BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIĞI YÖNETSEL SORUNLAR VE YÖNETSEL SORUNLARIN PERFORMANSINA ETKİSİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2007, Sayı: 18, 271 - 286, 01.08.2007

Öz

İlköğretim kurumlarıyönetmeliğine göre ilköğretim okullarının 1–5 inci sınıflarında sınıf öğretmenliği esastır. Sınıf öğretmenleri ilköğretim okullarının 1.2.3.4.5. sınıflarında öğrencileri sınıf esasına göre eğitim-öğretim yaptırmaktadır. Bu araştırmanın amacısınıf öğretmenlerinin yönetsel sorunlar ve yönetsel sorunların performansına etkisi konusundaki görüşlerini ortaya koymaktır. Denizli merkezinde resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinden 301’i random ve tabakalama yoluyla seçilerek örnekleme alınmıştır. Araştırmada veriler geliştirilen likert tipli anket yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre 1. Sınıf öğretmenlerinin verilen yönetsel sorunlara katılma konusundaki görüşlerine göre yönetsel sorunların ilk üçü sırasıyla “Okul yönetiminin öğretmenlere öğrencilerden okul adına para toplattırması”, “Okul yönetiminin öğretmeni ilgilendiren kararların alınmasında öğretmenlerin görüşünü almaması” ve “Okul yönetiminin objektif performans değerlendirme sistemine sahip olmaması” dır. 2. Sınıf öğretmenlerinin verilen yönetsel sorunlarla karşılaşma konusundaki görüşleri görüşlerine göre sık karşılaşılan yönetsel sorunlardan ilk üçü sırasıyla “Okul yönetiminin öğretmenlere öğrencilerden okul adına para toplattırması”, “Okul yönetiminin öğretmeni ilgilendiren kararların alınmasında öğretmenlerin görüşünü almaması” ve “Okul yönetiminin objektif performans değerlendirme sistemine sahip olmaması” dır. 3. Sınıf öğretmenlerinin verilen yönetsel sorunların performansına etkisi konusundaki görüşlerine göre performanslarınıen çok etkileyen yönetsel sorunların ilk üçü sırasıyla “Okul yönetiminin öğretmeni ilgilendiren kararların alınmasında öğretmenlerin görüşünü almaması”, “Okul yönetiminin öğretmenlere öğrencilerden okul adına para toplattırması” ve “Okul yönetiminin objektif performans değerlendirme sistemine sahip olmaması” dır. 4. Sınıf öğretmenlerinin verilen a yönetsel sorunlara katılma b yönetsel sorunlarla karşılaşma c yönetsel sorunların performansına etkisi konusundaki görüşleri 1 cinsiyetine 2 görev yapılan okulun türüne 3 yaşına 4 eğitim durumuna 5 öğretmenliği seçme nedenine 6 öğretmenliği yapmaktan memnuniyete 7 seçme şansıolsa öğretmenlik mesleğini yine seçmeye 8 hizmet içi eğitim kurslarına katılmasına 9 hizmet içi eğitim kurslarına katılma şekline 10 bilimsel /mesleki kongre, toplantıve konferanslara katılmasına 11 eğitim sendikasına üyeliğine 12 herhangi bir dernek üyeliğine göre anlamlıbir farklılık göstermemektedir.

Kaynakça

  • Aksu, A. & Gemici, Y. & İşler, H. (2006) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretimsel Liderliklerine İlişkin Görüşler Milli Eğitim Dergisi, 172, 55–71
  • Aydın, C. Meslek seçimi ve öğretmenlik mesleği, internetten 30.01.2007’de http://www.isguc.org/cuneyt1.htm adresinden alınmıştır.
  • Balcı, E. (1989) Yönetimde Güdüleme, Ödüller ve Türk Eğitim Sistemi’nde Durum, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 127–135
  • Bursalıoğlu, Z. (1998) Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. 10. Baskı, Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri
  • Celep, C. (1992) İlkokullarda yönetici-öğretmen iletişimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 8, internetten 15.06.2007’de http://www.egitimdergisi.hacettepe.edu.tr/19928CEVAT%20CELEP.pdf adresinden alınmıştır.
  • Çalık, C. & Şehitoğlu, E. K. (2006) Okul Müdürlerinin İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevlerini Yerine Getirebilme Yeterlikleri, Milli Eğitim Dergisi, 35 (170), internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/170/170/cemal%20calik.pdf adresinden alınmıştır.
  • Durukan, H. (2003) Yönetimde İnsan İlişkileri Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 277–284
  • Kaykanacı, M. (2003) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yönetim İşlerine Verdikleri Önem ve Harcadıkları Zaman, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (1) 137– 158
  • Kocabaş, İ. & Gökbaş, M (2002) Eğitimde Karara Katılma, Milli Eğitim Dergisi, 155–156, internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/kocabas.htm adresinden alınmıştır.
  • MEB Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, internetten 30.01.2007’de http://oyegm.meb.gov.tr/yet/ adresinden alınmıştır.
  • _____ (2006) 2007 yılı bütçesine ilişkin rapor, Ankara
  • _____ MEB Müfredat geliştirme süreci, internetten 15.05.2005’de
  • Özdemir, S. & Cemaloğlu, N. Eğitimde Örgütsel Yenileşme ve Karara Katılma, internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/146/ozdemir.htm adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S. & Sezgin, F. (2002) Etkili okullar ve Öğretim Liderliği, Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 266–282
  • Üstün, A. & Bozkurt, E. (2003) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algılayışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktörler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 13–20
  • Yapıcı, M & Yapıcı, Ş (2003) İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=142 adresinden alınmıştır.
  • 24.06.1973 tarihli ve 14573 sayılı resmi gazetede yayınlanan “Milli Eğitim Temel Kanunu”
Yıl 2007, Sayı: 18, 271 - 286, 01.08.2007

Öz

According to the instruction on primary school institutions, primary school teaching is the staple factor, between 1st and 5th years. They offer teaching service to the students who are at their 1st 2ndrd 4th and the 5th year according to class teaching. The aim of that study is to put primary school teacher’s opinion forward about managing problems and their effects on performance. Of the primary school teachers who perform at private or the state’s primary schools in Denizli, 301 teachers were chosen randomly and plaging. The data was collected by the poll which is called “likert type”. The results are as following: The first three terms in order , on the questions of managing problems which are declared by primary school teachers, are that schools’ administration makes teachers collect money in the mane of the school and that the teachers’ opinions about decision make on their aren’t taken into consideration by the administration and that schools ‘ administration departments don’t owe a virtual system of objective performance system The first three terms in order , on the face of managing problems, which are declared by primary school teachers, are that schools’ administration makes teachers collect money in the mane of the school and that teachers’ opinions about decision make on their aren’t taken into consideration by the administration and the last one is that the school administrations don’t have a virtual system performance According to the views on teacher’s performance and its effects on their performance, the questions are as follows in order: Teachers’ opinions about decision make on their aren’t taken into consideration by the administration and the schools administration departments make teachers collect money in name of the school and the school administration departments don’t have a virtual system of performance. The choices of primary school teachers on the given list are as follow a take participation in managing issues b facing managing matters c their opinions about the effects of managing matters to their performance there are no remarkable different twelve points on 1 according to their genders, 2 type of the school 3 to their ages 4 level of education 5 the reason why to choose teaching profession 6 satisfaction with performing the teaching profession 7 rechoose the same profession if possible again 8 attending the institutional courses 9 type of attending such courses 10 attending certain activities such as scientific or professional congress, meetings and conferences 11 the membership to any education union 12 the membership to any association

Kaynakça

  • Aksu, A. & Gemici, Y. & İşler, H. (2006) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretimsel Liderliklerine İlişkin Görüşler Milli Eğitim Dergisi, 172, 55–71
  • Aydın, C. Meslek seçimi ve öğretmenlik mesleği, internetten 30.01.2007’de http://www.isguc.org/cuneyt1.htm adresinden alınmıştır.
  • Balcı, E. (1989) Yönetimde Güdüleme, Ödüller ve Türk Eğitim Sistemi’nde Durum, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 127–135
  • Bursalıoğlu, Z. (1998) Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. 10. Baskı, Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri
  • Celep, C. (1992) İlkokullarda yönetici-öğretmen iletişimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 8, internetten 15.06.2007’de http://www.egitimdergisi.hacettepe.edu.tr/19928CEVAT%20CELEP.pdf adresinden alınmıştır.
  • Çalık, C. & Şehitoğlu, E. K. (2006) Okul Müdürlerinin İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevlerini Yerine Getirebilme Yeterlikleri, Milli Eğitim Dergisi, 35 (170), internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/170/170/cemal%20calik.pdf adresinden alınmıştır.
  • Durukan, H. (2003) Yönetimde İnsan İlişkileri Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 277–284
  • Kaykanacı, M. (2003) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yönetim İşlerine Verdikleri Önem ve Harcadıkları Zaman, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (1) 137– 158
  • Kocabaş, İ. & Gökbaş, M (2002) Eğitimde Karara Katılma, Milli Eğitim Dergisi, 155–156, internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/kocabas.htm adresinden alınmıştır.
  • MEB Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, internetten 30.01.2007’de http://oyegm.meb.gov.tr/yet/ adresinden alınmıştır.
  • _____ (2006) 2007 yılı bütçesine ilişkin rapor, Ankara
  • _____ MEB Müfredat geliştirme süreci, internetten 15.05.2005’de
  • Özdemir, S. & Cemaloğlu, N. Eğitimde Örgütsel Yenileşme ve Karara Katılma, internetten 15.06.2007’de http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/146/ozdemir.htm adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S. & Sezgin, F. (2002) Etkili okullar ve Öğretim Liderliği, Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 266–282
  • Üstün, A. & Bozkurt, E. (2003) İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algılayışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktörler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 13–20
  • Yapıcı, M & Yapıcı, Ş (2003) İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=142 adresinden alınmıştır.
  • 24.06.1973 tarihli ve 14573 sayılı resmi gazetede yayınlanan “Milli Eğitim Temel Kanunu”
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Rıza Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Erdem, A. R. (2007). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIĞI YÖNETSEL SORUNLAR VE YÖNETSEL SORUNLARIN PERFORMANSINA ETKİSİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 271-286.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.