Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehirlerarası Otobüs Yolcularının Hakları İle İlgili Bilgi Düzeyinin Belirlenmesi ve Yaşadıkları Problemlerin Tespitine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 3, 68 - 84, 15.12.2016

Öz

Ülkemizde şehirlerarası yolcu taşımacılığında
en çok rağbet gören ulaşım aracı otobüslerdir. Bu bakımdan otobüs yolcularının
hakları ile ilgili bilgi düzeyinin belirlenmesi ve görülen sorunların tespit
edilerek çözüme kavuşturulması önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı
şehirlerarası otobüs yolcularının, hakları ile ilgili bilgi düzeyinin belirlenmesidir.
Ayrıca yolcuların yaşadıkları problemleri tespit etmek de çalışmanın bir diğer
amacını oluşturmaktadır. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri
kullanılmıştır. Anket tekniği ile Balıkesir ilinde yapılan çalışmanın
sonuçlarına göre otobüs yolcuları büyük oranda haklarını bilmektedirler.
Ki-kare testi ile otobüs yolcularının haklarını bilmeleri ile eğitim, gelir ve
yaş değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilirken; şikâyet etme
niyeti ile sadece cinsiyet arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Betimsel analiz sonucunda ise otobüs yolculuğu esnasında en sık karşılaşılan
problem otobüs kaynaklı olarak ortaya çıkarken, problemlerin engellenmesi
konusunda denetimlerin artması ve tüketicilerin bilgilendirilmesinin önem
taşıdığı tespit edilmiştir.    

