Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lojistik Öğrencilerinin İş Başı Eğitiminden Tatmin Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, , 675 - 686, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.624402

Öz

İşbaşı eğitimi, iş yerinde veya iş yeri
dışında işin fiilen yapıldığı yerde verilen eğitim olarak tanımlanmaktadır.
Üniversitelerin tıp fakültelerinde intörn doktorluk olarak uzun yıllardan beri
başarıyla uygulanan bu eğitim modeli son yıllarda mühendislik ve diğer
fakültelerde de uygulanmaya başlanmıştır. İş başı eğitimi ya da 7+1 eğitim
modeli olarak uygulanan sistemde öğrenciler 1 dönem boyunca eğitim alanlarına
uygun iş yerlerinde istihdam edilmekte ve teorik bilgilerini pratik beceriye
dönüştürmektedir. Bununla birlikte iş başı eğitimi, üniversite-sanayi
işbirliğinin sağlanması, şirketlere iş gücü temininde kaynak oluşturmak vb.
birçok faydaları bulunmaktadır. 
Bu
çalışmanın amacı, lojistik öğrencilerinin işbaşı eğitiminden tatmin
düzeylerinin belirlenmesidir. Bu amaçla, 2018-2019 eğitim öğretim yılında
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik bölümünde işbaşı eğitimi
alan öğrencilere işbaşı eğitimi öncesi ilk anket, işbaşı eğitimi sonrası son
anket yüz yüze uygulanmıştır. 71 öğrencinin anketleri değerlendirmeye
alınmıştır. Öğrencilerin ilk anket ve son anket karşılaştırmalarında
istatistiksel anlamlı bir fark olmadığı ve öğrencilerin işbaşı eğitiminden
beklentilerinin karşılandığı belirlenmiştir. İşbaşı eğitimini 3. Parti lojistik
şirketlerde yapan öğrencilerin beklentileri, lojistik faaliyet icra eden diğer
şirketlerde yapan öğrencilere göre daha yüksektir. 

Kaynakça

  • Akşit, A., KALFA, V. R., & ARPAT, B. (2016). Bir İşveren-Öğrenci Buluşması Modeli–Meslek Yüksekokullarında İşbaşı Eğitimi Programında Öğrenci Algılarının Belirlenmesi: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi, 12-14.
  • Alpert, F., Heaney, J. G., & Kuhn, K. A. L. (2009). Internships in marketing: Goals, structures and assessment–Student, company and academic perspectives. Australasian Marketing Journal (AMJ), 17(1), 36-45.
  • Arpat, B., Kalfa, V. R., Akşit, A., & Çamurdan, B. (2017). Meslek yüksekokullarında nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılamada yeni arayışlar: 3+ 1 işbaşı eğitim modeli Honaz Meslek Yüksekokulu örneği. Çalışma İlişkileri Dergisi, 8(2), 76-94.
  • Barbarash, D. (2016). Knowledge and Skill Competency Values of an Undergraduate University Managed Cooperative Internship Program: A Case Study in Design Education. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 17(1), 21-30.
  • Colloins, A. B. (2002). Research note. Gateway to the real world, industrial training: dilemmas and problems. Tourism Management, 23, 93-96.
  • Çaylan, D. Ö., Akpınarlı, V., & Deveci, D. A. (2016). Öğrencilerin Staj Programları İle İşe Alım Süreci: Denizcilik Sektöründe" Rotamız Arkas Projesi" Örnek Olay İncelemesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 241-264
  • Duran, Y. & Dolmacı, N. (2017). Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. 4. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 254-267.
  • Hocaoğlu, S., Güner, S., & Coşkun, E. (2015). Sektörün Lojistik Eğitimi Veren Üniversitelerden Beklentilerinin Tespit Edilmesine Yönelik Bir Çalışma. IV. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi, 21-23.
  • Jung, J., & Lee, S. J. (2017). Impact of internship on job performance among university graduates in South Korea. International Journal of Chinese Education, 5(2), 250-284.
  • Karacan, S., & Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO işbirliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 168-184.
  • Karadeniz, O., & Kumaş, H. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İstihdam Edilebilirliğini Arttırmada Mesleki Uygulamalar Dersi (3+ 1 Programlarının) ile İşkur İşbaşı Eğitim Programlarının Rolü: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. UMYOS, 5th International Vocational Schools Symposium, Bosna Hersek, 750-758.
  • Olcay, A., Yıldırım, İ., & Sürme, M. (2015). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Eğitimi Hakkında Görüşleri: Gaziantep İli Örneği. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(3). 324-334
  • Pekşen, D. Y. (2017). Denizcilik Eğitimi Veren Önlisans Programlarına 3+ 1 Eğitim Modelinin Uygulanması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 1(1), 8-18.
  • Taşkın, Makbule (2006) Ortaöğretim Turizm Eğitiminde Staj ve İzmir İli Anadolu Otelcilik Turizm Meslek Liselerinde Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M., & Ceviz, N. (2016). Ön Lisans Öğrencilerinin Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(6), 310-318.
  • Tuna M, Akça İ., Tuna A. A., Gürlek M. (2017). Turizm Öğrenimi Gören Öğrencilerin Sektör Çalışma Koşullarını Algılamaları ve Sektörde Çalışmaya Yönelik Tutumları: Meslek Yüksekokulu, Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Turizm Akademik Dergisi, 4 (2), 41-60.
  • Türkseven, E. (2012). Turizm eğitiminde yaşanan staj sorunları: Lisans öğrencilerinin görüşlerine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yeşil, Yeliz (2015). KOBİ'lerde Eğitim ve Geliştirmenin Örgütsel Bağlılıkla İlişkisi: Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi'nde Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.

A Research On Determination Of Satisfaction Levels Of Logistics Students From Job Shadowing: The Case Of Necmettin Erbakan University

Yıl 2019, , 675 - 686, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.624402

Öz

Job Shadowing is defined as the training given at the place where
the job is actually performed in the company or outside the company. This
training model, which has been successfully applied for many years as
internship in medical faculties of universities, has been applied in
engineering and other faculties in recent years. In the system applied as Job
Shadowing or 7 + 1 education model, the students are employed in the companies
according to their fields of study for 1 semester and they transform their
theoretical knowledges into practical skills. On the other hand, Job Shadowing
has many benefits like university-industry cooperation, creating resources for
companies to provide labor etc. The aim of this study is to determine the
satisfaction level of logistics students from Job Shadowing. For this purpose,
the first questionnaire before Job Shadowing and the last questionnaire after
Job Shadowing were applied to the students who gets Job Shadowing in
Transportation and Logistics Deparment of Necmettin Erbakan University in the
2018-2019 academic year face to face. 
The questionnaires of 71 students were evaluated. It was determined that
there was no statistically significant difference between the first and last
questionnaires of the students and their expectations from Job Shadowing were
met. Expectations of students who do Job Shadowing in 3rd party logistics
companies are higher than those of other companies engaged in logistics
activities.

Kaynakça

  • Akşit, A., KALFA, V. R., & ARPAT, B. (2016). Bir İşveren-Öğrenci Buluşması Modeli–Meslek Yüksekokullarında İşbaşı Eğitimi Programında Öğrenci Algılarının Belirlenmesi: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi, 12-14.
  • Alpert, F., Heaney, J. G., & Kuhn, K. A. L. (2009). Internships in marketing: Goals, structures and assessment–Student, company and academic perspectives. Australasian Marketing Journal (AMJ), 17(1), 36-45.
  • Arpat, B., Kalfa, V. R., Akşit, A., & Çamurdan, B. (2017). Meslek yüksekokullarında nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılamada yeni arayışlar: 3+ 1 işbaşı eğitim modeli Honaz Meslek Yüksekokulu örneği. Çalışma İlişkileri Dergisi, 8(2), 76-94.
  • Barbarash, D. (2016). Knowledge and Skill Competency Values of an Undergraduate University Managed Cooperative Internship Program: A Case Study in Design Education. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 17(1), 21-30.
  • Colloins, A. B. (2002). Research note. Gateway to the real world, industrial training: dilemmas and problems. Tourism Management, 23, 93-96.
  • Çaylan, D. Ö., Akpınarlı, V., & Deveci, D. A. (2016). Öğrencilerin Staj Programları İle İşe Alım Süreci: Denizcilik Sektöründe" Rotamız Arkas Projesi" Örnek Olay İncelemesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 241-264
  • Duran, Y. & Dolmacı, N. (2017). Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. 4. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 254-267.
  • Hocaoğlu, S., Güner, S., & Coşkun, E. (2015). Sektörün Lojistik Eğitimi Veren Üniversitelerden Beklentilerinin Tespit Edilmesine Yönelik Bir Çalışma. IV. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi, 21-23.
  • Jung, J., & Lee, S. J. (2017). Impact of internship on job performance among university graduates in South Korea. International Journal of Chinese Education, 5(2), 250-284.
  • Karacan, S., & Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO işbirliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 168-184.
  • Karadeniz, O., & Kumaş, H. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İstihdam Edilebilirliğini Arttırmada Mesleki Uygulamalar Dersi (3+ 1 Programlarının) ile İşkur İşbaşı Eğitim Programlarının Rolü: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. UMYOS, 5th International Vocational Schools Symposium, Bosna Hersek, 750-758.
  • Olcay, A., Yıldırım, İ., & Sürme, M. (2015). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Eğitimi Hakkında Görüşleri: Gaziantep İli Örneği. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(3). 324-334
  • Pekşen, D. Y. (2017). Denizcilik Eğitimi Veren Önlisans Programlarına 3+ 1 Eğitim Modelinin Uygulanması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 1(1), 8-18.
  • Taşkın, Makbule (2006) Ortaöğretim Turizm Eğitiminde Staj ve İzmir İli Anadolu Otelcilik Turizm Meslek Liselerinde Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M., & Ceviz, N. (2016). Ön Lisans Öğrencilerinin Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(6), 310-318.
  • Tuna M, Akça İ., Tuna A. A., Gürlek M. (2017). Turizm Öğrenimi Gören Öğrencilerin Sektör Çalışma Koşullarını Algılamaları ve Sektörde Çalışmaya Yönelik Tutumları: Meslek Yüksekokulu, Yüksekokul ve Fakülte Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Turizm Akademik Dergisi, 4 (2), 41-60.
  • Türkseven, E. (2012). Turizm eğitiminde yaşanan staj sorunları: Lisans öğrencilerinin görüşlerine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yeşil, Yeliz (2015). KOBİ'lerde Eğitim ve Geliştirmenin Örgütsel Bağlılıkla İlişkisi: Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi'nde Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdullah Oktay Dündar 0000-0002-8508-165X

Yasemin Telli Üçler Bu kişi benim 0000-0002-7695-2003

Selda Başaran Alagöz Bu kişi benim 0000-0002-4615-5337

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Dündar, A. O., Telli Üçler, Y., & Başaran Alagöz, S. (2019). Lojistik Öğrencilerinin İş Başı Eğitiminden Tatmin Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 675-686. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.624402

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.