Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Current Developments in Cookery Education Mastery Compensation Program

Yıl 2023, , 329 - 346, 29.08.2023
https://doi.org/10.24010/soid.1327394

Öz

The aim of this study is to examine the cookery mastery compensation program, which was put into practice by the Ministry of National Education in September 2021, and to develop suggestions for the improvement of the program. In this context, qualitative research method was used. The study group formed by the purposeful sampling method from the universe formed by the participants of the mastery compensation program are the stakeholders of the training program. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with a group of six students, five operators and seven educators. The data obtained from the participants by the interview technique were subjected to content analysis. As a result of the data obtained, five themes related to the culinary mastery compensation program were created: educational, financial, certification, managerial and legislative. Although the program attracts attention from the stakeholders, it is the general result of the study that its negative aspects are continued by arranging.

Kaynakça

  • Adıgüzel, C. O. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyeri eğitimi öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009, 27, 115‐128.
  • Aggett, M., & Busby, G. (2011). Opting out of internship: Perceptions of hospitality, tourism and events management undergraduates at a British university. Journal of Hospitality, Leisure, Sports and Tourism Education (Pre-2012), 10(1), 106.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), Article 1.
  • Bilgin, A. (1998). Bolu’lu aşçıların Osmanlı saray mutfağına girişleri. Bolu’da halk kültürü ve Köroğlu uluslararası sempozyumu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi yayınları (ss. 43-55).
  • Brown, J. N. (2005). A brief history of culinary arts education in America. Journal of Hospitality & Tourism Education, 17(4), 47-54.
  • Çakıcı, A.C., & Çiçek, M. (2022). Mesleğe yönelik tutumun kariyer niyetine etkisi: İstanbul’da aşçılık eğitimi alan lise öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 9(2), 393-410.
  • Çalışkan, S. (2022). Temel beceriler odağında orta öğretimde gastronomi eğitimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 1128-1146.
  • Çarbuğa, Ü., Aydın, M., Sormaz, Ü., & Yılmaz, M. (2018). Gastronomi eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının uygulamalı meslek derslerinin değerlendirilmesi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 1-9.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education, Inc.
  • Davezies, L., & Garrouste, M. (2020). More harm than good?: sorting effects in a compensatory education program. Journal of Human Resources, 55(1), 240-277.
  • Erdoğan, İ. (2020). İngiltere’de İslam eğitimi: fırsatlar ve tehditler. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 24(2), 687-714. Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: ilkokullarda yetiştirme programı (iyep). Millî Eğitim Dergisi, 48(1), 853-881.
  • Gordon, E. W., Bridglall, B. L., & Meroe, A. S. (2005). Supplementary education: The hidden curriculum of high academic achievement. Rowman & Littlefield.
  • Görkem, O., & Sevim, B. (2016). Gastronomi eğitiminde geç mi kalındı acele mi ediliyor? Electronic Journal of Social Sciences, 15(58).
  • Gül, S. S., & Ni̇zam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, Article 42. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Güldemir, O. (2018). Türk aşçılık tarihi. Dünden Bugüne Türkiye’de Turizm Kurumlar, Kuruluşlar, Turizm Bölgeleri ve Meslekler (Edited by N. Kozak), 755-780.
  • Güldemir, O., & Akarçay, E. (2020). Koca ustadan ıssız adama Türkiye’de aşçılık mesleğinin değişimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 896-914.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kurnaz, A., Kurnaz, H. A., & Kılıç, B. (2014). Önlisans düzeyinde eğitim alan aşçılık programı öğrencilerinin mesleki tutumlarının belirlenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Mesleki Eğitim Kanunu, (1986). TC Resmî Gazete, 19139, 19.06.1986. Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, (2021). Mesleki Eğitim Merkezi Ustalık Telafi Çerçeve Öğretim Programları. Erişim Adresi: http://meslek.eba.gov.tr/dokumanlar/telafi_mem.rar. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, (2022). Mesleki Eğitim Merkezi Telafi Çerçeve Öğretim Programları. Erişim Adresi: http://meslek.eba.gov.tr/?p=Kurul-Kararları. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Koordinatör Öğretmen El Kitabı. Erişim Adresi: http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_11/26115454_KOORDYNATOR_OYRETMEN_EL_KYTABI.pdf. Erişim Tarihi:01.06.2023
  • Myers, K., & Grosvenor, I. (2011). Exploring supplementary education: Margins, theories and methods. History of Education, 40(4), 501-520.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi eğitimi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 193-202.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7.
  • Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği, (2023). TC Resmî Gazete, 28758, 07.09.2013. ErişimAdresi:https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Sarıoğlan, M. (2018). A study related to evaluate the interaction between supply and demand within informal gastronomy education. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Sezen, T. S. (2018). Gastronomi eğitimin mevcut durumunun analizine yönelik bir araştırma [Master’s Thesis]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Smith, S., Taylor-Smith, E., Smith, C., & Webster, G. (2018). The impact of work placement on graduate employment in computing: Outcomes from a UK-based study. International Journal of Work-Integrated Learning, 19(4).
  • Şahin, T., & Arman, A. (2014). Ön lisans seviyesinde aşçılık eğitimini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 41.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2022). Mesleki Eğitim Merkezi Telafi Çerçeve Öğretim Programlarında Değişiklik Yapılması. Erişim Adresi: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_02/14151326_fihrist_2022.pdf. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Tansel, A. (2013). Türkiye’de özel dershaneler: Yeni gelişmeler ve dershanelerin geleceği. Discussion Paper. No. 2013/17.
  • Topcu, İ., & Ersoy, M. (2019). MEB destekleme ve yetiştirme kurslarının öğretmen görüşleri kapsamında değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3), 61-75.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin.

Aşçılık Eğitiminde Güncel Gelişmeler: Ustalık Telafi Programı

Yıl 2023, , 329 - 346, 29.08.2023
https://doi.org/10.24010/soid.1327394

Öz

Bu çalışmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Eylül 2021’de uygulamaya konulan aşçılık ustalık telafi programının incelenerek programın iyileştirilmesine yönelik öneriler geliştirmektir. Bu kapsamda nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Ustalık telafi programına katılanların oluşturduğu evrenden amaçlı örneklem yöntemi ile oluşturulan çalışma grubu eğitim programının paydaşlarıdır. Bu amaçla altı öğrenci beş işletmeci ve yedi eğitimciden oluşan grup ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan görüşme tekniği ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen veriler neticesinde aşçılık ustalık telafi programına ilişkin eğitsel, finansal, belgelendirme, yönetsel ve mevzuata ilişkin olmak üzere beş tema oluşturulmuştur. Program paydaşlar tarafından ilgi görmekle birlikte olumsuz yönlerinin düzenlenerek devam edilmesi çalışmanın genel sonucudur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, C. O. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyeri eğitimi öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009, 27, 115‐128.
  • Aggett, M., & Busby, G. (2011). Opting out of internship: Perceptions of hospitality, tourism and events management undergraduates at a British university. Journal of Hospitality, Leisure, Sports and Tourism Education (Pre-2012), 10(1), 106.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), Article 1.
  • Bilgin, A. (1998). Bolu’lu aşçıların Osmanlı saray mutfağına girişleri. Bolu’da halk kültürü ve Köroğlu uluslararası sempozyumu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi yayınları (ss. 43-55).
  • Brown, J. N. (2005). A brief history of culinary arts education in America. Journal of Hospitality & Tourism Education, 17(4), 47-54.
  • Çakıcı, A.C., & Çiçek, M. (2022). Mesleğe yönelik tutumun kariyer niyetine etkisi: İstanbul’da aşçılık eğitimi alan lise öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 9(2), 393-410.
  • Çalışkan, S. (2022). Temel beceriler odağında orta öğretimde gastronomi eğitimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 1128-1146.
  • Çarbuğa, Ü., Aydın, M., Sormaz, Ü., & Yılmaz, M. (2018). Gastronomi eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının uygulamalı meslek derslerinin değerlendirilmesi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 1-9.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education, Inc.
  • Davezies, L., & Garrouste, M. (2020). More harm than good?: sorting effects in a compensatory education program. Journal of Human Resources, 55(1), 240-277.
  • Erdoğan, İ. (2020). İngiltere’de İslam eğitimi: fırsatlar ve tehditler. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 24(2), 687-714. Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: ilkokullarda yetiştirme programı (iyep). Millî Eğitim Dergisi, 48(1), 853-881.
  • Gordon, E. W., Bridglall, B. L., & Meroe, A. S. (2005). Supplementary education: The hidden curriculum of high academic achievement. Rowman & Littlefield.
  • Görkem, O., & Sevim, B. (2016). Gastronomi eğitiminde geç mi kalındı acele mi ediliyor? Electronic Journal of Social Sciences, 15(58).
  • Gül, S. S., & Ni̇zam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, Article 42. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Güldemir, O. (2018). Türk aşçılık tarihi. Dünden Bugüne Türkiye’de Turizm Kurumlar, Kuruluşlar, Turizm Bölgeleri ve Meslekler (Edited by N. Kozak), 755-780.
  • Güldemir, O., & Akarçay, E. (2020). Koca ustadan ıssız adama Türkiye’de aşçılık mesleğinin değişimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 896-914.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kurnaz, A., Kurnaz, H. A., & Kılıç, B. (2014). Önlisans düzeyinde eğitim alan aşçılık programı öğrencilerinin mesleki tutumlarının belirlenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Mesleki Eğitim Kanunu, (1986). TC Resmî Gazete, 19139, 19.06.1986. Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, (2021). Mesleki Eğitim Merkezi Ustalık Telafi Çerçeve Öğretim Programları. Erişim Adresi: http://meslek.eba.gov.tr/dokumanlar/telafi_mem.rar. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, (2022). Mesleki Eğitim Merkezi Telafi Çerçeve Öğretim Programları. Erişim Adresi: http://meslek.eba.gov.tr/?p=Kurul-Kararları. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Koordinatör Öğretmen El Kitabı. Erişim Adresi: http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_11/26115454_KOORDYNATOR_OYRETMEN_EL_KYTABI.pdf. Erişim Tarihi:01.06.2023
  • Myers, K., & Grosvenor, I. (2011). Exploring supplementary education: Margins, theories and methods. History of Education, 40(4), 501-520.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi eğitimi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 193-202.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7.
  • Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği, (2023). TC Resmî Gazete, 28758, 07.09.2013. ErişimAdresi:https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Sarıoğlan, M. (2018). A study related to evaluate the interaction between supply and demand within informal gastronomy education. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Sezen, T. S. (2018). Gastronomi eğitimin mevcut durumunun analizine yönelik bir araştırma [Master’s Thesis]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Smith, S., Taylor-Smith, E., Smith, C., & Webster, G. (2018). The impact of work placement on graduate employment in computing: Outcomes from a UK-based study. International Journal of Work-Integrated Learning, 19(4).
  • Şahin, T., & Arman, A. (2014). Ön lisans seviyesinde aşçılık eğitimini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 41.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2022). Mesleki Eğitim Merkezi Telafi Çerçeve Öğretim Programlarında Değişiklik Yapılması. Erişim Adresi: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_02/14151326_fihrist_2022.pdf. Erişim Tarihi:15.06.2023
  • Tansel, A. (2013). Türkiye’de özel dershaneler: Yeni gelişmeler ve dershanelerin geleceği. Discussion Paper. No. 2013/17.
  • Topcu, İ., & Ersoy, M. (2019). MEB destekleme ve yetiştirme kurslarının öğretmen görüşleri kapsamında değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3), 61-75.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Çalışkan 0000-0002-4996-8640

Erken Görünüm Tarihi 29 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çalışkan, S. (2023). Aşçılık Eğitiminde Güncel Gelişmeler: Ustalık Telafi Programı. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 20(2), 329-346. https://doi.org/10.24010/soid.1327394

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.