Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ankara’da Kültür Turu Programlarına Katılan Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 535 - 556, 20.12.2024
https://doi.org/10.24010/soid.1481287

Öz

Bu çalışmanın temel amacı; Ankara’yı kültürel tur programları ile ziyaret eden yerli turistlerin memnuniyet düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, Ankara’yı 2023 yılında kültürel tur programları ile ziyaret eden on sekiz yaş üzeri yerli turistler oluşturmaktadır. Araştırmada 397 katılımcıya yüz yüze görüşme tekniği ile anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde bilgisayar destekli istatistik programı kullanılmıştır. Çalışmada katılımcıların kişisel bilgilere ilişkin yüzde ve frekans, memnuniyet düzeylerine ilişkin tanımlayıcı istatistikler ile kültürel tur programlarına ilişkin memnuniyet düzeylerinin kişisel bilgilere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilebilmesi için Anova ve t testi uygulanmıştır. Sonuç olarak, Ankara’yı ziyaret eden yerli turistlerin kültür tur programlarına dair memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 21.10.2021 tarih ve E-11054618-302.08.01-61962 sayılı karar.

Kaynakça

  • Ankara İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2024, Ocak 25). Ankara tarihçe ve diğer bilgiler. https://ankara.ktb.gov.tr/TR-152389/ankara-tarihce-ve-diger-bilgiler.html Erişim Tarihi: 25.01.2024
  • Ankara Valiliği, (2024, Kasım 01). Genel Coğrafya ve Yeryüzü Şekilleri. http://www.ankara.gov.tr/genel-cografya-ve-yeryuzu-sekilleri Erişim Tarihi: 01.11.2024
  • Ankara Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2023). Ankara’nın 2022 yılı kültür ve turizm verileri. https://ankara.ktb.gov.tr/Eklenti/112316,2022-kultur-ve-turizm-verileripdf.pdf?0 Erişim Tarihi: 24.02.2024
  • Boniface, P. (2013). Managing quality cultural tourism. Routledge: London, UK, 1995;140.
  • Bulut, Z. ve Yaylı, A. (2021). Rekreasyonel seyahat motivasyonu kapsamında kapadokya ziyaretinde etkili olan itici motivasyon faktörleri boyutu değişkenlerinin çok boyutlu ölçekleme analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(Special Issue 5), 91-115.
  • Bülbül, S. ve Küçükergin, F.N. (2017). Ankara, from the Past to the Future. H. Arapgirlioğlu, A. Atık, R.L. Elliott ve E. Turgeon (Eds.), Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, 1188-1195. Ankara: Gece Publishing.
  • Campo-Martínez, S. ve Garau-Vadell, J.B. (2010). The generation of tourism destination satisfaction. Tourism Economics, 16(3), 461-475.
  • Caruana, A., Money, A.H. ve Berthon, P.R. (2000). Service quality and satisfaction-the moderating role of value. European Journal of Marketing, 34(11/12), 1338-1353.
  • Chadwick, R. (1994). Concepts, definitions and measures used in travel and tourism research. J.R.B. Ritchie ve C.R. Goeldner (Eds.), Travel Tourism and Hospitality Research: A Handbook for Managers and Researchers, 65–80. New York: John Wiley and Sons.
  • Chen, C.F. ve Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115-1122.
  • Chi, C.G.Q. ve Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636.
  • Csapo, J. (2012). The role and importance of cultural tourism in modern tourism industry. Strategies for tourism industry-micro and macro perspectives, 10, 201-212.
  • Çakır, N. (2009). Paket turlarda müşteri memnuniyeti ve Antalya yöresinde bir uygulama çalışması. Verimlilik Dergisi, (2), 61-81.
  • Ectarc, (1989). Contribution to the drafting of a charter for cultural tourism. European Centre for Traditional and Regional Cultures. Llangollen, Wales.
  • Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D. ve Wanhill, S. (2018). Tourism principles and practice. Sixth edition. Harlow, United Kingdom: Pearson
  • Gidey, Y. ve Sharma, K. (2017). Tourists satisfaction in tourist destination (A study of Tigray-Ethiopia). International Journal of Research in Finance and Marketing, 7(4), 138-151.
  • Gratton, C. ve Richards, G. (2005). The economic context of Cultural Tourism. G. Richards (Ed.), Cultural tourism in Europe (pp. 55-66). Association for Tourism and Leisure Education. https://www.researchgate.net/profile/Greg-Richards- 2/publication/277040145_Cultural_Tourism_in_Europe/links/55603e0908ae6f4dcc927dd1/Cultural- Tourism-in-Europe.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2024
  • Kozak, M. (2003). Measuring tourist satisfaction with multiple destination attributes. Tourism Analysis, 7(3-4), 229-240.
  • Krogmann, A., Ivanič, P., Kramáreková, H., Petrikovičová, L., Petrovič, F. ve Grežo, H. (2021). Cultural Tourism in Nitra, Slovakia: Overview of Current and Future Trends. Sustainability, 13(9), 5181.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2023). İşletme (Bakanlık) belgeli tesis konaklama istatistikleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201121/isletme-bakanlik-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html Erişim Tarihi: 24.02.2024
  • Morrison, A. M. ve Mill, R. C. (1998). The tourism system: An introductory text. U.S.A: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Mousavi, S.S., Doratli, N., Mousavi, S.N. ve Moradiahari, F. (2016, December). Defining cultural tourism. In International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development, 70-75.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgüç, N. (1998). Turizm coğrafyası: özellikler, bölgeler. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Petroman, I. (2013). Types of cultural tourism. Scientific Papers Animal Science and Biotechnologies, 46(1), 385-388.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
  • Rust, R.T. ve Oliver, R.L. (1993). Service quality, insight and managerial implications from the frontier. R.T. Rust ve R.L. Oliver (Eds.), Service Quality: New Directions in Theory and Practice (1-17), SAGE Publications.
  • Stratan, A., Perciun, R. ve Gribincea, C. (2015). Identifying cultural tourism potentials in republic of moldova through cultural consumption among tourists. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 116-121.
  • Šťastná, M., Vaishar, A., Brychta, J., Tuzová, K., Zloch, J. ve Stodolová, V. (2020). Cultural tourism as a driver of rural development, case study: Southern Moravia. Sustainability, 12(21), 9064.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tayfun, A., ve Arslan, E. (2013). Festival turizmi kapsamında yerli turistlerin Ankara Alışveriş Festivali’nden memnuniyetleri üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 191-206.
  • Tonge, J., Moore, S.A. ve Taplin, R. (2011). Visitor satisfaction analysis as a tool for park managers: A review and case study. Annals of Leisure Research, 14(4), 289-303.
  • Truong, T.H. ve King, B. (2009). An evaluation of satisfaction levels among Chinese tourists in Vietnam. International Journal of Tourism Research, 11(6), 521-535.
  • Tüik, (2023). Yıllara Göre İl Nüfusları. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109 Erişim Tarihi: 01.11.2024
  • Tümertekin, E. ve Özgüç, N. (2006). Beşeri coğrafya “İnsan Kültür Mekan”. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Türktarhan, G. ve Kozak, N. (2022). The impact of destination personality and experience quality on satisfaction and behavioral intentions. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(42), 144-168.
  • UNWTO, (2019). Tourism definitions. April, Pages: 55, eISBN: 978-92-844-2085-8. https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420858 Erişim Tarihi: 01.01.2024
  • Uysal, İ. ve Kılıç, A.F. (2022). Normal distribution dilemma. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248. https://doi.org/10.18039/ajesi.962653
  • Üner, M.M., Güçer, E. ve Taşçi, A. (2006). Türkiye turizminde yükselen destinasyon olarak İstanbul şehrinin imajı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(2), 189-201.
  • Ünlüönen, K. ve Kızanlıklı M. (2017). Ankara’nın turizm potansiyeli. M. Kar ve M.A. Sarıkaya (Ed.), Şehir ekonomisi ankara şehir araştırmaları (171-212). Ankara: Ankara Büyükşehir Belediyesi Basın Yayın Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Akbulut, B.A. (2015). Turistik destinasyon olarak Ankara’nın bilişsel ve duygusal imaj bileşenleri açısından analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 3(3), 136-144.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Akademik Yayıncılık.

An Investigation on the Satisfaction Levels of Local Tourists Participating in Cultural Tour Programs in Ankara

Yıl 2024, , 535 - 556, 20.12.2024
https://doi.org/10.24010/soid.1481287

Öz

The main purpose of this study is to reveal the satisfaction levels of domestic tourists visiting Ankara with cultural tour programs. The universe of the study consists of domestic tourists over the age of 18 who visited Ankara with cultural tour programs in 2023. A face-to-face survey technique was applied to 397 participants in the study. Computer-aided statistics program was used in the analysis of the data. In the study, Anova and t-test were applied to determine the percentage and frequency of the participants' personal information, descriptive statistics regarding their satisfaction levels, and whether the satisfaction levels regarding cultural tour programs differ according to personal information. As a result, it was determined that the satisfaction levels of domestic tourists visiting Ankara regarding cultural tour programs were high.

Etik Beyan

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 21.10.2021 tarih ve E-11054618-302.08.01-61962 sayılı karar.

Kaynakça

  • Ankara İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2024, Ocak 25). Ankara tarihçe ve diğer bilgiler. https://ankara.ktb.gov.tr/TR-152389/ankara-tarihce-ve-diger-bilgiler.html Erişim Tarihi: 25.01.2024
  • Ankara Valiliği, (2024, Kasım 01). Genel Coğrafya ve Yeryüzü Şekilleri. http://www.ankara.gov.tr/genel-cografya-ve-yeryuzu-sekilleri Erişim Tarihi: 01.11.2024
  • Ankara Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2023). Ankara’nın 2022 yılı kültür ve turizm verileri. https://ankara.ktb.gov.tr/Eklenti/112316,2022-kultur-ve-turizm-verileripdf.pdf?0 Erişim Tarihi: 24.02.2024
  • Boniface, P. (2013). Managing quality cultural tourism. Routledge: London, UK, 1995;140.
  • Bulut, Z. ve Yaylı, A. (2021). Rekreasyonel seyahat motivasyonu kapsamında kapadokya ziyaretinde etkili olan itici motivasyon faktörleri boyutu değişkenlerinin çok boyutlu ölçekleme analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(Special Issue 5), 91-115.
  • Bülbül, S. ve Küçükergin, F.N. (2017). Ankara, from the Past to the Future. H. Arapgirlioğlu, A. Atık, R.L. Elliott ve E. Turgeon (Eds.), Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, 1188-1195. Ankara: Gece Publishing.
  • Campo-Martínez, S. ve Garau-Vadell, J.B. (2010). The generation of tourism destination satisfaction. Tourism Economics, 16(3), 461-475.
  • Caruana, A., Money, A.H. ve Berthon, P.R. (2000). Service quality and satisfaction-the moderating role of value. European Journal of Marketing, 34(11/12), 1338-1353.
  • Chadwick, R. (1994). Concepts, definitions and measures used in travel and tourism research. J.R.B. Ritchie ve C.R. Goeldner (Eds.), Travel Tourism and Hospitality Research: A Handbook for Managers and Researchers, 65–80. New York: John Wiley and Sons.
  • Chen, C.F. ve Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115-1122.
  • Chi, C.G.Q. ve Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636.
  • Csapo, J. (2012). The role and importance of cultural tourism in modern tourism industry. Strategies for tourism industry-micro and macro perspectives, 10, 201-212.
  • Çakır, N. (2009). Paket turlarda müşteri memnuniyeti ve Antalya yöresinde bir uygulama çalışması. Verimlilik Dergisi, (2), 61-81.
  • Ectarc, (1989). Contribution to the drafting of a charter for cultural tourism. European Centre for Traditional and Regional Cultures. Llangollen, Wales.
  • Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D. ve Wanhill, S. (2018). Tourism principles and practice. Sixth edition. Harlow, United Kingdom: Pearson
  • Gidey, Y. ve Sharma, K. (2017). Tourists satisfaction in tourist destination (A study of Tigray-Ethiopia). International Journal of Research in Finance and Marketing, 7(4), 138-151.
  • Gratton, C. ve Richards, G. (2005). The economic context of Cultural Tourism. G. Richards (Ed.), Cultural tourism in Europe (pp. 55-66). Association for Tourism and Leisure Education. https://www.researchgate.net/profile/Greg-Richards- 2/publication/277040145_Cultural_Tourism_in_Europe/links/55603e0908ae6f4dcc927dd1/Cultural- Tourism-in-Europe.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2024
  • Kozak, M. (2003). Measuring tourist satisfaction with multiple destination attributes. Tourism Analysis, 7(3-4), 229-240.
  • Krogmann, A., Ivanič, P., Kramáreková, H., Petrikovičová, L., Petrovič, F. ve Grežo, H. (2021). Cultural Tourism in Nitra, Slovakia: Overview of Current and Future Trends. Sustainability, 13(9), 5181.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2023). İşletme (Bakanlık) belgeli tesis konaklama istatistikleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201121/isletme-bakanlik-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html Erişim Tarihi: 24.02.2024
  • Morrison, A. M. ve Mill, R. C. (1998). The tourism system: An introductory text. U.S.A: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Mousavi, S.S., Doratli, N., Mousavi, S.N. ve Moradiahari, F. (2016, December). Defining cultural tourism. In International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development, 70-75.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgüç, N. (1998). Turizm coğrafyası: özellikler, bölgeler. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Petroman, I. (2013). Types of cultural tourism. Scientific Papers Animal Science and Biotechnologies, 46(1), 385-388.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
  • Rust, R.T. ve Oliver, R.L. (1993). Service quality, insight and managerial implications from the frontier. R.T. Rust ve R.L. Oliver (Eds.), Service Quality: New Directions in Theory and Practice (1-17), SAGE Publications.
  • Stratan, A., Perciun, R. ve Gribincea, C. (2015). Identifying cultural tourism potentials in republic of moldova through cultural consumption among tourists. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 116-121.
  • Šťastná, M., Vaishar, A., Brychta, J., Tuzová, K., Zloch, J. ve Stodolová, V. (2020). Cultural tourism as a driver of rural development, case study: Southern Moravia. Sustainability, 12(21), 9064.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tayfun, A., ve Arslan, E. (2013). Festival turizmi kapsamında yerli turistlerin Ankara Alışveriş Festivali’nden memnuniyetleri üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 191-206.
  • Tonge, J., Moore, S.A. ve Taplin, R. (2011). Visitor satisfaction analysis as a tool for park managers: A review and case study. Annals of Leisure Research, 14(4), 289-303.
  • Truong, T.H. ve King, B. (2009). An evaluation of satisfaction levels among Chinese tourists in Vietnam. International Journal of Tourism Research, 11(6), 521-535.
  • Tüik, (2023). Yıllara Göre İl Nüfusları. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109 Erişim Tarihi: 01.11.2024
  • Tümertekin, E. ve Özgüç, N. (2006). Beşeri coğrafya “İnsan Kültür Mekan”. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Türktarhan, G. ve Kozak, N. (2022). The impact of destination personality and experience quality on satisfaction and behavioral intentions. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(42), 144-168.
  • UNWTO, (2019). Tourism definitions. April, Pages: 55, eISBN: 978-92-844-2085-8. https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420858 Erişim Tarihi: 01.01.2024
  • Uysal, İ. ve Kılıç, A.F. (2022). Normal distribution dilemma. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248. https://doi.org/10.18039/ajesi.962653
  • Üner, M.M., Güçer, E. ve Taşçi, A. (2006). Türkiye turizminde yükselen destinasyon olarak İstanbul şehrinin imajı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(2), 189-201.
  • Ünlüönen, K. ve Kızanlıklı M. (2017). Ankara’nın turizm potansiyeli. M. Kar ve M.A. Sarıkaya (Ed.), Şehir ekonomisi ankara şehir araştırmaları (171-212). Ankara: Ankara Büyükşehir Belediyesi Basın Yayın Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Akbulut, B.A. (2015). Turistik destinasyon olarak Ankara’nın bilişsel ve duygusal imaj bileşenleri açısından analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 3(3), 136-144.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Akademik Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Bulut 0000-0002-8979-4390

Yener Oğan 0000-0002-1523-8498

İrfan Yazıcıoğlu 0000-0002-8575-0817

Erken Görünüm Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Bulut, Z., Oğan, Y., & Yazıcıoğlu, İ. (2024). Ankara’da Kültür Turu Programlarına Katılan Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeylerinin İncelenmesi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(3), 535-556. https://doi.org/10.24010/soid.1481287

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.