Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans Öğrencilerinin Akademik Öz Disiplin Algıları ve Sessiz İstifa Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 457 - 481, 31.12.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582584

Öz

Bu araştırmanın amacı lisans öğrencilerinin akademik öz disiplin algıları ve sessiz istifa düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelenmektir. Araştırma Tekirdağ ve İstanbul iller-inde yükseköğrenim kurumlarında eğitimlerine devam eden 312 öğrenci ile yürütül-müştür. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak Şal (2022) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye Erduran Tekin & Şal (2023) tarafından uyarlanan “Akademik Öz Disiplin Ölçeği” ile Savaş ve Turan (2023) tarafından geliştirilen “Sessiz İstifa Ölçeği” ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lisans öğrencilerinin akademik öz disiplin düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu, sessiz istifa düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca lisans öğrencil-erinin akademik öz disiplin ile sesiz istifa düzeyleri arasında negatif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucun-da ise lisans öğrencilerinin akademik öz disiplin algılarının sessiz istifa düzeyleri için anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür. Lisans öğrencilerinin sessiz istifa düzeyle-rinin akademik öz disiplin bağlamında incelenmesi çalışmayı ilgili literatürdeki diğer çalışmalardan farklılaştırmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda lisans öğrencilerinin sessiz istifa düzeylerini azaltmaya ve akademik öz disiplin düzeylerini artırmaya yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1991). The big five personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personnel Psychology, 44(1), 1–26. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  • Bear, G. (2005). Developing self-discipline and preventing and correcting misbehavior. Boston: Pearson Education.
  • Budak, S. (2009). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Burke, C. M., Montross, L. P., & Dianova, V. G. (2024). Beyond the classroom: An analysis of internal and external factors related to students’ love of learning and educational outcomes. Data, 9(6), 81. https://doi.org/10.3390/data9060081
  • Calvery, M. (2022). Quiet quitting: Are physicians dying inside bit by bit? Or setting healthy boundaries? Medscape. https://www.medscape.com/viewarticle/980682
  • Çalışkan, K. (2023). Sessiz istifa: Sonun başlangıcı mı yeniden diriliş mi? Journal of Organizational Behavior Review, 5(2), 190–204.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H. O., & Basım, H. N. (2015). Psikolojik dayanıklılığın açıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi. Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81–92.
  • Çimen, A. İ., & Yılmaz, T. (2023). Sessiz istifa ne kadar sessiz? Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 5(1), 27–33.
  • Dawson, J., & Ozick, C. (2022). Gratitude: A building block for the culture of appreciation. The School of Positive Psychology. https://www.positivepsych.edu.sg/gratitude-culture-appreciation
  • Duckworth, A. L. (2009). Self-discipline is empowering. Phi Delta Kappan, 90(7), 536–536.
  • Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting the academic performance of adolescents. Psychological Science, 16(12), 939–944. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01641.x
  • Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology, 98(1), 198–208. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.198
  • Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. L. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549–563. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.3.549
  • Ellis, L., & Yang, A. (2022). If your co-workers are ‘quiet quitting,’ here’s what that means. The Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/if-your-gen-z-co-workers-are-quiet-quittingheres-what-that-means-11660260608
  • Erhan, T. (2021). Covid-19 pandemi döneminde öz disiplin ve psikolojik sağlamlığın iş performansına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 126–141.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The great resignation and quiet quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • Galanis, P., Katsiroumpa, A., Vraka, I., Siskou, O., Konstantakopoulou, O., Moisoglou, I., Gallos, P., & Kaitelidou, D. (2023). The quiet quitting scale: Development and initial validation. AIMS Public Health, 10(4), 828–848. https://doi.org/10.3934/publichealth.2023055
  • Geng, H., & Wei, H. (2023). The relationship between self-discipline and academic achievement of Chinese undergraduate students in the e-learning environment. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(14). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i14.6387
  • Gorbunovs, A., Kapeieks, A., & Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Social and Behavioral Sciences, 231, 256–262.
  • Gordon, T. (2002). Çocukta dış disiplin mi iç disiplin mi? (E. Aksay, Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. California: Stanford University Press.
  • Güler, M. (2023). Çalışma kültüründe yeni bir kavram: Sessiz istifa. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 247–261.
  • Kobak, Ö. (2023). Sessiz istifa kavramına ilişkin bir model önerisi. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Kückelhaus, B. P., Blickle, G., Titze, J. L., & Wihler, A. (2020). Self-discipline and protective self-monitoring in sales: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences, 167, Article 110242. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110242
  • Parlak Rakap, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre çocuklarda öz disiplin gelişimi: Uzun bir yol. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 706–732.
  • Pustika, R. (2020). Future English teachers’ perspective towards the implementation of e-learning in Covid-19 pandemic era. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 5(3), 383–391.
  • Reavley, N., & Jorm, A. F. (2010). Prevention and early intervention to improve mental health in higher education students: A review. Early Intervention in Psychiatry, 4(2), 132–142. https://doi.org/10.1111/j.1751-7893.2010.00167.x
  • Sasson, R. (2003). Will power and self discipline. New York: SC Pub.
  • Sasson, R. (2018). What is self-discipline? Definitions. Success Consciousness. http://www.successconsciousness.com/blog/innerstrength/what-is-self
  • Starling, S. (2022). Quiet quitting: What to know & how to prevent it. Arkansas Business, 39(38), 29. ProQuest. https://www.proquest.com/trade-journals/quiet-quitting-what-know-how-prevent/docview/2716339073
  • Sweet, J., & Swayze, S. (2023). Academic psychological capital: A novel approach to freshmen retention. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 25(2), 235–253. https://doi.org/10.1177/1521025120980372
  • Tao, T., Wang, L., Fan, C., & Gao, W. (2014). Development of self-control in children aged 3 to 9 years: Perspective from a dual-systems model. Scientific Reports, 4, Article 7272. https://doi.org/10.1038/srep07272
  • Tekin, Ö. E., & Şal, F. (2023). Akademik Öz Disiplin Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 942–953.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2019). Disiplin. Türk Dil Kurumu Sözlük. http://sozluk.gov.tr/

The Relationship Between Academic Self-Discipline Perceptions and Quiet Quitting Levels of Undergraduate Students

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 457 - 481, 31.12.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582584

Öz

The objective of this study is to investigate the relationship between undergraduate students' perceptions of academic self-discipline and their levels of quiet quitting. The study was conducted with 312 students pursuing their studies at higher education in-stitutions in the Tekirdağ and Istanbul provinces. The Academic Self-Discipline Scale, developed by Şal (2022) and adapted into Turkish by Erduran Tekin & Şal (2023), and the quiet quitting Scale, developed by Savaş and Turan (2023), were employed as data collection instruments in the research, which was designed in accordance with the relational survey model. The findings of the study indicated that undergraduate stu-dents exhibited high levels of academic self-discipline, while their levels of quiet quit-ting were at a medium level. Furthermore, the study revealed a negative yet moderate and significant association between academic self-discipline and quiet quitting levels among undergraduate students. The regression analysis demonstrated that undergradu-ate students' academic self-discipline perceptions were a notable predictor of their quiet quitting levels, thereby distinguishing the study from existing literature. In alignment with the findings of the research, recommendations were put forth with the aim of reducing the prevalence of silent resignation among undergraduate students and enhancing their academic self-discipline.

Kaynakça

  • Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1991). The big five personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personnel Psychology, 44(1), 1–26. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  • Bear, G. (2005). Developing self-discipline and preventing and correcting misbehavior. Boston: Pearson Education.
  • Budak, S. (2009). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Burke, C. M., Montross, L. P., & Dianova, V. G. (2024). Beyond the classroom: An analysis of internal and external factors related to students’ love of learning and educational outcomes. Data, 9(6), 81. https://doi.org/10.3390/data9060081
  • Calvery, M. (2022). Quiet quitting: Are physicians dying inside bit by bit? Or setting healthy boundaries? Medscape. https://www.medscape.com/viewarticle/980682
  • Çalışkan, K. (2023). Sessiz istifa: Sonun başlangıcı mı yeniden diriliş mi? Journal of Organizational Behavior Review, 5(2), 190–204.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H. O., & Basım, H. N. (2015). Psikolojik dayanıklılığın açıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi. Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81–92.
  • Çimen, A. İ., & Yılmaz, T. (2023). Sessiz istifa ne kadar sessiz? Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 5(1), 27–33.
  • Dawson, J., & Ozick, C. (2022). Gratitude: A building block for the culture of appreciation. The School of Positive Psychology. https://www.positivepsych.edu.sg/gratitude-culture-appreciation
  • Duckworth, A. L. (2009). Self-discipline is empowering. Phi Delta Kappan, 90(7), 536–536.
  • Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting the academic performance of adolescents. Psychological Science, 16(12), 939–944. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01641.x
  • Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology, 98(1), 198–208. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.198
  • Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. L. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549–563. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.3.549
  • Ellis, L., & Yang, A. (2022). If your co-workers are ‘quiet quitting,’ here’s what that means. The Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/if-your-gen-z-co-workers-are-quiet-quittingheres-what-that-means-11660260608
  • Erhan, T. (2021). Covid-19 pandemi döneminde öz disiplin ve psikolojik sağlamlığın iş performansına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 126–141.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The great resignation and quiet quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • Galanis, P., Katsiroumpa, A., Vraka, I., Siskou, O., Konstantakopoulou, O., Moisoglou, I., Gallos, P., & Kaitelidou, D. (2023). The quiet quitting scale: Development and initial validation. AIMS Public Health, 10(4), 828–848. https://doi.org/10.3934/publichealth.2023055
  • Geng, H., & Wei, H. (2023). The relationship between self-discipline and academic achievement of Chinese undergraduate students in the e-learning environment. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(14). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i14.6387
  • Gorbunovs, A., Kapeieks, A., & Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Social and Behavioral Sciences, 231, 256–262.
  • Gordon, T. (2002). Çocukta dış disiplin mi iç disiplin mi? (E. Aksay, Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. California: Stanford University Press.
  • Güler, M. (2023). Çalışma kültüründe yeni bir kavram: Sessiz istifa. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 247–261.
  • Kobak, Ö. (2023). Sessiz istifa kavramına ilişkin bir model önerisi. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Kückelhaus, B. P., Blickle, G., Titze, J. L., & Wihler, A. (2020). Self-discipline and protective self-monitoring in sales: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences, 167, Article 110242. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110242
  • Parlak Rakap, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre çocuklarda öz disiplin gelişimi: Uzun bir yol. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 706–732.
  • Pustika, R. (2020). Future English teachers’ perspective towards the implementation of e-learning in Covid-19 pandemic era. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 5(3), 383–391.
  • Reavley, N., & Jorm, A. F. (2010). Prevention and early intervention to improve mental health in higher education students: A review. Early Intervention in Psychiatry, 4(2), 132–142. https://doi.org/10.1111/j.1751-7893.2010.00167.x
  • Sasson, R. (2003). Will power and self discipline. New York: SC Pub.
  • Sasson, R. (2018). What is self-discipline? Definitions. Success Consciousness. http://www.successconsciousness.com/blog/innerstrength/what-is-self
  • Starling, S. (2022). Quiet quitting: What to know & how to prevent it. Arkansas Business, 39(38), 29. ProQuest. https://www.proquest.com/trade-journals/quiet-quitting-what-know-how-prevent/docview/2716339073
  • Sweet, J., & Swayze, S. (2023). Academic psychological capital: A novel approach to freshmen retention. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 25(2), 235–253. https://doi.org/10.1177/1521025120980372
  • Tao, T., Wang, L., Fan, C., & Gao, W. (2014). Development of self-control in children aged 3 to 9 years: Perspective from a dual-systems model. Scientific Reports, 4, Article 7272. https://doi.org/10.1038/srep07272
  • Tekin, Ö. E., & Şal, F. (2023). Akademik Öz Disiplin Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 942–953.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2019). Disiplin. Türk Dil Kurumu Sözlük. http://sozluk.gov.tr/
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Erol 0000-0001-8531-6001

Semih Çayak 0000-0003-4360-4288

İsmail Karsantık 0000-0002-0279-7397

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Erol, İ., Çayak, S., & Karsantık, İ. (2024). The Relationship Between Academic Self-Discipline Perceptions and Quiet Quitting Levels of Undergraduate Students. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 457-481. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582584

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.