Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Meta-Thematic Analysis of the Effects of Crises on Lodging Companies in Türkiye

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 2, 251 - 268, 25.08.2022
https://doi.org/10.24010/soid.1100345

Öz

Crises are processes that deeply affect the tourism sector and businesses in the sector. Due to the structural characteristics of the tourism sector that are easily affected by sudden events, managing crises is a phenomenon that requires intensive labor, experience and support. In this study, the effects of the crises faced in Türkiye on componies, which is one of the most important actors of the tourism sector, are discussed. Qualitative research method was used in the research. Meta-thematic analysis was preferred in order to examine the crisis phenomenon in the hospitality industry from a broad time perspective and holistically. In this context, 10 studies were detected. As a result of the analysis, it has been determined that the crisis in Türkiye has affected the finance, operation, customer relations, human resources, marketing and promotion activities of the lodging companies. In addition, detailed information has been obtained about the crisis management processes of lodging companies operating in Türkiye.

Kaynakça

  • Atasever, G., ve Bahar, O. (2017), ‘Medya Bağlamında Politik İstikrarsızlık-Turizm İlişkisi’, Güvenlik Bilimleri Dergisi, 6 (1), ss. 33-56.
  • Atay, L. (2020), ‘Covid-19 Salgını ve Turizme Etkileri’ Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(1), ss. 168-172.
  • Ayaz, N. (2016), ‘Ekonomik Krizlerin Turizm Sektörüne Olan Etkileri Üzerine Bir İnceleme’ Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), ss. 1360-1371.
  • *Aydın, E. ve Akyol, C. (2013), ‘Otel İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejileri: İstanbul’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Nitel Bir Araştırma’, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10(1), ss. 35-52.
  • Bahar, O., ve İlal, N. Ç. (2020), ‘Coronavirüsün (Covid-19) Turizm Sektörü Üzerindeki Ekonomik Etkileri’, International Journal Of Social Sciences and Education Research, 6 (1), ss. 125-139.
  • Batdı, V. (2019), Meta-Tematik Analiz Örnek Uygulamalar, 1. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boğan, E., Çalışkan, C. Dedeoğlu, B.B. (2018). ‘Turizm Yazınında Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi, Turizm Akademik Dergisi, 5 (2), 47-62.
  • *Çolak, O. ve Batman, O. (2019), ‘Turizmde Kriz Yönetimi: İstanbul Örneği, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi’, 2 (3), ss. 351-371.
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2002), ‘Otel İşletmelerinin Ekonomik Krizden Etkilenme Düzeyleri ve Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Politikalara İlişkin Bir Araştırma’, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(9), ss. 56-74.
  • *Dalgıç, A. ve Birdir, K. (2017), ‘Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları ve Beklentileri: Beş Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Araştırma’, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), ss. 216-235.
  • Demirtaş, H. (2000), ‘Kriz Yönetimi’ Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (23), ss. 353-373. Esen, Ş. ve Uyar, H. (2011), ‘Küresel Krizin Yerel Ekonomilere Etkileri: Bartın ve Karabük İli Otel İşletmeleri Üzerine bir Araştırma’, EKEV Akademi Dergisi, 15 (46), ss. 357-370.
  • Göral, R. (2014), ‘Turizm Sektöründe Stratejik Kriz Yönetimine İlişkin Bütünsel Bir Çerçeve’ Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, ss. 89-101.
  • Leung, L. (2015), ‘Validity, Reliability and Generalizability in Qualitative Research’ Journal of Family Medicine and Primary Care, 4 (3), ss. 324-327.
  • Matiza, T. (2022), ‘Post-Covid-19 Crisis Travel Behaviour: Towards Mitigating The Effects of Perceived Risk’ Journal of Tourism Futures, 8 (1), ss. 99-108.
  • Maxwell, J. A. (1992), ‘Understanding and Validity in Qualitative Research’ Harward Educational Review, 62 (3), ss. 279-300.
  • McHugh M. L. (2012), ‘Interrater reliability: the kappa statistic’ Biochem Medica, 22 (3), ss. 276–282.
  • *Mesci, M., Ağraş, S. ve Aslantürk, E. (2016), ‘Otel Yöneticilerinin Kriz Dönemlerindeki Davranışsal Strateji Deneyimleri’, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(28), ss. 39-60.
  • *Mutlu, Ç. ve Akbaş, Z. (2021), ‘11 Eylül Saldırıları ve 2008 Ekonomik Krizi Örnekleri Üzerinden Terör ve Ekonomik Kriz Olgularının Yumuşak Güç Unsuru Olarak Turizme Etkileri’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), ss. 1487-1508.
  • Ulmer, R. R. (2001). 'Effective crisis management through established stakeholder relationships' Management Communication Quarterly, 14, pp. 590-615.
  • Okumuş, F. (2003), ‘İşletmelerde Kriz yönetimi ve Krizlerin İşletmeler Üzerine Olası Etkileri’ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17 (1-2), ss. 203-212.
  • *Özhasar, Y. ve Eğe, Z. (2019), ‘Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi Uygulamaları: İstanbul Fatih İlçesi Örneği’, International Journal of Contemporary Tourism Research, 1, ss. 50 – 65.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2005), ‘Turizm İşletmelerinin Krizlerden Etkilenme Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14), ss. 167-198.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2006), ‘Turizm İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma’, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss. 74-95.
  • Pforr, C. ve Hoise, P. J. (2008), ‘Crisis Management in Tourism’, Journal of Travel and Tourism Marketing, 23(2-4), ss. 249-264.
  • Rosenthal, U. ve Kouzmin, A. (1993), ‘Globalizing an Agenda for Contingencies and Crisis Management: An Editorial Statement’. Journal of Contingencies & Crisis Management, 1 (1), pp.1-12.
  • Sausmarez, N. (2007), ‘Crisis Management, Tourism and Sustainability: The Role of Indicators’, Journal of Sustainable Tourism, 15(6), ss. 700-714.
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010), ‘Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (1), ss. 501-520.
  • *Sığındı, T. ve Sayın, H. C. (2021), ‘Kriz Döneminde Otel İşletmeciliği Alanında Pazarlama, Finansman ve Maliyet Odaklı Eylemler’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), ss. 593-609.
  • Taylor, M. S. ve Enz, C. A (2002), ‘Voice From The Field: GMS’s Responses To The Events Of September 11, 2001’, The Cornell Hotel And Restaurant Administration Querterly, 43 (1), ss. 7-20.
  • *Turak, G. ve Güzel, T. (2020), ‘Konaklama İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejileri: Bir Örnek Olay Çalışması’, Journal of Humanities and Tourism Research, Özel sayı 5, ss, 134-144.
  • *Türkay, O., Şengül, S. ve Genç, K. (2017), ‘Tarihi Konak İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma’, Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), ss. 39-47.
  • Ulmer, R. R. (2001). ‘Effective Crisis Management Through Established Stakeholder Relationships: Malden Mills as a Case Study, Management Communication Quarterly, 14 (4), pp. 590-615.
  • Ündey Kalpaklıoğlu, N. (2010), ‘Krizlere En Hassas Sektör Turizmde Etkin Kriz Yönetimi’ Akademik Araştırmalar Dergisi, 44, ss.139-155.
  • Wongtao, J. (2014), ‘Knowledge Management for Tourism Crises: A Multi-Case Study of Hotels in Thailand’, University of Surrey, Doctoral Thesis.
  • Yeşiltaş, M., Öztürk, İ., ve Türkmen, F. (2008), ‘Terör Faaliyetlerinin Turizm Sektörüne Etkilerinin Çözüm Önerileri Perspektifinde Değerlendirilmesi’, Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), ss. 175-189.
  • *Yıldırım, G. ve Sayın, K. (2020), ‘Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetiminin Önemi; Alanya’daki 5 Yıldızlı Otellerde Covid 19 Krizi Üzerine Bir Araştırma’, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(33), ss. 1738- 1756.

Krizlerin Türkiye’deki Konaklama İşletmelerine Etkilerinin Meta-Tematik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 2, 251 - 268, 25.08.2022
https://doi.org/10.24010/soid.1100345

Öz

Krizler, turizm sektörünü ve sektörde yer alan işletmeleri derinden etkileyen süreçlerdir. Turizm sektörünün ani olaylardan kolay etkilenen yapısal özellikleri nedeniyle krizlerin yönetilmesi yoğun emek, deneyim ve destek gerektiren bir olgudur. Bu çalışmada, Türkiye’de karşı karşıya kalınan krizlerin turizm sektörünün en önemli aktörlerinden biri olan konaklama işletmelerine etkileri ele alınmıştır. Araştırmada nitel veriler kullanılmıştır. Konaklama endüstrisinde kriz olgusunu geniş bir zaman perspektifinden inceleyebilmek için meta-tematik analiz tercih edilmiştir. Bu kapsamda 10 çalışma tespit edilmiştir. Analizler sonucunda, Türkiye’de krizin konaklama işletmelerinin finans, operasyon, müşteri ilişkileri, insan kaynakları, pazarlama ve tanıtım faaliyetlerini etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Atasever, G., ve Bahar, O. (2017), ‘Medya Bağlamında Politik İstikrarsızlık-Turizm İlişkisi’, Güvenlik Bilimleri Dergisi, 6 (1), ss. 33-56.
  • Atay, L. (2020), ‘Covid-19 Salgını ve Turizme Etkileri’ Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(1), ss. 168-172.
  • Ayaz, N. (2016), ‘Ekonomik Krizlerin Turizm Sektörüne Olan Etkileri Üzerine Bir İnceleme’ Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), ss. 1360-1371.
  • *Aydın, E. ve Akyol, C. (2013), ‘Otel İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejileri: İstanbul’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Nitel Bir Araştırma’, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10(1), ss. 35-52.
  • Bahar, O., ve İlal, N. Ç. (2020), ‘Coronavirüsün (Covid-19) Turizm Sektörü Üzerindeki Ekonomik Etkileri’, International Journal Of Social Sciences and Education Research, 6 (1), ss. 125-139.
  • Batdı, V. (2019), Meta-Tematik Analiz Örnek Uygulamalar, 1. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boğan, E., Çalışkan, C. Dedeoğlu, B.B. (2018). ‘Turizm Yazınında Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi, Turizm Akademik Dergisi, 5 (2), 47-62.
  • *Çolak, O. ve Batman, O. (2019), ‘Turizmde Kriz Yönetimi: İstanbul Örneği, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi’, 2 (3), ss. 351-371.
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2002), ‘Otel İşletmelerinin Ekonomik Krizden Etkilenme Düzeyleri ve Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Politikalara İlişkin Bir Araştırma’, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(9), ss. 56-74.
  • *Dalgıç, A. ve Birdir, K. (2017), ‘Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları ve Beklentileri: Beş Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Araştırma’, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), ss. 216-235.
  • Demirtaş, H. (2000), ‘Kriz Yönetimi’ Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (23), ss. 353-373. Esen, Ş. ve Uyar, H. (2011), ‘Küresel Krizin Yerel Ekonomilere Etkileri: Bartın ve Karabük İli Otel İşletmeleri Üzerine bir Araştırma’, EKEV Akademi Dergisi, 15 (46), ss. 357-370.
  • Göral, R. (2014), ‘Turizm Sektöründe Stratejik Kriz Yönetimine İlişkin Bütünsel Bir Çerçeve’ Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, ss. 89-101.
  • Leung, L. (2015), ‘Validity, Reliability and Generalizability in Qualitative Research’ Journal of Family Medicine and Primary Care, 4 (3), ss. 324-327.
  • Matiza, T. (2022), ‘Post-Covid-19 Crisis Travel Behaviour: Towards Mitigating The Effects of Perceived Risk’ Journal of Tourism Futures, 8 (1), ss. 99-108.
  • Maxwell, J. A. (1992), ‘Understanding and Validity in Qualitative Research’ Harward Educational Review, 62 (3), ss. 279-300.
  • McHugh M. L. (2012), ‘Interrater reliability: the kappa statistic’ Biochem Medica, 22 (3), ss. 276–282.
  • *Mesci, M., Ağraş, S. ve Aslantürk, E. (2016), ‘Otel Yöneticilerinin Kriz Dönemlerindeki Davranışsal Strateji Deneyimleri’, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(28), ss. 39-60.
  • *Mutlu, Ç. ve Akbaş, Z. (2021), ‘11 Eylül Saldırıları ve 2008 Ekonomik Krizi Örnekleri Üzerinden Terör ve Ekonomik Kriz Olgularının Yumuşak Güç Unsuru Olarak Turizme Etkileri’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), ss. 1487-1508.
  • Ulmer, R. R. (2001). 'Effective crisis management through established stakeholder relationships' Management Communication Quarterly, 14, pp. 590-615.
  • Okumuş, F. (2003), ‘İşletmelerde Kriz yönetimi ve Krizlerin İşletmeler Üzerine Olası Etkileri’ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17 (1-2), ss. 203-212.
  • *Özhasar, Y. ve Eğe, Z. (2019), ‘Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi Uygulamaları: İstanbul Fatih İlçesi Örneği’, International Journal of Contemporary Tourism Research, 1, ss. 50 – 65.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2005), ‘Turizm İşletmelerinin Krizlerden Etkilenme Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14), ss. 167-198.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2006), ‘Turizm İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma’, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss. 74-95.
  • Pforr, C. ve Hoise, P. J. (2008), ‘Crisis Management in Tourism’, Journal of Travel and Tourism Marketing, 23(2-4), ss. 249-264.
  • Rosenthal, U. ve Kouzmin, A. (1993), ‘Globalizing an Agenda for Contingencies and Crisis Management: An Editorial Statement’. Journal of Contingencies & Crisis Management, 1 (1), pp.1-12.
  • Sausmarez, N. (2007), ‘Crisis Management, Tourism and Sustainability: The Role of Indicators’, Journal of Sustainable Tourism, 15(6), ss. 700-714.
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010), ‘Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (1), ss. 501-520.
  • *Sığındı, T. ve Sayın, H. C. (2021), ‘Kriz Döneminde Otel İşletmeciliği Alanında Pazarlama, Finansman ve Maliyet Odaklı Eylemler’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), ss. 593-609.
  • Taylor, M. S. ve Enz, C. A (2002), ‘Voice From The Field: GMS’s Responses To The Events Of September 11, 2001’, The Cornell Hotel And Restaurant Administration Querterly, 43 (1), ss. 7-20.
  • *Turak, G. ve Güzel, T. (2020), ‘Konaklama İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejileri: Bir Örnek Olay Çalışması’, Journal of Humanities and Tourism Research, Özel sayı 5, ss, 134-144.
  • *Türkay, O., Şengül, S. ve Genç, K. (2017), ‘Tarihi Konak İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma’, Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), ss. 39-47.
  • Ulmer, R. R. (2001). ‘Effective Crisis Management Through Established Stakeholder Relationships: Malden Mills as a Case Study, Management Communication Quarterly, 14 (4), pp. 590-615.
  • Ündey Kalpaklıoğlu, N. (2010), ‘Krizlere En Hassas Sektör Turizmde Etkin Kriz Yönetimi’ Akademik Araştırmalar Dergisi, 44, ss.139-155.
  • Wongtao, J. (2014), ‘Knowledge Management for Tourism Crises: A Multi-Case Study of Hotels in Thailand’, University of Surrey, Doctoral Thesis.
  • Yeşiltaş, M., Öztürk, İ., ve Türkmen, F. (2008), ‘Terör Faaliyetlerinin Turizm Sektörüne Etkilerinin Çözüm Önerileri Perspektifinde Değerlendirilmesi’, Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), ss. 175-189.
  • *Yıldırım, G. ve Sayın, K. (2020), ‘Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetiminin Önemi; Alanya’daki 5 Yıldızlı Otellerde Covid 19 Krizi Üzerine Bir Araştırma’, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(33), ss. 1738- 1756.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sine Erdoğan Morçin 0000-0003-2010-9743

Gülay Bulgan 0000-0002-9648-311X

Hatice Arman 0000-0002-1273-8411

Nesrin Aydın Alakuş 0000-0001-7263-4457

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan Morçin, S., Bulgan, G., Arman, H., Aydın Alakuş, N. (2022). Krizlerin Türkiye’deki Konaklama İşletmelerine Etkilerinin Meta-Tematik Analizi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 251-268. https://doi.org/10.24010/soid.1100345

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.