BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 84, 01.09.2019

Öz

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerini çeşitli değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimleri; sınıf düzeyi, yaş, yaşamının çoğunu geçirdiği yerleşim yeri, aile yapısı, kardeş sayısı, ailenin ortalama gelir düzeyi, barınma durumu, akademik ortalama ve yetiştirilme tarzları açısından ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde bulunan Hacettepe Üniversitesi, Çocuk Gelişimi Bölümü’nde öğrenim gören 232 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma, nicel tarama yöntemlerinden tarama modeline ve kesitsel tarama desenine göre tasarlanmıştır. Verilerin elde edilmesinde ‘Şiddet Eğilim Ölçeği’ ile araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin normal dağıldığı ortaya konmuş, bu nedenle veriler çoklu karşılaştırmalar için kullanılan tek yönlü varyans analizi ANOVA yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları sonucunda üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; buna karşın yaşamın çoğunun geçirildiği yerleşim yeri, aile yapısı, kardeş sayısı, ailenin gelir düzeyi, öğrencilerin akademik ortalaması, ebeveynlerinden gördükleri baskın çocuk yetiştirme tutumu, yaş ve barınma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Babacan Gümüş, A., Şıpkın, S., Tuna, A. ve Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull, 14(6), 460–467. https://doi.org/10.5455/pmb.1-1433229022
  • Bulut, M. B. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutumları. The Journal of Academic Social Science, 3(17), 403–415. Retrieved from http://www.asosjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=811&Detay=Ozet
  • Coker, A. L., Fisher, B. S., Bush, H. M., Swan, S. C., Williams, C. M., Clear, E. R., and De Gue, S. (2015). Evaluation of the Green Dot Bystander Intervention to Reduce Interpersonal Violence Among College Students Across Three Campuses. Violence Against Women, 21(12), 1507–1527. https://doi.org/10.1177/1077801214545284
  • Eroğlu, S. E. (2009). Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Göldağ, B. (2015). Öğrencilerin Şiddet Eğilimi Düzeyleri ve Değer Algıları. TÜBAV Bilim, 8(4), 1–15. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/335025
  • Gülırmak, K., Orak, O. S. ve Durmaz, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumlarının Çatışma Ve Şiddete Yönelik Farkındalıklarına Etkisi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri Ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 11, 72–87. Retrieved from www.istanbulbilimveakademisyenlerdernegi.org
  • Haskan Avcı, Ö. ve Yıldırım, İ. (2015). Ergenlerde Şiddet Eğiliminin Görülme Sıklığı. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 106–124. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29356/314123
  • Kapıcıoğlu, İ. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı, Konya.
  • Karabacak, A. ve Çetinkaya, S. K. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Kabul Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13–21. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ekuad/issue/25920/273147
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2), 21–43. https://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Kul Uçtu, A. ve Karahan, N. (2016). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri, Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Şiddet Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882–2905. Retrieved from http://www.mevzuat.gov.tr/Mevzuat
  • Lanier, C. A., Nicholson, T., and Duncan, D. (2001). Drug Use and Mental Well Being among a Sample of Undergraduate and Graduate College Students. Journal of Drug Education, 31(3), 239–248. https://doi.org/10.2190/R7T3-T266-JN9E-UX3W
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Arabaci, L. B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2, 2(2), 53–60. Retrieved from http://www.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_2_2_53_60.pdf
  • Radzilani-Makatu, M. and Mahlalela, R. (2015). Perceptions of dating violence by undergraduate students at a South African university. Journal of Psychology in Africa, 25(1), 25–31. https://doi.org/10.1080/14330237.2015.1007598
  • Regehr, C., Glancy, D. and Pitts, A. (2013). Interventions to reduce stress in university students: A review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 148(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/J.JAD.2012.11.026.
  • Sağlam, A. ve İkiz, F. E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 1235–1246. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330253
  • Sevencan, F., Özcebe, H., Voltan Acar, N., Bilge, F. ve Akman, Y. (2013). The perception of violence: A study of factors affecting the perceptions of violence in university students. Turkish Journal of Public Health, 11(1), 33–44. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/152950
  • Sevim, Y. ve Ataş, S. (2016). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 285–302. https://doi.org/10.18069/fusbed.62456
  • Straus, M. A. (2008). Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations. Children and Youth Services Review, 30(3), 252–275. https://doi.org/10.1016/J.CHILDYOUTH.2007.10.004
  • TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet. Ankara: Başbakanlık Basımevi. Retrieved from https://docplayer.biz.tr/7607513-T-c-basbakanlik-ailearastirma-kurumu-baskanligi-aile-icinde-ve-toplumsal-alanda-siddet-ankara.html
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik Düzeyleri İle Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36–58. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6153/82657
  • Yurtsever, H. (2009). Kişilik Özelliklerinin Stres Düzeyine Etkisi Ve Stresle Başa Çıkma Yolları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi Ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, İzmir.

Investigation of Violence Tendencies of University

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 84, 01.09.2019

Öz

This study was conducted to investigate the violence tendency of university students according to various variables. Violence tendencies of university students were evaluated in terms of class level, age, place of residence, family structure, number of siblings, average income level of the family, housing status, academic average and upbringing. The study group consisted of 232 undergraduate students who are majoring at the Department of Child Development at Hacettepe University. This study was designed from a quantitative research method to a screening model and a cross-sectional screening pattern. Obtained from the research was analyzed and it was observed that the distribution of the data exhibited a normal distribution. Therefore, the data were analyzed by one-way analysis of variance ANOVA which was used for multiple comparisons. As a result of the findings of the research, it was found that the violence tendencies of university students showed a significant difference according to the grade level. On the other hand, it was found that the other variables such as the the settlement was passed majority of life, family structure, number of siblings, income level of the family, academic average of the students, the dominant child rearing behaviors seen by their parents, age and settlement status did not show a significant difference

Kaynakça

  • Babacan Gümüş, A., Şıpkın, S., Tuna, A. ve Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull, 14(6), 460–467. https://doi.org/10.5455/pmb.1-1433229022
  • Bulut, M. B. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutumları. The Journal of Academic Social Science, 3(17), 403–415. Retrieved from http://www.asosjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=811&Detay=Ozet
  • Coker, A. L., Fisher, B. S., Bush, H. M., Swan, S. C., Williams, C. M., Clear, E. R., and De Gue, S. (2015). Evaluation of the Green Dot Bystander Intervention to Reduce Interpersonal Violence Among College Students Across Three Campuses. Violence Against Women, 21(12), 1507–1527. https://doi.org/10.1177/1077801214545284
  • Eroğlu, S. E. (2009). Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Göldağ, B. (2015). Öğrencilerin Şiddet Eğilimi Düzeyleri ve Değer Algıları. TÜBAV Bilim, 8(4), 1–15. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/335025
  • Gülırmak, K., Orak, O. S. ve Durmaz, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumlarının Çatışma Ve Şiddete Yönelik Farkındalıklarına Etkisi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri Ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 11, 72–87. Retrieved from www.istanbulbilimveakademisyenlerdernegi.org
  • Haskan Avcı, Ö. ve Yıldırım, İ. (2015). Ergenlerde Şiddet Eğiliminin Görülme Sıklığı. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 106–124. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29356/314123
  • Kapıcıoğlu, İ. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı, Konya.
  • Karabacak, A. ve Çetinkaya, S. K. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Kabul Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13–21. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ekuad/issue/25920/273147
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2), 21–43. https://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Kul Uçtu, A. ve Karahan, N. (2016). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri, Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Şiddet Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882–2905. Retrieved from http://www.mevzuat.gov.tr/Mevzuat
  • Lanier, C. A., Nicholson, T., and Duncan, D. (2001). Drug Use and Mental Well Being among a Sample of Undergraduate and Graduate College Students. Journal of Drug Education, 31(3), 239–248. https://doi.org/10.2190/R7T3-T266-JN9E-UX3W
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Arabaci, L. B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2, 2(2), 53–60. Retrieved from http://www.journalagent.com/phd/pdfs/PHD_2_2_53_60.pdf
  • Radzilani-Makatu, M. and Mahlalela, R. (2015). Perceptions of dating violence by undergraduate students at a South African university. Journal of Psychology in Africa, 25(1), 25–31. https://doi.org/10.1080/14330237.2015.1007598
  • Regehr, C., Glancy, D. and Pitts, A. (2013). Interventions to reduce stress in university students: A review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 148(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/J.JAD.2012.11.026.
  • Sağlam, A. ve İkiz, F. E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 1235–1246. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330253
  • Sevencan, F., Özcebe, H., Voltan Acar, N., Bilge, F. ve Akman, Y. (2013). The perception of violence: A study of factors affecting the perceptions of violence in university students. Turkish Journal of Public Health, 11(1), 33–44. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/download/article-file/152950
  • Sevim, Y. ve Ataş, S. (2016). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 285–302. https://doi.org/10.18069/fusbed.62456
  • Straus, M. A. (2008). Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations. Children and Youth Services Review, 30(3), 252–275. https://doi.org/10.1016/J.CHILDYOUTH.2007.10.004
  • TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet. Ankara: Başbakanlık Basımevi. Retrieved from https://docplayer.biz.tr/7607513-T-c-basbakanlik-ailearastirma-kurumu-baskanligi-aile-icinde-ve-toplumsal-alanda-siddet-ankara.html
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik Düzeyleri İle Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36–58. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6153/82657
  • Yurtsever, H. (2009). Kişilik Özelliklerinin Stres Düzeyine Etkisi Ve Stresle Başa Çıkma Yolları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi Ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, İzmir.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Işık Bu kişi benim

Haktan Demircioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, E., & Demircioğlu, H. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 3(2), 67-84.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409