Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of Ramazan Tayfa Cartoon From Religion and Values Education Perspective

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 128 - 142, 31.12.2021

Öz

The development of technology and the widespread use of the internet have made it difficult for the individual to live an independent life. The positive and negative effects of media tools, which have been used since childhood, can be seen in many fields, especially in education. One of the ways of transferring positive and negative behaviors to children is cartoons. Children mostly learn by modelling, so cartoons, which are the most watched broadcasts in childhood, are also effective in the development of the child. In this study, Ramazan Tayfa cartoon, which is a local production and broadcast on TRT Çocuk, was evaluated in terms of religion and values education. In the study, thematic analysis and content analysis method, which are qualitative research methods, were used. All parts of the cartoon, which has thirty episodes, were watched and evaluated within the scope of the research. All parts of the cartoon, which has thirty episodes, were watched and evaluated within the scope of the research. While analyzing the sections, the root values determined by the Ministry of National Education at the point of values education and the conditions determined after the literature study at the point of religious education were taken as basis. As a result of the research, it was observed that in the Ramadan Tayfa cartoon, the root values, the traditional motifs of the month of Ramadan and the elements of the Islamic religion were given a lot of space. However, it is difficult to say that religious rituals are handled intensely in the Ramadan Tayfa cartoon. It is possible to perceive this situation as a result of the concept of the cartoon. As a result, it can be said that Ramazan Tayfa cartoon plays an important role in terms of religion and values education.

Kaynakça

  • Atuk, F. G. & Kaya, E. E. (2020). Çocuklarda Din Dilinin Oluşturulması: Çizgi Filmler Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/12. 51-92.
  • Balcı, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebeci, S. & Demir R. (2018). 4-6 Yaş Grubu Çocukların Çizgi Filmlerden Etkilenme Durumları, JASS, (67) 291-306.
  • Cebeci, S. & Demir R. (2018). Çizgi Filmler Çocuklara Neyi Vaat Ediyor?. Diyanet İlmi Dergi. 54/1. 139-170.
  • Çimen, M. F. (2019). Kamu Yayıncısı Trt Çocuk Kanalında Yayınlanan Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/. adresinden edinilmiştir.
  • Çinemre, S. (2021). Diyanet TV Çizgi Filmlerinin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğretim Programında Yer Alan Değerler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitim Dergisi,19/41. 207-243.
  • Çinemre, S. (2021). Diyanet TV Çizgi Filmlerinin Din Eğitimine Katkısı Açısından İncelenmesi. Hitit İlahiyat Dergisi. 20/1. 81-108.
  • Demir, R. (2019). Türkiye’de Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerde Dini Ve Kültürel Değerler Eğitimi (Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Demir. R. (2020). Eğlendirici Dijital Aygıtların Olumsuz Etkilerinden Çocukları Korumada İleri Sürülen Yöntemler, JASS, (81) 651-672.
  • Hökelekli, H. (2011). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • https://www.trtcocuk.net.tr/ramazan-tayfa.
  • https://www.trtizle.com/cocuk/ramazan-tayfa.
  • Karaca, S. S. (2019). Çizgi Filmlerde Değerler Eğitimi, Değerler Eğitimi Açısından Rafadan Tayfa Çizgi Filminin İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi, Kâtip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Kart, Mehmet. & Şimşek, H. (2020). Türk Eğitim Sisteminde Değer Arayışı: Yenilenen (2017) İlköğretim Programları Hangi Değerleri Kazandırıyor?. Değerler Eğitimi Dergisi. 18/40. 9-44.
  • Kaymakcan R.-Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi. 9/21. 27-51. Keskin, A. & Şentürk, Ş. (2019). Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20. 1-15.
  • MEB.(2017). Basın Açıklaması. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf. Erişim tarihi: 15 Ekim 2021.
  • Oruç, C. & Özyürek, H. & Tecim, E. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi. 15/48. 281-297.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, Ali. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Türk Dil Kurumu İnternet Sözlüğü. ( https://sozluk.gov.tr/ )
  • Yorulmaz, B. (2011). Din Ve Değerler Eğitimi Açısından Caillou Çizgi Filminin Değerlendirilmesi. Diyanet İlmi Dergi. 49/3. 127-143.
  • Yorulmaz, B. (2013). Pepee Çizgi Filminin Din Ve Değerler Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6/24. 438-44.
  • Yorulmaz, B. (2015). Sinema ve Din Eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları.

Ramazan Tayfa Çizgi Filminin Din ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 128 - 142, 31.12.2021

Öz

Teknolojinin gelişimi ve internet kullanımın yaygınlaşması bireyin bunlardan bağımsız bir hayat sürmesini zorlaştırmıştır. Çocuk yaştan itibaren kullanılmaya başlanan medya araçlarının eğitim başta olmak üzere pek çok alanda olumlu ve olumsuz etkileri görülebilmektedir. Olumlu ve olumsuz davranışların çocuklara aktarma yollarından biri de çizgi filmlerdir. Çocuklar çoğunlukla model alarak öğrenmekte bu sebeple çocukluk döneminde en çok izlenen yayınlar olan çizgi filmler de çocuğun gelişiminde etkili olmaktadır. Bu çalışmada TRT Çocuk kanalında yayınlanan ve yerli bir yapım olan Ramazan Tayfa çizgi filmi, din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden tematik analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Otuz bölümü bulunan çizgi filmin bütün bölümleri araştırma kapsamında izlenilmiş ve değerlendirilmiştir. Bölümlerin analizi yapılırken değerler eğitimi noktasında Milli Eğitim Bakanlığı’nın belirlemiş olduğu kök değerler, din eğitimi noktasında literatür çalışmasının akabinde belirlenen şartlar esas alınmıştır. Araştırma neticesinde Ramazan Tayfa çizgi filminde kök değerlere, Ramazan ayına dair geleneksel motiflere ve İslam dinine ait unsurlara fazlaca yer verildiği gözlemlenmiştir. Ancak Ramazan Tayfa çizgi filminde görsel olarak dini ritüellerin yoğun bir şekilde işlendiğini söylemek zordur. Bu durumu, çizgi filmin konseptinin bir sonucu olarak algılamak mümkündür. Netice itibariyle Ramazan Tayfa çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından önemli bir rol üstlendiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Atuk, F. G. & Kaya, E. E. (2020). Çocuklarda Din Dilinin Oluşturulması: Çizgi Filmler Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/12. 51-92.
  • Balcı, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cebeci, S. & Demir R. (2018). 4-6 Yaş Grubu Çocukların Çizgi Filmlerden Etkilenme Durumları, JASS, (67) 291-306.
  • Cebeci, S. & Demir R. (2018). Çizgi Filmler Çocuklara Neyi Vaat Ediyor?. Diyanet İlmi Dergi. 54/1. 139-170.
  • Çimen, M. F. (2019). Kamu Yayıncısı Trt Çocuk Kanalında Yayınlanan Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/. adresinden edinilmiştir.
  • Çinemre, S. (2021). Diyanet TV Çizgi Filmlerinin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğretim Programında Yer Alan Değerler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitim Dergisi,19/41. 207-243.
  • Çinemre, S. (2021). Diyanet TV Çizgi Filmlerinin Din Eğitimine Katkısı Açısından İncelenmesi. Hitit İlahiyat Dergisi. 20/1. 81-108.
  • Demir, R. (2019). Türkiye’de Çocuk Kanallarında Yayınlanan Çizgi Filmlerde Dini Ve Kültürel Değerler Eğitimi (Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Demir. R. (2020). Eğlendirici Dijital Aygıtların Olumsuz Etkilerinden Çocukları Korumada İleri Sürülen Yöntemler, JASS, (81) 651-672.
  • Hökelekli, H. (2011). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • https://www.trtcocuk.net.tr/ramazan-tayfa.
  • https://www.trtizle.com/cocuk/ramazan-tayfa.
  • Karaca, S. S. (2019). Çizgi Filmlerde Değerler Eğitimi, Değerler Eğitimi Açısından Rafadan Tayfa Çizgi Filminin İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi, Kâtip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Kart, Mehmet. & Şimşek, H. (2020). Türk Eğitim Sisteminde Değer Arayışı: Yenilenen (2017) İlköğretim Programları Hangi Değerleri Kazandırıyor?. Değerler Eğitimi Dergisi. 18/40. 9-44.
  • Kaymakcan R.-Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi. 9/21. 27-51. Keskin, A. & Şentürk, Ş. (2019). Rafadan Tayfa Çizgi Filminin Milli ve Evrensel Değerler Açısından Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20. 1-15.
  • MEB.(2017). Basın Açıklaması. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf. Erişim tarihi: 15 Ekim 2021.
  • Oruç, C. & Özyürek, H. & Tecim, E. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi. 15/48. 281-297.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, Ali. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Türk Dil Kurumu İnternet Sözlüğü. ( https://sozluk.gov.tr/ )
  • Yorulmaz, B. (2011). Din Ve Değerler Eğitimi Açısından Caillou Çizgi Filminin Değerlendirilmesi. Diyanet İlmi Dergi. 49/3. 127-143.
  • Yorulmaz, B. (2013). Pepee Çizgi Filminin Din Ve Değerler Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6/24. 438-44.
  • Yorulmaz, B. (2015). Sinema ve Din Eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rumeysa Uslu 0000-0002-4102-977X

Kasım Kocaman 0000-0002-7083-6327

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 6 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Uslu, Rumeysa - Kocaman, Kasım. “Ramazan Tayfa Çizgi Filminin Din Ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”. Talim 5/2 (Aralık 2021), 128-142.



17973        17974     İLAHİYAT ATIF DİZİNİ20831