Objective - The aim is to clearly and concisely express the development processes of Industry 4.0 and Industry 5.0 through modeling based on mathematical set theory.
Method - The development processes of Industry 4.0 and Industry 5.0 were modeled using mathematical set theory.
Findings - Industry 5.0 is represented by a mathematical set theory model that includes smart technologies (ST), network systems (NS), cloud computing (CC), efficient use of limited resources (ER), industry (IN), automated production (AP), high efficiency (HE), system integration (SI), quality in service delivery (QS), digitalization (DG), artificial intelligence (AI), the internet of things (IoT), big data (BD), machine learning (ML), additive manufacturing (AM), blockchain (BC), and robotics (RB).
Conclusion - In this study, the development processes of Industry 4.0 and Industry 5.0 were modeled using mathematical set theory. This modeling has provided a clearer understanding of the evolution of these processes and the interrelationships between the technologies involved.
Amaç - Endüstri 4.0 ve Endüstri 5.0 gelişim sürecinin matematiksel küme teorisine ilişkin modellenmesi ile açık ve özet bir şekilde ifade edilmesi, amaçlanmaktadır.
Yöntem- Matematiksel Küme Teorisi kapsamında Endüstri 4.0 ve Endüstri 5.0 gelişim süreci modellenmiştir.
Bulgular-Endüstri 5.0, akıllı teknolojiler (AT), ağ sistemleri (AS), bulut bilişim (BB), sınırlı kaynakların verimli kullanılması (VK), sanayi (SY), otomatik üretim (OÜ), yüksek verimlilik (YV), sistemler arası entegrasyon SE), hizmet sunumunda kalite (HK), dijitalleşme (DJ), yapay zeka (YZ), nesnelerin interneti (IoT), büyük veri (BV), makine öğrenimi (MO), eklemeli imalat EI), blockchain (CH), robot (RT), matematiksel küme teorisi modeliyle ifade edilmektedir.
Sonuç-Bu çalışmada, Endüstri 4.0 ve Endüstri 5.0 gelişim süreçleri, matematiksel küme teorisi kullanılarak modellenmiştir. Bu modelleme, süreçlerin nasıl bir evrim geçirdiğini ve teknolojilerin birbiriyle olan ilişkilerini daha net bir şekilde anlamaya olanak sağlamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem, İşletme , Endüstriyel Pazarlama, Pazarlama Teknolojisi, Pazarlama Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.