BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME STRATEJİLERİ VE AKADEMİK GÜDÜLENME DÜZEYLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 519 - 540, 01.09.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik
güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini
MAKÜ Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 240 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma betimsel nitelikte bir
alan araştırmasıdır. Araştırmada “Öğrenme Stratejilerini Belirleme Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme
Ölçeği” kullanılmıştır. Sonuçlar, kız ve erkek öğrencilerin öğrenme stratejileri alt ölçeklerindeki puan
ortalamaları arasında, farklı akademik başarı düzeylerine sahip öğrencilerin alt ölçeklerden aldıkları
puan ortalamalarına göre anlamayı izleme alt ölçeğinde, farklı anabilim dallarına devam eden
öğrencilerin kullandıkları anlamayı izleme stratejileri alt ölçeğinde anlamlı bir farklılık olduğunu
göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri ile cinsiyetleri ve akademik başarı
düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak farklı anabilim dallarına devam eden
öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (2007). Etkili öğrenme ve öğretme. (7. Baskı). İzmir: Biliş yayınları.
  • Akman, Y. ve Erden, M. (2007). Gelişim-öğrenme-öğretme eğitim psikolojisi. (16. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Balaban Salı, J. (2006). Öğrenmede güdülenme. İçinde: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.) Eğitimde bireysel farklılıklar, (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin akademik risk altındaki öğrencilerin akademik alandaki güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17–42.
  • Carns, A. W. ve Carns, M. R. (1991). Teaching study skills, cognitive strategies and metacognitive skills through self-diagnosed learning styles. The School Counselor, 38 (5), 341–346.
  • Demirel, Ö. (2003). Eğitim sözlüğü (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: Öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim-online, 4 (1), 1–6
  • Gagne, R. M. (1988). Essentials of learning for instructions (2nd Ed). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Taşdemir, A., Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 173–187.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Hamurcu, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Kabakçı, İ., Gülümbay. A. ve Namlu, A. (2003). The relationship between learning strategies and motivation of university students with academic success. İçinde Crawford et al. (Ed.) Proceedings of society for information technology and teacher education international conference. Chesapeake, VA: AACE 716-719
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • Özer, B. (1998). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. İçinde A. Hakan (Ed.) Öğrenmeyi öğretme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, No:55, 147–162.
  • Özer, B. (2001). Öğrenmeyi öğretme, öğretimde planlama ve değerlendirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1), 17–32.
  • Pokay, P. ve Blumenfeld, P. C. (1990). Predicting achievment early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 41–50.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Spot Matbaası.
  • Senemoğlu, N. (2001). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 2, öğrenme ürünleri ve öğretimi. Ankara: M.E. B.Yayınevi.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Subaşı, G. (2002). Bilgiyi işleme kuramı, gelişim ve öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşdemir, A. ve Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 173–187.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 209–225.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer., R. E. (1986). The teaching of learning strategies. İçinde M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of research on teaching, (3rd. Edition). New York: Macmillan Company.
  • Wolters, C. A. (1999). The relation between high school student’s motivational regulation and their use of learning strategies, effort and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11(3), 281-299
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2011, 9(3), 538-540

THE EFFECTS OF STUDENTS’ ACADEMIC MOTIVATION AND STUDENTS’ LEARNING STRATEGIES ON STUDENTS’ SUCCESS

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 519 - 540, 01.09.2011

Öz

The main purpose of study is to determine the effects of students’ academic motivation and students’
learning strategies on students’ success. The study is performed as a descriptive study. The sample of the
study includes 204 students in the Education Faculty of MAKU. In order to find answers to the problems
identified in the research, “Learning Strategies Scale” and “Academic Motivation Scale” is used as a
data gathering item. In statistical data analysis descriptive statistics, single factor variance analysis
(ANOVA) and t-test were used. The results obtained from data analysis are as follows: There is
significant difference between learning strategies and students’ gender, significant difference between
learning strategies and students’ according to their departments and no significant difference between
learning strategies and academic success. However, there is no significant difference between levels of
students’ academic motivation and students’ gender and between levels of students’ academic motivation
and students’ academic success. There is significant difference between students’ academic motivation
and according to students’ departments.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (2007). Etkili öğrenme ve öğretme. (7. Baskı). İzmir: Biliş yayınları.
  • Akman, Y. ve Erden, M. (2007). Gelişim-öğrenme-öğretme eğitim psikolojisi. (16. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Balaban Salı, J. (2006). Öğrenmede güdülenme. İçinde: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.) Eğitimde bireysel farklılıklar, (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin akademik risk altındaki öğrencilerin akademik alandaki güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17–42.
  • Carns, A. W. ve Carns, M. R. (1991). Teaching study skills, cognitive strategies and metacognitive skills through self-diagnosed learning styles. The School Counselor, 38 (5), 341–346.
  • Demirel, Ö. (2003). Eğitim sözlüğü (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: Öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim-online, 4 (1), 1–6
  • Gagne, R. M. (1988). Essentials of learning for instructions (2nd Ed). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Taşdemir, A., Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 173–187.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Hamurcu, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Kabakçı, İ., Gülümbay. A. ve Namlu, A. (2003). The relationship between learning strategies and motivation of university students with academic success. İçinde Crawford et al. (Ed.) Proceedings of society for information technology and teacher education international conference. Chesapeake, VA: AACE 716-719
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • Özer, B. (1998). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. İçinde A. Hakan (Ed.) Öğrenmeyi öğretme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, No:55, 147–162.
  • Özer, B. (2001). Öğrenmeyi öğretme, öğretimde planlama ve değerlendirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1), 17–32.
  • Pokay, P. ve Blumenfeld, P. C. (1990). Predicting achievment early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 41–50.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Spot Matbaası.
  • Senemoğlu, N. (2001). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 2, öğrenme ürünleri ve öğretimi. Ankara: M.E. B.Yayınevi.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Subaşı, G. (2002). Bilgiyi işleme kuramı, gelişim ve öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşdemir, A. ve Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 173–187.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 209–225.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer., R. E. (1986). The teaching of learning strategies. İçinde M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of research on teaching, (3rd. Edition). New York: Macmillan Company.
  • Wolters, C. A. (1999). The relation between high school student’s motivational regulation and their use of learning strategies, effort and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11(3), 281-299
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2011, 9(3), 538-540
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA64TM68SZ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Şahin Bu kişi benim

Esra Çakar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, H., & Çakar, E. (2011). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME STRATEJİLERİ VE AKADEMİK GÜDÜLENME DÜZEYLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 519-540.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı