Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, akademik ve hakemli bir dergidir.
Talim, eğitim veya din eğitimini disiplinlerarası bakış açısıyla ele alarak, özgün açılımlar ve çözümler sunan, farklı/yeni araştırma yöntemleriyle inceleyen ve farklı ülkeler bağlamında karşılaştırmalı bir şekilde ele alan çalışmaları bilim dünyasına kazandırmayı hedeflemektedir.
Talim’de, Müslüman toplumlarda ve topluluklarda eğitim veya din eğitimi odaklı ve bu konuyu disipliner veya disiplinlerarası açıdan ele alan kuramsal ve uygulamalı çalışmalar yayımlanmaktadır.
Talim’de eğitim veya din eğitimi merkezli telif ve tercüme makale, araştırma notu, sempozyum/kitap/tez değerlendirmesi, vefeyât, edisyon kritik ve benzeri çalışmalar yayımlanır.
Yayın Etiği
Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Talim Dergisi’nin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.
Bu nedenle Talim Dergisi makalelerde kullanılan verilerin manipüle edilmesi, çarpıtılması ve uydurma verilerin kullanılması gibi durumlar tespit edilirse, makale yazarının çalıştığı kuruma bu durum resmi yollardan bildirilecek ve makale reddedilecektir. Dergimiz, editörler ve/veya hakemler tarafından verilen dönütlere göre yazarlardan analiz sonuçlarına ilişkin çıktı dosyalarını isteme hakkına sahiptir.
Yayıncının Etik Sorumlukları
Talim Dergisi’nin yayıncısı olan Önder İmam Hatipler Derneği, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir sivil toplum kuruluşudur.
Editörler Kurulu başkanı olarak bir editör ve duruma göre bir ya da birden fazla editör yardımcısı ile alan editörleri belirlenir. Editör, makalenin konusuna göre, gerekli olduğunda Editörler Kurulu üyesi olmayan öğretim üyelerine alan editörü olarak incelemesi için makale gönderebilir.
Talim Dergisi Editörler Kurulu’nun Sorumlulukları
• Talim Dergisi'ne başvurusu yapılan her makaleden, hatta yayımlanmasından sonraki tüm süreçlerinden Talim Dergisi Editörler Kurulu sorumludur. Bu sorumluluk, dergiyle ilgili konularda verilen kararlarda yalnızca kamu yararını düşünerek; kişisel kazancı düşünmeden, bağımsız olarak karar vermeyi gerektirir. Yayıncı ve Editörler Kurulu arasındaki ilişki bağımsızlık ilkesine dayanır, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncıdan ve diğer kişi ve kuruluşlardan bağımsızdır.
• Talim Dergisi Editörler Kurulu, Dergiyi sürekli geliştirmeye, yayın niteliğini yükseltmeye çaba gösterir.
• Talim Dergisi Editörler Kurulu, yayın, kör hakemlik, değerlendirme süreci, etik ilkeler gibi dergi politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasını sağlar.
• Talim Dergisi Editörler Kurulu, Talim Dergisi'nde yayınlanmış makale yazarlarının telif hakkını korur.
• Talim Dergisi Editörler Kurulu, makale ve dergi yayım sürecinde fikri mülkiyet hakları, bilimsel-etik olmayan davranışlarla, intihalle ilgili önlemleri almada sorumludur.
• Kurul, yazar(lar)ın bilgi gereksinimlerini içeren bir “Yazar Kılavuzu”, hakemlerin değerlendirme aşamasında gerek duyacakları bilgileri içeren “Hakem Kılavuzu” hazırlar, gerektiğinde günceller.
• Talim Dergisi Editörler Kurulu, her makalenin kayıtlarını, dergiyle ilgili yazışmaları elektronik ya da basılı olarak saklar.
Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörlerinin Etik Sorumlulukları
• Editörler, hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
• Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alandaki yazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
• Editörler, makalelerle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verirken, makalelerin özgün değeri, alana katkısı, araştırma yönteminin geçerli ve güvenirliği, anlatımın açıklığı ile derginin amaç ve kapsamını göz önünde tutarlar.
• Editörler, derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
• Editörler, makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
• Editörler, makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
• Editörler, akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
• Editörler, dergi yayın süreçlerini yayın politikaları ve kılavuzlara uygun işletilmesini sağlar.
• Editörler, yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
• Editörler, makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
• Editörler, makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
• Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar.
• Editörler, Dergide yayımlanan makalelere yönelik tutarlı eleştirileri dikkate alırlar, eleştirilen makalelerin yazar(lar)ına yanıt hakkı tanırlar.
• Editörler olumsuz sonuçları içeren çalışmaları da göz önünde bulundururlar.
• Editörler, dergiye iletilen yakınmaları inceler ve gerekli açıklamaları yaparlar.
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Talim Dergisi makale değerlendirme sürecinde yazar(lar)ın hakemleri, hakemlerin yazarları tanımadıkları iki yönlü kör hakemlik ilkesi uygulanır, hakemler yazarlar ile doğrudan iletişim kuramaz; makale değerlendirme formları ve metin üzerinde belirtilen notlar ile düzeltme istemleri dergi yönetim sistemi üzerinden editörlerce yazar(lar)a iletilir. Talim Dergisi’ne başvurusu yapılan makaleleri değerlendirecek hakemler şu etik sorumlulukları taşımalıdır:
• Hakemler yalnız uzmanlık alanı ile ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi yansızlık ve gizlilik içinde yapmalıdır.
• Uyruk, cinsiyet, dinsel inanç, siyasal inanç ve ticari kaygılar, değerlendirmenin yansızlığını bozmamalıdır.
• Hakemler, çıkar çatışması-çıkar birliği olduğunu anladıklarında, makaleyi değerlendirmeyi reddederek, editörlere bilgi vermelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi akademik görgü kurallarına uygun biçimde, yapıcı bir dille yapmalı; hakaret ve düşmanlık içeren kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
• Hakemler değerlendirmesini kabul ettikleri makaleyi süresi içinde değerlendirmelidirler.
Yazarların Etik Sorumlulukları
Talim Dergisi'ne makale başvurusu yapan yazar(lar)ın etik sorumlulukları şu şekilde özetlenebilir:
• Yazar(lar), başka yerde yayımladıkları ya da yayımlanmak üzere gönderdikleri bir makaleyi Talim Dergisi'ne göndermemelidir.
• Yazar(lar), makale yazımı sırasında yararlandıkları kaynaklara etik ilkeler doğrultusunda doğru biçimde atıf yapmalıdır.
• Makaleye katkı sağlamayan kişilerin adı, yazar olarak yazılmamalıdır
• Yayınlanma başvurusu yapılan makaleyle ilgili çıkar çatışması-çıkar birliği olan kişileri editörlere bildirmelidir.
• Değerlendirme sürecinde yazar(lar)dan makalelerine ilişkin bilgi ya da ham veri istenmesi durumunda beklenen bilgileri editörlere sunmalıdırlar.
• Yazar(lar), makalelerinde kullandıkları verilerin kullanım haklarına, araştırma-çözümlemelerle ilgili izinlerin ya da üzerinde araştırma yaptıkları katılımcıların onayının alındığını belgelemelidirler.
• Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünüm aşamasındaki ya da elektronik ortamda yayımlanmış makalesiyle ilgili hatayı fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek için editörle iletişime geçmelidir.
• Yazar(lar), etik kurul kararı gerektiren deney, anket, ölçek, görüşme, gözlem, odak grup çalışması gibi nicel ya da nitel yöntemlerle veri toplamayı gerektiren araştırmalar için etik kurul onayı aldığını; etik kurul adı, karar tarihi ve sayısı aday makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtmeli, etik kurul kararını gösteren belgeyi makalenin başvurusuyla birlikte sisteme yüklemelidir.
• Ayrıca olgu sunumlarında aydınlatılmış olur/onam formunun alındığına ilişkin bilgiye makalede yer vermelidir.
• Araştırma, insan ve hayvan denekler üzerinde gerçekleştirilmiş ise araştırmanın uluslararası bildiriler, kılavuzlar vb. uygun gerçekleştirildiği bildirilmelidir.
• Yazar(lar)dan derleme makaleler için etik kurul onayı istenmez. Bununla birlikte etik kurul kararı gerektirmeyen makalelerde de, etik kurul kararının gerekmediği, makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtilmelidir.
Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
Talim Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda editor@talimdergisi.com adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.
Talim, derginin amaç ve kapsamına uygun olarak hazırlanan, değerlendirme süreçlerini olumlu tamamlayan ve yayın kurulundan geçen araştırma makalelerinin yazarlarına telif ücreti ödemeyi taahhüt etmektedir.
Ahmet Yapıcı, İlahiyat alanında lisans (2000), Din Sosyolojisi alanında yüksek lisans (2012) eğitimlerini Marmara Üniversitesi'nde tamamladı. 10 yıl Diyanet İşleri Başkanlığı'nda çalıştıktan sonra Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri kitapları, Din Dersi kitapları ve Seçmeli Din Dersleri kitapları yazarlığı; öğretmenlik, müdür yardımcılığı, okul ve şube müdürlüğü yaptı. Hâlen İstanbul İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı pozisyonunda idareci olarak görev alan Ahmet Yapıcı'nın İnanmış Bir Adam Mehmet Akif Ersoy, Tekkeler ve Cumhuriyet, Ailemizle 52 Ders Serisi gibi yayımlanmış kitapları vardır ve Gümüş Kalemler yazar grubu üyesidir. Ahmet Yapıcı'nın araştırma alanları arasında din eğitimi, aile eğitimi, din sosyolojisi, tarihi şahsiyetler yer almaktadır.
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde çalışmaktadır.
İrfan Erdoğan halen Necmettin Erbakan Üniversitesi Din Eğitimi Bölümünde çalışmaktadır. İrfan Öğretmen Eğitimi, Eleştirel Düşünme, Yansıtıcı Düşünme ve Öğretim Etiği alanlarında araştırmalar yapmaktadır. En son yayını 'Bir Türk Üniversitesi Örnekleminde İlahiyat Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnosentrizm Düzeyleri'dir.
Dr. Uysal received her first bachelor degree from Istanbul University, Faculty of Literature, Department of Eastern Languages and Literatures, Arabic Language and Literature in 2003 and she got her second bachelor degree from the Department of Western Languages and Literatures, American Culture and Literature in 2004. In 2023, she completed her third undergraduate education in Sociology Department at Istanbul University. In 2007, she completed her master's thesis titled "Transpersonal Psychology and Religion" in the Department of Psychology of Religion at the Social Sciences Institute of Marmara University. In 2024, she completed her Family Counseling education at Üsküdar University. She worked as an executive at Istanbul Metropolitan Municipality between 2005 and 2015. From 2011 to 2012, she was a lecturer at the European Islamic University Distance Education Center, Faculty of Languages and Civilizations. She completed her doctoral thesis titled "Near Death Experiences in the Context of Psychology of Religion" at Istanbul University, Social Sciences Institute, Department of Psychology of Religion. Her first book "Awakening to Death" was published by MArmara University, Theology Faculty. Her second book was published in the field of Islamic Psychology under the title "Islamic Psychology Between Tradition and Future." She was appointed as a Research Assistant to the Department of Psychology of Religion at Istanbul University, Faculty of Theology, in 2015. She has been an Assistant Professor at Istanbul University since 2022.
1981 yılında İstanbul’da doğdu. 1999’da Eyüp Anadolu İmam Hatip Lisesi’nden mezun olduktan sonra tedrisatına Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde devam etti. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde yüksek lisans (2006) ve doktora (2012) eğitimini tamamladı. 2009–2014 yılları arasında beş yıl süre ile Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde görev aldı. 2014 yılında ise Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Yardımcı Doçent olarak göreve başladı. 2021 yılında Doçent oldu. Halen Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde bu görevini sürdürmektedir.
İshak TEKİN, 1984 yılında Amasya’da doğdu. Lisans eğitimini Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde; yüksek lisans eğitimini aynı üniversitede Din Eğitimi alanında tamamladı. Sakarya Üniversitesi din eğitimi alanında başladığı doktora eğitimini, “İnsan-ı Kâmil Anlayışı Bağlamında Ahlak Eğitimine Kuramsal Bir Yaklaşım” başlıklı çalışması ile 2018 yılında tamamladı. 2006-2011 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni; 2011-2019 yılları arasında Eskişehir Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde araştırma görevlisi olarak çalıştı. 2015-2016 yıllarında Giessen Üniversitesi İslam İlahiyatı ve Eğitimi Bölümü’nde (Almanya) TÜBİTAK bursiyeri olarak misafir araştırmacı statüsünde araştırmalarını sürdürdü. Ağustos 2019 tarihinden itibaren Eskişehir Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir. Ahlak ve değerler eğitimi, din eğitiminde program geliştirme ve
değerlendirme ile eğitim felsefesi konularında yayınlanmış makaleleri ve çeşitli sempozyumlarda sunulmuş bildirileri bulunmaktadır. Evli ve iki çocuk babasıdır.
Muhammed Çelik, Selçuk Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği (2008) lisans, Sakarya Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi (2013) yüksek lisans ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Yönetimi (2019) doktora derecelerini tamamlamıştır. Çalışmalarında liderlik, okul yönetimi ve eğitim politikaları üzerine yoğunlaşmıştır.
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı farklı eğitim kademelerinde öğretmenlik, yöneticilik, proje geliştirme ve editöryal görevler üstlenmiş; Cidde Uluslararası Türk Okulu’nda (Suudi Arabistan) ve Erasmus, Comenius, Grundtvig, Piktes+ gibi uluslararası programlarda tecrübe kazanmıştır. Ayrıca çeşitli özel kurum ve sivil toplum kuruluşlarının projelerine katkıda bulunmuştur.
Hâlen İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü bünyesinde düzenlenen akademik kongrelerin koordinasyonunda görev almakta ve İstanbul Eğitim Dergisi Başeditörlüğü'nü yürütmektedir, ayrıca Academic Platform Journal of Education and Change ve Talim dergilerinin editöryal süreçlerinde görev alarak akademik üretimin niteliğine ve eğitim araştırmalarının yaygınlaştırılmasına destek olmaktadır. Başlıca ilgi alanları eğitim yönetimi, eğitim denetimi, eğitim planlaması, eğitim liderliği ve eğitim sosyolojisidir.
Enes Kavas, İstanbul Şehir Üniversitesi İslami İlimler Bölümü'nden 2020 yılında lisans derecesiyle mezun olmuştur. Yüksek lisans eğitimini 2023 yılında İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı'nda, "Askeriyede Manevi Danışmanlık ve Rehberlik" başlıklı teziyle tamamlamıştır. Akademik çalışmalarına 2024 yılında kabul edildiği İstanbul Üniversitesi Din Eğitimi Doktora Programı'nda devam etmektedir. Temel akademik ilgi ve çalışma alanları manevi danışmanlık, müzik terapi ve din eğitimi konularında yoğunlaşmaktadır. Aktif olarak İmam Hatip Araştırmaları Merkezi (İHAMER) bünyesinde araştırmacı olarak görev yapmakta ve Talim Dergisi'nin çeşitli editoryal süreçlerinde yer almaktadır.