Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin fene yönelik tutumları ile okul öncesi öğretmenlerinin fen kavramı öğretiminde kullandıkları yöntem ve tekniklerin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu, bağımsız anaokulu ve anasınıflarında görev yapan 63 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Öğretmen Kişisel Bilgi Formu, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği, Okul Öncesi Sınıf Fen Bilimleri Malzeme Kontrol Listesi ve 6 adet yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS 31.0 programı ile analiz edilmiş; betimsel analizlerin yanı sıra normal dağılıma uygun olmayan veriler için Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri gibi non-parametrik testler kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile fen kavramları öğretim yöntemlerini belirlemek amacıyla betimsel analiz yapılarak ölçekten alınan puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları bulunmuştur. Görüşme soruları, tümdengelimsel içerik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Kontrol listesi bulguları ise betimsel olarak sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin fene yönelik olumlu tutumlarının olduğu, fene yönelik tutum ölçeğinin kendini geliştirme ve öz yeterlik alt boyutları incelendiğinde aralarındaki ilişkinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu iki alt boyut arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur (ρ = .441, p < .001). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenim durumunun, okul türünün, kıdem yılının, çalışılan yaş grubunun ve mezun olunan bölümün fene yönelik tutum puanlarında etkisiz bir rol oynadığı tespit edilmiş ve fene yönelik tutum puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p > .05). Öğretmenlerin en sık kullandıkları yöntemler arasında deney (%100), gezi-gözlem (%96,8) ve oyun (%95,2) yer alırken; kavram haritası ve problem çözme gibi yöntemlere daha az yer verildiği belirlenmiştir. Öğretmenlerin fen kavramı öğretirken büyük bir kısmının deney, oyun, düz anlatım ve gezi gözleme yer verdikleri, proje, problem çözme ve kavram haritasına ise daha az yer verdikleri veya hiç yer vermedikleri tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Okul Öncesi Eğitim Fen Öğretimine Yönelik Tutum Yöntem ve Teknik Fen Kavramları
Bu araştırma, Hacettepe Üniversitesi Etik Kurulu’nun 26.05.2025 tarih ve E-51944218-050-00004241156 sayılı kararı ile onaylanmıştır. Araştırmaya katılan herkesten gönüllü katılım onamı alınmıştır.
Bu araştırma herhangi bir kurum, kuruluş veya fon tarafından desteklenmemiştir.
Araştırmanın planlama ve veri toplama süreçlerinde katkı sunan tüm paydaşlara teşekkür ederiz.
The aim of this study is to examine preschool teachers’ attitudes toward science, as well as the methods and techniques they use in teaching science concepts. The study group consisted of 63 preschool teachers working in independent preschools and kindergartens. Data collection tools in the study included the Teacher Personal Information Form, the Preschool Teachers' Attitude Scale Towards Science Teaching, the Preschool Classroom Science Material Checklist, and six semi-structured interview questions. Quantitative data were analyzed using SPSS 31.0. In addition to descriptive analyses, non-parametric tests such as the Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests were applied for data that were not normally distributed. Descriptive analysis was conducted to determine preschool teachers' attitudes toward science teaching and their methods of teaching science concepts, and the arithmetic means and standard deviations of the scale scores were calculated. Interview questions were evaluated using deductive content analysis. The checklist findings are presented descriptively. According to the findings obtained from the research, teachers had positive attitudes towards science, and when the self-development and self-efficacy subdimensions of the attitude towards science scale were examined, it was determined that the relationship between them was high. A statistically significant and positive relationship was found between these two subdimensions (p= .441, p < .001). It was determined that preschool teachers' educational background, school type, year of seniority, age group, and department of graduation played an ineffective role in their attitude scores towards science, and no statistically significant difference was observed in their attitude scores (p > .05). The methods most frequently used by teachers included experiment (100%), field trip-observation (96.8%), and games (95.2%), while methods such as concept maps and problem solving were less frequently used. It was determined that the majority of teachers used experiments, games, direct instruction, and field trip-observation when teaching science concepts, while they included projects, problem solving, and concept maps less frequently or not at all. Some recommendations were made based on the research results.
Preschool Education Attitudes Towards Science Teaching Methods and Techniques Science Concepts.
This research was approved by the Hacettepe University Ethics Committee with decision number E-51944218-050-00004241156, dated 26.05.2025. Voluntary participation consent was obtained from all participants.
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
We would like to thank all stakeholders who contributed to the planning and data collection processes of the research.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |