Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 246 - 258, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.816711

Öz

GAP Bölgesi, tarım ve hayvancılığın yanı sıra turizm ve gastronomi alanında ön plana çıkan illerden oluşmaktadır. Bölgede gerçekleşen turistik seyahatlerde söz konusu zenginliklerin yer alması ile bölgenin gelişmişlik düzeyini artırabilmek, yerel halka ekonomik kazanç elde etmesini sağlamak, yerel lezzetlerin tanıtımını sağlamak gibi birçok avantajlara ulaşabilmek mümkün olacaktır. Bu kapsamda GAP bölgesinde bulunan coğrafi işaretli gastronomik değerlerin de kullanılmasıyla da kültür aktarımı ve pazarlama gibi birçok açıdan avantajlar sağlanacaktır. Aynı doğrultuda GAP turlarında yer alan coğrafi işaretli gastronomik değerlerin kullanımına ilişkin incelemeler yapmak amaçlanmıştır. Çalışma amacına ulaşabilmek için, GAP bölgesine en çok tur gerçekleştiren 8 adet seyahat acentasının 203 GAP turu incelenerek birtakım çıkarımlarda bulunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, baklava, katmer ve dondurma gibi tatlı gıdalar; haşhaş kebabı, patlıcanlı kebap, lahmacun, çiğköfte, içliköfte gibi yiyecekler turlarda en çok kullanılan coğrafi işaretli ürünler olmuştur. Ancak bazı ürünlerin işaretli oldukları illere gidilmesine rağmen başka yerlerde tüketildiği görülmüştür. Bu çerçevede, tur planlayıcıları ve rehberlere coğrafi işaretli ürünleri yerinde tattırmaları ve bölgede yer alan diğer coğrafi işaretli ürünlerin de tur kapsamına alınması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, M., & Sezgi, G. (2015). Gastronomi turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi gastronomik unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Arıkan, E., Çilesiz, E., & Arman, A. (2017). He impact of service fairness perception on intention to revısıt: A Research in Canakkale. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(4), 1-6.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2017). A destination’s gastronomy as a means for holiday well-being. British Food Journal, 119(7), 1578-1591. Doi 10.1108/BFJ-09-2016-0394
  • Çakmak, E. H., & Akder, A. H. (2012). Tarım politikaları ve GAP Bölgesi: Pozisyon ne olmalı? Türkiye Ekonomi Kurumu (30).Doi:https://www.econstor.eu/bitstream/10419/81573 /1/71707224X.pdf.
  • Çalışkan, V., & Koç, H. (2012). Türkiye’de coğrafi işaretlerin dağılış özelliklerinin ve coğrafi işaret potansiyelinin değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi (28), 193-214.
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi İşaret korumasının gelişmekte olan ülkeler için önemi. E-Journal of New World Sciences Academy, 10(2), 58-75.
  • Erşahin, E., & Kızılırmak, İ. (2019). Gastronomi turlarına katılan turistlerin memnuniyet faktörlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma . Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2466-2480. Doi: 10.21325/jotags.2019.482.
  • GAP Bölgesi Turizm Master Planı (2010). Barlas İmar Planlama Müşavirlik LTD.Şti. http://yayin.gap.gov.tr/pdf-view/web/index.php?Dosya=9892e19f37 (Erişim Tarihi: 07.10.2020).
  • Gheorghe, G., Tudorache, P., & Nistoreanu, P. (2014). Gastronomic tourism, a new trend for contemporary tourısm?? Cactus Tourism Journal, 9(1), 12-21.
  • Gökovalı, U. (2007). Coğrafi İşaretler ve ekonomik etkileri: Türkiye örneği. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 141-159.
  • Hazarhun, E., & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • İstanbullu Dinçer, F. (1999). Güneydoğu Anadolu Projesi'nde (GAP) turizmin çeşitlendirilmesi. Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi(10), 18-30.
  • Jong, A. D., Palladıno, M., Puıg, R. G., Romeo, G., Fava, N., Cafıero, C., & Sjölander-Lındqvıst, A. (2018). Gastronomy tourism: An Interdisciplinary Literature Review of Research Areas, Disciplines, and Dynamics. Journal of Gastronomy and Tourism, 3, 131–146. Doi: https://doi.org/10.3727/216929718X15281329212243.
  • Kan, M., & Gülçubuk, B. (2008). Kırsal ekonominin canlanmasında ve yerel sahiplenmede coğrafi işaretler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 57-66.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(22), 93-101.
  • Karaca, O. B. (2016). Geleneksel peynirlerimizin gastronomi turizmindeki önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 17-39. Doi: 10.21325/jotags.2016.12.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourısm and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destinatıon. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377. DOI: 10.1177/1096348006286797.
  • Kızılırmak, İ., Ofluoğlu, M., & Şişik, L. (2016). Türkiye’de uygulanan gastronomi turları rotalarının web tabanlı analizi ve değerlendirmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special Issue1), 258-269. DOI: 10.21325/jotags.2016.35.
  • Koorey, G. (2001). National cycle touring routes: some thoughts on where to go from here. 3rd NZ Cycling Conference (s. 1-6). Christchurch, NZ: Cycling Planning & Policy. https://www.academia.edu/28446950/National_cycle_touring_routes_some_thoughts_on_where_to_go_from_here.
  • López-Guzmán, T., & Sánchez-Cañizares, S. (2011). Gastronomy, tourism and destination differentiation: A case study in Spain. Review of Economics & Finance(2), 63-72. Medina-Viruel, M. J., Jiménez, P. A., Gálvez, J. C., & Cruz, F. G. (2019). The role of gastronomy in trips: Types and motivations. The Journal of Social Sciences Research, 5(12), 1758-1767. DOI: https://doi.org/10.32861/jssr.512.1758.1767.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö., & Akpulat, N. A. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.
  • Polat, E. (2017). Turizm ve coğrafi işaretleme : Balıkesir örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Sert, A. N. (2019). The effect of local food on tourism: Gaziantep case. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(4), 1611-1625.
  • Sorcaru, I. A. (2019). Gastronomy tourism - A sustainable alternative for local economic. Annals of Dunarea de Jos University of Galati Fascicle I Economics and Applied Informatics, 25(1), 103-110.
  • Suna, B., & Uçuk, C. (2018). Coğrafi işaret ile tescil edilmiş ürüne sahip olmanın destinasyon pazarlamasına etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118. Doi: 10.21325/jotags.2018.274.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi işaretlerin önemi ve Vize (Kırklareli)’nin coğrafi işaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (15), 23-37.
  • Şahin, G., & Taşlıgil, N. (2013). Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP)’nin dünü bugünü yarını. Akademik Bakış Dergisi(36), 1-26.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. https://yigm.ktb.gov.tr/TR-10160/gap-turizm-envanteri-ve-turizm-gelistirme plani.html (Erişim Tarihi: 19.10.2020).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. https://www.ci.gov.tr/sayfa/co%C4%9Frafi-i%C5%9Faret-nedir. (Erişim Tarihi: 01.10.2020).
  • Wang, Y.-C. (2015). A study on the infl uence of electronic word of mouth and the image of gastronomy tourism on the intentions of tourists visiting Macau. Tourism, 63(1), 67 - 80.
  • Westering, J. v. (1999). Heritage and gastronomy: The pursuits of the ‘new tourist’. International Journal of Heritage Studies, 5(2), 75-81. Doi:10.1080/13527259908722252.
  • Wu, X., Guan, H., Han, Y., & Ma, J. (2017). A tour route planning model for tourism experience utility maximization. Advances in Mechanical Engineering, 9(10), 1-8. DOI: 10.1177/1687814017732309.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olca Sezen Doğancili 0000-0002-7070-4076

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezen Doğancili, O. (2020). GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 246-258. https://doi.org/10.37847/tdtad.816711
AMA Sezen Doğancili O. GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. Aralık 2020;5(2):246-258. doi:10.37847/tdtad.816711
Chicago Sezen Doğancili, Olca. “GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2020): 246-58. https://doi.org/10.37847/tdtad.816711.
EndNote Sezen Doğancili O (01 Aralık 2020) GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5 2 246–258.
IEEE O. Sezen Doğancili, “GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 246–258, 2020, doi: 10.37847/tdtad.816711.
ISNAD Sezen Doğancili, Olca. “GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5/2 (Aralık 2020), 246-258. https://doi.org/10.37847/tdtad.816711.
JAMA Sezen Doğancili O. GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5:246–258.
MLA Sezen Doğancili, Olca. “GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, 2020, ss. 246-58, doi:10.37847/tdtad.816711.
Vancouver Sezen Doğancili O. GAP Turlarında Coğrafi İşaretli Ürünlerin Kullanıma İlişkin İçerik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):246-58.