BibTex RIS Kaynak Göster

ALAN DIŞINDAN ATANMIŞ REHBER ÖĞRETMENLERİN İŞ DOYUMLARI İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 541 - 576, 01.09.2011

Öz

Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında çalışan alan dışından atanmış rehber
öğretmenlerin iş doyumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki belirlenmeye
çalışılmıştır. Ankara il merkezini oluşturan sekiz ilçedeki ortaöğretim kurumlarında çalışan
toplam 113 alan dışından atanmış rehber öğretmene, Minnesota İş Doyum Ölçeği ile Balay
(2000) tarafından geliştirilen Örgütsel Bağlılık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, Ankara il merkezindeki ortaöğretim kurumlarında çalışan alan dışından atanmış
rehber öğretmenlerin genel anlamda iş doyumlarının yüksek bir düzeyde olduğu buna karşın
örgütsel bağlılıklarının ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Alan dışından atanan rehber
öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında da anlamlı, pozitif
ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akınaltuğ, E. (2003). Yöneticilerde İş Stresi, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Tedaş Örneği. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Aydın, M. (1993). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balay, R. (2000). Özel ve Resmi Liselerde Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığı. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel Davranış. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Bölüktepe, F. E. (1993). Kamu Örgütlerinde İş Tatmini. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çöl, G. (2004). Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 6 (2), http://www. isguc.org/arc_view.php?ex=233. 12/08/2005.
  • Davis, K. (1984). İşletmelerde İnsan Davranışı. (Çev. Kemal Tosun ve Diğerleri). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Yayın No: 57.
  • Demir, Ç. (1998). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin İş Doyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erel, E. (2004). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İş Doyumları (Ankara İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erol, V. (1998). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Feldman, R. S. (1992). Elements of Psychology. United States of America: McGraw- Hill, Inc.
  • Fişek, K. (1971). Yönetim. Ankara: A.Ü.S.B.F. Yayınları.
  • Gezer, N. (1998). Muğla İl Merkezindeki Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hemşirelerde İş Doyumu ve Stres. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Günbayı, İ. (2000). Örgütlerde İş Doyumu ve Güdüleme. Ankara: Özen Yayıncılık. http://ab.org.tr/ab06/ ozet/104.html, 02/07/2006
  • Israel, E. (1998). An Investigation of the Antecedent and Consequences of Organizational Commitment in Turkey. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kırel, Ç. (1999). Esnek Çalışma Saatleri Uygulamalarında Cinsiyet, İş Tatmini ve İş Bağlılığı İlişkisi. İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28(2), 115-136. http://www.isletme.istanbul.edu.tr/dergi/kasim99/kasim3.htm. 12/08/2005.
  • Kocayürek, E. (2000). Çeşitli Değişkenlere Göre Rehber Öğretmenlerin Meslek Doyumlarının Karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal
  • Koç, Z. (1998). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin İş Doyumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kömürcüoğlu, H. (2003). Belirsizlik Ortamında İş Tatmini ve İşe Bağlılık. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 5(1), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=36. 12/08/2005.
  • Locke, E. A. (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. Chicago: In M.C. Dunnette, Editor.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin Karşılaştırmalı Analizi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Özgüven, İ. E. (2003). Endüstri Psikolojisi. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özsoy, A. S., Ergül, Ş. ve Bayık, A. (2004). Bir Yüksekokul Çalışanlarının Kuruma Bağlılık Durumlarının İncelenmesi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 6 (2), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=221. 12/08/2005.
  • Reıtz, J. H. (1987). Behavior in Organizations. Third Edition. Illinois: Richard D. Irwin, Inc., Homewood.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1987). Çalışma Psikolojisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Schermerhorn, J. R.,Hunt, J.G. ve Osborn, R.N. (1994). Managing Organizational Behavior, Fifth Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tahta, F. (1995). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Tuncer, A. (1995). M.E.B. Bilgisayar Eğitimi ve Hizmetleri Genel Müdürlüğü Personelinin iş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Durumları. Ankara: TODAİE (Yayınlanmamış Lisansüstü Uzmanlık Tezi).
  • Ulusoy, T. (1993). İşletmelerde İş Tatmini ve Karşılaştırmalı Bir Uygulama Araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • İstanbul Üniversitesi İşletme Enstitüsü
  • Varlık, T. (2000). Devlet ve Özel İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin İş Doyumu (Ankara İli Örneği). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal
  • Varoğlu, D. (1993). Kamu Sektörü Çalışanlarının İşlerine ve Kuruluşlarına Karşı Tutumları, Bağlılıkları ve Değerleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Vecchio, R. (1991). Organizational Behavior. Orlando: The Dreyden Press.
  • Williams, J. R. (2005). Job Satisfaction and Organizational Commitment. http://www.bc.edu/bc_org/avp/wfnetwork/rft/wfpedia/wfpJSOCent.html.12 /08/2005.
  • Yüksel, İ. (2003). Hemşirelerin İş Güçlüğü Faktörlerinin Belirlenmesi, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Analizi. Öneri: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 5 (20).
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2011, 9(3), 573-576

THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB SATISFACTION AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT AMONG GUIDANCE TEACHERS THAT WERE ASSIGNED OUT OF THEIR PROFESSIONAL FIELD

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 541 - 576, 01.09.2011

Öz

This purpose of research is, to explain the relationship between job satisfaction vs
organizational commitment among guidance teachers that were assigned out of their
professional field. Organizational Commitment Scala, which was developped by Balay (2000)
and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire, has been applied to 113 Guidance Teachers
coming out of the professional field and who are already in charge at high schools of eight
towns of Ankara. As a result of this research, it is observed that; although job satisfaction
level of guidance teachers working in high schools of Ankara is relatively high but their
organisational commitment is at medium level. It is understood that there is a meaningful,
positive and medium level of relationship between Job Satisfaction and Organizational
Commitment among guidance teachers that were assigned out of their professional field.

Kaynakça

  • Akınaltuğ, E. (2003). Yöneticilerde İş Stresi, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Tedaş Örneği. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Aydın, M. (1993). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balay, R. (2000). Özel ve Resmi Liselerde Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığı. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel Davranış. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Bölüktepe, F. E. (1993). Kamu Örgütlerinde İş Tatmini. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Çetin, M. Ö. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çöl, G. (2004). Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 6 (2), http://www. isguc.org/arc_view.php?ex=233. 12/08/2005.
  • Davis, K. (1984). İşletmelerde İnsan Davranışı. (Çev. Kemal Tosun ve Diğerleri). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fak. Yayın No: 57.
  • Demir, Ç. (1998). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin İş Doyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erel, E. (2004). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İş Doyumları (Ankara İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erol, V. (1998). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Feldman, R. S. (1992). Elements of Psychology. United States of America: McGraw- Hill, Inc.
  • Fişek, K. (1971). Yönetim. Ankara: A.Ü.S.B.F. Yayınları.
  • Gezer, N. (1998). Muğla İl Merkezindeki Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hemşirelerde İş Doyumu ve Stres. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Günbayı, İ. (2000). Örgütlerde İş Doyumu ve Güdüleme. Ankara: Özen Yayıncılık. http://ab.org.tr/ab06/ ozet/104.html, 02/07/2006
  • Israel, E. (1998). An Investigation of the Antecedent and Consequences of Organizational Commitment in Turkey. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kırel, Ç. (1999). Esnek Çalışma Saatleri Uygulamalarında Cinsiyet, İş Tatmini ve İş Bağlılığı İlişkisi. İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28(2), 115-136. http://www.isletme.istanbul.edu.tr/dergi/kasim99/kasim3.htm. 12/08/2005.
  • Kocayürek, E. (2000). Çeşitli Değişkenlere Göre Rehber Öğretmenlerin Meslek Doyumlarının Karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal
  • Koç, Z. (1998). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin İş Doyumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kömürcüoğlu, H. (2003). Belirsizlik Ortamında İş Tatmini ve İşe Bağlılık. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 5(1), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=36. 12/08/2005.
  • Locke, E. A. (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. Chicago: In M.C. Dunnette, Editor.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin Karşılaştırmalı Analizi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Özgüven, İ. E. (2003). Endüstri Psikolojisi. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özsoy, A. S., Ergül, Ş. ve Bayık, A. (2004). Bir Yüksekokul Çalışanlarının Kuruma Bağlılık Durumlarının İncelenmesi. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. E-Dergi, 6 (2), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=221. 12/08/2005.
  • Reıtz, J. H. (1987). Behavior in Organizations. Third Edition. Illinois: Richard D. Irwin, Inc., Homewood.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1987). Çalışma Psikolojisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Schermerhorn, J. R.,Hunt, J.G. ve Osborn, R.N. (1994). Managing Organizational Behavior, Fifth Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tahta, F. (1995). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin İş Doyumu Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Tuncer, A. (1995). M.E.B. Bilgisayar Eğitimi ve Hizmetleri Genel Müdürlüğü Personelinin iş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Durumları. Ankara: TODAİE (Yayınlanmamış Lisansüstü Uzmanlık Tezi).
  • Ulusoy, T. (1993). İşletmelerde İş Tatmini ve Karşılaştırmalı Bir Uygulama Araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • İstanbul Üniversitesi İşletme Enstitüsü
  • Varlık, T. (2000). Devlet ve Özel İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin İş Doyumu (Ankara İli Örneği). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal
  • Varoğlu, D. (1993). Kamu Sektörü Çalışanlarının İşlerine ve Kuruluşlarına Karşı Tutumları, Bağlılıkları ve Değerleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Vecchio, R. (1991). Organizational Behavior. Orlando: The Dreyden Press.
  • Williams, J. R. (2005). Job Satisfaction and Organizational Commitment. http://www.bc.edu/bc_org/avp/wfnetwork/rft/wfpedia/wfpJSOCent.html.12 /08/2005.
  • Yüksel, İ. (2003). Hemşirelerin İş Güçlüğü Faktörlerinin Belirlenmesi, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Analizi. Öneri: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 5 (20).
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2011, 9(3), 573-576
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73NJ55HH
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nezahat Güçlü Bu kişi benim

Oktay Zaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güçlü, N., & Zaman, O. (2011). ALAN DIŞINDAN ATANMIŞ REHBER ÖĞRETMENLERİN İŞ DOYUMLARI İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 541-576.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı