Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Bir Kavram Dijital Demans: Hemşirelik Öğrencilerinin Dijital Demans Durumu

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 6, 415 - 420, 13.01.2022
https://doi.org/10.17942/sted.620527

Öz




Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin teknoloji kullanımına bağlı unutkanlık
durumunu (dijital demans) belirlemektir.




Yöntem: Araştırma 1 Mart -10 Haziran 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören (4 s
ınıfı da iceren), araştırmanın yapıldığı tarihler
arasında ulaşılabilen ve gönüllü olan toplam 386 öğrenci ile yapılmıştır.
Veriler;
araştırmacılar tarafından ilgili literatür taranarak hazırlanan “Dijital Demans
ve Tanitici Özellikler Veri Formu” ve “Sosyotelizm Ölçeği” kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde IBM SPSS Statistics 21.0 paket
programı kullanılmıştır.




Bulgular: Ögrencilerin %52,1´i
gün boyunca internette gecirdikleri sureyi 4 saat ile 7 saat arasi olarak
belirtmistir. Ögrencilerin %64,8`i ise telefona bakmadan gecirilebilen süreyi 1
saatten uzun olarak degerlendirirken, %31´i ise bu süreyi 20-60 dk seklinde
oldugunu belirtmistir. Öğrencilerin sosyotelizm ölçeğinden aldıkları toplam
puan ortalaması 26,05±6,82; ölcek alt boyutundan aldiklari puan ortalamalari
ise iletisim bozuklugu 11,28±3,52 ve telefon tutkusu 14.77±4.17’dir.
Ögrencilere dijital demans ile ilgili durumlari soruldugunda; ögrenciler
telefon numaralarini ezberlemekte güclük yasadiklarini (%49,5), insanlarin
isimlerini hatirlamakta zorlandiklarini (%53,9), sifre vb. bilgileri telefona
kaydettiklerini (%31,6), navigasyon uygulamasi kullanmadan yeni bir yolu
bulamadiklarini (%56,7), 
e-posta, banka
sifresi gibi sifrelerini
  hatirlamakta
güclük yasadiklarini (%43,8) ve unutkanlik yasadiklarini (%59,3)
“nadiren” olarak degerlendirmislerdir.




Tartışma ve Sonuç: Ögrencilerin
sosyetelizm (phubbing) bagimliligi olmadigi ve teknolojiye bagli unutkanlik
yasama durumlarinin nadir oldugu belirlenmistir. Gelecegin saglik
personellerinden biri olan hemsirelik ögrencilerinin egitiminde ve meslek
yasaminda dijital demans kavramina önem verilmesi önerilmektedir.






Kaynakça

  • 1. Hanesova D, Nelson A, Badley K. Educators in search of the fine line between use and misuse of new technologies. Communications-Scientific Letters of the University of Zilina 2017; 19(1): 44-48.
  • 2. Terkeş N, Bektaş H. Yaşlı sağlığı ve teknoloji kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2016; 9(4).3. Spitzer M. Digitale Demenz. München: Droemer; 2012.
  • 4. Surge in “digital dementia.” Accessed September 10, 2019, at Tele-graph.com.uk.
  • 5. ‘Digital dementia' is on the rise. Korea Joong Ang Daily. Accessed September 10, 2019, http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=2973527
  • 6. Moledina S, Khoja A. Letter to the Editor: Digital dementia–is smart technology making us dumb?. The Ochsner Journal 2018; 18(1): 12.
  • 7. Sparrow B, Liu J, Wegner DM. Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips. Science 2011; 333 (6043): 776- 778.
  • 8. Karadağ E, Tosuntaş ŞB, Erzen E, Duru P, Bostan N, Mızrak Şahin B, Culha I, Babadağ B. Sanal dünyanın kronolojik bağımlılığı: Sosyotelizm (phubbing). Addicta: The Turkish Journal on Addiction 2016; 3: 223‒269.
  • 9. Ahn JS, Jun HJ, Kim TS. Factors affecting smartphone dependency and digital dementia. Journal of Information Technology Applications and Management 2015; 22(3): 35-54.
  • 10. Karadağ E, Tosuntaş ŞB, Erzen E, Duru P, Bostan N, Mızrak Şahin B, Culha I, Babadağ B. Determinants of phubbing, which is the sum of many virtual addictions: A structural equation model. Journal of behavioral addictions 2015; 4(2): 60-74.
  • 11. Çapık A, Çapık C, Kırbaş Y. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 21(3): 163-170.
  • 12. Dossey L. FOMO, digital dementia, and our dangerous experiment. Explore: The Journal of Science and Healing 2014; 10(2): 69-73.
  • 13. Ioannidis K, Hook R, Goudriaan AE, Vlies S, Fineberg NA, Grant JE, Chamberlain SR Cognitive deficits in problematic internet use: Meta-analysis of 40 studies. The British Journal of Psychiatry 2019; 1-8.
  • 14. Eşer AK, Alkaya SA. Hemşirelik öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık durumu ve gelişmeleri kaçırma korkusunun incelenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 2019; 1(1): 27-36.
  • 15. Prievara DK, Piko BF, Luszczynska A. Problematic internet use, social needs, and social support among youth. International Journal of Mental Health and Addiction 2019; 17(4): 1008-1019.
  • 16. Moxley JH, Czaja SJ. Potential mediators of the relationship between Internet usage and cognition. International Psychogeriatrics 2019; 31(7): 917-919.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Burcu Babadağ Savas 0000-0002-5756-5665

Güler Balci Alparslan 0000-0003-3734-3843

Erken Görünüm Tarihi 13 Ocak 2022
Yayımlanma Tarihi 13 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 6

Kaynak Göster

Vancouver Babadağ Savas B, Balci Alparslan G. Yeni Bir Kavram Dijital Demans: Hemşirelik Öğrencilerinin Dijital Demans Durumu. STED. 2022;30(6):415-20.