This study is a relational design study aiming to determine the mediating role of self-efficacy and the moderating role of leader-member exchange in the relationship between school principals' learning-centred leadership behaviours and teachers' instructional practices. The sample of the study consisted of a total of 503 teachers working in Tokat. Stratified sampling method was used to determine the sample. Personal Information Form, Learning Centred Leadership, Teacher Instructional Practices, Leader-Member Exchange and Teacher Self-Efficacy Scales were used to collect the data. The factor structures confirmed in confirmatory factor analysis were positioned as latent measures in structural equation modelling. In the analysis phase of the findings, Pearson product-moment correlation coefficient was used to determine binary relationships and structural equation modelling was used to determine direct and indirect predictors. When the results were analysed, it was seen that there were positive and significant empirical relationships between all binary variables in the model. In addition, path analysis revealed that both the mediating role of self-efficacy and the direct regulatory role of leader-member exchange on teachers' self-efficacy and indirect regulatory role on instructional practices were significant. The results obtained were discussed in comparison with similar studies in the literature and some suggestions were made.
Learning centred leadership Instructional practices Self-efficacy Leader member exchange
Bu araştırma, okul müdürlerinin öğrenme merkezli liderlik davranışları ile öğretmenlerin öğretimsel uygulamaları arasındaki ilişkide öz yeterliğin aracılık rolünü ve lider üye etkileşiminin düzenleyicilik rolünü belirlemeyi amaçlayan ilişkisel desende bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi, Tokat’ta çeşitli okullarda görev yapan toplam 503 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde ise tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Öğrenme Merkezli Liderlik Ölçeği, Öğretmen Öğretim Uygulamaları Ölçeği, Lider Üye Etkileşimi Ölçeği ve Öğretmen Öz Yeterliği Ölçeği kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde doğrulanan faktör yapıları, yapısal eşitlik modellemesinde gizil ölçümler olarak konumlandırılmıştır. Elde edilen bulguların analizi aşamasında ikili ilişkilerin tespit edilmesinde, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı; doğrudan ve dolaylı yordayıcılıkların belirlenmesinde ise yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde model içerisinde yer alan tüm ikili değişkenler arasında pozitif yönlü ve anlamlı ampirik ilişkiler olduğu görülmüştür. Ayrıca path analizi sonucunda hem öz yeterliğin aracı rolü tespit edilmiş hem de lider üye etkileşiminin öğretmenlerin öz yeterliği üzerindeki doğrudan ve öğretimsel uygulamaları üzerindeki dolaylı düzenleyici rolü anlamlı bulunmuştur. Sonuçlar alanyazındaki benzer araştırmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Öğrenme merkezli liderlik Öğretimsel uygulamalar Öz yeterlik Lider üye etkileşimi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Eylül 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |