BibTex RIS Kaynak Göster

KALABALIK SINIFLARDA ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖĞRETİM UYGULAMASI ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME DERSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2007, Cilt: 5 Sayı: 3, 405 - 436, 01.09.2007

Öz

Eğitim Fakültelerinde okutulan öğretmenlik bilgisi derslerinin her biri öğretmen adaylarının
etkin olmasını gerektirmektedir. Fakat sınıfların kalabalık olması bu derslerin etkin geçmesini
engellemektedir. Bu sebeple, bu sorunlara çözüm bulmak önem arz etmektedir. Bu çalışmada, kalabalık
sınıflarda öğrenci merkezli öğretim yaklaşımına örnek teşkil edebilecek bir ders tasarımı Öğretimde
Planlama ve Değerlendirme (ÖPD) dersine yönelik olarak hazırlanıp sunulmuş ve bu çerçeveye uygun
işlenen ÖPD dersinin öğrencilerin beklentilerini karşılamada ve hedeflerin kazanımında ne derecede
etkili olduğu değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme çalışması; ihtiyaç analizi, biçimlendirici ve düzey
belirleyici değerlendirme aşamalarını içermektedir. Bu aşamaları kapsayacak bir değerlendirme modeli
olarak da Stufflebeam’in Çevre, Girdi, Süreç, Ürün modeli kullanılmıştır. Sonuçlar, bu dersin, öğretim
becerileri açısından öğrencilerin gelişimlerinde etkili olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin çoğunlukla
dersin hedeflerine ulaştıkları ve beceriler kazandıkları ortaya çıkmıştır. Bu dersin en faydalı yönü
öğrenci sunuşları olmuştur. Bu sunuşlar sayesinde öğrenciler nasıl öğretmen olmaları ve nasıl
davranmaları gerektiğini öğrenebilmişlerdir.

Kaynakça

  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Pegem A Yayın. Ankara.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. (Gözden geçirilmiş 3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gözütok, D. (2000). Öğretmenliğimi Geliştiriyorum. Siyasal Kitabevi. Ankara.
  • Kaufman, R. A. (1983) Needs Assessment in Fundamental Curriculum Decisions (Ed: F.W. English). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • MEGEP (2005). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi (MEGEP) http://www.megep.meb.gov.tr/
  • MTEM (2005). Mesleki ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM). http://www.mvet.org/
  • Ornstein, A.C. ve Hunkins, F.P. (1998). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues (3rd Ed.). Boston:Ally and Bacon.
  • Worthen, B. R. ve Sanders, J.R. (1987). Educational Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara. YÖK (2005). Eğitim-Öğretim.
  • http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/
  • ogretmen_yetistirme_lisans/ giris.doc

AN EVALUATION OF THE APPLICATION OF STUDENT-CENTERED EDUCATION IN CROWDED CLASSROOMS: INSTRUCTIONAL PLANNING AND EVALUATION COURSE EXAMPLE

Yıl 2007, Cilt: 5 Sayı: 3, 405 - 436, 01.09.2007

Öz

Pedagogical courses taught in Teacher Education Faculties require teacher candidates to be
active throughout the courses. However, crowded classes obstruct the courses to be effective. For this
reason, finding solutions to this problem is very crucial. In this study, a framework of a student-centered
education in crowded classrooms within the scope of the Instuctional Planning and Evaluation course
was presented and effectiveness of this course taught with reference to this framework was evaluated.
This evaluation study included needs assessment, formative and summative evaluations. To cover all
aspects of these three evaluation stages, Stufflebeam’s Context, Input, Process and Product evaluation
model was used. The results revealed that this redesigned course was effective in students’ development
in terms of teaching skills. Most of the students attained the course objectives and gained basic teaching
skills. Moreover, students’ presentations were found as the most effective activitiy of this course. Due to
these presentations, students could have learned how to be a teacher and how to behave.

Kaynakça

  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Pegem A Yayın. Ankara.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. (Gözden geçirilmiş 3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gözütok, D. (2000). Öğretmenliğimi Geliştiriyorum. Siyasal Kitabevi. Ankara.
  • Kaufman, R. A. (1983) Needs Assessment in Fundamental Curriculum Decisions (Ed: F.W. English). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • MEGEP (2005). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi (MEGEP) http://www.megep.meb.gov.tr/
  • MTEM (2005). Mesleki ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM). http://www.mvet.org/
  • Ornstein, A.C. ve Hunkins, F.P. (1998). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues (3rd Ed.). Boston:Ally and Bacon.
  • Worthen, B. R. ve Sanders, J.R. (1987). Educational Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara. YÖK (2005). Eğitim-Öğretim.
  • http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/
  • ogretmen_yetistirme_lisans/ giris.doc
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA96NA56JK
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eriman Topbaş Bu kişi benim

Banu Yücel Toy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2007
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Topbaş, E., & Yücel Toy, B. (2007). KALABALIK SINIFLARDA ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖĞRETİM UYGULAMASI ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME DERSİ ÖRNEĞİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 405-436.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı