM seminar and it positively affected them to become researcher teachers.

Kaynakça

  • Bakhshi, T. & Golshan, M. (2016). Researcher-teacher and engagıng ın teacher actıon research. İnternational Journal of Educational Studies, 3 (3), 87-91.
  • Baştürk, S. (2015). Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında sınıf öğretmenliği programı. Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 34-51.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim, 18, 257-269.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cardelle Elawar, M. (1993). The teacher as researcher in the classroom. Action in Teacher Education, 15(1), 49-57.
  • Cochran-Smith, M. (2005). Teacher educators as researchers: multiple perspectives. Teaching and Teacher Education, 21, 219-225.
  • Cochran-Smith, M. & Lytle, S.L. (1990). Research on teaching and teacher research: The issues that divide. Educational Researcher, 19 (2), 2-10.
  • Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1996). Fizik öğretmenlerinin yetiştirilmesinde yeni bir yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 221-226.
  • Decorse, D. J. B. (1997). "I'm a good teacher, therefore ı'm a good researcher":changing perceptions of expert and novice teachers aboutdoing research. The Annual
  • Meeting of the AmericanEducational Research Association, Chicago.
  • Demirbulak, D. (2011). Training English language student teachers to become teacherresearchers. Social and Behavioral Sciences, 30, 491 – 496.
  • Demirezen, S. ve Akhan, N. E. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin “araştırmacı öğretmen modeli” hakkındaki görüşleri. E- Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8 (3),16-33.
  • Doğan, Z. Y. ve Altun, S. (2018). The effects of the research lesson study (rls) model on teachers’ professional development. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (3), 215-229.
  • Ekiz, D. ve Yiğit, N. (2012). Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarının amaç ve çeşitleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3-21.
  • Erdem, A. R. (2018). Araştırmacı öğretmen” eğitimi modeli (AÖEM). Eğiten Kitap Yayıncılık: Ankara.
  • Fagundes, T. B. (2016). Concepts of the teacher as researcher and reflective teacher: perspectives about teachers’ work. Revista Brasileira de Educação, 21 ( 65), 281- 298.
  • Goos, M. (2014). Researcher–teacher relationships and models for teaching development in mathematics education. ZDM, 46 (2), 189-200.
  • Houser, N. O. (1990). Teacher-researcher: the synthesis of roles for teacher empowerment. Action in Teacher Education, 12 (2), 55-60.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme (eğitim bilimleri bölümü örneği). TSA,17(3), 11-24.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. 22 haziran 2019 da indirildi. http://aydincik66.meb.gov.tr/www/genelge-2015-21-egitimciler-icin-mesleki-etik-ilkeler/icerik/800
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Nixon, J. (1987). The teacher as researcher: contradictions and continuities. Peabody Journal of Education, 64 (2), 20-32.
  • Saka, A. Z. (2009). Öğretmen adaylarının araştırmacı öğretmen yaklaşımı ile yetiştirilmelerinde alan çalışması yürütmelerinin rolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 168-182.
  • Santa, C. M. & Santa, J. L. (1995). Teacher as researcher. Journal of Reading Behavior, 27 (3), 439-451.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Araştırmacı kelimesi tanımı. 22 Haziran 2019 da alındı. http://sozluk.gov.tr/
  • Trotman, W. (2015). “Researching the researchers: A case study of perceptions and reflections of teacherresearchers in a higher education context in Turkey”. Kenan
  • Dikilitaş, Richard Smith ve Wayne Trotman (Ed.), Teacher- Researchers İn Action içinde (s. 419-429), İatefl: England.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları İçin Farklı Bir Deneyim: Araştırmacı Öğretmen Modeli

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 15, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.594077

Öz

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Araştırmacı Öğretmen Modeli” hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, araştırmacı öğretmen olmaları yönünde gelişimlerini ortaya koymak ve sürece dair görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarına 10 hafta boyunca Araştırmacı Öğretmen Modeli (AÖM) hakkında seminer verilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim döneminde Akdeniz Bölgesinde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 57 sosyal bilgiler öğretmenliği son sınıf öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında ön test - son test kontrol grupsuz deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Ayrıca nicel verileri desteklemek ve süreci değerlendirmek için çalışma grubundan nitel veriler alınmıştır. Araştırmanın verileri, uygulama sürecinde belirlenen kazanımlar doğrultusunda, uzman görüşleri alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan 15 maddelik AÖM Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada ayrıca nicel verileri desteklemek amacıyla uzman görüşü alınarak hazırlanmış açık uçlu sorulardan oluşan bir form ile öğretmen adaylarından nitel veriler de alınmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programı ve betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde çalışma grubundaki sosyal bilgiler öğretmen adaylarının AÖM seminerinin kazanımlarına ulaştığını ve seminerin öğretmen adaylarını araştırmacı öğretmen olma yolunda olumlu etkilediğini söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Bakhshi, T. & Golshan, M. (2016). Researcher-teacher and engagıng ın teacher actıon research. İnternational Journal of Educational Studies, 3 (3), 87-91.
  • Baştürk, S. (2015). Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında sınıf öğretmenliği programı. Uluslar Arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 34-51.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim, 18, 257-269.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cardelle Elawar, M. (1993). The teacher as researcher in the classroom. Action in Teacher Education, 15(1), 49-57.
  • Cochran-Smith, M. (2005). Teacher educators as researchers: multiple perspectives. Teaching and Teacher Education, 21, 219-225.
  • Cochran-Smith, M. & Lytle, S.L. (1990). Research on teaching and teacher research: The issues that divide. Educational Researcher, 19 (2), 2-10.
  • Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1996). Fizik öğretmenlerinin yetiştirilmesinde yeni bir yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 221-226.
  • Decorse, D. J. B. (1997). "I'm a good teacher, therefore ı'm a good researcher":changing perceptions of expert and novice teachers aboutdoing research. The Annual
  • Meeting of the AmericanEducational Research Association, Chicago.
  • Demirbulak, D. (2011). Training English language student teachers to become teacherresearchers. Social and Behavioral Sciences, 30, 491 – 496.
  • Demirezen, S. ve Akhan, N. E. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin “araştırmacı öğretmen modeli” hakkındaki görüşleri. E- Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8 (3),16-33.
  • Doğan, Z. Y. ve Altun, S. (2018). The effects of the research lesson study (rls) model on teachers’ professional development. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (3), 215-229.
  • Ekiz, D. ve Yiğit, N. (2012). Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarının amaç ve çeşitleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3-21.
  • Erdem, A. R. (2018). Araştırmacı öğretmen” eğitimi modeli (AÖEM). Eğiten Kitap Yayıncılık: Ankara.
  • Fagundes, T. B. (2016). Concepts of the teacher as researcher and reflective teacher: perspectives about teachers’ work. Revista Brasileira de Educação, 21 ( 65), 281- 298.
  • Goos, M. (2014). Researcher–teacher relationships and models for teaching development in mathematics education. ZDM, 46 (2), 189-200.
  • Houser, N. O. (1990). Teacher-researcher: the synthesis of roles for teacher empowerment. Action in Teacher Education, 12 (2), 55-60.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme (eğitim bilimleri bölümü örneği). TSA,17(3), 11-24.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. 22 haziran 2019 da indirildi. http://aydincik66.meb.gov.tr/www/genelge-2015-21-egitimciler-icin-mesleki-etik-ilkeler/icerik/800
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Nixon, J. (1987). The teacher as researcher: contradictions and continuities. Peabody Journal of Education, 64 (2), 20-32.
  • Saka, A. Z. (2009). Öğretmen adaylarının araştırmacı öğretmen yaklaşımı ile yetiştirilmelerinde alan çalışması yürütmelerinin rolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 168-182.
  • Santa, C. M. & Santa, J. L. (1995). Teacher as researcher. Journal of Reading Behavior, 27 (3), 439-451.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Araştırmacı kelimesi tanımı. 22 Haziran 2019 da alındı. http://sozluk.gov.tr/
  • Trotman, W. (2015). “Researching the researchers: A case study of perceptions and reflections of teacherresearchers in a higher education context in Turkey”. Kenan
  • Dikilitaş, Richard Smith ve Wayne Trotman (Ed.), Teacher- Researchers İn Action içinde (s. 419-429), İatefl: England.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadire Emel Akhan 0000-0003-3628-8571

Serpil Demirezen Bu kişi benim 0000-0002-4399-694X

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2020
Kabul Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akhan, N. E., & Demirezen, S. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları İçin Farklı Bir Deneyim: Araştırmacı Öğretmen Modeli. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.33710/sduijes.594077
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068