ARCS GÜDÜLEME MODELİNE GÖRE TASARLANAN EĞİTSEL YAZILIMIN ÖĞRENMEYE ETKİSİ
Yıl 2010,
Cilt: 8 Sayı: 1, 67 - 88, 01.03.2010
Selda Kayak
Ahmet Mahiroğlu
Öz
Bu çalışmada ARCS modeline dayalı olarak tasarlanan bilgisayar destekli öğretim materyalinin (Eğitsel yazılım) öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmanın uygulaması İlköğretim 6. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretim materyali olarak Word’de Yazı Biçimlendirme konusunu ele alan bir eğitim yazılımı kullanılmıştır. Kontrol ve deney gruplarına programdan önce ve sonra başarı testi, öğretimden iki hafta sonra da aynı başarı testi öğrenmenin kalıcılığını ölçmek üzere yeniden uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde ARCS Modeline göre tasarlanan eğitim yazılımı ile öğrenim gören deney grubunun akademik başarısı ile ARCS Modelinin uygulanmadığı eğitim yazılımı ile ders gören kontrol grubunun akademik başarısı arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Ancak, kalıcılık yönünden gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Kaynakça
- Alkan, C. (1988). Öğretme-öğrenme süreçleri ilkeler. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:21, Sayı:1–2.
- Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Alkan, C. (1995). Özel öğretim ilke ve yöntemleri–özel öğretim teknolojileri. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 167.
- Arleen L. C. (1992). Student motivation and learning: the role of the school counselor. The School Counselor, May. Vol, 39.
- Bacanlı, H. (2000). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. MA. Boston: McGraw-Hill,.
- Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Erkan, H. (1994). Bilgi toplumu ve ekonomik gelişme. Ankara: Türkiye İş Bankası, Kültür Yayınları, No.326.
- Hannafin, M.J., Pack, K.L (1988). The desing, development, and evaluation of instructional software, NY: Prentice Hall.
- Iguchi, I., Suzuki, K. (1998). Improving junior-high geometry by using a drawing software. In W.C. Tang, K., Shirayanagi, S. C., Chu, G. Fitz-Gerald (Eds.), Proceedings of the Third Asian Technology Conference in Mathematics. Tsukuba, Japan, Singapore: Springer-Verang,
- Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Keller, J. M. (1979). Motivation and instructional design: A theorectional perspective. Journal of Instructional Development, 2(4).
- Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. In C.M. Riegeluth (Ed.), Instructional Design Theories And Models. NJ: Erlbaum, Hillsdale.
- Keller, J. M. (1987a). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of Instructional Development, 10(3).
- Keller, J. M. (1987b). Strategies for stimulating the motivation to learn. Performance & Instruction, 26(8).
- Keller, J. M. (1987c). The systematic process of motivational design. Performance & Instruction, 26(9–10).
- Keller, J. M. (1993). Instructional materials motivation scale (HMMS). Unpublished mauscript. Florida State University, Tallahassee.
- Keller, J. M., Kopp, T.W. (1987). An aplication of the ARCS model of motivational design. In C.M. Reigeluth (Ed.), Instrructional Theories İn Actions: Lessons İllustrating Selected Theories And Models. NJ: Erlbaum, Hillsdale.
- Keller, J. M., Suzuki, K. (1988). Use of the ARCS motivational model in courseware design. In D.H. Jonassen (Ed.), Instructional Design For Microcomputer Courseware. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Klein, J. D., Freitag, E. T. (1991). Effects of using an instructional game on motivation and performance. Journal of Educational Research, 84.
- Klein, J.D., Keller, J. M. (1990). Influence of student ability, locus of control, and type of instructional control on performance and confidence. Journal of Educational Research, 83(3).
- Köymen, Ü. (2000). Güdüleyici öğrenme. In. Şimşek, A. (Ed.), Sınıfta Demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- Naime-Diefenbach, B.N. (1991). Validation of attention and confidence as independent components of the ARCS motivational model. Unpublished doctoral dissertation, Florida State Univeristy, Tallahassee.
- Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R.C. and Gibson, H. W. (1998). Teaching strategies: A guide to better ınstruction. Houghton Mifflin Co., New York.
- Salı, J. B. (2002). Bilgisayar destekli öğretimde güdülenme kaynağı ve yetkinlik düzeyinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Slavin, R. E. (1987). Developmental and motivational perspectives on cooperative learning: A reconciliation. Child Development, 58.
- Selçuk, Z. (2000). Eğitim psikolojisi: Gelişim ve öğrenme. Ankara: Şafak Matbaacılık.
- Song, S. H. (1998). The effects of motivationally adaptive computer – assisted instruction developed through the ARSC model. Unpublished doctoral dissertation. The Florida State University, Tallahasse.
- Stipek, D. J. (1988). Motivation to learn: From theory and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Şimşek, A. (2000). Eğitim iletişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayını (Yayın No:1251/39).
- Şimşek, N. (1998). Öğretim amaçlı bilgisayar yazılımlarının değerlendirilmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Taşçı, D. (1993). Türkiye’de bilgisayar destekli öğretimin yönetimi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54.
- Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Yang, Y.C., Chin, W. K. (1996). Motivational analyses on the effects of type of instructional control on learning fsrom computer-based instruction. Journal of Educational Technology Systems, 25(1).
THE EFFECT OF EDUCATIONAL SOFTWARE BASED ON ARCS MODEL FOR MOTIVATION ON LEARNING
Yıl 2010,
Cilt: 8 Sayı: 1, 67 - 88, 01.03.2010
Selda Kayak
Ahmet Mahiroğlu
Öz
In this research, it was explored the effect of the Computer Assistaid Instruction material
(Education Software) which was designed by ARCS Model on student’ achievement. This research
was carried out on the 6th grade students in a Primary School. Students completed a computerbased
lesson on Word Programme. Both experimental group and control group were equated. The
education software which was designed by ARCS Model was applied to the experimental group
while the education software which was not designed by ARCS Model was applied to the control
group. Before instruction and after instruction the achievement test was given to control and
experiemental groups. The same achievement test was given to students two weeks later to measure
their retention levels. The results indicated that the software which was designed by ARCS Model
had a significant effect on achievement. But, there could not be found any meanigful difference
among the student’ retention levels.
Kaynakça
- Alkan, C. (1988). Öğretme-öğrenme süreçleri ilkeler. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:21, Sayı:1–2.
- Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Alkan, C. (1995). Özel öğretim ilke ve yöntemleri–özel öğretim teknolojileri. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 167.
- Arleen L. C. (1992). Student motivation and learning: the role of the school counselor. The School Counselor, May. Vol, 39.
- Bacanlı, H. (2000). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. MA. Boston: McGraw-Hill,.
- Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Erkan, H. (1994). Bilgi toplumu ve ekonomik gelişme. Ankara: Türkiye İş Bankası, Kültür Yayınları, No.326.
- Hannafin, M.J., Pack, K.L (1988). The desing, development, and evaluation of instructional software, NY: Prentice Hall.
- Iguchi, I., Suzuki, K. (1998). Improving junior-high geometry by using a drawing software. In W.C. Tang, K., Shirayanagi, S. C., Chu, G. Fitz-Gerald (Eds.), Proceedings of the Third Asian Technology Conference in Mathematics. Tsukuba, Japan, Singapore: Springer-Verang,
- Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Keller, J. M. (1979). Motivation and instructional design: A theorectional perspective. Journal of Instructional Development, 2(4).
- Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. In C.M. Riegeluth (Ed.), Instructional Design Theories And Models. NJ: Erlbaum, Hillsdale.
- Keller, J. M. (1987a). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of Instructional Development, 10(3).
- Keller, J. M. (1987b). Strategies for stimulating the motivation to learn. Performance & Instruction, 26(8).
- Keller, J. M. (1987c). The systematic process of motivational design. Performance & Instruction, 26(9–10).
- Keller, J. M. (1993). Instructional materials motivation scale (HMMS). Unpublished mauscript. Florida State University, Tallahassee.
- Keller, J. M., Kopp, T.W. (1987). An aplication of the ARCS model of motivational design. In C.M. Reigeluth (Ed.), Instrructional Theories İn Actions: Lessons İllustrating Selected Theories And Models. NJ: Erlbaum, Hillsdale.
- Keller, J. M., Suzuki, K. (1988). Use of the ARCS motivational model in courseware design. In D.H. Jonassen (Ed.), Instructional Design For Microcomputer Courseware. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Klein, J. D., Freitag, E. T. (1991). Effects of using an instructional game on motivation and performance. Journal of Educational Research, 84.
- Klein, J.D., Keller, J. M. (1990). Influence of student ability, locus of control, and type of instructional control on performance and confidence. Journal of Educational Research, 83(3).
- Köymen, Ü. (2000). Güdüleyici öğrenme. In. Şimşek, A. (Ed.), Sınıfta Demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- Naime-Diefenbach, B.N. (1991). Validation of attention and confidence as independent components of the ARCS motivational model. Unpublished doctoral dissertation, Florida State Univeristy, Tallahassee.
- Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R.C. and Gibson, H. W. (1998). Teaching strategies: A guide to better ınstruction. Houghton Mifflin Co., New York.
- Salı, J. B. (2002). Bilgisayar destekli öğretimde güdülenme kaynağı ve yetkinlik düzeyinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Slavin, R. E. (1987). Developmental and motivational perspectives on cooperative learning: A reconciliation. Child Development, 58.
- Selçuk, Z. (2000). Eğitim psikolojisi: Gelişim ve öğrenme. Ankara: Şafak Matbaacılık.
- Song, S. H. (1998). The effects of motivationally adaptive computer – assisted instruction developed through the ARSC model. Unpublished doctoral dissertation. The Florida State University, Tallahasse.
- Stipek, D. J. (1988). Motivation to learn: From theory and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Şimşek, A. (2000). Eğitim iletişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayını (Yayın No:1251/39).
- Şimşek, N. (1998). Öğretim amaçlı bilgisayar yazılımlarının değerlendirilmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Taşçı, D. (1993). Türkiye’de bilgisayar destekli öğretimin yönetimi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54.
- Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Yang, Y.C., Chin, W. K. (1996). Motivational analyses on the effects of type of instructional control on learning fsrom computer-based instruction. Journal of Educational Technology Systems, 25(1).