Bu araştırmada, ilk ergenlik dönemi (12-14 yaş) öğrencilerinde bilişsel çarpıtma düzeyi ile sosyal fobi belirti düzeyleri arasındaki ilişki ve bu düzeyleri etkileyen faktörler incelenmiştir. Adana il merkezinde eğitim alan ve basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile araştırmaya alınan ortaokul düzeyindeki toplam 591 öğrenciden 257’si erkek, 334’ü kızdır. Tarama modelinde yapılan bu araştırmada, ölçme araçları olarak, “Ergenler İçin Mantık dışı İnançlar Ölçeği (EMİÖ)” ve “Çapa Çocuk ve Ergenler Sosyal Fobi Ölçeği (ÇESFÖ)” kullanılmıştır. Ulaşılan bulgular incelendiğinde, EMİÖ puanları arttıkça ÇESFÖ puanlarının da arttığı görülmüştür (r=0.66). Başarı odaklı olma puanı (mantık dışı inançlar alt ölçeği) arttıkça sosyal fobi ölçeği puanlarının arttığı görülmüştür. Mantık dışı inanç düzeyleri azaldıkça öğrenci ortalama başarı düzeyi yükseldiği görülmüştür. Anne baba tutumlarını ilgisiz olarak tanımlayan öğrencilerin ÇESFÖ puanlarının arttığı görülmüştür. Araştırmadan ulaşılan sonuçlar; mantık dışı inanç düzeyinin yüksek olmasının sosyal fobi belirti düzeyinin de yüksek olmasına neden olabileceğini düşündürmektedir. Öğrencilerin ders başarısı, aile yapısı gibi faktörlerin mantık dışı inançlar düzeyi ve sosyal kaygı düzeyleri üzerinde etkili olduğu anlaşılmıştır.
Bilişsel çarpıtmalar Mantık dışı inançlar Sosyal fobi İlk ergenlik
In this research, the relationship of cognitive distortions levels with symptoms of social phobia levels among the students in early adolescence (12-14 years), and some of the factors affecting these levels were examined. Out of 591 students, who were educated-, at secondary schools in the city of Adana and selected by simple random sampling, 257 were males and 334 were females in the research. Descriptive model was used in this research. “Irrational Beliefs Scale for Adolescents (IBSA/EMİÖ)" and "Çapa Social Phobia Scale for Children and Adolescents (CSPSA/ÇESFÖ)" were used as measurement tools. Examining the results obtained, CSPSA/ÇESFÖ scores were seen to increase as IBSA/EMİÖ scores increased. Social phobia scores were found to increase as the scores of being success-oriented (irrational beliefs subscale) increased. Students’ average achievement levels were observed to increase as their irrational beliefs levels increased. CSPSA/ÇESFÖ scores of the students, who identified their parents’ attitudes as indifferent, were seen to increase. The results of the research suggested that high levels of irrational beliefs might have been the reason for high levels of social phobia. Factors such as students' academic achievements and family structure were found to be effective on levels of irrational beliefs and social anxiety.
Cognitive distortions Irrational beliefs Social phobia Early adolescence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |