Bu araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik
güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini
MAKÜ Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 240 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma betimsel nitelikte bir
alan araştırmasıdır. Araştırmada “Öğrenme Stratejilerini Belirleme Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme
Ölçeği” kullanılmıştır. Sonuçlar, kız ve erkek öğrencilerin öğrenme stratejileri alt ölçeklerindeki puan
ortalamaları arasında, farklı akademik başarı düzeylerine sahip öğrencilerin alt ölçeklerden aldıkları
puan ortalamalarına göre anlamayı izleme alt ölçeğinde, farklı anabilim dallarına devam eden
öğrencilerin kullandıkları anlamayı izleme stratejileri alt ölçeğinde anlamlı bir farklılık olduğunu
göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri ile cinsiyetleri ve akademik başarı
düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak farklı anabilim dallarına devam eden
öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.
The main purpose of study is to determine the effects of students’ academic motivation and students’
learning strategies on students’ success. The study is performed as a descriptive study. The sample of the
study includes 204 students in the Education Faculty of MAKU. In order to find answers to the problems
identified in the research, “Learning Strategies Scale” and “Academic Motivation Scale” is used as a
data gathering item. In statistical data analysis descriptive statistics, single factor variance analysis
(ANOVA) and t-test were used. The results obtained from data analysis are as follows: There is
significant difference between learning strategies and students’ gender, significant difference between
learning strategies and students’ according to their departments and no significant difference between
learning strategies and academic success. However, there is no significant difference between levels of
students’ academic motivation and students’ gender and between levels of students’ academic motivation
and students’ academic success. There is significant difference between students’ academic motivation
and according to students’ departments.
Diğer ID | JA64TM68SZ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3 |