BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET KULLANIM AMAÇLARI İLE ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 20, 01.03.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin internet kullanım amaçları ile algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmaya, Ankara’nın bir ilçesindeki 329 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi dâhil edilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler Kişisel Bilgi Formu ve Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ile elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre interneti eğlence amacıyla kullanan öğrencilerin internet kullanma süreleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyi arasında anlamlı ilişki bulunmamaktadır. İnterneti eğlence dışı amaçlarla kullanan öğrencilerin internet kullanma süreleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyi arasında ise anlamlı ilişki bulunmaktadır. Algılanan sosyal destek düzeyi ve akademik başarı ile interneti eğlence ya da eğlence dışı amaçlarla kullanma arasında anlamlı ilişki görülmezken, cinsiyet ve sınıf seviyeleri arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Anrade, J. A. (2003). The effect of ınternet use on children’s perceived social support. Unpublished doctoral dissertation. University of Hartford.
  • Bargh, J. A. ve McKenna, Y. A. (2003). The ınternet and social life. Annual Reviev Psychol, 55, 573–590.
  • Baştürk, D. (2002). Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerde algılanan sosyal desteğin akademik başarı üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Bayraktar, F. (2001).
  • İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü.
  • Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Caplan, S. E. (2003). Preference for online social ınteraction. Communication Research, 30(6), 625–648.
  • Çavuş, B. (2003). Mekân ve uzam arasında: İstanbul’daki internet kafeler. İnternet’ten 6 Mayıs 2005’te elde edilmiştir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/ebb/ebb467-guz2000/serkan- p.html
  • İnternet Kurulu Çalıştay Raporu. (2002). Gençlerin internet kullanımı, 10 Haziran 2002. http://kurul.ubak.gov.tr/calistay/calis03.html. 20 Ekim 2004’te elde edilmiştir:
  • Katz, J. E. ve Aspden, P. (1997). A Nation of strangers? Communications of the ACM, 40(12), 81–86.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., Scherlis., W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social ınvolvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017–1031.
  • Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V., Crawford, A. (2002). Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49–74.
  • Malaney, G. D. (2004). Student use of the ınternet. J. Educational Technology Systems, 33(1), 53–66.
  • Modayıl, M.V., Thompson, A.H., Varnhagen, S., Wilson, D.R. (2003). Internet users’ prior psychological and social diffuculties. Cyber Psychology ve Behavior, 6(6), 585–590.
  • Mümtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computer & Education, 36, 347–362.
  • Nai, L. ve Gill, K. (2005). Gender and cultural differences in ınternet use: a study of china and the UK. Computers & Education, 1–17.
  • Ofosu, H. B. (1999). Heavy ınternet use: A proxy for social ınteraction? Unpublished doctoral dissertation, University of Windsor.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M., Kaplan, M. (2000). The relationship of ınternet use to depression and social ısolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237–242.
  • Shaw, L.H. ve Gant, L. M. (2002a). In defense of the ınternet: The relationship between ınternet communication and depression, loneliness, self-esteem, and perceived social support. Cyber Psychology ve Behavior, 5(2), 157–171.
  • Shaw, L. H. ve Gant, L. M. (2002b). Users divided? Exploring the gender gap in ınternet use. Cyber Psychology ve Behavior, 5(6), 517–527.
  • Shklovski, İ., Kiesler, S., Kraut, R. (2003). The ınternet and social ınteraction: A- Meta-analysis and critique of studies, 1995–2003. İnternet’ten 25 Mayıs 2005’te http://www.cs.cmu.edu/~kraut/RKraut.site.files/articles/Shklovski04- InternetUseSocialRleationships-meta analysis. pdf . edilmiştir.
  • Soylu, Ö. (2002). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin ailelerinden sosyal destek algılayıp-algılamama durumlarına göre psikolojik belirtiler yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Swickert, R.J., Hittner, J.B., Haris, J.L., Herring, J.A. (2002). Relationships among ınternet use, personality, and social support. Computers in Human Behavior, 18, 437–451.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Tezci, E. (2003). Dijital bölünme ve ortaya çıkardığı sonuçlar. İnternet’ten 8 Mayıs 2005’te elde edilmiştir: http://www.edevletmodeli.org//WPX/Dijital_Bolunme_Ortaya_Cıkardigi_So nuclar.pdf
  • Vega, L. M. (2003). The dimensionality of ınternet use and correlates of stress, coping behavior, and perceived social support of family and friends. Unpublished doctoral dissertation, University of Hartford.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 81–87.
  • Yıldırım, İ. (1999). Sosyal destek programının etkililiği: Deneysel bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 23 (113), 66–73.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan sosyal destek ölçeğinin revizyonu. Eurasian Journal of Educational Research (Eğitim Araştırmaları Dergisi), 17, 221–236.
  • Weiser, E. B. (2001). The functions of ınternet use and their social and psychological consequences. Cyber Psychology and Behavior, 4(6), 723– 743.

EXAMINATION OF INTERNET USAGE INTENTIONS AND PERCEIVED SOCIAL SUPPORT LEVELS OF PRIMARY EDUCATION STUDENTS

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 20, 01.03.2010

Öz

The main aim of the study is to examine the primary school students’ internet use purposes
and perceived social support level. The participants are 329 second grade students from one
of the districts of Ankara. The data are gathered through Personal Information Form and
Perceived Social Support Scale. It is found that there is no significant relationship between
the internet use time of students for entertainment purposes and perceived social support
level. However, there is a significant relationship between students’ internet use time for nonentertainment
purposes and perceived social support. Although the perceived social support
level and academic achievement do not have a significant relation between the internet use
for entertainment and non-entertainment purposes, there is a significant relationship between
gender and grades of students.

Kaynakça

  • Anrade, J. A. (2003). The effect of ınternet use on children’s perceived social support. Unpublished doctoral dissertation. University of Hartford.
  • Bargh, J. A. ve McKenna, Y. A. (2003). The ınternet and social life. Annual Reviev Psychol, 55, 573–590.
  • Baştürk, D. (2002). Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerde algılanan sosyal desteğin akademik başarı üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Bayraktar, F. (2001).
  • İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü.
  • Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Caplan, S. E. (2003). Preference for online social ınteraction. Communication Research, 30(6), 625–648.
  • Çavuş, B. (2003). Mekân ve uzam arasında: İstanbul’daki internet kafeler. İnternet’ten 6 Mayıs 2005’te elde edilmiştir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/ebb/ebb467-guz2000/serkan- p.html
  • İnternet Kurulu Çalıştay Raporu. (2002). Gençlerin internet kullanımı, 10 Haziran 2002. http://kurul.ubak.gov.tr/calistay/calis03.html. 20 Ekim 2004’te elde edilmiştir:
  • Katz, J. E. ve Aspden, P. (1997). A Nation of strangers? Communications of the ACM, 40(12), 81–86.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., Scherlis., W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social ınvolvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017–1031.
  • Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V., Crawford, A. (2002). Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49–74.
  • Malaney, G. D. (2004). Student use of the ınternet. J. Educational Technology Systems, 33(1), 53–66.
  • Modayıl, M.V., Thompson, A.H., Varnhagen, S., Wilson, D.R. (2003). Internet users’ prior psychological and social diffuculties. Cyber Psychology ve Behavior, 6(6), 585–590.
  • Mümtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computer & Education, 36, 347–362.
  • Nai, L. ve Gill, K. (2005). Gender and cultural differences in ınternet use: a study of china and the UK. Computers & Education, 1–17.
  • Ofosu, H. B. (1999). Heavy ınternet use: A proxy for social ınteraction? Unpublished doctoral dissertation, University of Windsor.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M., Kaplan, M. (2000). The relationship of ınternet use to depression and social ısolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237–242.
  • Shaw, L.H. ve Gant, L. M. (2002a). In defense of the ınternet: The relationship between ınternet communication and depression, loneliness, self-esteem, and perceived social support. Cyber Psychology ve Behavior, 5(2), 157–171.
  • Shaw, L. H. ve Gant, L. M. (2002b). Users divided? Exploring the gender gap in ınternet use. Cyber Psychology ve Behavior, 5(6), 517–527.
  • Shklovski, İ., Kiesler, S., Kraut, R. (2003). The ınternet and social ınteraction: A- Meta-analysis and critique of studies, 1995–2003. İnternet’ten 25 Mayıs 2005’te http://www.cs.cmu.edu/~kraut/RKraut.site.files/articles/Shklovski04- InternetUseSocialRleationships-meta analysis. pdf . edilmiştir.
  • Soylu, Ö. (2002). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin ailelerinden sosyal destek algılayıp-algılamama durumlarına göre psikolojik belirtiler yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Swickert, R.J., Hittner, J.B., Haris, J.L., Herring, J.A. (2002). Relationships among ınternet use, personality, and social support. Computers in Human Behavior, 18, 437–451.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Tezci, E. (2003). Dijital bölünme ve ortaya çıkardığı sonuçlar. İnternet’ten 8 Mayıs 2005’te elde edilmiştir: http://www.edevletmodeli.org//WPX/Dijital_Bolunme_Ortaya_Cıkardigi_So nuclar.pdf
  • Vega, L. M. (2003). The dimensionality of ınternet use and correlates of stress, coping behavior, and perceived social support of family and friends. Unpublished doctoral dissertation, University of Hartford.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 81–87.
  • Yıldırım, İ. (1999). Sosyal destek programının etkililiği: Deneysel bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 23 (113), 66–73.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan sosyal destek ölçeğinin revizyonu. Eurasian Journal of Educational Research (Eğitim Araştırmaları Dergisi), 17, 221–236.
  • Weiser, E. B. (2001). The functions of ınternet use and their social and psychological consequences. Cyber Psychology and Behavior, 4(6), 723– 743.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA98KH26PS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Galip Yüksel Bu kişi benim

Kemal Baytemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, G., & Baytemir, K. (2010). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET KULLANIM AMAÇLARI İLE ALGILADIKLARI SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-20.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı