In this study, the purpose is to determine the proficiency perceptions about visual arts
education’s teacher candidates’ assessment and evaluation in art education, and assessment
and evaluation tool and approaches which are stipulated by renewed primary program. This
research is carried out with 12 teacher candidates from Pamukkale University art education
department. In this study which is implemented with qualitative research method, research’s
datas are gained with focus group interviews tecnique. The data was examined with the help
of content analysis technique. At the end of the study, it is stated that the teacher candidates
consider visual arts course different than the other disciplines in terms of structure, this field
has specific assessment and evaluation methods, don’t perceive that assessment and
evaluation course which is taken at university teacher training program is intended for their
own courses. Besides, the teacher candidates don’t regard themselves as sufficient about
measurement and evaluation tools that are stipulated by new program
Visual art education teacher competencies assessment instruments
Bu araştırmada, görsel sanatlar eğitimi alan öğretmen adaylarının sanat eğitiminde ölçme ve
değerlendirme ile yenilenen ilköğretim programının öngördüğü ölçme ve değerlendirme araç
ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlik algılarını saptamak amaçlanmıştır. Araştırma, Pamukkale
Üniversitesi Resim Öğretmenliği Bölümünden 12 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Nitel
araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışmada, araştırma verileri odak grup görüşme
tekniğiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir.
Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının görsel sanatlar dersini yapısı itibariyle diğer
disiplinlerden farklı gördüğü, bu alanın kendine has ölçme değerlendirme tekniklerinin
olduğu ve üniversite öğretmenlik programında alınan ölçme ve değerlendirme dersini kendi
alanlarına yönelik olarak algılamadıkları saptanmıştır. Öğretmen adayları ölçme ve
değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin olarak kendilerini çok da yeterli
görmemişlerdir.
Diğer ID | JA78CC35FT |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3 |