The purpose of this research is to evaluate the science questions of the High School System (LGS) exam held between 2018-2021 in terms of Context- Based Learning (CBL) approach. In the study, case study model from qualitative research method designs and instrumental case study model from case study model were used. The sample of the research consists of the science questions of the LGS exam applied between 2018-2021. Document analysis was preferred as a data collection tool. In the research, the data were analyzed according to content analysis. As a result of the analysis, it has been determined that the rate of Context-Based Question (CBQ) has been low since the beginning of the implementation of the science questions in the LGS, which was applied between 2018-2021, it has been determined that there is no standard regarding this ratio. Another cocnlusion reached in the study is that LGS questions consist of questions that require thinking skills. In line with the result reached, considering all of the BTS criteria while preparing the LGS questions, repeating the current study with the support of different data collection tools together with the document, within the scope of the CBL approach; it has been suggested that new studies should be carried out in order to determine the compatibility between acquisition-LGS questions, measurement and evaluation questions- LGS questions.
Context-based learning High School System Life-based Learning Science Questions
Bu araştırmanın amacı 2018-2021 yılları arasında yapılan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavı Fen Bilimleri sorularını Bağlam Temelli Öğrenme (BTÖ) yaklaşımı açısından değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması, durum çalışması modellerinden ise araçsal durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2021 yılları arasında uygulanan LGS sınavı Fen Bilimleri soruları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi tercih edilmiştir. Araştırmada veriler içerik analizine göre analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda 2018-2021 yılları arasında uygulanan LGS’de yer alan Fen Bilimleri sorularının uygulanmaya başlandığı yıldan itibaren Bağlam Temelli Soru (BTS) oranının düşük olduğu ve bu oran ile ilgili bir standardın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada ulaşılan bir diğer sonuç, LGS sorularının düşünme becerisi gerektiren sorulardan oluşmasıdır. Ulaşılan sonuç doğrultusunda, LGS soruları hazırlanırken BTS kriterlerinin tamamının dikkate alınması, mevcut çalışmanın dokümanla birlikte farklı veri toplama araçlarıyla da desteklenerek tekrar edilmesi, BTÖ yaklaşımı kapsamında; kazanım-LGS soruları, ölçme ve değerlendirme soruları-LGS soruları arasındaki uyumları tespit etmek amacıyla yeni çalışmalar yürütülmesi önerilmiştir.
Bağlam Temelli Öğrenme Fen Bilimleri Soruları Liselere Geçiş Sistemi Yaşam Temelli Öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |