Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

METAPHORICAL PERCEPTIONS OF UNIVERSITY STUDENTS RELATED TO SPORTS

Yıl 2019, , 41 - 54, 31.03.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.467650

Öz

The aim of this study is to
determine the perceptions of the students of sport activity lesson related to
sport concept by using metaphor method. This study was conducted within the
scope of the phenomenological method, which is one of the qualitative research
designs. Because the phenomenological method aims to determine the experiences,
perceptions and meanings of individuals about a phenomenon. The study group
consisted of 108 university students, 51 female, and 55 male, who selected the
Sports activity lesson in the spring of 2018. These students were studying at
1st class the Faculty of Dentistry of Gazi University.A 4-item form developed
by the researcher was used to collect data. The collected qualitative data were
analyzed by content analysis method. Expressions that are similar to each other
through content analysis, opinions are gathered and presented under certain
categories. In the first item of the data collection form, the students
expressed 306 words describing the sport. These words were grouped under five
basic categories. These categories are: Movement and Health (34%); Sportive
Terms or People (26%); Positive Features, Emotions and Experiences (26%);
Negative Experiences and Emotions (6%) and Social Environment (6%).In the
second item, the students produced 94 metaphors. Eight categories were created
according to the metaphores produced. These categories are: Relaxation (26%);
Life (21%); Useful and Tutorial (17%); Indispensable (9%); Different Effects
According to Situation (9%); Health (8%); Friend (5%); Unnecessary and Tiring
(2%) category. In the third item, the students produced 105 metaphors. Three
categories were created according to the metaphores produced. These categories
are: Positive emotions (91%); Negative Emotions (7%); Variability (% 1)
category. In the fourth item, the students brought 17 different proposals.As a
result, it has been seen that sport concept is mostly perceived positively.
However, negative perceptions have also been found. Therefore, both the
negative perceptions and the reasonable suggestions of the students should be
taken into consideration when studying physical education and sports.

Kaynakça

  • Akpınar S, Yıldız Ş (2018): Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 77, 91-114
  • Argan M, Özgen C, Yetim G, Çakır KD (2018): Futbol Haberlerinde Metafor Kullanımı: Türkiye'deki Gazetelere Yönelik İçerik Analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(71), 321-333.
  • Aydın İS, Pehlivan A (2010): Türkçe Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842. Doi:10.7827/TurkishStudies.1465
  • Ayyıldız T (2016): Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Bektaş F, Beyazoğlu G, Yıldıran İ, Yılmaz İ (2013): 2011 Avrupa Gençlik Olimpiyatları Gönüllülerinin Olimpiyat Algılarının Metafor Yoluyla Öğrenilmesi. Niğde Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 194-205.
  • Bektaş F, Türkmen M, Yılmaz İ, Gül M, Karaman G (2014): Perceptions of Doping from Wrestlers of the Turkish National Team Using the Metaphor Method. International Journal of Wrestling Science, 4 (2), 55-62.
  • Cerit Y (2008): Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Müdürlerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, İlhan EL (2017): Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Kavramına İlişkin Metaforik Algıları: Karşılaştırmalı Durum Çalışması. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 21 – 23 Mayıs 2017, Bursa, ss.140.
  • Esentaş M, Güzel P, Özbey S, Kılınç Z, Çelebi M (2016): Kız Öğrencilerin “Doğa Kampı” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. International Journal Of Social Science Research, 5(1), 1-16.
  • Gün M, Şimşek R (2017): Türkçe Öğretmenliği Öğrencilerinin Türkçe Konuşan Yabancılara Yönelik Metaforik Algıları. Route Educational and Social Science Journal. Sayı 19, 365-378.
  • Hazar Z, Demir GT, Dalkıran H (2017): Ortaokul Öğrencilerinin Geleneksel Oyun ve Dijital Oyun Algılarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Metafor Çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15 (4), 179-190.
  • Hızıroğlu ÖS, Uslu M (2017): Üniversite Öğrencilerinin “Rekreatif Faaliyet” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. İçinde, Sağlık ve Spor Araştırmaları (Editörler: Ramazan Arı, Mustafa Uslu ve Hamdi Pepe), 80-97
  • Karakaya ED, Salici O (2016): Isparta’da Öğrenim Gören 11-13 Yaş Gurubu Öğrencilerin Popüler Spor Branşları Hakkındaki Metaforik Algılarının Belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 1059-1076.
  • Koç M, Murathan F, Murathan T (2015): İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (9), 294-303.
  • Kurtipek S, Sönmezoğlu U (2018): Determination of the Perceptions of Sports Managers About Sport Concept: A Metaphor Analysis Study. International Journal of Higher Education 7(4), 17-25. Doi: 10.5430/ijhe.v7n4p17
  • Kurtipek S, Çelik OB, Yılmaz B, Yenel İF (2016): Milli Sporcuların Doping Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Niğde Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(2), 318-327.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2015). Metaphors We Live By / Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev.: GökhanYavuz Demir). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and Images of Classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175, https://doi.org/10.1080/00228958.2005.10532066
  • Maslow A, Lewis, KJ (1987): Maslow's hierarchy of needs. Salenger Incorporated, 14, 987. http://www.researchhistory.org/2012/06/16/maslows-hierarchy-of-needs/ adresinden 20.09.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Miles MB, Huberman AM (2015): Nitel Veri Analizi: Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap. Çeviri editörleri: Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miller S (1987): Some Comments on the Utility of Metaphors for Educational Theory and Practice. Educational Theory. 37 (3), 219-227. (Akt. Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı 77, 91-114).
  • Namlı A, Temel C, Güllü M (2017): Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Özbek O, Beyazoğlu G, Koçak F (2017): Spor Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Kadın Sporcu Algıları. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 21 – 23 Mayıs 2017, Bursa, ss. 498.
  • Özsoy S (2011): Spor Gazetelerinin Başlıklarında Militarist ve Şiddet İçerikli Metaforlar. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 88-114.
  • Sevinç ÖS, Ergenç M (2017): Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 106-131.
  • Sunay H (2003): Türk Spor Politikasına Analitik Bir Bakış. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 39-42.
  • Sunay H, Balcı V (2003): Bazı Türk Televizyonlarının Yayınladığı Reklamlarda Spor İmajının Kullanımı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 107-110.
  • Şirin EF, Bektaş F, Karaman G, Aytan GK (2012): Rafting Katılımcılarının Rafting Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Niğde Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 207-215.
  • Yalçın M, Özoğlu EA, Dönmez A (2016): Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitim ve Bilim, 41(185), 19-32.
  • Yetim G, Bıdıl S, Argan M (2015): Tüy ile topun buluşma noktası: Bir metafor araştırması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(3), 530-546.
  • Yıldıran İ, Yetim A (1996): Ortaöğretimde Beden Eğitimi Derslerinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma. GaziÜniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Yıldırım A, Şimşek H (2011): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz İ, Türkmen M, Bektaş F, Gül M, Arslan F, Karaman G (2014): Analyzing Wrestlers' Perceptions of Wrestling by Studying the Metaphors of the Athletes from the Turkish National Team. International Journal of Wrestling Science, 4(2), 48-54.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORLA İLGİLİ METAFORİK ALGILARI VE SPOR ETKİNLİĞİ DERSİ

Yıl 2019, , 41 - 54, 31.03.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.467650

Öz

Bu çalışmanın amacı spor
etkinliği dersindeki üniversite öğrencilerinin spor kavramıyla ilgili
algılarını metafor metodu kullanarak belirlemektir. Bu çalışma spora yönelik algıları
ortaya çıkarması yönüyle nitel araştırma desenlerinden olan Olgubilim
kapsamında yapılmıştır. Çalışma grubu, 2018 yılı bahar döneminde Gazi
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi 1. Sınıfta öğrenim gören ve spor etkinliği
dersi alan 51’i kadın ve 55’i erkek olmak üzere toplam 108 üniversite
öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından
geliştirilen 4 maddelik form kullanılmıştır. Veri toplama formu yardımıyla
toplanan nitel veriler, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İçerik
analizi yoluyla birbirine benzer ifadeler uygun kategoriler altında bir araya
getirilerek sunulmuştur. Veri toplama formunun ilk maddesinde öğrenciler sporu
betimleyen 306 kelime ifade etmişlerdir. Bu kelimeler beş temel kategori
altında toplanmıştır. Bu kategoriler: Hareket ve Sağlık (%34); Sportif Terim ya
da Kişiler (%26); Olumlu Özellikler, Duygu ve Deneyimler (%26); Olumsuz Deneyim
ve Duygular (%6) ve Sosyal Çevre (%6) kategorisidir. İkinci maddede öğrenciler 94
metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlara göre sekiz kategori
oluşturulmuştur. Bu kategoriler: Rahatlama (%26); Hayat (%21); Faydalı ve
Öğretici (%17); Vazgeçilmez (%9); Duruma Göre Farklı Etkileri Olan (%9); Sağlık
(%8); Arkadaş (%5); Gereksiz ve Yorucu (%2) kategorisidir. Üçüncü maddede
öğrenciler 105 metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlara göre 3 kategori
oluşturulmuştur. Bu kategoriler: Olumlu duygular (%91); Olumsuz Duygular (%7);
Değişkenlik (%1) kategorisidir. Dördüncü maddede ise öğrenciler dersin daha iyi
işlenmesine yönelik17 farklı öneri getirmişlerdir. Sonuç olarak spor
kavramının çoğunlukla olumlu algılandığı görülse de olumsuz algıların da var
olduğu tespit edilmiştir. Bu yüzden beden eğitimi ve spor dersleri işlenirken
hem bu olumsuz algılar hem de öğrencilerin makul önerileri mümkün olduğunca
dikkate alınmalıdır.

Kaynakça

  • Akpınar S, Yıldız Ş (2018): Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 77, 91-114
  • Argan M, Özgen C, Yetim G, Çakır KD (2018): Futbol Haberlerinde Metafor Kullanımı: Türkiye'deki Gazetelere Yönelik İçerik Analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(71), 321-333.
  • Aydın İS, Pehlivan A (2010): Türkçe Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842. Doi:10.7827/TurkishStudies.1465
  • Ayyıldız T (2016): Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Bektaş F, Beyazoğlu G, Yıldıran İ, Yılmaz İ (2013): 2011 Avrupa Gençlik Olimpiyatları Gönüllülerinin Olimpiyat Algılarının Metafor Yoluyla Öğrenilmesi. Niğde Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 194-205.
  • Bektaş F, Türkmen M, Yılmaz İ, Gül M, Karaman G (2014): Perceptions of Doping from Wrestlers of the Turkish National Team Using the Metaphor Method. International Journal of Wrestling Science, 4 (2), 55-62.
  • Cerit Y (2008): Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Müdürlerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, İlhan EL (2017): Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Kavramına İlişkin Metaforik Algıları: Karşılaştırmalı Durum Çalışması. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 21 – 23 Mayıs 2017, Bursa, ss.140.
  • Esentaş M, Güzel P, Özbey S, Kılınç Z, Çelebi M (2016): Kız Öğrencilerin “Doğa Kampı” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. International Journal Of Social Science Research, 5(1), 1-16.
  • Gün M, Şimşek R (2017): Türkçe Öğretmenliği Öğrencilerinin Türkçe Konuşan Yabancılara Yönelik Metaforik Algıları. Route Educational and Social Science Journal. Sayı 19, 365-378.
  • Hazar Z, Demir GT, Dalkıran H (2017): Ortaokul Öğrencilerinin Geleneksel Oyun ve Dijital Oyun Algılarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Metafor Çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15 (4), 179-190.
  • Hızıroğlu ÖS, Uslu M (2017): Üniversite Öğrencilerinin “Rekreatif Faaliyet” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. İçinde, Sağlık ve Spor Araştırmaları (Editörler: Ramazan Arı, Mustafa Uslu ve Hamdi Pepe), 80-97
  • Karakaya ED, Salici O (2016): Isparta’da Öğrenim Gören 11-13 Yaş Gurubu Öğrencilerin Popüler Spor Branşları Hakkındaki Metaforik Algılarının Belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 1059-1076.
  • Koç M, Murathan F, Murathan T (2015): İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (9), 294-303.
  • Kurtipek S, Sönmezoğlu U (2018): Determination of the Perceptions of Sports Managers About Sport Concept: A Metaphor Analysis Study. International Journal of Higher Education 7(4), 17-25. Doi: 10.5430/ijhe.v7n4p17
  • Kurtipek S, Çelik OB, Yılmaz B, Yenel İF (2016): Milli Sporcuların Doping Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Niğde Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(2), 318-327.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2015). Metaphors We Live By / Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev.: GökhanYavuz Demir). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and Images of Classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175, https://doi.org/10.1080/00228958.2005.10532066
  • Maslow A, Lewis, KJ (1987): Maslow's hierarchy of needs. Salenger Incorporated, 14, 987. http://www.researchhistory.org/2012/06/16/maslows-hierarchy-of-needs/ adresinden 20.09.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Miles MB, Huberman AM (2015): Nitel Veri Analizi: Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap. Çeviri editörleri: Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miller S (1987): Some Comments on the Utility of Metaphors for Educational Theory and Practice. Educational Theory. 37 (3), 219-227. (Akt. Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı 77, 91-114).
  • Namlı A, Temel C, Güllü M (2017): Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Özbek O, Beyazoğlu G, Koçak F (2017): Spor Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Kadın Sporcu Algıları. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 21 – 23 Mayıs 2017, Bursa, ss. 498.
  • Özsoy S (2011): Spor Gazetelerinin Başlıklarında Militarist ve Şiddet İçerikli Metaforlar. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 88-114.
  • Sevinç ÖS, Ergenç M (2017): Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 106-131.
  • Sunay H (2003): Türk Spor Politikasına Analitik Bir Bakış. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 39-42.
  • Sunay H, Balcı V (2003): Bazı Türk Televizyonlarının Yayınladığı Reklamlarda Spor İmajının Kullanımı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 107-110.
  • Şirin EF, Bektaş F, Karaman G, Aytan GK (2012): Rafting Katılımcılarının Rafting Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Niğde Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 207-215.
  • Yalçın M, Özoğlu EA, Dönmez A (2016): Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitim ve Bilim, 41(185), 19-32.
  • Yetim G, Bıdıl S, Argan M (2015): Tüy ile topun buluşma noktası: Bir metafor araştırması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(3), 530-546.
  • Yıldıran İ, Yetim A (1996): Ortaöğretimde Beden Eğitimi Derslerinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma. GaziÜniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Yıldırım A, Şimşek H (2011): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz İ, Türkmen M, Bektaş F, Gül M, Arslan F, Karaman G (2014): Analyzing Wrestlers' Perceptions of Wrestling by Studying the Metaphors of the Athletes from the Turkish National Team. International Journal of Wrestling Science, 4(2), 48-54.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

A. Azmi Yetim

Murat Kalfa 0000-0001-9809-7282

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yetim, A. A., & Kalfa, M. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORLA İLGİLİ METAFORİK ALGILARI VE SPOR ETKİNLİĞİ DERSİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.33689/spormetre.467650

Cited By









KOŞUYORUM ÇÜNKÜ: REKREASYONEL KOŞUCULAR AÇISINDAN
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.1101775





Flag Counter