BibTex RIS Kaynak Göster

Ship mobility and determination of accident risk map in the Dardanelles

Yıl 2015, Sayı: 65, 1 - 10, 17.10.2015
https://doi.org/10.17211/tcd.73754

Öz

About 50000 ships are passing the Dardanelles in a year and 20% of them carrying dangerous cargo. Because of its intense national and international maritime traffic, The Dardanelles is a region that is facing the greatest risk in terms of life, property, and environmental safety. In this study, in the light of data obtained, the risk map was created for the most common accidents (collisions and groundings). In the result section, suggestions were made to prevent potential risks.

Kaynakça

  • Aydın Ö., Erkaya H., Hoşbaş R.G., Aykut N.O. (2005). Hidrografik Ölçmelerde Standartların Önemi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı 28 Mart - 1 Nisan 2005, Ankara
  • Başar, E., Köse, E., Güneroğlu, A., (2006). “Finding Risky Areas for Oil Spillage After Tanker Accidents at Istanbul Strait”, Int. J. Environment and Pollution, Vol. 27, No. 4, p:388-400.
  • Başar, E., (2008). “Oil Spill Simulationo in the Aftermath of Tanker Accident at the Tanker Routes in the Marmara Sea”, 2008 International Oil Spill Conference, P: 1215 – 1217.
  • Brito, D. L. (2000). “Congestion of the Turkish Straits: A Market Alternative”, World Congress of the Econometric Society, Seattle, WA.
  • Denizcilik Müsteşarlığı, (2009). “Denizcilik Müsteşarlığı Stratejik Plânı 2009–2013”, Sayfa: 2, Ankara.
  • Deniz Ticaret Odası, (2008).“2007 Deniz Sektör Raporu”,Yayın No: 74, Sayfa:159, İstanbul.
  • Deniz Ticaret Odası, (2009). “2008 Deniz Sektör Raporu”, İstanbul.
  • Deniz Ticaret Odası, (2010). “2009 Deniz Sektör Raporu” , Yayın No: 81, Sayfa: 203, İstanbul.
  • Ilgar (2000). Çanakkale Boğazı Ve Çevresi Ekosisteminin Coğrafi Açıdan İncelenmesi, Doktora Tezi, Danışman. Ajun Kurter, İÜ, Tez no:98251
  • Ilgar, R., (2002a). “Çanakkale Boğaz Ekosisteminde Ulaşım Faaliyetleri”, Doğu Coğrafya Dergisi, Eastern Geographical Review, Eylül 2002, Sayı:8, Çizgi Kitabevi
  • Ilgar, R., (2002b). “Çanakkale Boğazı Deniz Ekosisteminin Bulanıklık Durumunun Uzaktan Algılama Yöntemiyle Değerlendirilmesi (Evaluation Of Turbidity On Canakkale Strait (Dardanelles) Sea Ecosystem),” 2.Coğrafi Bilişim Günleri 2002, 30-31 Ekim, Fatih Üniversitesi, İstanbul
  • Ilgar, R., (2010). “Investigation of Transit Maritime Traffic in the Strait of Çanakkale (Dardanelles)”, World Journal of Fish and Marine Sciences 2 (5): Sayfa: 427-435.
  • İstikbal, C., (2003). “Türk Boğazlarında Deniz Trafiği”, Denizcilik Dergisi, Yıl: 2 Sayı:10.
  • Le Blanc, L.A. , Rucks, C.T., (1996). “Multiple Trans-Caspian Pipeline," Radio Free Europe / Radio Discriminant Analysis of Vessel Accidents”, Accident Liberty, Spiegel Online (Hamburg), Sept. 2, Analysis and Prevention, 28: 501-510.
  • Maritime Affairs Sector Report (2010). “Vessel Traffic Statictics in the Çanakkale Straits, Confidental Report, Ministry of Transportation, General Directorate of Coastral Security, obtained from the Turkısh representative to the International Maritime Organization.
  • Oğuzülgen, S. (1995). “The Importance of Pilotage services in the Turkish Straits for the Protection of Life, Property and the Environment”, Turkish Straits: New Problems New Solutions, Istanbul, pp. 105-125.
  • Otay, E.N., Tan, B. (1998). “Stochastic Modeling of Tanker Traffic through Narrow Waterways,” Proc. 1st Intl. Conf. on Oil Spills in the Mediterranean and Black Sea Regions, Istanbul, 85-96.
  • Otay E. N., Özkan Ş. (2005): “İstanbul Boğazı Risk Haritası”, İMO Kıyı Mühendisliği Konferansı, Bodrum İnternet Erişim: www.ce.boun.edu.tr/otay/SeaAccident/Otay&Ozkan2005.pdf
  • Örs, H., Yılmaz, L., S. (2004). “A Stochastic Approach to Modeling of Oil Pollution”, Energy Sources, 26:879-884.
  • Turkish Navy, (1990). “Istanbul Strait Current Profiles”, Turkish Navy Publications, Istanbul, Turkey.
  • Yalçınlar, İ., (1968). “Türkiye’de Neojen ve Kuvaterner Omurgalı Arazileri ve Jeomorfolojik Karakterleri”, İ. Ü Edebiyat Fak.Yay., 2741, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları:
  • http://www.mfa.gov.tr/turk-bogazlari.tr.mfa, Erişim Tarihi: 22.03.2014.
  • http://www.kiyiemniyeti.gov.tr/default.asp?id=3&sid=50&lng= , Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=2.5.9811860&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=23515, Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.denizcilik.gov.tr/dm/istatistikler/ResmiIstatistikler/ , Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.denizcilik.gov.tr/tr/calismalar/vts.asp , Erişim Tarihi: 22.07.2011.
  • http://www.mgm.gov.tr/deniz/swan.aspx?b=12&t=dp&s=00&g=p Erişim Tarihi: 07.11.2013

Çanakkale Boğazındaki gemi hareketliliği ve kaza risk haritasının belirlenmesi

Yıl 2015, Sayı: 65, 1 - 10, 17.10.2015
https://doi.org/10.17211/tcd.73754

Öz

Yılda ortalama 50000 gemi Çanakkale Boğazı’ndan geçiş yapmakta olup bunların yaklaşık % 20’si tehlikeli yük taşıyan gemilerdir. Bu yüzden Çanakkale Boğaz yoğun bir ulusal ve uluslararası deniz trafiği olması nedeniyle can, mal ve çevre güvenliği bakımından büyük risklerle karşı karşıya bulunan bir bölgedir. Bu çalışmada Çanakkale Boğazı’nda geçiş yapan gemilerin seyrü seferi, tipi ve miktarları incelenmiştir. Çalışmada elde edilen veriler ışığında en çok görülen kazalar (çarpışma ve karaya oturma) için risk haritası oluşturulmuştur. Sonuç kısmındaysa olası risklerin önüne geçilmesi için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın Ö., Erkaya H., Hoşbaş R.G., Aykut N.O. (2005). Hidrografik Ölçmelerde Standartların Önemi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı 28 Mart - 1 Nisan 2005, Ankara
  • Başar, E., Köse, E., Güneroğlu, A., (2006). “Finding Risky Areas for Oil Spillage After Tanker Accidents at Istanbul Strait”, Int. J. Environment and Pollution, Vol. 27, No. 4, p:388-400.
  • Başar, E., (2008). “Oil Spill Simulationo in the Aftermath of Tanker Accident at the Tanker Routes in the Marmara Sea”, 2008 International Oil Spill Conference, P: 1215 – 1217.
  • Brito, D. L. (2000). “Congestion of the Turkish Straits: A Market Alternative”, World Congress of the Econometric Society, Seattle, WA.
  • Denizcilik Müsteşarlığı, (2009). “Denizcilik Müsteşarlığı Stratejik Plânı 2009–2013”, Sayfa: 2, Ankara.
  • Deniz Ticaret Odası, (2008).“2007 Deniz Sektör Raporu”,Yayın No: 74, Sayfa:159, İstanbul.
  • Deniz Ticaret Odası, (2009). “2008 Deniz Sektör Raporu”, İstanbul.
  • Deniz Ticaret Odası, (2010). “2009 Deniz Sektör Raporu” , Yayın No: 81, Sayfa: 203, İstanbul.
  • Ilgar (2000). Çanakkale Boğazı Ve Çevresi Ekosisteminin Coğrafi Açıdan İncelenmesi, Doktora Tezi, Danışman. Ajun Kurter, İÜ, Tez no:98251
  • Ilgar, R., (2002a). “Çanakkale Boğaz Ekosisteminde Ulaşım Faaliyetleri”, Doğu Coğrafya Dergisi, Eastern Geographical Review, Eylül 2002, Sayı:8, Çizgi Kitabevi
  • Ilgar, R., (2002b). “Çanakkale Boğazı Deniz Ekosisteminin Bulanıklık Durumunun Uzaktan Algılama Yöntemiyle Değerlendirilmesi (Evaluation Of Turbidity On Canakkale Strait (Dardanelles) Sea Ecosystem),” 2.Coğrafi Bilişim Günleri 2002, 30-31 Ekim, Fatih Üniversitesi, İstanbul
  • Ilgar, R., (2010). “Investigation of Transit Maritime Traffic in the Strait of Çanakkale (Dardanelles)”, World Journal of Fish and Marine Sciences 2 (5): Sayfa: 427-435.
  • İstikbal, C., (2003). “Türk Boğazlarında Deniz Trafiği”, Denizcilik Dergisi, Yıl: 2 Sayı:10.
  • Le Blanc, L.A. , Rucks, C.T., (1996). “Multiple Trans-Caspian Pipeline," Radio Free Europe / Radio Discriminant Analysis of Vessel Accidents”, Accident Liberty, Spiegel Online (Hamburg), Sept. 2, Analysis and Prevention, 28: 501-510.
  • Maritime Affairs Sector Report (2010). “Vessel Traffic Statictics in the Çanakkale Straits, Confidental Report, Ministry of Transportation, General Directorate of Coastral Security, obtained from the Turkısh representative to the International Maritime Organization.
  • Oğuzülgen, S. (1995). “The Importance of Pilotage services in the Turkish Straits for the Protection of Life, Property and the Environment”, Turkish Straits: New Problems New Solutions, Istanbul, pp. 105-125.
  • Otay, E.N., Tan, B. (1998). “Stochastic Modeling of Tanker Traffic through Narrow Waterways,” Proc. 1st Intl. Conf. on Oil Spills in the Mediterranean and Black Sea Regions, Istanbul, 85-96.
  • Otay E. N., Özkan Ş. (2005): “İstanbul Boğazı Risk Haritası”, İMO Kıyı Mühendisliği Konferansı, Bodrum İnternet Erişim: www.ce.boun.edu.tr/otay/SeaAccident/Otay&Ozkan2005.pdf
  • Örs, H., Yılmaz, L., S. (2004). “A Stochastic Approach to Modeling of Oil Pollution”, Energy Sources, 26:879-884.
  • Turkish Navy, (1990). “Istanbul Strait Current Profiles”, Turkish Navy Publications, Istanbul, Turkey.
  • Yalçınlar, İ., (1968). “Türkiye’de Neojen ve Kuvaterner Omurgalı Arazileri ve Jeomorfolojik Karakterleri”, İ. Ü Edebiyat Fak.Yay., 2741, İstanbul.
  • İnternet Kaynakları:
  • http://www.mfa.gov.tr/turk-bogazlari.tr.mfa, Erişim Tarihi: 22.03.2014.
  • http://www.kiyiemniyeti.gov.tr/default.asp?id=3&sid=50&lng= , Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=2.5.9811860&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=23515, Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.denizcilik.gov.tr/dm/istatistikler/ResmiIstatistikler/ , Erişim Tarihi: 22.03.2011.
  • http://www.denizcilik.gov.tr/tr/calismalar/vts.asp , Erişim Tarihi: 22.07.2011.
  • http://www.mgm.gov.tr/deniz/swan.aspx?b=12&t=dp&s=00&g=p Erişim Tarihi: 07.11.2013
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rüştü Ilgar

Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 65

Kaynak Göster

APA Ilgar, R. (2015). Çanakkale Boğazındaki gemi hareketliliği ve kaza risk haritasının belirlenmesi. Türk Coğrafya Dergisi(65), 1-10. https://doi.org/10.17211/tcd.73754

Yayıncı: Türk Coğrafya Kurumu