Yaklaşık 200 yıllık bir arkaplana sahip olan müziğin endüstrileşme sürecinde, müzik bir meta haline gelirken, dijital teknolojinin ortaya çıkması ile süreç bir başka boyut kazanmıştır. Müzik endüstrisinin dinamikleri ve teknolojinin değişimiyle birlikte müzik dinleme pratikleri, günümüzde yoğunluklu olarak, ücretli veya ücretsiz şekilde içerik sunan, streaming’e (akışa) dayalı platformlar üzerinden gerçekleşmektedir. Bunların en bilinen ve yaygın kullanılanlarından biri Spotify’dır. Merkezi bir üretim mantığına dayalı Spotify, üretim ve tüketim süreçlerini bürokratikleştirilmiş bir mekanizma içinde şekillendirmektedir. Bu çalışmada, Spotify, George Ritzer’in McDonaldlaştırma tezi çerçevesinde incelenmiştir. Ritzer, McDonaldlaştırma kavramsallaştırmasını verimlilik, hesaplanabilirlik, öngörülebilirlik ve denetim boyutlarına dayanarak kurar. Bu boyutların herbirinin Spotify’daki karşılığının olup olmadığın tartışıldığı çalışmada, Spotify’ın McDonaldlaştırılmış bir sistem olduğu sonucuna ulaşılmıştır. McDonaldlaşmanın boyutlarının hemen herbiri, Spotify’da birbirinin içine geçen bir yapıdadır. Spotify’ın, müzik endüstrisinin gelir krizlerinin aşılmasında bir işlev üstlendiği, endüstrinin merkezileşmiş üretim yapısının daha da yoğunlaşmasına yol açtığı görülmüştür. Bu merkezi rolüyle de müziğin üretim ve tüketim süreçleri ile müzikal ürünlerin yapısını derinden etkileyen bir işleve sahip olduğu anlaşılmaktadır.
Müzik endüstrisi dijital müzik McDonaldlaştırma Spotify müzik sosyolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler/Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2 |