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri - SPSS Uygulamalı, 7. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ardıç, K., ve Sadaklıoğlu, H. (2009). Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Hizmet Kalitesinin Ölçümü: Tokat Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3),ss. 167 – 190.
  • Bayraktaroğlu, G. (2003). Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Müşterilerin Tüketici Hakları Konusunda Bilinç Düzeyi ve Bunun Yolcu Taşıyan Firmalara Etkisi. 8. Ulusal Pazarlama Kongresi. ss. 307-324. Kayseri: T.C. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Coyle, J.C., Novack, R.A., Gibson, B.J. ve Bardi, E.J. (2011). Transportation, A Supply Chain Perpective. 7th Edition. Ohio: South-Western Cengage Learning.
  • Çatı, K. (2003). Ulaşım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 121-134.
  • Çetin, B., Barış, S., ve Saroğlu, S. (2011). Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), ss.123–150.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Tüketicinin Korunması Özel İhtisas Komisyonu Raporu. ANKARA.
  • Doğan, E. M., Akan, Y., ve Oktay, E. (2006). Şehirlerarası Ulaşım Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 345–355.
  • Ersoy, S., ve Nazik, M. H. (2006). Ergenlerde Tüketicilik Bilinç Düzeyi Üzerine Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, ss.313–328.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), ss.177-199.
  • Gunduz, A. Y., Kaya, M., ve Aydemir, C. (2012). Ahilik Teşkilatında ve Günümüzde Tüketicilerin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, 14(2), ss.37–54.
  • Gürsoy, D., McCleary, K.W. ve Lepsito, L. R. (2003). Segmenting Dissatisfied Restaurant Customers Based on Their Complaining Response Styles. Journal of Foodservice Business Research, 6(1), 25-44.
  • Hall, C. M. ve Valentin, A. (2005). Content Analysis. In Eds. B.W.Ritchie, P.Burns and C.Palmer, Tourism Research Methods: Integrating Theory with Practice, pp.191-209. UK: Cabi Publishing.
  • Hayta, A. B. (2007). Tüketicinin Korunmasında Tüketici Örgütlerinin Rolü Ve Önemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), ss.13–20.
  • Heung, V.C.S. ve Lam, T. (2003). Customer complaint behaviour towards hotel restaurant services. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(5), 283 – 289.
  • IPK International. (2012). ITB World Travel Trends Report 2012/2013. Prepared by IPK International on behalf of ITB Berlin (p. 5). Berlin.
  • Ishak, S., ve Zabil, N. F. M. (2012). Impact of Consumer Awareness and Knowledge to Consumer Effective Behavior. Asian Social Science, 8(13), ss.108–114.
  • Kaynak, S., ve Akan, Y. (2011). Tüketicinin Korunmasında Tüketici Bilinç Düzeyinin Önemi: Hane Halkları Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), ss. 41–61.
  • Keçeci, A. (2006). Türkiye´de Karayolu Taşımacılığı. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, (20). http://www.mfa.gov.tr/turkiye_de-karayolu-tasimaciligi-.tr.mfa, (10.02.2015).
  • Kırkbir, F. T., ve Cançelik, M. T. (2010). Tüketici hakları bilincinin arttırılması yöntemlerine yönelik bir saha araştırması: Trabzon ili örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), ss.255-264.
  • Kitapcı, O. (2008). Restoran Hizmetlerinde Müsteri Şikayet Davranışları: Sivas İli’nde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31, 111-120.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. 2.Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lam, T. ve Tang, V. (2003). Recognizing Customer Complaint Behavior. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(1), 69-86.
  • Mason, R. (2007). Consumer Protection Awareness in South Africa. World Journal of Retail Business Management, 1(1), 27-35.
  • Nair, I. (2012). Assessment of Consumer Awareness amongst Undergraduate Students of Thane District - A Case Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1–7.
  • Özcan, B. G., Öktem, M. K., ve Özel, Ç. (2012). Consumer Rights Perception in Turkey: Legal and Administrative System Perspective. Turkish Yearbook of Human Rights, 34, ss.1–20.
  • Perumal, S., and Mavundla, M. P. (2014). Students’ awareness and Perception of the Consumer Protection Act in Durban City.International Journal of Consumerism, 4 (1), 1 - 11.
  • Sharma, N. (2013). Awareness in Consumer about Consumer Protection Act. & Consumer Right in India. Globsyn Management Journal, 7(1/2), 82 - 93.
  • Sirmen, A. L. (2013). Tüketici Hukukunun Amacı ve Özellikleri. Yasar Üniversitesi Elektronik Dergisi, 8, ss.465–2476.
  • Şahin, A., ve Kor, Ö. (2009). Mersin’de Yaşayan Tüketicilerin Tüketici Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerini Etkileyen Faktörleri İnceleyen Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss.105–126.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014). Onuncu Kalkınma Planı Turizm Özel İhtisas Komisyonu Raporu (p. 66). Ankara.
  • TÜKÇEV. Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı. (2010). Tüketicinin Korunması ve Tüketici Haklarına İlişkin Bilinç Düzeyi Araştırması. Ankara.
  • UDHB. (T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı). (2014). 2003-2013 İstatistiklerle Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme.
  • Usta, R. (2001). Ülkemizdeki Tüketici Hakları İle İlgili Tüketicilerin Bilgi Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Teknoloji, (3-4), ss.97–107.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, R. (2014). Şehirlerarası Tarifeli Yolcu Taşıma Hizmeti (Karayolu İle Yolcu Taşıma). http://webunya.com/karayolu-ile-yolcu-tasima, (16.04.2015).
  • Yılmaz, İ. (2012). Turizm Öğrencilerinin Karayolu Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerine Yönelik Algılamaları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), ss.73–85.
Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 3, 68 - 84, 15.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri - SPSS Uygulamalı, 7. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ardıç, K., ve Sadaklıoğlu, H. (2009). Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Hizmet Kalitesinin Ölçümü: Tokat Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3),ss. 167 – 190.
  • Bayraktaroğlu, G. (2003). Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Müşterilerin Tüketici Hakları Konusunda Bilinç Düzeyi ve Bunun Yolcu Taşıyan Firmalara Etkisi. 8. Ulusal Pazarlama Kongresi. ss. 307-324. Kayseri: T.C. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Coyle, J.C., Novack, R.A., Gibson, B.J. ve Bardi, E.J. (2011). Transportation, A Supply Chain Perpective. 7th Edition. Ohio: South-Western Cengage Learning.
  • Çatı, K. (2003). Ulaşım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 121-134.
  • Çetin, B., Barış, S., ve Saroğlu, S. (2011). Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), ss.123–150.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Tüketicinin Korunması Özel İhtisas Komisyonu Raporu. ANKARA.
  • Doğan, E. M., Akan, Y., ve Oktay, E. (2006). Şehirlerarası Ulaşım Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 345–355.
  • Ersoy, S., ve Nazik, M. H. (2006). Ergenlerde Tüketicilik Bilinç Düzeyi Üzerine Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, ss.313–328.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), ss.177-199.
  • Gunduz, A. Y., Kaya, M., ve Aydemir, C. (2012). Ahilik Teşkilatında ve Günümüzde Tüketicilerin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, 14(2), ss.37–54.
  • Gürsoy, D., McCleary, K.W. ve Lepsito, L. R. (2003). Segmenting Dissatisfied Restaurant Customers Based on Their Complaining Response Styles. Journal of Foodservice Business Research, 6(1), 25-44.
  • Hall, C. M. ve Valentin, A. (2005). Content Analysis. In Eds. B.W.Ritchie, P.Burns and C.Palmer, Tourism Research Methods: Integrating Theory with Practice, pp.191-209. UK: Cabi Publishing.
  • Hayta, A. B. (2007). Tüketicinin Korunmasında Tüketici Örgütlerinin Rolü Ve Önemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), ss.13–20.
  • Heung, V.C.S. ve Lam, T. (2003). Customer complaint behaviour towards hotel restaurant services. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(5), 283 – 289.
  • IPK International. (2012). ITB World Travel Trends Report 2012/2013. Prepared by IPK International on behalf of ITB Berlin (p. 5). Berlin.
  • Ishak, S., ve Zabil, N. F. M. (2012). Impact of Consumer Awareness and Knowledge to Consumer Effective Behavior. Asian Social Science, 8(13), ss.108–114.
  • Kaynak, S., ve Akan, Y. (2011). Tüketicinin Korunmasında Tüketici Bilinç Düzeyinin Önemi: Hane Halkları Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), ss. 41–61.
  • Keçeci, A. (2006). Türkiye´de Karayolu Taşımacılığı. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, (20). http://www.mfa.gov.tr/turkiye_de-karayolu-tasimaciligi-.tr.mfa, (10.02.2015).
  • Kırkbir, F. T., ve Cançelik, M. T. (2010). Tüketici hakları bilincinin arttırılması yöntemlerine yönelik bir saha araştırması: Trabzon ili örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), ss.255-264.
  • Kitapcı, O. (2008). Restoran Hizmetlerinde Müsteri Şikayet Davranışları: Sivas İli’nde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31, 111-120.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. 2.Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lam, T. ve Tang, V. (2003). Recognizing Customer Complaint Behavior. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(1), 69-86.
  • Mason, R. (2007). Consumer Protection Awareness in South Africa. World Journal of Retail Business Management, 1(1), 27-35.
  • Nair, I. (2012). Assessment of Consumer Awareness amongst Undergraduate Students of Thane District - A Case Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1–7.
  • Özcan, B. G., Öktem, M. K., ve Özel, Ç. (2012). Consumer Rights Perception in Turkey: Legal and Administrative System Perspective. Turkish Yearbook of Human Rights, 34, ss.1–20.
  • Perumal, S., and Mavundla, M. P. (2014). Students’ awareness and Perception of the Consumer Protection Act in Durban City.International Journal of Consumerism, 4 (1), 1 - 11.
  • Sharma, N. (2013). Awareness in Consumer about Consumer Protection Act. & Consumer Right in India. Globsyn Management Journal, 7(1/2), 82 - 93.
  • Sirmen, A. L. (2013). Tüketici Hukukunun Amacı ve Özellikleri. Yasar Üniversitesi Elektronik Dergisi, 8, ss.465–2476.
  • Şahin, A., ve Kor, Ö. (2009). Mersin’de Yaşayan Tüketicilerin Tüketici Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerini Etkileyen Faktörleri İnceleyen Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss.105–126.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014). Onuncu Kalkınma Planı Turizm Özel İhtisas Komisyonu Raporu (p. 66). Ankara.
  • TÜKÇEV. Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı. (2010). Tüketicinin Korunması ve Tüketici Haklarına İlişkin Bilinç Düzeyi Araştırması. Ankara.
  • UDHB. (T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı). (2014). 2003-2013 İstatistiklerle Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme.
  • Usta, R. (2001). Ülkemizdeki Tüketici Hakları İle İlgili Tüketicilerin Bilgi Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Teknoloji, (3-4), ss.97–107.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, R. (2014). Şehirlerarası Tarifeli Yolcu Taşıma Hizmeti (Karayolu İle Yolcu Taşıma). http://webunya.com/karayolu-ile-yolcu-tasima, (16.04.2015).
  • Yılmaz, İ. (2012). Turizm Öğrencilerinin Karayolu Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerine Yönelik Algılamaları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), ss.73–85.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sultan Nazmiye Kılıç

Eray Polat

Cevdet Avcıkurt

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılıç, S. N., Polat, E., & Avcıkurt, C. (2016). Şehirlerarası Otobüs Yolcularının Hakları İle İlgili Bilgi Düzeyinin Belirlenmesi ve Yaşadıkları Problemlerin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(3), 68-84.

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.