The aim of this study is to investigate the opinions of the preservice middle school mathematics teachers about the nature of proof. Among the qualitative research methods, case study was used in the study. Three senior preservice teachers who were at the department of mathematics education in a public university were taken to the study via criterion sampling method. Semi-structured interviews were conducted with the participants by using “Interview Questions Form about the Nature of Proof” which was consisted of open-ended questions. The interview data were analyzed by the content analysis method. After the content analysis, it was determined that preservice teachers responded under the basic categories named: “generalizing”,“method”, “reaching the validity”, “problem solving”, and “focusing on the form”. The results of the study showed that preservice mathematics teachers had problems in giving definitions of the proof, defining the things which constitute the proof, determining the things required for a successful proof; shortly in understanding the nature of proof.
The nature of proof Preservice middle school mathematics teachers Semi-structured interview
Bu çalışma ile ortaokul matematik
öğretmeni adaylarının ispatın doğası hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Çalışma kapsamında ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen ve bir
devlet üniversitesinin ortaokul matematik öğretmenliği programında öğrenim
gören üç öğretmen adayının ispatın doğasına ilişkin görüşleri alınmıştır.
Matematik öğretmen adaylarına, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve açık
uçlu sorulardan oluşan “İspatın Doğasına İlişkin Görüşme Formu” yarı
yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla yöneltilmiştir. Görüşme verileri içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İçerik analizi sonrasında öğretmen
adaylarının ispatın doğasına ilişkin “genelleme”, “yöntem”, “doğruluğa ulaşma”,
“problem çözme”, “biçime odaklanma” temaları altında tepkiler verdikleri
belirlenmiştir. Çalışmada en sıklıkla ortaya çıkan tema “doğruluğa ulaşma” ; en
az sıklıkla ortaya çıkan temalar ise “problem çözme” ve “biçime odaklanma” olarak belirlenmiştir.
Bu çalışmada, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının ispatın tanımını
yapmada, ispatı ispat yapan şeyleri ve başarılı bir ispat için gerekli olan
şeyleri belirlemede, kısacası ispatın doğasını anlamada zorluklar yaşadıkları
sonucuna ulaşılmıştır.
İspatın doğası Ortaokul matematik öğretmeni adayları Yarı yapılandırılmış görüşme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |