Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spiritual Medicine in Ibn Taymiyya

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 416 - 426, 28.06.2022
https://doi.org/10.30622/tarr.1121789

Öz

Morals occupies an important position in Islamic thought. This position of morals has also been confirmed by Islamic thinkers. Therefore philosophers have put forward their views on science of morals by considering it in the chapter of practice, which they accept as a part of philosophy. Before explaining the moral structure of man, Islamic moral philosophy focuses on what the nafs is and what its abilities are. Understanding the human nafs means building the foundations of studies on it on solid ground. After understanding the structure of the nafs, follows the information about the virtues that a person should have in order to develop morally and reach the level of a perfect human being and what are the disgraces that should be avoided. In this respect, in order for a person to be spiritually healthy and at the same time develop morally, spiritual medicine has an important place in Islamic moral philosophy. In this respect, it is seen that approach of Islamic thinkers to this issue is with utmost care. Ibn Taymiyyah is one of the thinkers who put forward an opinion in the field of spiritual medicine, especially in the context, and the treatment of heart diseases. In Ibn Taymiyya's approach to morality, Religion has an important place and the spiritual development of man is also dependent on religion. This study is about what a person should do in order to be healthy both physically and mentally from Ibn Taymiyya’s point of view. As a matter of fact, Ibn Taymiyya gives information about diseases of heart such as envy, stinginess and jealousy, and focuses on how they should be treated. A person's recovery from these diseases will contribute to his physical and mental health; because the body affects the soul, and the soul also affects the body. The relation between the body and the soul reflects itself in the moral structure of the humans. Therefore, in order for a person to be a perfect human being, he must first take good care of his body and soul. This can only achived by being a good servant to Allah under the guidance of the Qur'an.

Kaynakça

  • Ebu Zehra, M. İbn Teymiyye Hayatuhu ve Asruhu. Dâru’l-Fikr el-Arabî.
  • İbn Teymiyye, T. (1988). Risale fi’l-Akl ve’r-Ruh. Dimaşk: Târık Suûd, Dâru’l-Hicre.
  • İbn Teymiyye, T. (2014). Kalp Hastalıkları ve Tedavisi, (Çev. Mehmet Yüce), İstanbul: Guruba Yayıncılık.
  • İbn Teymiyye, T. (2017). Güzel Ahlak. (Çev. Hilal Nayır, Semra Demir, Zeynep Çelik), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Koca, F. (1999). “İbn Teymiyye”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, C. 20/391-405.
  • Moustafa, M. A. A. (2017). “Allah’ın Zatından Ödün Vermemek: İbn Teymiyye’ye Göre Ruhun Yaratılmışlığı” Çev. Murat Kaş. Nazariyat İslâm Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi, 3/2 (Nisan 2017): 1-45. DOI: dx.doi.org/10.12658/Nazariyat.3.2.M0031
  • Necatî, M. O. (1993). Ed-Dirasâtu’l-Nefsâniyye ‘inde’l-Ulemâ’ el-Müslimîn. Kâhire: Dâr el-Şurûk.
  • Saruhan, M. S. (2021). İslam Filozofları ile Ruhsal Tıp. Ankara: Fecr Yayınları.
  • Kur’an ayetlerinin meali: https://kuran.diyanet.gov.tr/Tefsir

İbn Teymiyye’de Ruhsal Tıp

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 416 - 426, 28.06.2022
https://doi.org/10.30622/tarr.1121789

Öz

Ahlak, İslam düşüncesinde önemli bir konuma sahiptir. Onun bu konumu İslam düşünürlerince de tasdik edilmiştir. Bu nedenle filozoflar, ahlak ilmini felsefenin bir bölümü olarak kabul ettikleri pratik kısmında ele alarak ona dair görüşlerini ortaya koymuşlardır. İslam ahlak felsefesi insanın ahlakî yapısını ortaya koymadan önce nefsin ne olduğu ve onun güçlerinin neler olduğu üzerinde durmaktadır. İnsan nefsinin anlaşılması ona dair yapılacak olan çalışmaların temellerinin sağlam zemin üzerine inşa edilmesi demektir. Nefsin yapısının anlaşılmasından sonra kişinin ahlakî olarak gelişip insan-ı kâmil derecesine ulaşabilmesi için sahip olması gereken faziletler ile kaçınması gereken reziletlerin neler olduğu hususunda bilgi verilmektedir. Bu bakımdan İslam ahlak felsefesinde, insanın ruhsal olarak sağlıklı olabilmesi ve aynı zamanda ahlakî olarak gelişebilmesi amacıyla, ruhsal tıp önemli bir yer tutmaktadır. Bu açıdan İslam düşünürlerinin bu konuya özenle yaklaştıkları görülmektedir. Ruhsal tıp alanında özellikle kalp hastalıkları ve bu hastalıkların tedavisi bağlamında görüş öne süren düşünürlerden biri de İbn Teymiyye’dir. İbn Teymiyye’nin ahlaka yaklaşımında din önemli bir yerde bulunur ve ruhsal olarak insanın gelişmesi de dine bağlıdır. Bu çalışma İbn Teymiyye nazarında bir insanın hem bedenen hem de ruhen sağlıklı olabilmesi için neler yapması gerektiği hususuna dairdir. Nitekim İbn Teymiyye haset, cimrilik, kıskançlık gibi kalbî hastalıklar hakkında bilgiler vererek onların nasıl tedavi edilmesi gerektiği üzerinde durmaktadır. Kişinin bu hastalıklardan kurtulması ise onun beden ve ruh sağlığına katkı sağlayacaktır; çünkü beden ruhu ruh da bedeni etkilemektedir. Beden ile ruh arasındaki ilişki insanın ahlakî yapısına da yansımaktadır. Dolayısıyla insanın, insan-ı kâmil olabilmesi için öncelikle beden ve ruhuna iyi bakması gerekir. Bunu da ancak Kur’an’ın rehberliğinde Allah’a iyi bir kul olarak gerçekleştirebilecektir.

Kaynakça

  • Ebu Zehra, M. İbn Teymiyye Hayatuhu ve Asruhu. Dâru’l-Fikr el-Arabî.
  • İbn Teymiyye, T. (1988). Risale fi’l-Akl ve’r-Ruh. Dimaşk: Târık Suûd, Dâru’l-Hicre.
  • İbn Teymiyye, T. (2014). Kalp Hastalıkları ve Tedavisi, (Çev. Mehmet Yüce), İstanbul: Guruba Yayıncılık.
  • İbn Teymiyye, T. (2017). Güzel Ahlak. (Çev. Hilal Nayır, Semra Demir, Zeynep Çelik), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Koca, F. (1999). “İbn Teymiyye”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, C. 20/391-405.
  • Moustafa, M. A. A. (2017). “Allah’ın Zatından Ödün Vermemek: İbn Teymiyye’ye Göre Ruhun Yaratılmışlığı” Çev. Murat Kaş. Nazariyat İslâm Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi, 3/2 (Nisan 2017): 1-45. DOI: dx.doi.org/10.12658/Nazariyat.3.2.M0031
  • Necatî, M. O. (1993). Ed-Dirasâtu’l-Nefsâniyye ‘inde’l-Ulemâ’ el-Müslimîn. Kâhire: Dâr el-Şurûk.
  • Saruhan, M. S. (2021). İslam Filozofları ile Ruhsal Tıp. Ankara: Fecr Yayınları.
  • Kur’an ayetlerinin meali: https://kuran.diyanet.gov.tr/Tefsir
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Öztürk Kocabıyık 0000-0003-3218-8258

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk Kocabıyık, N. (2022). İbn Teymiyye’de Ruhsal Tıp. Turkish Academic Research Review, 7(2), 416-426. https://doi.org/10.30622/tarr.1121789

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.