The objective of this study was to examine the perspectives of primary school teachers regarding their knowledge of number sense, their practices, and their self-perception regarding their proficiency in these practices. The present study employed a qualitative research method. The study group of the research consisted of 11 primary school teachers. A semi-structured interview form was utilized as a data collection instrument, and the data obtained were subjected to content analysis. In accordance with the findings, it was determined that the participant teachers indicated a lack of knowledge regarding number sense. The majority of participating teachers indicated that they did not incorporate practices related to number sense. Furthermore, primary school teachers indicated that their observations of their students' number sense skills were constrained. A notable finding of the study was that the vast majority of the participant teachers acknowledged their deficiencies in number sense practices and expressed a need for comprehensive training, both theoretical and practical, to address these shortcomings. The results of the study indicated the necessity of organizing in-service trainings to enhance the knowledge of primary school teachers regarding the development of students' number sense. Furthermore, the development of teacher's guidebooks containing practical content and materials that contribute to students' number sense development is recommended.
Primary school students Mathematics teaching Number sense Primary school teachers
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin sayı hissi ile ilgili bilgilerine, uygulamalarına ve uygulamalarda kendilerini yeterli görme durumlarınına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 11 sınıf öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Ulaşılan bulgular doğrultusunda; katılımcı öğretmenlerin sayı hissi ile ilgili bilgiye sahip olmadıklarını dile getirdikleri tespit edilmiştir. Katılmcı öğretmenlerin çoğu, sayı hissi ile ilgili uygulamalara yer vermediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca sınıf öğretmenleri, öğrencilerinin sayı hissine yönelik becerilerindeki gözlemlerininin sınırlı olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmanın bir diğer sonucu, katılımcı öğretmenlerin tamamına yakınının sayı hissi içerikli uygulamalarda kendilerini yeterli görmediğini, bu yetersizliklerini gidermek için teorik ve uygulamalı eğitime ihtiyaç duyduklarını dile getirmeleridir. Araştırma sonuçlarına dayanarak, sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin sayı hissi gelişimine ilişkin bilgilerini artırmak için hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi, uygulama içerikli öğretmen kılavuz kitaplarının ve öğrencilerin sayı hissi gelişimine katkı sağlayacak nitelikte materyallerin geliştirilmesi önerilebilir.
İlkokul öğrencileri Matematik öğretimi Sayı hissi Sınıf öğretmeni
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi, Matematik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Eylül 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |