Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin İnteraktif Anatomi Eğitimine İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 48 - 53, 01.08.2018
https://doi.org/10.22312/sdusbed.440751

Öz

Giriş: Son
zamanlarda
diş hekimliği bilimsel anlamda karakteristik
değerlerini belirlemiştir. Sağlık alanında eğitim veren tüm branşlarda olduğu
gibi
Diş Hekimliği Fakültelerinde öğretim
programının ilk yılında Anatomi eğitimi verilmektedir. Anatomi eğitiminde
öğrencilerin bakış açılarının değerlendirilmesi ve anlaşılması, anatomi eğitimi
ve öğretim yöntemlerinin geliştirilmesinde büyük önem taşımaktadır.
Bu
çalışmada Adıyaman Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin
anatomi eğitimi hakkındaki düşüncelerinin değerlendirmesi ve takım çalışmaları
ile interaktif eğitimin anatominin öğrenilmesine sağladığı katkıların ortaya çıkarılması
amaçlanmaktadır.

Materyal
ve Metod:
Çalışmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Adıyaman
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi 1. sınıfta Anatomi eğitimi alan toplam 60
öğrenci (n=60) dahil edildi. Veriler 29 kapalı uçlu sorudan oluşan bir anket
formu kullanılarak geri bildirim yöntemiyle elde edilmiştir. Anket
soruları 5’li Likert ölçeği ile cevaplandırılacak şekilde hazırlamıştır. Elde
edilen veriler IBM SPSS Statistics paket programı ile analiz edilmiştir.

Bulgular:
Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin, anatominin teorik kısmını çalışırken
en çok ders notlarından,  pratik kısmını
çalışırken en çok ders kitabından faydalandıkları tespit edildi. Aldıkları
anatomi eğitiminin teorik kısmı için %88.3 ve pratik kısmı için %85.0
memnuniyet düzeyleri olduğu belirlendi. Verilen proje ödevleri ile ilgili
olarak öğrencilerin %71.7’sinin 1-3 hafta içerisinde ödevlerini bitirdiği,  %70.0’inin anatomiyi sevmelerini sağladığı,
%91.7’sinin o konunun anatomisini öğrenmelerine katkıda bulunduğu ve  %73.4’ünün 
“anatomi çalışmak ve anlamak zordur” önyargısını kırdığı belirlenmiştir.







Sonuç:
Elde edilen verilerin anatomi ile ilişkili eğitim alternatifleri
geliştirmesinde, mevcut eksikliklerin giderilmesinde ve verilen proje ödevleri
ile öğrencilerin eğitime aktif katılmasının sağlanmasıyla anatomi’yi daha etkin
öğrenmede yararlı olacağını düşünmekteyiz. Ayrıca diş hekimliği fakültelerinde
de ciddi bir zaman ve emek harcanan anatomi eğitiminde geri bildirim anketleri
uygulanarak verilen eğitimlerin daha iyi noktalara gelebileceğine de dikkat
çekmiş olmaktayız. 

Kaynakça

  • 1 . Pamay A, Büyükertan M, Balcıoğlu HA. Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerindeki diş hekimliği fakültelerinde anatomi eğitimine dair karşılaştırmalı bir inceleme.Yeditepe J Dent 2107;13(2):29-33.
  • 2. Gürpınar MA, Gürpınar E, Songur A, Vitrinel A. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi ulusal çekirdek eğitim programı-2014/Ulusal ÇEP-2014.
  • 3. Yıldırım M. İnsan Anatomisine Giriş. Mehmet Yıldırım. Resimli Sistematik Anatomi. İstanbul. Nobel Tıp Kitabevleri 2013p3.
  • 4. Mc Lachlan JC, Patten D. Anatomy teaching: Ghost of the post, present and future. Med Educ 2006;40(3):243-53.
  • 5. Arifoğlu Y. Genel Bilgiler. Yasin Arifoğlu. Her Yönüyle Anatomi. İstanbul. İstanbul Tıp Kitabevi 2017p.15.
  • 6. Singh R, Tubbs RS, Gupta K, Singh M, Jones DG, Kumar R. Is the decline of human anatomy hazardous to medical education/ profession?-A review. Surg Radiol Anat 2015;37:1257-65.
  • 7. Carmichael SW, Pawlina W. Animated Powerpoint as a tool to teach anatomy. Anat Rec 2000;261(2):83-8.
  • 8. Çakır M. Genel Bilgiler. Mehmet Çakır. Human Anatomi. Amasya. Göktuğ basın yayım ve dağıtım. 2013p15.
  • 9. Gürpınar E, Batı H, Tetik C. Tıp fakültesi öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2011;32:18-29.
  • 10. Dinsmore CE, Daugherty S, Zeitz HJ. Teaching and Learning Gross Anatomy. Clinical Anatomy 1999;12:110-114.
  • 11. Balcıoğlu HA, Kotken G, Guven Y. Future Perspectives of Anatomy In Dental Education:Quo Vadis? Int J Morphol. 2010;28:71-73.
  • 12. Brueckner JK, Mac-Pherson BR. Benefits from peer teaching in the dental gross anatomy laborattory. Eur J Dent Educ 2004;8:72-77.
  • 13. Gutmann GD, Ma TP, Mac-Pherson BR. Making Gross Anatomy Relevant to Dental Students. J Dent Educ 2003;67:355-358.
  • 14. Lazarius MD, Chınchıllı VM, Leong SL, Kaufman GL Jr. Perspections of anatomy:Critical components in the clinical setting. Anatomical sciences education 2012;5:187-199.
  • 15. Redwodd JC, Towsent GC. The Dead Center of the Dental Curriculum:Changing Attitutes of Dental Students During Dissection. J Dent Educ 2011;75:1333-1334.
  • 16. Silverstein ST; Kritz-Silverstein D. A Longitudinal Study of Stress in First-Year Dental Students. J of Dent Educ 2012;74:1195-1199.
  • 17. Vuchkova J, Maybury T, Farah SC. The Educational Value of Online Mastery Quizzes in a Human Anatomy Course for Digital İnteractive learning of oral radiographic anatomy. Eur J Dent Educ 2012;16:79-87.
  • 18. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;21:27-33.
  • 19. Shwalb BJ, Shwalb D.V. Development of a Course Ratings Form by a Tests and Measurements Class, Teaching Psychology 1992;19(4):232-234.
  • 20. Sindel M, Şenol Y, Gürpınar E. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde anatomi eğitiminin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2008;28:31-6.
  • 21. Schartel SA. Giving feedback-an integral part of education. Best Pract Res Clin Anaesthesiol 2012;26:77-87.
  • 22. Fresko B, Nasser F.Interpreting Student Ratings: Consultation, Instructional Modification, and Attitudes Towards Course Evaluation, Studies in Educational Evaluation 2001;27:291-305.
  • 23. El-Hassan K. Students’ Ratings of Instruction: Generalizability of Findings, Studies in Educational Evaluation 1995;21: 411-429.
  • 24. Wankat PC, Oreovicz FS. William G. Gray. Teaching Engineering.USA. Purdue University Press 2015p378-405.
  • 25. https://engineering.purdue.edu/ChE/News_and_Events/Publications/teaching_engineering/index.html, ziyaret tarihi: 10.05.2005.
  • 26. Fink LD. Beyond Small Groups: Harnessing the Extraordinary Power of Learning Teams. In: Michaelsen LK, Knight AB, Fink LD, eds. Team-Based Learning: A Transformative Use of Small Groups. 1.Baskı. Westport, Connecticut and London: Praeger; 2002.
  • 27. Vygotsky LS. Educational Implications. Michael Cole. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processe. Cambridge. MA: Harvard University Press 1978p.79-91.
  • 28. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoglu D, Çalgüner E, Öktem H. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2.sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23:27-32.
  • 29. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;21:27-33.
  • 30. Arreola R.A. Time table for developing a comprehensive faculty evalation system. Wiley. Developing a Comprehensive Faculty Evaluation System. Bolton MA. Second Edition, Anker Publishing Company 2000p. 95
  • 31. Penny AR. Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teach in High Educ 2003;8:399-411.
  • 32. Turney BW. Anatomy in a modern medical curriculum. Ann R Coll of Surg Engl 2007;89:104-7.
  • 33. Tuygar F, Kuş İ, Saygılı AK, Özcan E, Gülcen B. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimine yönelik memnuniyet düzeyleri ve ilgili değişkenlerin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2015;42:5-14.
  • 34. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal 2016;(2):82-88
  • 35. Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, Songur A, Zararsız İ, Sarsılmas M. Tıp öğrencileri nasıl bir anatomi eğitimi istiyor? Tıp Eğitimi Dünyası 2003;10:7-13. Education World 2003; 10: 7-13.

Opinions Of Students In Dentistry Faculty On Interactive Anatomy Education

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 48 - 53, 01.08.2018
https://doi.org/10.22312/sdusbed.440751

Öz

Recently, dentistry has determined its
characteristic values ​​in scientific sense.
As in all branches of education in the field of health, Anatomy
education is given in the first year of curriculum in Faculties of
Dentistry.  Evaluating and understanding
the perspectives of the students on anatomy education is of great importance in
the development of anatomy education and teaching methods. In this study, we
aimed to evaluate the students' thoughts about anatomy education and the
contributions of team work and interactive education to the learning of
anatomy.

Material
and Method:
In
this study, 60 first-year students of Adıyaman University Faculty of Dentistry
who took Anatomy lecture in the spring semester of 2016-2017 academic year were
included.  Data were obtained by using a questionnaire
consisting of 29 closed-ended questions. The questionnaires have been prepared
to be answered with a scale of 5 likert. The data were analyzed using the IBM
SPSS statistics package program.

Results: According to the results, the students used
lecture notes for theoretical part and textbook for practical part mostly. A
satisfaction level of  88.3% and 85 % was
detected for  theoretical part and
practical part respectively. It was determined that 71.7% of the students
completed their homework in 1-3 weeks, in 70.0% these homeworks made them like
anatomy, in 91.7% they made contribution to anatomy learning  and in 73.4% of the studentes the homeworks
broke the bias of “anatomy is difficult to study and understand”.







Conclusion: We believe that the data obtained will be useful
in developing educational alternatives related to anatomy, in overcoming
existing deficiencies and in providing students with assignments and active
participation in education. In addition, we have also pointed out that the
education given in dentistry faculties can reach better points by applying
feedback questionnaires in anatomy education which needs a lot of time and
effort. 

Kaynakça

  • 1 . Pamay A, Büyükertan M, Balcıoğlu HA. Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerindeki diş hekimliği fakültelerinde anatomi eğitimine dair karşılaştırmalı bir inceleme.Yeditepe J Dent 2107;13(2):29-33.
  • 2. Gürpınar MA, Gürpınar E, Songur A, Vitrinel A. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi ulusal çekirdek eğitim programı-2014/Ulusal ÇEP-2014.
  • 3. Yıldırım M. İnsan Anatomisine Giriş. Mehmet Yıldırım. Resimli Sistematik Anatomi. İstanbul. Nobel Tıp Kitabevleri 2013p3.
  • 4. Mc Lachlan JC, Patten D. Anatomy teaching: Ghost of the post, present and future. Med Educ 2006;40(3):243-53.
  • 5. Arifoğlu Y. Genel Bilgiler. Yasin Arifoğlu. Her Yönüyle Anatomi. İstanbul. İstanbul Tıp Kitabevi 2017p.15.
  • 6. Singh R, Tubbs RS, Gupta K, Singh M, Jones DG, Kumar R. Is the decline of human anatomy hazardous to medical education/ profession?-A review. Surg Radiol Anat 2015;37:1257-65.
  • 7. Carmichael SW, Pawlina W. Animated Powerpoint as a tool to teach anatomy. Anat Rec 2000;261(2):83-8.
  • 8. Çakır M. Genel Bilgiler. Mehmet Çakır. Human Anatomi. Amasya. Göktuğ basın yayım ve dağıtım. 2013p15.
  • 9. Gürpınar E, Batı H, Tetik C. Tıp fakültesi öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2011;32:18-29.
  • 10. Dinsmore CE, Daugherty S, Zeitz HJ. Teaching and Learning Gross Anatomy. Clinical Anatomy 1999;12:110-114.
  • 11. Balcıoğlu HA, Kotken G, Guven Y. Future Perspectives of Anatomy In Dental Education:Quo Vadis? Int J Morphol. 2010;28:71-73.
  • 12. Brueckner JK, Mac-Pherson BR. Benefits from peer teaching in the dental gross anatomy laborattory. Eur J Dent Educ 2004;8:72-77.
  • 13. Gutmann GD, Ma TP, Mac-Pherson BR. Making Gross Anatomy Relevant to Dental Students. J Dent Educ 2003;67:355-358.
  • 14. Lazarius MD, Chınchıllı VM, Leong SL, Kaufman GL Jr. Perspections of anatomy:Critical components in the clinical setting. Anatomical sciences education 2012;5:187-199.
  • 15. Redwodd JC, Towsent GC. The Dead Center of the Dental Curriculum:Changing Attitutes of Dental Students During Dissection. J Dent Educ 2011;75:1333-1334.
  • 16. Silverstein ST; Kritz-Silverstein D. A Longitudinal Study of Stress in First-Year Dental Students. J of Dent Educ 2012;74:1195-1199.
  • 17. Vuchkova J, Maybury T, Farah SC. The Educational Value of Online Mastery Quizzes in a Human Anatomy Course for Digital İnteractive learning of oral radiographic anatomy. Eur J Dent Educ 2012;16:79-87.
  • 18. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;21:27-33.
  • 19. Shwalb BJ, Shwalb D.V. Development of a Course Ratings Form by a Tests and Measurements Class, Teaching Psychology 1992;19(4):232-234.
  • 20. Sindel M, Şenol Y, Gürpınar E. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde anatomi eğitiminin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2008;28:31-6.
  • 21. Schartel SA. Giving feedback-an integral part of education. Best Pract Res Clin Anaesthesiol 2012;26:77-87.
  • 22. Fresko B, Nasser F.Interpreting Student Ratings: Consultation, Instructional Modification, and Attitudes Towards Course Evaluation, Studies in Educational Evaluation 2001;27:291-305.
  • 23. El-Hassan K. Students’ Ratings of Instruction: Generalizability of Findings, Studies in Educational Evaluation 1995;21: 411-429.
  • 24. Wankat PC, Oreovicz FS. William G. Gray. Teaching Engineering.USA. Purdue University Press 2015p378-405.
  • 25. https://engineering.purdue.edu/ChE/News_and_Events/Publications/teaching_engineering/index.html, ziyaret tarihi: 10.05.2005.
  • 26. Fink LD. Beyond Small Groups: Harnessing the Extraordinary Power of Learning Teams. In: Michaelsen LK, Knight AB, Fink LD, eds. Team-Based Learning: A Transformative Use of Small Groups. 1.Baskı. Westport, Connecticut and London: Praeger; 2002.
  • 27. Vygotsky LS. Educational Implications. Michael Cole. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processe. Cambridge. MA: Harvard University Press 1978p.79-91.
  • 28. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoglu D, Çalgüner E, Öktem H. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2.sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23:27-32.
  • 29. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;21:27-33.
  • 30. Arreola R.A. Time table for developing a comprehensive faculty evalation system. Wiley. Developing a Comprehensive Faculty Evaluation System. Bolton MA. Second Edition, Anker Publishing Company 2000p. 95
  • 31. Penny AR. Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teach in High Educ 2003;8:399-411.
  • 32. Turney BW. Anatomy in a modern medical curriculum. Ann R Coll of Surg Engl 2007;89:104-7.
  • 33. Tuygar F, Kuş İ, Saygılı AK, Özcan E, Gülcen B. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimine yönelik memnuniyet düzeyleri ve ilgili değişkenlerin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2015;42:5-14.
  • 34. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal 2016;(2):82-88
  • 35. Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, Songur A, Zararsız İ, Sarsılmas M. Tıp öğrencileri nasıl bir anatomi eğitimi istiyor? Tıp Eğitimi Dünyası 2003;10:7-13. Education World 2003; 10: 7-13.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zümrüt Doğan 0000-0001-7131-2317

Öznur Uludağ

Sibel Ateşoğlu

Fatih Üçkardeş Bu kişi benim

Ali Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Doğan Z, Uludağ Ö, Ateşoğlu S, Üçkardeş F, Aydın A. Opinions Of Students In Dentistry Faculty On Interactive Anatomy Education. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;9(2):48-53.

SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.