The aim of
this research is to determine the opinions of the teachers who work as an
author in the textbook writing commissions of the Ministry of National
Education for critical thinking. There are 7 teachers who are determined
through sample sampling from the purposive sampling methods in the research. In
the study, case studies are used in qualitative research methods. Individual
interviews with teachers were conducted using a structured interview form for
collecting data. In the analysis of the data obtained from the interviews,
content analysis method was used. At the end of the research, teachers found
thinking as mental activity, idea generation, brainstorming; and they found critical
thinking as knowledge-based and purposeful thinking. In addition, teachers have
made explanations for the most objective and alternative of critical thinking
components and they have emphasized the most importance in critical thinking
standards. Teachers have emphasized that critical thinking individuals are
individuals who are knowledgeable, dissident and self-critical.
Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığınca oluşturulan ders
kitabı yazım komisyonlarında yazar olarak görev yapan öğretmenlerin eleştirel düşünmeye
yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla belirlenen 7 öğretmen yer almaktadır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır.
Verilerin toplanmasında yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, öğretmenlerle
bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda
öğretmenlerin düşünmeyi zihinsel aktivite, fikir üretme, beyin fırtınası;
eleştirel düşünmeyi bilgi temelli ve amaçlı düşünme olarak değerlendirdikleri
bulunmuştur. Ayrıca öğretmenler eleştirel düşünme bileşenlerinden en fazla amaç
ve alternatiflere yönelik açıklamalarda bulunurken eleştirel düşünme
standartlarında en çok önem/alakaya değinmişlerdir. Öğretmenler, eleştirel
düşünen bireylerin bilgili, muhalif ve öz eleştiri yapabilen bireyler
olduklarını vurgulamışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |