Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARINDA PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 44 - 67, 31.05.2022
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1078819

Öz

Bu çalışmada öğretmen adaylarının problemli internet kullanımının internet kullanım sıklıklarına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 452 (%52.8) kız ve 404 (%47.2) erkek olmak üzere toplam 856 öğretmen adayından meydana gelmektedir. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (PİKÖ)” ve “Ki-şisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler tek faktörlü varyans analizi (ANO-VA) ve t testi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının demografik özellikle-rinin analizinde yüzde ve frekans dağılımı kullanılmıştır. Araştırmada öğret-men adaylarının PİKÖ alt boyutları ve toplam puanları ile günlük internet kul-lanımı sıklıkları arasında anlamlı düzeyde fark olduğu bulunmuştur. PİKÖ alt boyutları ve toplam puanları ile cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamıştır. Elde edilen bulgular araştırma kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • American Psychiatric Association, DSM-5.(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). Washington, DC.
  • Arslan, H. (2018). Psikolojik danışmanların mutluluk, psikolojik sağlamlık ve bağımlılık durumları arasındaki ilişkiler. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(1), 17-35. Ret-rieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/41418/516596.
  • Ateş, B. & Sağar, M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzen-leme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102. doi:10.29065/usakead.887799.
  • Beard, K. W. & Wolf, E. M. (2001). Modification in the proposed diagnostic criteria for ınternet addiction. CyberPsychology & Behavior, 4(3), 377-383. https://doi.org/10.1089/109493101300210286.
  • Büyüköztürk Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2011.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. A. & Gürcan, A., (2007). Problemli internet kullanımı ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Educational Sciences: Theory & Practice [Ku-ram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri-KUYEB Dergisi], 7 (1), 387-416.
  • Chiu, S. I., Hong, F. Y. & Chiu, S. L. (2013). An analysis on the correlation and gender difference between college students’ Internet addiction and mobile phone addic-tion in Taiwan. International scholarly research notices, 1-11. http://dx.doi.org/10.1155/2013/360607.
  • Hasmujaj, E. (2016). Internet addiction and loneliness among students of University of Shkodra. European Scientific Journal, 12(29), 397-407. doi: 10.19044/esj.2016.v12n29p397.
  • Giffiths, M. D. (1996). Internet addiction: an issue for clinical psychology?. Clinical Psyc-hology Forum, 97, 32-36. http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/25089.
  • Gonzalez, N.A. (2002). Internet addiction disorder and its relation to impulse control (Unpublished master’s thesis). Texas A&M University, Kingsville.
  • Ha, Y. M. & Hwang, W. J. (2014). Gender differences in internet addiction associated with psychological health indicators among adolescents using a national web-based survey. International Journal of Mental Health and Addiction, 12(5), 660-669.
  • İsraelashvili, M., Kim, T. & Bukobza, G. (2012). Adolescents’ over-use of the cyber world – internet addiction or identit exploration? Journal of Adolescence, 35(2), 417–424. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.07.015.
  • Khan, M. A., Shabbir, F. & Rajput, T. A. (2017). Effect of gender and physical activity on internet addiction in medical students. Pakistan journal of medical sciences, 33(1), 191-194. doi: 10.12669/pjms.331.11222.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H. & Yen, C. F. (2005). Proposed diagnostic criteria of internet addiction for adolescents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 193(11), 728-733. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16260926/#:~:text=doi%3A%2010.1097/01.nmd.0000185891.13719.54.
  • Rębısz, S. & Sıkora, I. (2016). Internet addiction in adolescents. Practice and Theory in Systems of Education, 11(3), 194-204. doi:10.1515/ptse-2016-0019.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(2), 29-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/52054/635201.
  • Sağar, M. E. (2021). Predictive role of cognitive flexibility and self-control on social media addiction in university students. International Education Studies, 14(4), 1-10. doi:10.5539/ies.v14n4p1.
  • Sağar, M. E. & Kök Eren, H. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin internet bağımlılıkları-nın incelenmesi. Asos Journal The Journal of Academic Social Science, 80, 523-534. doi: 10.16992/ASOS.14232.
  • Sağar, M. E., & Özabacı, N. (2022). Investigating the effectiveness of solution-focused group counselling and group guidance programs to promote healthy internet use of university students. African Educational Research Journal, 10(1), 14-27. doi:10.30918/AERJ.101.21.156.
  • Sert Ağır, M. (2018). Ergenlerde Psikolojik Sağlamlık, Okul Tükenmişliği ve İnternet Bağımlılığı Üzerine Bir inceleme. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(16), 5-19.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among students: Prevalence and psychological prob-lems in Japan. JMAJ, 49(7 •8), 279–283.
  • Shaw, M. & Black, D. W. (2008). Internet addiction. CNS Drugs, 22(5), 353-365. doi: 10.2165/00023210-200822050-00001.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S. & Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety, 17(4), 207-216. doi: 10.1002/da.10094.
  • Shek, D. T. & Yu, L. (2016). Adolescent internet addiction in Hong Kong: prevalence, change, and correlates. Journal of pediatric and adolescent gynecology, 29(1), 22-30. https://doi.org/10.1016/j.jpag.2015.10.005.
  • Smita, G. & Azhar, F.A. (2018). Prevalence and characteristics of ınternet addiction among university students in mauritius. SM Journal of Case Reports, 4(1), 1-5.
  • Suler, J. R. (1999). To get what you need: Healthy and pathological internet use. CyberPsychology & Behavior, 2(5), 385–393. doi:10.1089/cpb.1999.2.385.
  • Tao, R., Huang, X., Wang, J., Zhang, H., Zhang, Y. & Li, M. (2010). Proposed diagnostic criteria for internet addiction. Addiction, 105(3), 556-564. doi: 10.1111/j.1360-0443.2009.02828.x.
  • Taş, İbrahim (2018). Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değiş-kenler Açısından İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Dergisi, 6(1), 31-41. doi: 10.18506/anemon.310973.
  • Tserkovnikova, N.G., Shchipanova, D.Y., Uskova, B.A., Puzyrev, V.V. & Fedotovskih, O.A. (2016). Psychological aspects of internet addiction of teenagers. International Jo-urnal of Environmental & Science Education, 1(16), 8846-8857.
  • Yang, S. C. & Tung, C. J. (2007). Comparison of Internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Computers in human behavior, 23(1), 79-96. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.037.
  • Yeap, J. A. L., Ramayah, T., Kurnia, S., Halim, H.A. & Ahmad N. H. (2015). The assess-ment of ınternet addiction among university students: some findings from a focus group study. Tehnički Vjesnik, 22(1), 105-111. doi: 10.1515/ijamh-2014-0068.
  • Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., Tang, T. C. & Ko, C. H. (2009). The association between adult ADHD symptoms and internet addiction among college students: the gender difference. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 187-191. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0113.
  • Young, K. (1996, August 15). Internet addiction: The emergence of a new clinical disor-der. Paper presented at the 104th annual meeting of the American Psychological Association, University of Pittsburgh at Bradford, Toronto, Canada.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415. doi:10.1177/0002764204270278.

Investigation of Problematic Internet Use of Teacher Candidates According to Internet Usage Frequency

Yıl 2022, , 44 - 67, 31.05.2022
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1078819

Öz

In this study, it was aimed to examine the problematic internet use of teacher candidates according to the frequency of internet use. The research group consists of 856 teacher candidates, 452 (%52.8) females and 404 (%47.2) males, studying at Afyon Kocatepe University Faculty of Education in the fall semester of the 2021-2022 academic year. In the study, “Problem Internet Usage Scale (PIUS)” and “Personal Information Form” were used as data col-lection tools. Data were analyzed with one-way ANOVA test and t test. Per-centage and frequency distribution were used in the analysis of demographic characteristics of teacher candidates. In the study, it was found that there was a significant difference between the PIUS sub-dimensions and total scores of the pre-service teachers and the frequency of daily internet use. There was no significant difference between the sub-dimensions and total scores of the PI-US, and the variables of gender and age. The findings were discussed within the scope of the research and suggestions were made.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • American Psychiatric Association, DSM-5.(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). Washington, DC.
  • Arslan, H. (2018). Psikolojik danışmanların mutluluk, psikolojik sağlamlık ve bağımlılık durumları arasındaki ilişkiler. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(1), 17-35. Ret-rieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/41418/516596.
  • Ateş, B. & Sağar, M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzen-leme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102. doi:10.29065/usakead.887799.
  • Beard, K. W. & Wolf, E. M. (2001). Modification in the proposed diagnostic criteria for ınternet addiction. CyberPsychology & Behavior, 4(3), 377-383. https://doi.org/10.1089/109493101300210286.
  • Büyüköztürk Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2011.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. A. & Gürcan, A., (2007). Problemli internet kullanımı ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Educational Sciences: Theory & Practice [Ku-ram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri-KUYEB Dergisi], 7 (1), 387-416.
  • Chiu, S. I., Hong, F. Y. & Chiu, S. L. (2013). An analysis on the correlation and gender difference between college students’ Internet addiction and mobile phone addic-tion in Taiwan. International scholarly research notices, 1-11. http://dx.doi.org/10.1155/2013/360607.
  • Hasmujaj, E. (2016). Internet addiction and loneliness among students of University of Shkodra. European Scientific Journal, 12(29), 397-407. doi: 10.19044/esj.2016.v12n29p397.
  • Giffiths, M. D. (1996). Internet addiction: an issue for clinical psychology?. Clinical Psyc-hology Forum, 97, 32-36. http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/25089.
  • Gonzalez, N.A. (2002). Internet addiction disorder and its relation to impulse control (Unpublished master’s thesis). Texas A&M University, Kingsville.
  • Ha, Y. M. & Hwang, W. J. (2014). Gender differences in internet addiction associated with psychological health indicators among adolescents using a national web-based survey. International Journal of Mental Health and Addiction, 12(5), 660-669.
  • İsraelashvili, M., Kim, T. & Bukobza, G. (2012). Adolescents’ over-use of the cyber world – internet addiction or identit exploration? Journal of Adolescence, 35(2), 417–424. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.07.015.
  • Khan, M. A., Shabbir, F. & Rajput, T. A. (2017). Effect of gender and physical activity on internet addiction in medical students. Pakistan journal of medical sciences, 33(1), 191-194. doi: 10.12669/pjms.331.11222.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H. & Yen, C. F. (2005). Proposed diagnostic criteria of internet addiction for adolescents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 193(11), 728-733. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16260926/#:~:text=doi%3A%2010.1097/01.nmd.0000185891.13719.54.
  • Rębısz, S. & Sıkora, I. (2016). Internet addiction in adolescents. Practice and Theory in Systems of Education, 11(3), 194-204. doi:10.1515/ptse-2016-0019.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 1(2), 29-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedihes/issue/52054/635201.
  • Sağar, M. E. (2021). Predictive role of cognitive flexibility and self-control on social media addiction in university students. International Education Studies, 14(4), 1-10. doi:10.5539/ies.v14n4p1.
  • Sağar, M. E. & Kök Eren, H. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin internet bağımlılıkları-nın incelenmesi. Asos Journal The Journal of Academic Social Science, 80, 523-534. doi: 10.16992/ASOS.14232.
  • Sağar, M. E., & Özabacı, N. (2022). Investigating the effectiveness of solution-focused group counselling and group guidance programs to promote healthy internet use of university students. African Educational Research Journal, 10(1), 14-27. doi:10.30918/AERJ.101.21.156.
  • Sert Ağır, M. (2018). Ergenlerde Psikolojik Sağlamlık, Okul Tükenmişliği ve İnternet Bağımlılığı Üzerine Bir inceleme. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(16), 5-19.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among students: Prevalence and psychological prob-lems in Japan. JMAJ, 49(7 •8), 279–283.
  • Shaw, M. & Black, D. W. (2008). Internet addiction. CNS Drugs, 22(5), 353-365. doi: 10.2165/00023210-200822050-00001.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S. & Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety, 17(4), 207-216. doi: 10.1002/da.10094.
  • Shek, D. T. & Yu, L. (2016). Adolescent internet addiction in Hong Kong: prevalence, change, and correlates. Journal of pediatric and adolescent gynecology, 29(1), 22-30. https://doi.org/10.1016/j.jpag.2015.10.005.
  • Smita, G. & Azhar, F.A. (2018). Prevalence and characteristics of ınternet addiction among university students in mauritius. SM Journal of Case Reports, 4(1), 1-5.
  • Suler, J. R. (1999). To get what you need: Healthy and pathological internet use. CyberPsychology & Behavior, 2(5), 385–393. doi:10.1089/cpb.1999.2.385.
  • Tao, R., Huang, X., Wang, J., Zhang, H., Zhang, Y. & Li, M. (2010). Proposed diagnostic criteria for internet addiction. Addiction, 105(3), 556-564. doi: 10.1111/j.1360-0443.2009.02828.x.
  • Taş, İbrahim (2018). Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değiş-kenler Açısından İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Dergisi, 6(1), 31-41. doi: 10.18506/anemon.310973.
  • Tserkovnikova, N.G., Shchipanova, D.Y., Uskova, B.A., Puzyrev, V.V. & Fedotovskih, O.A. (2016). Psychological aspects of internet addiction of teenagers. International Jo-urnal of Environmental & Science Education, 1(16), 8846-8857.
  • Yang, S. C. & Tung, C. J. (2007). Comparison of Internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Computers in human behavior, 23(1), 79-96. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.037.
  • Yeap, J. A. L., Ramayah, T., Kurnia, S., Halim, H.A. & Ahmad N. H. (2015). The assess-ment of ınternet addiction among university students: some findings from a focus group study. Tehnički Vjesnik, 22(1), 105-111. doi: 10.1515/ijamh-2014-0068.
  • Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., Tang, T. C. & Ko, C. H. (2009). The association between adult ADHD symptoms and internet addiction among college students: the gender difference. Cyberpsychology & Behavior, 12(2), 187-191. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0113.
  • Young, K. (1996, August 15). Internet addiction: The emergence of a new clinical disor-der. Paper presented at the 104th annual meeting of the American Psychological Association, University of Pittsburgh at Bradford, Toronto, Canada.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415. doi:10.1177/0002764204270278.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Enes Sağar 0000-0003-0941-5301

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Sağar, M. E. (2022). ÖĞRETMEN ADAYLARINDA PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 44-67. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1078819

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.